Views
6 years ago

2015-14

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Onze
  • Gaat
  • Emerald

TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING 24/7 SERVICE Officieel dealer van: Tineke Leeuwestein gaat met pensioen 5 9 15 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 14 - 30 juni 2015 Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl Service In binnen- en buitenland Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 085 4861350 | E info@climalogic.nl Maasbracht op z’n mooist Tijdens de Havendagen is Maasbracht op z’n mooist. Afgelopen weekend lag de haven vol: beroepsvaart, pleziervaart en historische vaartuigen zorgden – met de vele vlaggen – voor een bedrijvige en feestelijke aanblik. ING: tankvaart blijft in zwaar weer Tot 2020 moet de binnentankvaart rekening houden met lage bezettingsgraden en een matige rentabiliteit. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in zijn sectorvisie "Binnentankvaart verliest koers". Grote boosdoener is nog steeds de overcapaciteit: ‘In 2014 was de capaciteit van de Nederlandse tankvaartvloot zo’n 140% groter dan in 2005, terwijl de ladingstroom slechts met 25% groeide.’ Blue Line Logistics breidt Zulu-vloot verder uit Het Limburgse dorp was van 26 tot en met 28 juni volop in trek. Met muziek, activiteiten, rondvaarten en de traditionele Scheepvaartmarkt op zaterdag. De publieksstroom kwam die dag wat aarzelend op gang; mensen ‘Tot 2014 werd de aanhoudende nieuwbouw en schaalvergroting van tankers nog redelijk goed door de markt geabsorbeerd, maar in combinatie met vooral de uitbreiding van tankopslagcapaciteit aan de wal is het evenwicht in de markt verstoord. Dit zorgt voor lage vrachttarieven en grotere onderlinge verschillen.’ Het marktbederf door de overcapaciteit versterkt zichzelf, aldus ING. Lage bezettingsgraden werken namelijk averechts. ‘Nu bedrijven door overcapaciteit en lage bezettingsgraden minder "opvaren" zou het voor de sector beter zijn als een schip even stil blijft liggen. In plaats daarvan is het effect op individueel niveau dat bedrijven nog intensiever gaan varen om de opbrengst op peil te houden.’ Rhein-Länder: „Mehr Güter auf den Wasserweg“ wachtten eerst de regenbuitjes af. Daarna werd het drukker en nóg gezelliger. Kijk voor een fotoverslag op www.binnenvaartkrant.nl. Overcapaciteit Volgens ING kunnen handelgedreven oplevingen of periodes van laag water de markt tijdelijk wat verbeteren, ‘maar in normale omstandigheden is de inefficiëntie groot. Er zijn geen echte groeimarkten die uitzicht geven op betere benutting. Ook zijn er buiten de enkelwandige schepen weinig reële mogelijkheden om schepen af te stoten waardoor het zelf herstellend vermogen beperkt is.’ En daarop volgt: ‘Met een marktaandeel van 60% in West-Europa is dit vooral een Nederlands probleem.’ De komende jaren zullen ‘uitdagend’ blijven voor de tankvaart, zoals ING het eufemistisch noemt. Machiel Bode, sectormanager Transport & Logistiek bij het Economisch Bureau: ‘Het is niet aannemelijk dat de langdurige marktdruk door sanering wordt verlicht. Dit vraagt om beter management van de overcapaciteit en dit kan door meer samen te werken.’ ‘In het geval van grote rederijen zou de overcapaciteit beter beheersbaar kunnen zijn. Vorming van grotere pools is hierbij een mogelijkheid’, staat in de sectorvisie te lezen. Stimulering van capaciteitsreductie is een andere optie, vindt ING. ‘Hoewel dit niet eenvoudig ligt, zou dit wel de meest effectieve weg zijn om een houdbare balans terug te brengen.’ De tankvaart kent net als de droge ladingvaart een spotmarkt, maar deze is met circa 30% beduidend kleiner. Lees verder op pagina 3 >> De vertrouwde krant altijd en overal te lezen Miljarden voor infrastructuur 13,1 miljard euro stelt de Europese Commissie beschikbaar voor 276 infrastructuurprojecten. De toewijzing werd gisteren (29 juni) bekendgemaakt door Transportcommissaris Violeta Bulc. Het geld is afkomstig uit het CEFfonds. De geselecteerde projecten maken deel uit van het TENT-Tnetwerk. Eén ervan is de Seine- Schelde-verbinding. Twijfelt u over uw lengte? wij meten graag uw slangen in Al 65 jaar specialist voor uw slangen en koppelingen OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T: +31 (0) 78 890 8050 E: binnenvaart@heinenhopman.nl W: www.heinenhopmanbinnenvaart.nl Verwarming Ventilatie Airconditioning Koeling +31 (0)10 400 3700 Officieel dealer van: VOORTVAREND VERZEKERD HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl

Binnenvaartkrant