TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 T: +31 (0) 78 890 8050 E: binnenvaart@heinenhopman.nl W: www.heinenhopmanbinnenvaart.nl Verwarming Airconditioning Ventilatie Koeling OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Veerdiensten hebben toekomst, maar wie neemt Frankenbach wint Zilveren Schakel 'Sluizenprogramma loopt geen vertraging op' De uitvoering van het Sluizenprogramma loopt geen vertraging op. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Hagen als antwoord op vragen van Tweede Kamer-leden Albert de Vries (PvdA), Wassila Hachchi (D66) en Sander de Rouwe en Martijn van Helvert (beiden CDA). Rijkswaterstaat heeft steeds meer moeite om aannemers te vinden voor het Sluizenprogramma, zo berichtte De Telegraaf vorige maand. Bouwbedrijven zouden de opdrachten te complex vinden en de Hoe moet binnenvaart 2.0 eruit komen te zien? het voor ze op? 3 9 21 In de categorie achterlandvervoerders heeft Frankenbach Container Service de Port Community Award gewonnen. De jury noemde het bedrijf uit Mainz ‘een voorbeeldbedrijf voor het grensoverschrijdend gebruik van het Port Community System richting het achterland’. Frankenbach is het eerste buitenlandse bedrijf dat een Zilveren Schakel wint. Operations manager Andreas Wagner (links) ontving de prijs uit handen van Emile Hoogsteden, vicepresident Containers, Breakbulk & Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam. Met de Port Community Award beloont Portbase bedrijven die zich onderscheiden in de informatieuitwisseling via het Port Community System van de Nederlandse havens. Het was de vijfde keer dat de prijzen werden uitgereikt. Dat gebeurde donderdag 26 maart in het Hulstkampgebouw. Frankenbach is al lange tijd deelnemer aan Portbase voor zowel binnenvaart risico’s te groot. Ook zouden de aanbestedingsprocedures tijdrovend en kostbaar zijn. Naar de zin van Rijkswaterstaat dingen te weinig aannemers mee naar onder andere de bouw van de keersluis in Limmel, de nieuwe zeesluis in IJmuiden en de derde kolk van de Beatrixsluizen. 'Er is wél interesse' Minister Schultz van Haegen ziet dat anders: ‘Voor het project Keersluis Limmel hebben zich negen consortia gemeld, waaronder een aantal internationale bedrijven. als spoor en weg. ‘Frankenbach ziet duidelijk de meerwaarde van haar deelname voor een soepele afhandeling van lading in de Nederlandse havens. Als echt familiebedrijf schakelt de onderneming snel en pakt het nieuwe ontwikkelingen serieus op’, aldus het juryrapport. Frankenbach was bijvoorbeeld als eerste binnenvaartoperator klaar voor het gebruik van de Barge Planning-service bij de nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2. (foto Portbase) Voor het project Zeetoegang IJmond waren dat er vijf en voor het project Derde Kolk Beatrixsluis hebben zich drie gegadigden gemeld. Ik kan dit geen geringe interesse noemen, ook al moet ik constateren dat zich voor het project Derde Kolk Beatrixsluis één à twee minder gegadigden hebben gemeld, dan verwacht. Er is voldoende belangstelling maar bedrijven maken meer dan voorheen keuzes waar men wel en waar men niet op inschrijft.’ Lees verder op pagina 5 >> Schweiz: Nationalrat stellt Schifffahrt der Schiene gleich www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 8 -8 april 2015 AIS moet ook in BPR aan blijven op afgemeerd schip Schepen die afgemeerd liggen in of langs het vaarwater moeten hun AIS-transponder aan hebben. Minister Schultz van Haegen houdt eraan vast dat die plicht ook van kracht wordt op de doorgaande routes die onder het BPR vallen, net zoals geldt in het Rijnvaart Politie Reglement. Ze schrijft aan de leden van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur & Milieu: ‘Op de drukke doorgaande routes, langs de grote rivieren en de Rijkswateren zoals beschreven in Bijlage 13 van het BPR, waar permanent afgemeerde schepen niet veel voorkomen, en het varend verkeer dus niet direct daarop bedacht is, is het altijd ingeschakeld zijn van de AIS alleszins begrijpelijk.’ Voor de kleinere vaarwegen, waar afgemeerde schepen veel gebruikelijker zijn, is dat eventueel niet nodig. ‘Deze zijn veelal in beheer bij provincie en gemeenten’, aldus Schultz van Haegen. ‘Voor deze vaarwegen zal ik de gemeenten en provincies consulteren over een mogelijke vrijstelling van het permanent ingeschakeld zijn van de AIS-apparatuur op afgemeerde schepen.’ De vraag of het uit oogpunt van privacy voor het aan boord verblijvende gezin technisch mogelijk is om het AIS-vermogen terug te brengen naar 1 Watt, waarmee het bereik van AIS wordt beperkt tot ongeveer 5 kilometer, is geen optie volgens Schultz van Haegen. Het AIS-signaal met laag zendvermogen kan dan niet meer worden gezien in een omgeving met AIS in hoger zendvermogen. Daarnaast zou de overheid fors moeten investeren in een groot aantal extra basisstations. Twijfelt u over uw lengte? wij meten graag uw slangen in Al 65 jaar specialist voor uw slangen en koppelingen Officieel dealer van: VOORTVAREND VERZEKERD HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl