Views
1 year ago

2015-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Europese
  • Schip
  • Marine
  • Goed
  • Steeds

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 10 maart 2015 Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl Wij leverden de lieren, ankers en kettingen GEFELICITEERD.. ...met het mts Chopin Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl VOOR HET MTS CHOPIN LEVERDEN WIJ: Mitsubishi S12R-Z3MPTAW. 940 kW @ 1600 rpm WIJ WENSEN GENERAL BUNKERING SERVICES BVBA EEN BEHOUDEN VAART MET MTS CHOPIN Wij leverden het stuurhuis met hefkolom en hydrauliek. Wij wensen mts Chopin en bemanning een behouden vaart. E: info@kampers.nl - T: 078-6763811 - www.kampers.nl WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op MTS CHOPIN VEKA WENST GENERAL BUNKERING SERVICES BVBA EN DE BEMANNING VAN MTS CHOPIN EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SHIPBUILDING LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA Shipbuilding bv | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com

De Binnenvaartkrant 23 10 maart 2015 Mts Chopin: tiende nieuwbouw voor GBS Group Antwerpen DOOR HANS HEILIGERS De nieuwbouwschepen die de afgelopen tien jaar voor de Antwerpse GBS Group (General Bunkering Services) zijn gebouwd dragen zonder uitzondering de naam van een componist. Het maakt de vloot overal goed herkenbaar. En ook de nummer tien in de rij maakt daarop geen uitzondering. Het schip is genoemd naar Frédéric Chopin, de allergrootste Poolse componist. Chopin is een naam die ruim twee honderd jaar na zijn geboorte wereldwijd nog steeds geen verdere toelichting noodzakelijk maakt. Omdat GBS’ CEO Erik Vermeylen vele vlieguren van zijn kantoor in Antwerpen is, worden wij geheel volgens afspraak en met evenveel gastvrijheid ontvangen door zijn zoon Tom Vermeylen en Marcel Allard. Tom is bij GBS verantwoordelijk voor alles wat gelinkt is aan ADN, EBIS en TMSA. En natuurlijk lopen van daaruit vele lijntjes naar het enkele dagen terug opgeleverde mts Chopin. Het mts Chopin is het tiende schip dat geheel volgens planning dit jaar aan de vloot zou worden toegevoegd als onderdeel van het masterplan van de vlootvernieuwing van GBS. Dat plan is tien jaar terug ingezet en voorziet ieder jaar in de bouw van een nieuw tankschip. Onder de indruk Alle details van het nieuwste schip die wij zouden willen weten, worden aan tafel meteen door Marcel Allard uit zijn mouw geschud. Allard heeft vanaf kindsbeen de (bunker)tankvaart in zijn bloed en is met heel veel plezier al bijna dertig jaar als technisch manager en is vanaf de start van de onderneming aan GBS verbonden. De laatste tien jaar heeft hij zijn takenpakket mogen uitbreiden met alles wat bij een nieuwbouw om de (foto Hans Heiligers) hoek komt kijken. En dat traject loopt vanaf het moment van de tekening, de voorbereidingen en de bouwbegeleiding tot de oplevering. Met voorbijgaan aan de opgedane routine slaagt hij er bovendien nog steeds in om altijd dingen te bedenken die het schip opnieuw een stukje veiliger maken en waarbij de (foto Hans Heiligers) functionaliteit ook nog eens een extra accent krijgt. Zo af en toe ontkom je als journalist niet aan een uitdrukking die je wel eens meer gebruikt. Ook nu bekennen wij dat het mts Chopin zoals wij dat de dag ervoor bij VEKA in Werkendam hebben bekeken, een schip is geworden waarvan je meer van onder de indruk bent dan een willekeurig ander. Allard begrijpt wat wij bedoelen; ook hij heeft die klik met het schip ervaren. Leuk om te horen. En eerlijk is eerlijk: een wel verdiend compliment voor Gebr. De Jonge van Shipyard Kladovo in Servië. Een casco waarop niets valt af te dingen en dat mag ook worden gezegd van de drie lagen schilderwerk. Let wel: schilderwerk dat pas is aangevangen nadat het leidingwerk was voltooid. De machinekamer stond al in de grondverf toen het casco eind oktober 2014 in Werkendam werd afgeleverd. Twee meter naar voren ‘De eerste indruk van hun tekening fronste even wat wenkbrauwen tijdens de eerste bespreking’, zegt Allard. ‘Maar al snel vonden wij het eveneens een goed plan om de boegschroef twee spanten verder naar voor te halen’, vervolgt hij. En het succes liet zich twee dagen terug bewijzen toen tijdens de proefvaart de Verhaar-boegschroef een notering kreeg van 9,4 kilometer per uur. ‘Twee meter naar voren betekent een fors langer kanaal en dat is dus heel goed te merken’, verklaart hij en voegt daar meteen aan toe dat het mts Chopin tijdens de proefvaart voor meer dan 70 procent was beladen. Voor het totaalbeeld vermelden wij de details van het schip. Het heeft de volgende maatvoering: 86,00 x 11,40 x 3,80 en een gemiddelde kruiplijn van 6,40 meter. De meetbrief is nog niet binnen maar die zal rond de 2.250 ton uitkomen. Stookolie Wij noteerden eveneens een compliment voor de betimmering van de woning voor vier bemanningsleden en het stuurhuis. Het is bestemd voor De Combinatie Interieurbouw in Hardinxveld- Giessendam. Het dubbel uitgevoerde leidingwerk kenmerkt zich door één gaspendelleiding en één set kranen. Alle leidingen zijn via jojo’s dubbelzijdig afsluitbaar. Voorlopig gaat het schip binnen het ARA-gebied gasoliebunkers verzorgen. Op grond van de Heatmasterketel in het voorschip en het certificaat C-2.2 is het schip eveneens geschikt voor stookolie. Afsluitend kunnen we nog melden dat het mts Chopin niet voor de afsluiting van alle bouwplannen heeft ingeluid. Op de bureaus bij GBS gaan op dit moment al tekeningen over tafel voor de bouw van een tweede estuaire tanker binnen de vloot. Zoals het er naar uitziet kan er medio mei begonnen worden met het knippen. Wij blijven met veel interesse de voortgang van de bouw volgen. Wie leverden aan het mts Chopin Veka Shipbuilding B.V. Levering casco en skew design. aansturing van generatorset/boegschroef/ Kampers Shipyard B.V. VentiNet B.V. Tankventilatoren afbouw compleet schip (Turn-key project) Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie ladingpomp bedrijf. Stuurhuis met hefkolom en hydrauliek. Dockmarks Signs B.V. Belettering Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B. Lagersmit Schroefasafdichting WindeX Engineering B.V. H.O.C. Beerens B.V. Vans Bunkers BVBA Bunkerstation V. Bouw casco Damen Marine Components Straalbuis Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS Alu sierdakradarmast, stuurhuistrap, Alu Total Lubricants Inland Marine Shipyard Kladovo Service Bouw casco Van der Velden Marine Systems klaproosters en afzuiging accommodatie heklichtbeugel type Millennium, Alu davit, Gasolie en Total smeermiddelen BNP Paris Bas, Fortis N.V. Financiering Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch Minimax Brandbeveiliging B.V. RVS schotelsteun, RVS hoogglans gepolijste Nelf Marine Paints B.V. Verf General Bunkering Services bvba aggregaat: HPP2700 (180) 1-1-1/5,5 kW, Brandbeveiligingsapparatuur wegneembare uitlaten Arco Standbouw Schildersbedrijf Bevrachting roeraandrijving: 2 DWK 6080/56, Polmai Brandbeveiliging B.V. Imtech Marine Netherlands Schilderwerk Lloyd’s Register EMEA Classificatie hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD Brandblusmateriaal en RIWA 3500 bijboot Nautische apparatuur, navigatie software: Muehlhan B.V. Stralen en coaten van een Koedood Dieselservice B.V. 200 DBS Scheepsservice Tresco Navigis, Tresco Tankmetin en gedeelte van de ladingtanks Mitsubishi type S12R-Z3MPTAW 940 kW @ Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Alu. Machinekamerplaten achterschip Tracking & Tracing: Tresco Fleet Van Berchum Parket 1600 rpm. Dolderman B.V. Kersten Metaaltechniek B.V. Orlaco Products B.V. Camera’s P.V.C. vloer. Mflor met IMO certificering. Rubber Design B.V. Generatorset t.b.v.: boegschroef- en Alu. machinekamerplaten voorschip Dacom Werkendam B.V. W & O Europe Afsluiters en appendages Flexibele opstelling hoofdmotor ladingpompbedrijf 530 kVA, Caterpillar Werkina Werkendam B.V. Travelvision Duo S gelijktijdig Astra 1 en 3 Kampers Pompservice B.V. Global Alignment B.V. type C18, generator Stamford type De complete elektrische installatie inclusief en telefooncentrale 2x KAMPERS 2C182/68LHE stookoliepomp Uitlijnen voortstuwingsinstallatie HCM534. Generatorset t.b.v.: Boordnet 2-draads databesturing, Rafa B.V. Ramen 250m3/h, 1x KAMPERS 2C156/70LHE ADS van STIGT 120 kVA, John Deere type 6068HF en monitoringsysteem met De Combinatie Interieurbouw gasoliepomp 200m3/h en 1x KAMPERS Masson Marine keerkoppeling type MM generator Stamford type UCM274. touchscreenbediening, compleet nautisch Betimmering incl. stoffering 2M98/33LHE sloppomp 25m3/h W5200, 4,962:1. PTO type 0, voor Generatorsets t.b.v.: 2x Boordnet 63 kVA, pakket, tankmeetsysteem, Orlaco Meuzelaar Maritiem B.V. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. aandrijving van stuurwerkpomp en Vulkan John Deere type 4045TF, generator camerasysteem, complete airco installatie, Levering en aanleg sanitaire installatie Tankmeetapparatuur elastische koppeling Stamford type UCM224 Travelvision antennesysteem, Tresco Ecdis Combi Isolatie BV Isolatie woning Heatmaster B.V. Novetec B.V. Caldic Techniek B.V. Inland Viewer en Oceansat AIS installatie. Electric Comfort Ladingverwarmingsinstallatie (thermische Uitlaatgassendemper hoofdmotor Generator Stamford type HCM534, Victron Energy B.V. Vloerverwarming olie) Axces B.V. Stamford type UCM274. Stamford type Omvormer/acculader Loggers Rubbertechniek B.V. Machinefabriek en Uitlaatgassendempers generatorsets UCM224 Amco Compressoren B.V. Compressoren Flexibele opstelling woning Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Pinta Nieuwburg Unisol B.V. Verhaar Omega B.V. All Pumps Holland B.V. Blommaert BVBA Bunkergiek Isolatie uitlaatgassensystemen 1 x Boegschroef kanalensysteem type Victor pompen en appendages Voormast type Arizona TankTech B.V. Tankinhoudsmeting Promarin Propeller- und Marinetechnik 31120-4k, E-motor 393 Kw@1800 rpm. Wyckomar EBR Marine Constructions Imbema Cleton B.V. GmbH 5-bladsschroeven, diam. 1750 mm, horizontaal opgesteld. Bediening inclusief Waterzuiveringsinstallatie Ankerlieren, ankers en kettingen Laad-en losslangen

De Binnenvaartkrant