Views
1 year ago

2015-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Europese
  • Schip
  • Marine
  • Goed
  • Steeds

De Binnenvaartkrant 2 10

De Binnenvaartkrant 2 10 maart 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV www.huizinga-snijder.nl Rederij Ringoot nv Gezocht: Kapitein voor kvb, 172x9,50 ervaring op Duitse kanalen een pré . Patent bij voorkeur tot Mannheim. Tel. 06-53895843 of ibovandinter@ jvandinterenzn.nl Rederij Dijkhuizen Rondvaarten & Partyschepen zoekt per 1 mei 2015: Full-/Parttime Kapitein/Stuurman (Naast de vereiste papieren, beschikt men over goede communicatieve vaardigheden alsmede technische kennis) Niet gebonden aan leeftijd. Het betreft dagvaartochten in Zeeland en is geen continuevaart. Informatie 0118-419367 Reacties: Postbus 2, 4380 AA Vlissingen. info@Rederij-Dijkhuizen.nl Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Om onze vloot uit te breiden zijn wij op zoek naar particuliere ondernemers met motortankschepen: Laadcapaciteit vanaf 1.000 Ton tot 3.000 Ton, Dubbelwandig of Enkelwandig < 30 jaar, ARA-vaargebied. Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Lay-out Steven Chiang San Lin Redactie Martin Dekker T : 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M : 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T : 0475-468246 F : 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T : 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T : 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T : 0162-521303 M : 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T : +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T : 0416-697996 F : 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Wir suchen private Unternehmer mit Motortankschiffe um unsere Flotte aus zu breiten: Tragfähigkeit von 1.000 Tonnen bis 3.000 Tonnen, Doppelhülle oder Einhülle < 30 Jahre, Wir führen vor allem Transporte im ARA-Fahrgebiet aus. Voor verdere informatie kan u terecht op onderstaand adres: Für weitere Informationen bitte kontaktieren Sie uns: Dhr. Ringoot Philippe Metropoolstraat 1 2100 SCHOTEN + (32) (0)3 235 75 75 rederij@ringoot.be Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl Roald Verstraeten, eigenaar Montana CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl GROUP BAECK TE KOOP VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 69.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 Johan de Witte T : 078-6196761 F : 078-6198002 M : 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T : 06-38896270 info@hansheiligers.nl Evert Bruinekool Fotografie en Tekst T : 035-685 09 50 M : 0622-94 57 43 info@ejbruinekoolfotografie.com Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Volg ons via: 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 GEZOCHT: Kapitein voor Tanker Patent tot Mannheim, ADN-C patent Voorkeur niet-roker Contact: 0032/ 475 94 54 34 Edmond Van den Abbeele Gezocht LL/Matroos/ Stuurman voor ms Hendrika. vaargebied NL/B. systeem 10dgn/ 4dgn, reageer naar:ms.hendrika@vaart.net INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE.

De Binnenvaartkrant 3 10 maart 2015 Waterschapsverkiezingen ook voor binnenvaart van belang Stemmen voor sterke dijken Op 18 maart vinden naast de verkiezingen voor Provinciale Staten ook de waterschapsverkiezingen plaats. Ze trokken in 2008 weinig belangstelling. Nochtans werken waterschappen aan waterveiligheid, en dat zou in Nederland niemand koud mogen laten. Martin van Dijk. (foto Sarah De Preter) ‘Want als je in West-Nederland de waterveiligheid niet op de orde hebt, doet de rest er ook niet meer toe’, zegt Martin van Dijk, bestuurslid van BLN-Koninklijke Schuttevaer. Hij noemt waterschappen en binnenvaart elkaars natte buren. ‘Ook de binnenvaartsector heeft er alle belang bij dat het waterbeheer goed wordt uitgevoerd.’ Waterbeheer is één van de kerntaken van de 24 waterschappen die Nederland nog telt. Vroeger waren het er veel meer, maar in de loop der jaren zijn steeds meer waterschappen samengevoegd. In 2012 spraken VVD en PvdA in het regeerakkoord af dat de waterschappen op termijn zouden opgaan in de landsdelen, de opvolgers van de huidige provincies. Die plannen lijken inmiddels van de baan. Uit een vorig jaar verschenen rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat Nederland het waterbeheer prima op orde heeft. Een bevestiging dat de huidige waterschappen goed functioneren. Droge voeten Van Dijk stelt zich namens de VVD kandidaat voor een bestuursfunctie binnen waterschap Hollandse Delta (WSHD), waarvan het beheersgebied zich uitstrekt van Rotterdam-Zuid tot Goeree-Overflakkee en Dordrecht. De VVD Hollandse Delta legt in zijn verkiezingsprogramma de focus op droge voeten. Dordrecht stond een paar jaar geleden onder water, in de regio zijn diverse nieuwe overstromingsgebieden aangelegd. ‘Hiermee kunnen we bij hoogwater de waterstand matigen. In kritieke situaties telt iedere centimeter.’ Waterschappen zorgen ervoor dat bij aankomend hoogwater de gemalen op tijd in werking treden en staan in voor het onderhoud van de dijken. Allemaal taken die ook voor de binnenvaart relevant zijn. Van Dijk: ‘Het is heel vervelend als je door hoogwater niet onder de bruggen kunt varen. Of als je langzamer moet varen omdat dijken op instorten staan. Grote overstromingen kunnen leiden tot een dijkbreuk, waardoor scheepvaart niet meer mogelijk is. Dit alles trachten we te voorkomen. Momenteel wordt de dijk bij Kop van ’t Land versterkt. Binnenschepen voeren voor de dijkversterking op het Eiland van Dordrecht zo’n anderhalf miljoen ton schoon zand aan.’ Klimaatverandering Van Dijk verwacht dat het belang van goed functionerende waterschappen in de toekomst alleen maar groter wordt. Door de klimaatverandering wordt waterbeheer belangrijker. ‘In de binnenvaart hebben we de laatste jaren veelvuldig gediscussieerd over wat er op ons afkomt. Internationale projecten zoals KLIWAS en ECCO- NET hebben de gevolgen van de klimaatverandering voor de binnenvaart in kaart gebracht. De impact zal niet direct voelbaar zijn, maar op de lange termijn mogen we deze problematiek zeker niet ontkennen of onderschatten.’ En dus staan de ingenieurs binnen de waterschappen voor grote uitdagingen. Temeer omdat de budgetten beperkt zijn. Van Dijk: ‘De stuwen en pompgemalen van de waterschappen zijn kleiner dan de kunstwerken op de grote rivieren, maar ook zij worden ieder jaar ouder. In de toekomst zullen ze intensiever gebruikt worden. Preventief onderhoud en vervanging waar nodig zijn aandachtspunten.’ De VVD Hollandse Delta was voor de waterschapsverkiezing op zoek naar kandidaten die veel affiniteit met water hebben. Dan komt men al gauw bij Martin van Dijk terecht. Geboren in de binnenvaart, doorgegroeid van schipper tot directeur bij grote rederijen, heeft hij de nodige bestuurservaring op zak, onder meer als raadslid en fractievoorzitter voor de VVD in Hendrik-Ido- Ambacht. Van Dijk is pleziervaarder – ook die sector heeft met de waterschappen te maken. Hij is actief in tal van (intern)nationale binnenvaartorganisaties. ‘Goed en efficiënt watermanagement is voor burgers en bedrijven van grote waarde. Vanuit de binnenvaart weet ik wat water betekent in verschillende omstandigheden. We moeten bestuurlijk scherp blijven. Hieraan wil ik binnen het waterschap Hollandse Delta mee vorm geven.’ ‘Corridorbeleid nu volhouden’ >> Vervolg van de voorpagina Duursema in top ESO BLN-directeur Hester Duursema is gekozen als de nieuwe secretaris-generaal van de Europese Schippers Organisatie. Zij volgt Henk van der Velde op. Die gaat nog even verder als interim-vicepresident. Duursema was namens BLN- Koninklijke Schuttevaer al lid van ESO. In haar nieuwe rol maakt ze deel uit van de ESO-raad. ‘Naast mijn functie als directeur bij BLN-Koninklijke Schuttevaer ga ik vol vertrouwen aan de slag voor ESO. Het is een verantwoordelijke taak, maar ik voel me gesteund En dat is ‘een van de belangrijkste voorwaarden in de strategieën van de EU inzake de ontwikkeling van de binnenvaart. Deze knelpunten zijn bijvoorbeeld bruggen die niet hoog genoeg zijn, inefficiënte sluizen en delen van rivieren of kanalen die niet breed genoeg zijn voor de verkeersvolumes.’ In de EU-begroting is onvoldoende geld voor het wegwerken van alle knelpunten binnen het trans- Europese netwerk. De ERK pleit ervoor om dit gat te dichten. Daarvoor is dan aanvullende financiering nodig uit nationale en/of private fondsen. Karin De Schepper nuanceert de uitkomsten. De directeur van Inland Navigation Europe vindt de berichten over het rapport te negatief. ‘Alsof het allemaal kommer en kwel was. Het toont haarfijn aan dat landen zoals Nederland en België die consequent in infrastructuur investeren ervoor zorgen dat het aandeel van de binnenvaart in de modal split stijgt.’ De binnenvaartlobbyiste ziet in de uitkomsten een bevestiging van de lijn die INE altijd heft voorgestaan: ‘Creëer een Europees kwaliteitsnetwerk van binnenvaartcorridors en geef voldoende aandacht aan onderhoud. Gefragmenteerd beleid – nationaal en Europees – leidt niet tot sterke vaarwegcorridors. Je verstrooit geld en het brengt weinig op.’ De Schepper ziet sinds 2006 een door de andere leden van de raad. Ik zal me er sterk voor maken om de sector vanuit haar afhankelijke positie te laten doorgroeien naar een positie van kracht.’ betere Europese koers. Zo is het gelukt de belangrijkste internationale vaarwegen op te laten nemen in de corridors van de trans-Europese netwerken en is er een hogere cofinanciering voor vaarwegen gekomen. De Europese Commissie betaalt maximaal 40 procent mee, zodat het voor lidstaten aantrekkelijker wordt om te investeren. De INE is het niet eens met de conclusie dat het zinloos zou zijn om knelpunten aan te pakken als elders op de vaarroute nog andere knelpunten zijn. ‘Je moet wel ergens beginnen. Als lidstaten om die reden niet investeren, gebeurt er helemaal niks. Nu zetten ze iets in beweging en hopen ze met hun investeringen andere overheden daar ook toe te bewegen.’ De Schepper hoopt dat het ERKrapport ertoe leidt dat de Europese Commissie het nieuwe corridorbeleid consequent voortzet. ‘Enkele bevindingen zijn al in gang gezet: de corridorplannen waarin internationale vaarwegen zijn opgenomen en het Masterplan voor het onderhoud van de Donau. Nu moet worden volgehouden.’ De Rekenkamer heeft ook aangetoond dat landen die hun projecten goed voorbereiden – beleidsmatig, op milieuvlak en door draagvlak te creëren – wél succesvol zijn met het oplossen van knelpunten. De Schepper: ‘Het kwalijke effect van de vicieuze cirkel wordt ook bevestigd. Lidstaten die in binnenvaart geloven, leveren goed werk en versterken daarmee de positie van binnenvaart in de transportmix. Landen die halfslachtig met binnenvaart bezig zijn, leveren vaker half werk af, waardoor je in een negatieve spiraal terechtkomt: de staat van de infrastructuur is slecht, de trafiek neemt af, dus pleegt men nog minder onderhoud et cetera.’ Tot slot geeft ze een waarschuwing af: ‘Het recente voorstel van ECvoorzitter Juncker om geld over te hevelen van CEF naar EFSI zet mogelijk een domper op de vooruitgang van een aantal infrastructuurwerken voor de binnenvaart.’ Voor het nieuwe Europese Fonds voor Strategische Investeringen wil Juncker 2,7 miljard euro uit de Connecting Europe Facility halen. Geld dat bestemd is voor investeringen in transportcorridors. ADVERTENTIE 24 maart: Cruisespecial De riviercruisevaart blijft uitstekend presteren. Zowel economisch als kwalitatief. Nog steeds groeit het aantal buitenlandse toeristen dat Europa vanaf de rivieren en kanalen wil ontdekken. De vraag naar nieuwe cruiseschepen neemt dientengevolge ook toe. Van over heel de wereld komen de gasten. Ze zijn veeleisend maar de gespecialiseerde touroperators en rederijen weten exact hoe ze daarop moeten inspelen. Kwaliteit en comfort zijn van het hoogst denkbare niveau – of het nu om de kamers, de voorzieningen of de culinaire prestaties gaat. In de Cruisespecial die 24 maart verschijnt, belichten we de nieuwste ontwikkelingen en innovaties. Met aandacht voor toonaangevende rederijen, scheepsbouwers en toeleveranciers. Bedrijven die willen adverteren in deze special, kunnen contact opnemen met Tineke Leeuwestein: (010) 414 00 60, tineke@binnenvaartkrant.nl. Speedheat is de beste verwarming voor aan boord ! onze ervaring meer dan 620 binnenvaartschepen | vakkundige installatie :2008 onze organisatie 25 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten ? Bel +31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant