Views
2 years ago

2015-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Europese
  • Schip
  • Marine
  • Goed
  • Steeds

De Binnenvaartkrant 4 10

De Binnenvaartkrant 4 10 maart 2015 A de Groot Olietransport is een familiebedrijf wat zich na oprichting in 1954 ontwikkeld heeft tot een vakbekwaam en gespecialiseerd bedrijf. Met drie tankschepen transporteren wij minerale oliën naar depots binnen Nederland. Wij zijn op zoek naar een gemotiveerde stuurman die ons team wil komen versterken. Functie-eisen STUURMAN • Marifooncertificaat • Groot Vaarbewijs B • ADN (of bereid te leren) • Radar (of bereid te leren) • Een positieve instelling • Nederlandstalig Heb je interesse informeer dan snel naar de mogelijkheden die wij jou kunnen bieden. Koggestraat 13 . 8715 KB Stavoren . Tel: 0514-681433 info@adegroot-stavoren.nl . www.adegroot-stavoren.nl Veersedijk 161 3341LL H.I.Ambacht Tel:+31 786 818308 info@stolkschepen.nl www.stolkschepen.nl Gezocht Kapitein voor tankvaart Rijnpatent tot Basel (eventueel Mannheim) Goede condities! Contact: +32 475 274 579 info@veco-transport.com GEVRAAGD LICHTMATROOS/ DEKSMAN omg. Leiden. (erkend leerbedrijf) Info@rederijvanhulst.nl Tel. 071-3010133 Per Direct Gevraagd Echtpaar op motorbeunschip Corn. Adr. 980 ton, eventueel ook schipper met matroos. Binnenlandse zandvaart, ibv radar diploma Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-681 28 66

De Binnenvaartkrant 5 10 maart 2015 Gemeentehaven is ideale plek voor Shipfix Techniek Repareren in ’s-Gravendeel Een bericht over het verlagen van de havengeldtarieven in Binnenmaas zette Wim Steenbergen ertoe aan om een mail te sturen naar deze krant. Vaak reageren lezers omdat hen iets dwars zit, maar de eigenaar van Shipfix Techniek vond juist dat de gemeente alle lof verdient. Niet alleen om die lagere tarieven voor de haven van ‘s-Gravendeel, waarmee Binnenmaas de lokale economie en de binnenvaart een steun in de rug wil geven. Ook omdat de gemeentehaven een paar jaar terug helemaal gerenoveerd is. Wim Steenbergen verricht met Shipfix Techniek allerlei reparaties aan boord van binnenschepen. Het ms Janny is zijn varende werkplaats. Het schip dat vroeger van zijn ouders was, is meestal in de gemeentehaven van zijn woonplaats ’s-Gravendeel te vinden. Aan boord heeft hij alles voorhanden voor zijn klussen. Het ruim is omgebouwd tot werkplaats en opslag. 2 2 B UYCK T Te huur Standaard duwbak + container duwbakken. P ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL De Nivoma en de Janny lagen zij aan zij in de insteekhaven. (foto’s Tekst & Toebehoren) Klanten kunnen met hun schip opzij komen liggen. ‘Maar als dat beter uitkomt, kan ik ook naar een locatie varen waar zij liggen. Met zo’n werkschip ben je heel flexibel’, zegt Steenbergen. ‘En anders komen we met onze servicebus naar de klant. Een paar uur meevaren als de reparatie onderweg kan worden uitgevoerd, is ook een optie.’ Aanpakken Shipfix Techniek begon in 2008. Het eerste jaar was dat nog parttime, naast zijn baan als dieselmonteur bij Olthof. De Capelse motorenspecialist deed niet moeilijk – integendeel. ‘Ik ben hen nog steeds dankbaar; ze gaven me de ruimte om iets voor mezelf op te bouwen.’ De crisis was inmiddels goed op gang gekomen; toch durfde Steenbergen het al na een jaar aan fulltime als ondernemer verder te gaan. Daarvan heeft de schipperszoon nog steeds geen spijt. Hij heeft volop werk. De naamsbekendheid van Shipfix Techniek groeit met elke opdracht. ‘Voor particuliere schippers speelt het mee dat ik zelf uit de binnenvaart kom – ik ken deze wereld, ik weet hoe zij denken en wat ze belangrijk vinden.’ Die werkzaamheden zijn divers. Van onderhoud, reparatie en vervanging van motoren, aggregaten, (ballastjet)pompen, oliekachels tot leidingwerk, scheepselektrotechniek en ijzerwerk. Steenbergen heeft geen personeel. ‘Maar ik werk met een groepje ZZP’ers samen. Een vaste club vakmensen die van aanpakken weten. Het gaat onder meer om lassers en ijzerwerkers. Als er elektrotechniek bij aan te pas komt, schakel ik m’n broer in. Roel heeft ook zijn eigen bedrijf, Steenbergen ADV, en is gespecialiseerd in elektra.’ MS Nivoma ‘De opdrachten variëren meestal van een halve dag tot vijf dagen. Een enkele keer is het karwei uitgebreider en duurt het langer. Zoals vorige maand op het motorschip Nivoma. Voor eigenaar Jan-Wim van den Heuvel hebben we de voortstuwingsmotor geleverd en Directie moet met verkeersleiders om tafel over roosters De directie van Rijkswaterstaat Verkeers- en Watermanagement (VWM) moet met de ondernemingsraad om de tafel. Dat heeft de kantonrechter in Utrecht bepaald in het kort geding dat de OR samen met de vakbonden FNV en VPW had aangespannen over de nieuwe dienstroosters van de verkeersleiders. De rechter deed afgelopen vrijdag uitspraak. De OR is in het gelijk gesteld: de directie is verplicht de nieuwe methode van inroosteren van personeel voor te leggen. Uiterlijk 3 april moeten de partijen de rechter informeren over het overleg en de uitkomst daarvan. Zoals we in De Binnenvaartkrant van 24 februari berichtten, werken de verkeersleiders op de verkeersposten - maar ook die vervangen. Er kwam een Mitsubishi uit en er ging ook weer een Mitsubishi in. Daarbij hebben we vrijwel alles vernieuwd: de bunkoeler, de keerkoppeling, de fundatie, het leidingwerk en de demper. Die demper is meteen al voorbereid voor een katalysator. Als de schipper in de toekomst besluit om die te installeren, scheelt dat een hoop werk.’ Ook de kachel en de hydrofoor zijn vernieuwd. Voor de bunkoeler moest de Nivoma het dok in. Dat gebeurde als eerste. ‘Daarvoor zijn we naar ’t Ambacht gegaan, want ik kan hier natuurlijk geen onderwaterwerk doen. Toen dat was gebeurd, zijn we hier naar ’s-Gravendeel gekomen.’ Daar lagen de Nivoma en de Janny circa vier weken zij aan zij in de insteekhaven. Inmiddels is de naar wens verlopen proefvaart achter de rug. In ’s-Gravendeel zijn naast Shipfix Techniek nog diverse andere bedrijven die service en producten leveren aan de binnenvaart. Regelmatig trekken ze samen op. Steenbergen: ‘Je hebt hier onder andere De Regt Aggregaten en Barth Aggregaten. Steenbergen ADV van mijn broer zit ook in ’s-Gravendeel. Verder heb je nog interieurbouwer Reinmaas.’ Ook de in de omgeving gevestigde bedrijven Buyck Techniek (hydrauliek en stuurmachines) en Groenenboom Scheepsreparatie (gespecialiseerd in aluminium en rvs-werk) doen regelmatig grotere klussen in de haven van ’s-Gravendeel. voor het wegverkeer - sinds 1 januari met een rooster dat door een computer wordt gemaakt. Deze zogeheten normroostergenerator zorgt volgens de medewerkers voor veel problemen. ‘Medewerkers hebben te maken met zeer onvoorspelbare en onregelmatige werktijden, worden dag en nacht ingezet en werken met te weinig collega’s, waardoor er bij calamiteiten niet goed meer kan worden ingegrepen’, aldus FNV. ‘Uit diverse klachten en een rapportage blijkt dat de roostercomputer zorgt voor onveilige situaties op de Nederlandse rivieren.’ Menselijke maat FNV Overheid ontving veel klachten over de roosters. ‘De levens van medewerkers worden volledig beheerst door de computer van Rijkswaterstaat. Dat is gewoon eng Wim Steenbergen. Nieuwe steigers Steenbergen vindt de gemeentehaven van ’s-Gravendeel een ideale plek: schepen kunnen er rustig en veilig liggen en de haven is zowel over water als over land goed bereikbaar. De voorzieningen zijn goed; de haven is een paar jaar terug flink opgeknapt. ‘Binnenmaas denkt en werkt goed mee. Daarvoor verdient de gemeente een compliment. Ook voor de beslissing om het havengeld dit jaar niet te verhogen, maar juist te verlagen. Omdat dat goed is voor de lokale economie.’ In 2011 zag het er minder gunstig uit. Toen wilde de gemeente de haven nog sluiten zodat het noodzakelijke onderhoud geschrapt kon worden – dat zou geld schelen. Binnenvaartondernemers uit ’s- Gravendeel, bedrijven die van de haven afhankelijk zijn en Koninklijke Schuttevaer-afdeling Drechtsteden kwamen in het geweer. De argumenten die Steenbergen en anderen tijdens de beslissende raadsvergadering inbrachten, sloegen aan: het belang voor de plaatselijke economie en werkgelegenheid en de nationale behoefte aan ligplaatsen voor de beroepsvaart. Ook de tip dat er om die laatste reden een financiële bijdrage van Rijkswaterstaat en/of de provincie mogelijk was, woog ongetwijfeld mee. Uiteindelijk kwam het allemaal goed. De haven is uitgebaggerd; er zijn nieuwe meerpalen en steigers gekomen, het wegdek is vernieuwd en de walstroomkasten werden vervangen. De haven ligt er op en top bij en de bedrijvigheid neemt alleen maar toe. Wim Steenbergen draagt daaraan zijn steentje bij. en ook nog eens heel ongezond. We krijgen bijvoorbeeld meldingen van mensen die na onregelmatige nachtdiensten direct weer worden ingepland.’ ‘De roostercomputer houdt geen rekening met een noodzakelijke en wettelijke rustperiode. Wij eisen dat de menselijke maat terugkomt’, aldus FNV-bestuurder Mick Bleijerveld. De vakbonden willen zo snel mogelijk met de leiding van Rijkswaterstaat afspraken maken over de inzet van medewerkers. Bleijerveld: ‘Wat ons betreft mag de normroostergenerator overboord. De roosters moeten voldoen aan de kaders zoals wij en de OR deze hebben goedgekeurd. Er mag niet tot op het laatste moment mee worden gerommeld. Medewerkers moeten weten waar ze aan toe zijn.’

Binnenvaartkrant