Views
1 year ago

2015-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Europese
  • Schip
  • Marine
  • Goed
  • Steeds

De Binnenvaartkrant 6 10

De Binnenvaartkrant 6 10 maart 2015 GEZOCHT: KAPITEIN voor Container koppelverband in ARA gebied. 2 weken op /2 weken af. Loon overeen te komen. Voor meer info en een sollicitatie: 0032 (0)476.55.19.01 erikgasten@skynet.be 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Schubboot “GEMSBOCK” 11,10 x 5,17 x 1,32 m (LxBxTiefgang) DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl Weitere ausführliche Informationen zu diesem Angebot, sowie zu weiteren Wasserfahrzeugen erhalten Sie auf www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim,Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be 6OCM HDTV ANTENNE + GRATIS TUNER! Intellian i6 inland LEASE/KOOP INRUIL MOGELIJK +31 (0)183 401025 INFO@OCEANSAT.COM WWW.OCEANSAT.COM NIEUW! € 3495, 00 Keep in touch_ www.huizinga-snijder.nl Te Koop: mslb Zuiderzee Bwj. 1951, afm. 15,00 x 4,00 x 1,70 mtr. Motor Klöckner Deutz 155 pk. Gen Set 4 kVa, SI tot 2020 Vraagprijs 39.750,00 euro Tel. 0654-305 454 of 0651-353 828 www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 Gevraagd: STUURMAN op één van onze boten, maandag - vrijdag of wk op/wk af, hoofdzakelijk Rotterdamse havens. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Tel. 010-294 05 55 HOLLAND SHIP CLEANING: Ruimen 500 BAR+ verven, hydrojetten 2500 BAR. Tel. 06-17324458 Gezocht Kapitein 14/14, op mts, Rijnpatent tot Mannheim. Loon otk, niet roker! kv_shipping@hotmail.com Gesucht! Kapitän, Rheinpatent bis Iffezheim, Radar, Funk, ADN-Basis info@napese.de Matrozen beschikbaar voor 115 euro per dag (incl. voeding). i: www.alfuru.com t: 06 52 68 82 52

De Binnenvaartkrant 7 10 maart 2015 Van den Elshout advies, expertise & taxaties John van den Elshout terug naar roots DOOR JOHAN DE WITTE Na 37 jaar inzet voor Expertise-, Taxatie- en Ingenieursbureau Van Pelt & Co, sinds 2007 onder de paraplu van Oranje en door fusie met EFM sinds juli 2014 als technisch adviseur bij EOC, startte John van den Elshout op 1 maart zijn eigen expertisebureau Van den Elshout BV in Woudrichem. Technisch adviseur bij EOC Aan allen die de binnenvaart een warm hart toedragen Beste Wandelgangers en Wandelgangsters, Op 19 maart is er een gewone bijeenkomst in “De Wandelgang”, met soep en broodjes. Maar wat is gewoon als de crème de la crème van de binnenvaart samenkomt in de inspirerende ambiance die uw societeit steevast weet te bieden? Natuurlijk hebben we een lange reeks van nogal sensationele bijeenkomsten achter de rug, waarbij het ene exotische gerecht volgde op de andere verleidelijke spijzen uit de wereldkeuken. Hoe lekker, gezellig en aantrekkelijk die avonden ook waren – en zullen zijn, want er staat u nog wel één en ander te wachten – we moeten niet vergeten dat de kern van “De Wandelgang” heel simpel is: dan bent u namelijk zelf. En met u alle collega’s, concurrenten, klanten en medewerkers, die samen met u verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van de binnenvaart. Tot zover de introspectie van deze maand. Erg zinvol, maar het moet niet te lang duren. We hebben elkaar nog zo veel te vertellen en dat doen we toch ook nog steeds in “De Wandelgang”. Want dat reilen en zeilen mag dan wel weer steeds beter gaan, de economie mag van ons nog wel wat sneller aantrekken. Laten we daarover ideeën uitwisselen. De dag vóór de bijeenkomst mogen we allemaal ons democratische hart laten spreken bij de landelijke verkiezingspeiling, ook wel bekend als de Statenverkiezingen. Wij wagen ons niet aan voorspellingen, maar dat Nederland een voorbeeld van politieke stabiliteit is, zal ook de 18e weer niet onomstotelijk worden bewezen. Daarom: gewoon soep en broodjes. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Een motto dat de regering niet zou misstaan. Voel u welkom op donderdag 19 maart in Gebouw De Maas aan de Rotterdamse Veerhaven, in “De Wandelgang”. (Aanvangstijd is 18.00 uur. Kijk voor gratis parkeermogelijkheden op het kaartje.) Dirk-Jan Bezemer Alexander Wanders Els Oosse Robbert Klaverdijk De Wandelgang www.dewandelgang.nl Scheepsverzekeringen lag niet in overeenstemming met zijn identiteit. Zelf zegt hij: ‘Mijn roots liggen meer bij het expertisevak.’ Aannemelijk, want John begon in 1978 als expert bij het reeds in 1942 gevestigde Van Pelt & Co. Hij was de jongste in het metier, met feeling voor het vak leerde hij de scheepvaart van “binnen en buiten” kennen. Door aandelenovername in 1995 van Theo de Regt werd hij samen met Jan Touw en Henk Wolthuis directeur-eigenaar van Taxatie- en Ingenieursbureau Van Pelt & Co B.V. In 2002 gingen Henk en John samen verder. Het bureau aan de Maaskade werd in 2003 verwisseld voor een grotere locatie in Hardinxveld-Giessendam. In 2004 nam Van Pelt het Expertise en Taxatie Bureau Bosdijk uit Poortugaal over. Van Pelt zelf kwam door overname in 2007 onder de paraplu van Oranje Scheepsverzekeringen. Wolthuis ging met pensioen, Van den Elshout bleef directeur, wat in technisch adviseur veranderde bij de fusie van EFM en Oranje. ‘In goed overleg met EOC heb ik een andere koers genomen.’ Eigenschappen Het is duidelijk dat John van den Elshout (58) gepokt en gemazeld is in de expertisebranche. Inmiddels is geen enkele schade hem vreemd. Expert in tegensprekelijke schades vraagt openheid naar de klant, recht door zee naar opdrachtgever en verzekeraar. Communicatief correct zijn is eveneens een voorwaarde. Wanneer het probleem “hoog en droog op de helling staat” is de spanning achter de rug, maar een Binnenvaart vreest weer congestie bij containerterminals De containerbinnenvaart vreest weer dagenlange wachttijden bij Rotterdamse terminals door congestie. Nieuwsblad Transport meldde vorige week dat LINC een brandbrief heeft gestuurd naar minister Melanie Schultz van Haegen over dreigende nieuwe problemen. LINC (Logistiek Intermodaal Netwerk.com) is het samenwerkingsverband van CBRB en de Vereniging van Inland Terminals Operators. In de vorige week verstuurde brief wordt gewag gemaakt van veel grotere congestie dan vorig jaar zomer, toen binnenschepen soms dagen extra moesten wachten. Vooral ECT kende toen ernstige problemen. Havenbedrijf Rotterdam en ECT maakten vorige week in een gezamenlijke verklaring bekend dat ze samenwerken om optimaal gebruik SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 calamiteit of een gecompliceerde averij kan ook uitmonden in een “kermis” van belangen. Het is dan waardevol dat de expert aan een half woord genoeg heeft, begrijpt wat er speelt en als mediator optreedt om richting te geven ofwel maatregelen voor mens, veiligheid en schip. Immers: schade aan bedrijf of materiaal is pech, calamiteit, onachtzaamheid ofwel emotie. John van den Elshout weet dat. Een expertisebureau is onafhankelijk; derhalve zijn scheepvaartondernemers ingeval van schade meestal vrij in de keuze van een expertisebureau, echter altijd in te maken van de beschikbare capaciteit in Rotterdam aangezien fikse groei van de aantallen containers. voorzien wordt. Ook andere havens in de range Le Havre-Hamburg zouden moeite hebben de aanwas op te vangen. De eerste maanden van dit jaar was al sprake van een opmerkelijke toename, melden rederijen en overslagbedrijven. Gesloten transportroute Ondertussen hebben alle Rotterdamse containerstuwadoors op de Maasvlaktes (APMT MVII, APMTR, ECT en RWG) wel eindelijk afspraken gemaakt over het onderlinge containertransport. De overslagbedrijven praatten sinds begin 2014 samen met het Havenbedrijf over een efficiënt systeem voor het vervoer van containers tussen de verschillende terminals. Daarnaast zijn de partijen het eens ADVERTENTIE overleg met de verzekeraar. John van den Elshout pakt alle schades aan voor elke maatschappij. Taxaties, advies, bouwbegeleiding en tekeningen keuren, zijn ook disciplines die tot een allround expert behoren. Sinds september 2009 is van den Elshout geregistreerd in het Landelijk Register van Gerechtelijke Deskundigen in de rubriek Scheepsbouw en Scheepstechniek en heeft in die hoedanigheid al diverse arbitragezaken gedaan. Meer informatie: john@vandenelshoutbv.nl over de organisatie en de uitvoering van deze transporten. Ze zijn overeengekomen dat de komende jaren medewerkers van APMTR, ECT en Kramer worden ingezet voor het containervervoer over de gesloten transportroute. Die moet nog wel worden uitgebreid naar Maasvlakte 2. Door een gesloten transportroute die de terminals over land met elkaar verbindt, is het mogelijk om containers documentloos te vervoeren van het ene douanegebied naar het andere. Verdere details worden de komende tijd uitgewerkt. Vanuit de logistiek, de zee- en de binnenvaart wordt al lange tijd aangedrongen op de aanleg van de gesloten transportroute tussen Maasvlakte en Maasvlakte 2. Daarvoor moesten eerst alle terminals op één lijn komen. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant