Views
1 year ago

2015-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Europese
  • Schip
  • Marine
  • Goed
  • Steeds

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 10 maart 2015 Rensen-Driessen Shipbuilding Wij leverden stuurhuis met hefkolom, ankerlieren, ankers en kettingen, autokraan GEFELICITEERD.. ...met het mts Charis Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Een behouden vaart Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Familie de Weirt met mts Charis en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp en de bouw van het casco mogen verzorgen voor Familie de Weirt Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensen-driessen.com Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl BOUWEN OP WATER WIJ WENSEN FAMILIE DE WEIRT SUCCES MET MTS CHARIS ONDERHOUD/REPARATIE NIEUWBOUW MECHANISCH/ELEKTRISCH ASTO BV | Keizersveer 3c | 4941 TA Raamsdonksveer | Tel.: (0162)-513650 | Mail: info@asto-bv.nl

De Binnenvaartkrant 15 10 maart 2015 Periskal en NoorderSoft sterker door overname Navigatiesoftwareleverancier Periskal heeft branchegenoot NoorderSoft overgenomen. De bedrijven noemen die stap ‘logisch en nuttig’. Gezamenlijk bedienen ze de hele markt: van de topproducten van Periskal tot en met de relatief betaalbare oplossingen van NoorderSoft. NoorderSoft is de producent van PC-Navigo. Periskal is bekend van de Periskal ECDIS viewer en de Periskal Radar Overlay. Ze hebben veel overeenkomsten. De bedrijven bestaan ongeveer even lang: beide zijn begin negentiger jaren op de markt gekomen met softwareproducten voor de binnenvaart. Periskal met de bekende kaartviewers; NoorderSoft in eerste instantie met reisplanning. Hun geschiedenis schommelt heen en weer tussen samenwerking en concurrentie. De twee bedrijven hebben elkaar al die jaren uitgedaagd tot nóg betere programma’s en daardoor bijgedragen aan de grote hoeveelheid nu beschikbare hulpmiddelen voor navigatie. Koppen bij elkaar steken Voor beide bedrijven zijn de uitdagingen ook al jaren dezelfde: de technische omgeving wordt complexer (snellere computers, meer gebruik van internet, mobiele platforms, tablets en smartphones) en de eisen van de gebruikers gaan steeds verder. Om alle ontwikkelingen bij te houden was NoorderSoft al enkele jaren te klein, vond het bedrijf zelf. ‘Door letterlijk de koppen bij elkaar te steken, ontstaat nu de mogelijkheid om met dezelfde inspanning voor beide bedrijven tegelijk nieuwe mogelijkheden te creëren, en ontstaat er ook ruimte voor allerlei broodnodige vernieuwingen.’ De eigenaren van NoorderSoft zien met de samenwerking nog een ander probleem opgelost, aldus Hans Kouwenberg: dat van de continuïteit voor PC-Navigo. Met een naderend pensioen zou zonder de samenwerking het risico hebben bestaan dat de software op termijn zou doodbloeden. ‘Door de overname is de toekomst van PC- Navigo verzekerd en kunnen de klanten rekenen op blijvend onderhouden materiaal.’ River Information Services Al meer dan twintig jaar nemen Periskal en NoorderSoft deel aan allerlei projecten en onderzoeken die de overheden in Europa uitvoeren om de scheepvaart beter te kunnen bedienen en informeren. Daarmee hebben ze een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de huidige River Information Services. Ze zijn nog steeds onmisbaar voor de informatiestromen die daarin een rol spelen: ze maken ECDIS-kaarten en -viewers, denken mee over verbetering van de standaarden en distribueren veel van de informatie ook zélf (scheepvaartberichten, stremmingen, kaartupdates et cetera). Ook aan nieuwe projecten dragen de bedrijven bij: aan de IDVV-pilot over trajectplanning, waarin Rijkswaterstaat probeert om informatieuitwisseling tussen schepen en sluizen te verbeteren, nemen zowel Periskal als NoorderSoft deel. Voor de proef nodigen de bedrijven nu al potentiële deelnemers uit: schippers die gebruik maken van een Periskal ECDIS Viewer of van PC- Navigo en regelmatig de vaarwegen tussen Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Rijn bevaren. Belangstellenden kunnen hun interesse in deelname kenbaar maken met een mail aan info@periskal. com of info@noordersoft.com. In de loop van dit jaar worden per bedrijf vijftig schepen uitgenodigd voor de deelname, die zal bestaan uit het proefdraaien van prototypes voor de gegevensuitwisseling. De opzet is dat er afstemming kan komen tussen de schuttingen en de voorspelde momenten van aankomst bij de sluis van alle te schutten schepen, om zodoende de schutcycli te optimaliseren en de wachttijden tot een minimum te beperken. Mobiele applicaties De verschuiving van computer naar mobiel (tablet of telefoon) is onomkeerbaar. Zowel Periskal als NoorderSoft had al mobiele toepassingen ontwikkeld voor gebruik op een tablet (een app voor het tonen van een reisplanning en een app voor het tonen van ECDISkaarten), maar door de samenvoeging wordt nu versneld gewerkt aan de combinatie van die twee. Met de nieuwe app kan de schipper zijn reis plannen, alle informatie over die reis op de tablet kan tonen én de ENC-kaarten zichtbaar kan maken (desgewenst zelfs compleet met de weergave van AIS-gegevens van andere schepen, conform de voorschriften van de CCR). Deze gecombineerde app komt naar verwachting nog vóór de start van het watersportseizoen beschikbaar. Hoge verwachtingen steeds weer waarmaken >> Vervolg van pagina 11 Hierdoor kan er zware stookolie worden vervoerd en kan het schip ingezet worden in de zeehaven voor bunkering. Daarvoor heeft de Charis 18 tanks van 380 kuub elk. Die worden ingezet voor Victrol, dat al tien jaar de bevrachter is. De eerste reizen zullen richting Köln gaan. Met dank aan ASTO dat, geheel volgens de wensen van de klant, een superdegelijk schip heeft kunnen overdragen. Sjef Peters heeft met zijn bedrijf tijdens de forse crisis nog steeds het hoofd boven water kunnen houden. Hij zegt daarover: ‘We zitten in een periode na een opgefokte tijd, waarin het ene na het andere binnenvaartschip werd gebouwd. Je moest in die periode qua personeel en onderaannemers genoegen nemen met wat op straat liep.’ ‘Voordeel van deze moeilijke tijd is dat we nu kunnen kiezen uit de beste vakmensen en daardoor voor een marktconforme prijs topkwaliteit kunnen leveren. Er is altijd wel iemand goedkoper, maar die kiest dan niet voor het betere werk en het beste materiaal.’ ‘Er zijn ondanks de recessie altijd ondernemers, zoals de familie De Weirt, die durven te investeren. Wij onderscheiden ons van ondernemers die alleen maar bezig zijn met korte termijnplanning. Tijdens een afbouw proberen wij ervoor te zorgen dat de klant zo ontspannen en relaxed mogelijk aan de eindstreep komt.’ Dat vertaalt zich ook naar de keuze voor onderaannemers en toeleveranciers. ‘Die zijn misschien niet de goedkoopste op de markt, maar leveren wel stuk voor stuk topkwaliteit en willen met varen, bouwen en de nazorg aan de top staan. In dat gezelschap voelt ASTO zich als een vis in het water, waarbij we ons uiterste best doen de hoge verwachtingen van de klant steeds weer waar te maken.’ Wie leverden aan het mts Charis Machinefabriek en Handelsmij. Asto B.V. module, MC2000-4 DBS Scheepsservice meter voorzien van 2 x 8” leiding, woning Levering compleet schip inclusief ontwerp ETB Energietechnik Bremen GmbH Alu vloerplaten in achter machinekamer machinekamer pompen, algemene dienst, P.H. Tinnemans & Zn. B.V. en aanbrengen elektrische installatie Uitlaatgassendempers voortstuwing ism Stam Constructie lens-, brandblus- en vuilwater pompen Scheepsreparatie Roeiboot Tinn-Silver S.C. Santierul Naval Orsova S.A. Combi Isolatie BV All Pumps Holland B.V. EBR Marine Constructions Dockmarks Signs B.V. Belettering Bouw casco Isolatie woning en uitlaatgassensystemen Victor pompen en appendages Stuurhuis met hefkolom, ankerlieren, Tyco Integrated Systems B.V. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V Van Voorden Maritime B.V. Verhaar Omega B.V. ankers en kettingen, autokraan Brandmeld centrale Levering casco Schroeven 2 x Boegschroef kanalensysteem type Blommaert BVBA Bunkercentrum Dongemond B.V. Bank J.van Breda Antwerpen De Waal Machinefabriek B.V. 31120-3k, E-motor 393 Kw@1780 omw/ Voormast type Improval type XL, Gasolie Financiering Schroefassen, schroefasremmen, min horizontaal opgesteld, bediening achterdakradarmast type Futura-XL, Vans Bunkers BVBA Victrol N.V. Bevrachting schroefasafdichtingen, stuurwerk, roeren inclusief aansturing van generatorset/ stuurhuttrap, heklichtbeugel type Nordica Smeermiddelen Belgibo N.V. Casco- en P&I verzekering en hydrauliek boegschroef/ladingpomp bedrijf XL en boordlichtvleugels type Portello XL FEMM Antwerpen Lloyd’s Register EMEA Damen Marine Components WindeX Engineering B.V. Imtech Marine Netherlands Scheepsinventaris en Nelf verven Classificatie 2 Optima straalbuizen diam. 1714 mm Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS Radio Holland nautische apparatuur Nelf Marine Paints B.V. ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. Dik den Hollander interieur advies en klaproosters en ventilatoren Periskal cvba Nelf lakken ism Femm Antwerpen Voortstuwing 2 x 1500 pk, type 6DZC800 realisatie Minimax Brandbeveiliging B.V. Ecdis viewer RuGotech Pijpleidingen B.V. Vulkan Benelux B.V. PVC vloeren in woning en stuurhuis, Brandbeveiligingsapparatuur Orlaco Products B.V. Compleet dekleidingsysteem Flexibele opstelling hoofdmotoren matrassen, raambekleding en stoffering Polmai Brandbeveiliging B.V Camera’s Hoveko B.V. Complete tankmeting en - Nieuwenhuijsen Geertruidenberg BV/ hoekbank in stuurhuis Handblussers Rafa B.V. Ramen alarmering met behulp van Saabradars, Nederlof Scheepsbouw Daveco Accuverkoop B.V. Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. Willemsen interieurbouw & alsmede de temperatuur- en drukmeting Hellingwerken Accu’s 16 x 230 amp. Semi tractie en 4 x Schroefcompressorset Marine Air System scheepsbetimmering B.V. James Walker Benelux B.V. Woodward Governor Nederland B.V 230 heavy duty GA11FF, met ingebouwde koeldroger en Volledige betimmering Afichting trunkdeksels Motorbediening/regulateur Blokland Non-Ferro B.V. opgebouwd op een 500 liter luchtketel Hoko Installatiebedrijf Heatmaster B.V. ADS van STIGT Beunkoelers voortstuwing, generatorsets EPS European Pump Services B.V Levering en aanleg sanitaire installatie Ladingverwarmingsinstallatie 2 Masson Marine keerkoppelingen type en expansietanks 9 Bornemann ladingpompen type W7.2zk, G. van Dreumel Tegelwerken TankTech B.V. Tankinhoudmeting MM W12000, red. 2,545:1, PTO type 0 Antwerp Diesel Repair B.V.B.A. capaciteit 200 m3/h, werkdruk 8 bar, Alle tegelwerken Imbema Cleton B.V. aandrijving van stuurwerkpomp, schroefas Generatorsets en boegschroefaandrijving viscositeit 500 cSt, 1 Bornemann slobpomp Loggers Rubbertechniek B.V. Laad-en losslangen gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp, Stam Constructie type SLI 125, capaciteit 45m3/h, werkdruk Flexibele opstelling woning Lagendijk Equipment Bunkergiek bedieningssysteem gebaseerd op de ZF RVS achteruitlaten, trappen op tankdek en 3 bar, 1 pompbediening/automatisering Speedheat Breda Econosto Nederland B.V. MicroCommander incl. throttle ramping machinekamer schachtkap inclusief drukbeveiliging, 1 bunkergiek 30 Vloerverwarming in stuurhuis en gehele Afsluiters en appendages

De Binnenvaartkrant