TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Vergroenen loont, maar wie kan het betalen? ‘De vaarwegbeheerder moet zelf de regie nemen’ 5 9 15 Dordrecht kleurt oranje voor Koningsdag Logistikcluster Maas- Niederrhein-Region www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 9 - 21 april 2015 Rensen-Driessen Shipbuilding Service In binnen- en buitenland Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl www.rensen-driessen.com Op zoek naar eiel personeel in de innenaart Bel 085 4840200 www.teamcoshipyards.nl info@teamcoshipyards.nl Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Dordrecht is helemaal klaar voor Koningsdag. Op maandag 27 april komen Willem-Alexander, Máxima en hun gevolg naar de oudste stad van Nederland. Om eer te doen aan de maritieme historie en glorie van Dordrecht (en Nederland) speelt een groot ‘Betalen voor externe kosten’ Breng de externe kosten van alle vervoer in rekening. Laat zo de gebruiker én de vervuiler betalen en zorg voor een eerlijk speelveld voor de verschillende modaliteiten. Daarvoor pleit Europarlementariër Wim van de Camp in zijn tussentijdse evaluatie van het Witboek Transport van de Europese Commissie. Op die manier kan volgens hem wat tot nu toe niet gelukt is: lading van het vervuilende weg- en luchtvervoer overhevelen naar de schonere binnenvaart en spoorwegen. deel van het programma zich op het water af. De koninklijke familie arriveert zelfs over water. Bij het al oranje (en rood-wit-blauw) gekleurde Groothoofd (foto) zet het gezelschap voet aan wal. Dan begint de Grande Parade: een feestelijke Van de Camp heeft namens het Europees Parlement een rapport opgesteld over de resultaten van het transportbeleid van de Europese Commissie zoals dat in 2011 in het Witboek Transport is vastgelegd. In zijn oordeel over wat tot nu toe bereikt is, is de CDA’ er niet mals: men heeft gefaald om transport te verschuiven van de weg en de lucht naar het spoor en de binnenvaart. ‘Ondanks alle goede bedoelingen is het aandeel vervoer over water gelijk gebleven: rond 6,5 procent.’ Eerder dit jaar berichtte ook de Europese Rekenkamer dat het Europese vervoersbeleid om de binnenvaart te stimuleren geen resultaat heeft opgeleverd. Ondanks de miljarden die de afgelopen vijftienjaar in vaarwegen zijn geïnvesteerd, bleef een wezenlijke verschuiving van lading naar het water uit. Meer vervoer over water De bevindingen van de rapporteur komen 28 mei aan bod in de commissievergadering Transport en Toerisme van het Europees Parlement. Op 6 juli moet in een plenaire zitting blijken of Van de Camp steun krijg voor zijn ideeën om alsnog meer lading via binnenvaart en spoor te laten vervoeren. Hij wil dat Europa verder gaat met het oplossen van de knelpunten in het Trans-Europees Transport Netwerk (TEN-T) en dat er binnen de Connecting Europe Facility (CEF) prioriteit komt voor investeringen in spoor en binnenvaart. De natte infrastructuur moet voor de belangrijkste routes in 2025 helemaal op orde zijn. Ook het Europees Fond voor Strategische Investeringen (EFSI) van Commissievoorzitter vlootschouw op het drierivierenpunt. Maritieme bedrijven, organisaties en gemeenten uit de regio laten wijze zien wat Dordrecht en de regio zo uniek maakt. (foto Ries van Wendel de Joode) Juncker kan daarvoor gebruikt worden. Verder adviseert Van de Camp de Europese Commissie om haast te maken met de harmonisatie van River Information Services. Die systemen kunnen vervolgens gebruikt worden voor slimme transport(informatie)systemen. En als het beheer en regelgeving op de Donau naar het niveau van de Rijn worden getild, kan dat voor een snelle economische ontwikkeling van Oost-Europese regio’s zorgen. Vanuit de binnenvaart is enthousiast gereageerd op de ideeën. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart noemt Van de Camps voorstel ‘om in Europa veel meer gebruik te maken van de binnenvaart als vervoersmodaliteit’ om zo de uitstoot van CO 2 in de transportsector te reduceren. De binnenvaart in Nederland kan met gemak een kwart van het vrachtvervoer over de weg overnemen en op die wijze bijdragen aan de drie tot zes maal lagere uitstoot van het gas dat in grote mate verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Lees verder op pagina 3 >> Voor de juiste match, www.swetsgroup.nl info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht +31 (0)78 641 68 68 E info@breko.com www.breko.com E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: VOORTVAREND VERZEKERD Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 085 4861350 | E info@climalogic.nl Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl