Views
5 years ago

2015-10

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Avalon
  • Onze
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Grote

TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING ASV en Ons Recht willen nieuwe discussie over marktwerking Twijfelt u over uw lengte? wij meten graag uw slangen in 1,6 miljoen kuub water vult Deurganckdoksluis 3 17 19 Nieuw tijdperk voor containersector Hamburger Hafen will Binnenschifffahrt stärken www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie10 - 6 mei 2015 De vertrouwde krant nu altijd en overal te lezen OMVORMERS, ACCULADERS Al 65 jaar specialist voor uw slangen en koppelingen Tel. 0182 - 38 75 22 Service In binnen- en buitenland Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl Service en reparatie als vaste koers! Dat de ontwikkelingen razendsnel gaan in de logistieke sector bewijst APM Terminals Maasvlakte II. Koning Willem-Alexander opende de containerterminal in Rotterdam vrijdag 24 april. De containerterminal geldt als meest geavanceerde en duurzame ter wereld. CEO Kim Fejfer van APM Terminals noemde hem een ‘game-changer in de scheepvaart’ en ‘aanzienlijk veiliger voor onze medewerkers en klanten’. De containersector betreedt hiermee een nieuw tijdperk, waarbij automatisering voor een weer hogere productiviteit zorgt. De APM-aanwinst is ‘s werelds eerste containerterminal waarbij de kranen – die door hun afmetingen opeens "Super Quay Cranes" heten – op afstand worden bestuurd. 62 elektrische Lift-AGV’s vervoeren de containers tussen de kade en de stacks en 54 "Automated Rail Mounted Gantry"-kranen positioneren de containers in de stacks zonder tussenkomst van medewerkers. Alleen de kranen op de speciale bargekade zijn bemand. Deze kade en kranen worden alleen voor de binnenvaart gebruikt. De binnenschepen hoeven voor een plekje dus niet de strijd aan met zeeschepen. T: +31 (0) 78 890 8050 E: binnenvaart@heinenhopman.nl W: www.heinenhopmanbinnenvaart.nl Verwarming Ventilatie Airconditioning Koeling Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Hens van Buren hoopt dat Shell-plan ogen van collega’s opent ‘Hoog tijd om tankvaart gezond te maken’ Als Shell zijn plannen doorzet om veertig nieuwe, op LNG aangedreven tankers aan de markt toe te voegen, loopt het uit op een hele reeks faillissementen. Daarvan is Hens van Buren overtuigd. De overcapaciteit wordt dan nog veel groter en veel tankvaartondernemers zullen het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Daarom waarschuwt de eigenaar van mts Hanna tegen de plannen en hoopt hij dat Shell ervan afziet. Aan de andere kant kan deze dreiging weleens louterend werken, hoopt hij, en zorgt Shell er onbedoeld voor dat de tankvaart gaat beseffen dat het zo niet verder kan. Van Buren pleit voor krachtenbundeling en de vorming van coöperaties. Dan kunnen tankvaartondernemers een vuist maken en als moderne logistieke dienstverleners rechtstreeks inspelen op de vraag van verladers. In de vorige editie van deze krant openbaarde Hens van Buren het voornemen van Shell om veertig nieuwe tankers in de vaart te laten brengen, samen goed voor een laadvermogen van circa 100.000 ton. Het bedrijf zou die niet zelf willen exploiteren, maar wel (deels) financieren. Meerdere bevrachtingskantoren zijn naar verluidt in de race voor de contracten. Maatschappelijk verantwoord In een open brief aan presidentdirecteur Dick Benschop van de Nederlandse tak van het energieconcern riep hij Shell op af te zien van die plannen, omdat ze een te ernstige verstoring van de toch al wankele binnentankvaart zullen veroorzaken. Hij noemde het ‘een financiële dolksteek in de rug van de tankvaartbranche’. Shell heeft volgens hem al een negatieve invloed op de branche door schepen die in time charter varen tegen een lagere prijs weer op de markt aan te bieden als het bedrijf er zelf geen werk voor heeft. ‘Zo gebruiken ze de overcapaciteit en beconcurreren ze dezelfde bevrachter die de schepen levert.’ Shell zou volgens Van Burens bronnen de nieuwe schepen op LNG willen laten varen. Uit oogpunt van duurzaamheid is dat toe te juichen, vindt hij. Het ligt ook voor de hand. Shell maakt via Interstream Barging al gebruik van twee op LNG varende tankers: de Greenstream en de Greenrhine. De multinational zet bovendien op meerdere fronten zwaar in op vloeibaar aardgas als vervanger voor olieproducten. Lees verder op pagina 5 >> +31 (0)10 400 3700 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Officieel dealer van: VOORTVAREND VERZEKERD Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 085 4861350 | E info@climalogic.nl HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL

Binnenvaartkrant