Views
1 year ago

2015-11

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maritime
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schip
  • Nederland

TWEEWEKELIJKS Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Contargo bundelt krachten aan de Bovenrijn 7 45 48 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 11 - 19 mei 2015 Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Service In binnen- en buitenland Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl pay it forward on www.tenyearsteamco.com info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net ‘Begin snel met het Saeftinghedok’ Nieuwe visie met verve verdedigd Niet vaak is de binnenvaart onderwerp van een promotie. En al helemaal niet van iemand die ook nog zelf in de sector werkt. Ingenieur en econoom Cornelis van Dorsser verdedigde woensdag 13 mei zijn proefschrift over de ontwikkeling van het Nederlandse binnenvaarttransportsysteem tot 2100. Onderdeel daarvan was een model waarmee Rijkswaterstaat – dat als opdrachtgever voor het onderzoek fungeerde – aangepaste en veel langere toekomstscenario’s kan benutten om het vaarwegenbeleid op te baseren. Die verdediging deed de onderzoeker aan de TU Delft met verve. Het leverde Dorsser, die ook als "research en business developer" werkzaam is bij de Mercurius Shipping Group, de doctorsgraad op. Lees in de volgende Binnenvaartkrant meer over het proefschrift en wat Rijkswaterstaat en de binnenvaart kunnen leren van de bevindingen en aanbevelingen van Cornelis Dorsser. (foto Tekst & Toebehoren) ‘Structureel marktprobleem vraagt om structurele oplossing’ Kan nog wel worden gesproken van crisis in de binnenvaart? Een crisis is tijdelijk. Dit lijkt eerder nieuwe realiteit. Terwijl de economie opkrabbelt, lukt het de binnenvaart niet uit het dal te klimmen. Deze marktsituatie is structureel. Dat vraagt om een structurele oplossing. Dat was het uitgangspunt op het symposium over Marktwerking, dat de ASV en Ons Recht-Notre Droit zaterdag 9 mei in Dordrecht organiseerden. In haar introductie schetste ASV voorzitter Sunniva Fluitsma dat zowat iedereen het erover eens is dat de binnenvaart niet bij machte is om zichzelf uit de problemen te werken. Ze haalde rapporten en marktanalyses van banken aan om dat te staven. Aanleiding voor het symposium was dat ondanks die constatering niemand iets doet. ‘Het is stil over de gevolgen van de marktwerking, maar in het gangboord wordt steen en been geklaagd’, lichtte Fluitsma toe. De zwakke marktpositie van de binnenvaart was echter geen reden om 9 mei massaal naar het Dordrechts Museum te komen. Een totaal van zestig deelnemers stelde de organistoren zwaar teleur. Ook overheden en de politiek gaven niet thuis, constateerde Fluitsma. Tegen de aanwezigen: ‘Aan u de conclusie hoezeer de binnenvaart hen nog aan het hart gaat gezien de opkomst.’ Een plausibele verklaring is de vrije markt voor de overheid, de politiek en de meerderheid van de binnenvaart niet meer ter discussie staat. Ongeacht of ze daar blij mee zijn, accepteren ze die mogelijk als een feit. ASV en Ons Recht weigeren zich daarbij neer te leggen, omdat ze de vrije markt beschouwen als een belangrijke oorzaak voor de economische problemen van de sector. Overcapaciteit en lage tarieven zijn daar gevolgen van. Samenwerking Door schippersacties in 2012 en 2013 – gezamenlijk met de Franse collega’s van La Glissoire – is vorig jaar in België een wet aangenomen die vervoer onder de kostprijs verbiedt. De wet is een lege dop gebleken, aangezien het instrumentarium om te handhaven ontbreekt. Bovendien onderzoekt de Europese Commissie nog of de maatregel wel geoorloofd is. ‘De schipper is de zwakste schakel in de vervoersketen’, aldus Laurent Brücken im Kanalnetz werden nicht vorzeitig angehoben de Bijl, afgevaardigd bestuurder van Ons Recht. ‘De politiek doet niets; die verschuilt zich achter verdeeldheid binnen de sector.’ Hoewel de binnenvaart het over de meeste zaken eens is, is het niet zo vreemd dat consensus ontbreekt over de marktwerking, vindt hij, aangezien ook de bevrachters en verladers daarin worden betrokken. De klanten hebben belang bij de overcapaciteit, want dat houdt de tarieven laag. Hester Duursema, een van de gastsprekers, erkende de slechte situatie in de binnenvaart. Zij is directeur van BLN-KSV en sinds kort secretaris-generaal van de Europese Schippers Organisatie. ‘Never waste the opportunity offered by a good crisis’, citeerde zij Machiavelli. Een serieuze crisis geeft ruimte en aanleiding om cruciale verandering en verbetering door te voeren. Wat voor goeds kan er uit deze crisis voortkomen? Duursema en BLN-KSV zetten in op samenwerking. Net als minister Schultz van Haegen pleit de jonge brancheorganisatie voor coöperaties en andere vormen van commerciële samenwerkingsverbanden. Lees verder op pagina 3 >> MARITIME INDUSTRY pagina 9-44 OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht +31 (0)78 641 68 88 E info@psipiping.com www.psipiping.com Op zoek naar een baan in de binnenvaart? Bel 085 4840200 Voor de juiste match, www.swetsgroup.nl Rensen-Driessen Shipbuilding www.rensen-driessen.com Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: VOORTVAREND VERZEKERD Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 085 4861350 | E info@climalogic.nl Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL

De Binnenvaartkrant