Views
4 years ago

2015-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Twee
  • Weer
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 16 juni 2015 DE BINNENVAARTKRANT Wij wensen De Gouverneur van Limburg een behouden vaart. e e n b e h o u d e n v a a r t ! VOORTVAREND VERZEKERD U JIJ WIJ EOC! De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen HOERA, OOK DE GOUVERNEUR VAN LIMBURG VAART ONDER EOC VLAG! Net als 3.000 andere ondernemers kiest de bemanning ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen De Gouverneur van Limburg veel geluk! T. 088 6699500 | eoc.nl S. Houbenweg 2, 6051 DX Maasbracht Tel. 0475 - 461833, fax 0475 - 464426 . www.tinnemans-scheepswerf.nl Wij feliciteren het Maas Binnenvaart Museum met de nieuwe Rondvaartboot en wensen hen een behouden vaart SAA OVERVLIET ASSURANTIEMAKELAARS +31 (0)10-411 95 95 - WWW.OVERVLIET.NL Wij verzorgden de complete bouw en leverden de rondvaartboot De Gouverneur van Limburg Turnkey op en wensen het een behouden vaart. Scheepsreparatie: stalen buikdenningen, denneboom aanpassen, zijden dichtmaken, ruimschotten draadanker-, autokraan- en spudpaallieren alu schuif- en frieschekap luiken, luikenwagens, alu loopplanken, etc. Verkoop van staal: knippen, cnc plasma snijden, zetten, lassen OMRU SCHEEPSRAMEN Ook voor De Gouverneur van Limburg leverden wij de ramen. Wij wensen de rondvaartboot veel succes en behouden vaart. In ‘t Broek 4 . 6107 BR Stevensweert . Tel.: 0475-551023

De Binnenvaartkrant 11 16 juni 2015 De Gouverneur van Limburg opgeleverd bij Tinnemans Scheepswerf Pal voor het museum wacht De Gouverneur van Limburg op zijn doop en tewaterlating. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Het was al weer een tijdje terug dat wij in Maasbracht bij Tinnemans Scheepswerf op bezoek waren. Altijd weer leuk om te zien hoe Peter Tinnemans met zijn onderneming in de volle breedte aan het werk is. De koffie staat voor ons klaar met uitzicht op een wand met foto’s van spectaculaire transporten, geleverde bakken, veerponten, dagpassagiersschepen en binnenvaartschepen, waaronder het 135 meter lange ms Esmalijn. Uw verslaggever herinnert zich meteen dat toen dit schip was afgebouwd hij het betitelde als een raszuiver schip van de hoogste kwaliteit dat succesvol werd gebouwd met een marge van maximaal 2 millimeter. We zijn nu op de werf voor een schip dat veel korter is. Drie maanden terug resulteerde een openbare inschrijving in een definitieve aanbesteding voor Tinnemans. We spreken over een opdracht van het Maas Binnenvaartmuseum voor de bouw van Wie leverden aan De Gouverneur van Limburg TINNEMANS B.V. Ontwerp, bouw en turnkey oplevering Bellmarine Elektromotor Omru Scheepsramen Ramen EOC Schepenverzekering Verzekering Posthuma Batterijen Traxiebatterijen Key-Doek Zeilmakerij B.V. Doorzichtige overkapping een rondvaartboot. Daarmee kunnen bezoekers van het museum en andere toeristen worden rondgevaren in de onmiddellijke omgeving van Maasbracht en op de Maasplassen. Daarbij wordt eveneens twee maal door de sluis gevaren en dat moet door een verval van 12 meter voor iedere passagier een spectaculaire ervaring zijn. Stilte Het project is volledig onder het dak van Tinnemans tot stand gekomen. Al snel na de toewijzing van de opdracht werd begonnen met het plasmasnijden van het aluminium. Het fijnere werk vond zijn weg naar de watersnijmachine. Het is een rank model geworden, geheel in aluminium uitgevoerd met als afmetingen 13,50 x 3,50 meter en een diepgang van zo’n 50 centimeter. Er is plaats voor 54 passagiers, die in alle stilte en zonder stemverheffing met elkaar kunnen spreken. De aandrijving gaat elektrisch via twee accubakken die met nachtelijke walstroom worden opgeladen. De motor is trillingsvrij en staat op rubbers. ’Het enige geluid dat je hoort is het schroefwater’ zegt Peter Tinnemans. En dat schroefwater laten ze met een maximumsnelheid van 13 kilometer per uur achter zich. De naam van de rondvaartboot is De Gouverneur van Limburg. In afwachting van de doop ligt hij op de wal voor het Maas Binnenvaartmuseum. ‘Doordat het schip gelijkvloers is, zou het eveneens goed te bouwen zijn om gebruikt worden als werkof onderhoudsschip’, zegt Tinnemans. Het is ook met dezelfde eigenschappen in staal verkrijgbaar. Nog voor het in de vaart komt, is er al contact met een volgende kandidaat voor de bouw van een zelfde schip, maar dan voor 100 passagiers. Het zou 24 x 5,50 meter moeten worden en een aandrijving krijgen met twee schroeven. Peter Tinnemans leidt ons nog even rond door de bedrijfshallen van de werf. Er liggen nieuwe aluminium luiken gereed, een product dat door de jaren heen nog steeds hoge ogen gooit. Verder wordt er nog gebouwd aan een dagpassagiersschip dat op de Thames bij Londen gaat varen. Het is al het derde schip dat Tinnemans voor dezelfde Britse opdrachtgever bouwt. Het krijgt een lengte van 36 meter en biedt alle ruimte aan circa 300 passagiers en de bijbehorende horecafaciliteiten. We vinden dat de lijnen van de strak gesneden boeg op een mooie manier naar het achterschip lopen. Maas Binnenvaartmuseum timmert aan de weg Dertig jaar bestaat het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht. Na enkele omzwervingen is het museum sinds 4 januari 2014 aan de Havenstraat 12 gevestigd, in een voormalig bankgebouw. Hier komt de gevarieerde en bijzondere collectie tot haar recht. De toegankelijkheid en zichtbaarheid zorgen voor een spectaculaire toename van het aantal bezoekers. Ook de inzet en creativiteit van het bestuur zorgen voor een betere toekomst. Een nieuwe mijlpaal is de bouw van De Gouverneur van Limburg. Dat is dan het tweede schip van het museum. Voor de deur ligt namelijk de tjalk Nooit Volmaakt. Het 16,76 meter lange scheepje uit 1889 is grotendeels gerestaureerd. Het schip is op afspraak te bezichtigen. In september neemt de tjalk deel aan de Wereldhavendagen in Rotterdam. ‘Om reclame te maken voor het Maas Binnenvaartmuseum, maar ook als eerbetoon aan onze voorvaderen. Doordat zij zo hard gewerkt hebben, hebben wij nu zo’n mooie bedrijfstak’, zegt Roelf Fransbergen. Waarmee de voorzitter van het stichtingsbestuur meteen zijn liefde voor de binnenvaart laat blijken. De vroegere eigenaar van Fransbergen Trading & Shipping staat samen met een groep enthousiaste en vasthoudende bestuurders en andere vrijwilligers pal voor het Maasbrachtse museum en het erfgoed. Dagtochten De verhuizing heeft gunstig uitgepakt. In 2014 verdrievoudigde het aantal bezoekers naar ruim 3500. ‘Er zijn ook heel wat mensen die vaker komen, omdat er zo veel te zien is’, vertelt bestuurslid Karel Noldes. ‘Die tellen we overigens maar één keer mee.’ De groei is mede gerealiseerd door het aanboren van een nieuwe markt: die van de dagtochten. Het bestuur van het Maas Binnenvaartmuseum heeft doelgericht organisatoren van busreizen benaderd. Steeds meer busbedrijven nemen het museum op in hun aanbod. Zodoende ontdekken bijvoorbeeld ouderen- en personeelsverenigingen het Maas Binnenvaartmuseum. Het museum zorgt meteen ook voor promotie van de binnenvaart en van Maasbracht. Op 23 juni komt De Gouverneur van Limburg in de vaart. Met deze bijzondere rondvaartboot kan het museum busbedrijven en hun gasten een dagvullend programma bieden. De afmetingen en capaciteit van de boot zijn exact afgestemd op de bussen: een volle buslading passagiers kan makkelijk aan boord. Lees verder op pagina 12 >>

Binnenvaartkrant