Views
2 years ago

2015-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Twee
  • Schip
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 6 10

De Binnenvaartkrant 6 10 februari 2015 Altijd en overal te lezen! DE BINNENVAARTKRANT www. binnenvaartkrant.nl service@binnenvaartkrant.nl Via Aquae zoekt: SCHIPPER of SCHIPPERSECHTPAAR Voor een van haar schepen Vaargebied: Nederland, Belgie, Duitsland en Noord-Frankrijk (o.b.v. procenten) Mail je CV en korte motivatie naar; via.aquae@gmail.com MEDIUM VOOR DE BINNENVAART PASSAGIERSVAART VISSERIJ DREDGING SHORTSEA YACHTING Veersedijk 161 3341LL H.I.Ambacht Tel:+31 786 818308 info@stolkschepen.nl www.stolkschepen.nl www.huizinga-snijder.nl H & U Uw servicepartner Veranderde markten, aangepaste Service! Kennis en Service is het motto! Het bedrijf concentreert zich op die zaken, waar men goed in is: Repareren van Dieselmotoren! De tijd is veranderd en wij veranderen mee! Kennis van Caterpillar en Deutz/MWM YOUR PARTNER FOR THE FUTURE REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www@technischburohu.nl

De Binnenvaartkrant 7 10 februari 2015 Mindestlohngesetz: niet leuk, maar negeren is geen optie DOOR SARAH DE PRETER De Duitse minimumloonwet brengt voor buitenlandse binnenschippers veel administratieve rompslomp met zich mee. Juristen sluiten niet uit dat delen van de wet indruisen tegen Europees recht. Maar het zou onverstandig zijn om te wachten op een uitspraak hierover en in de tussentijd de wet te negeren. De Mindestlohngesetz werd door de regering Merkel III in snel tempo opgetuigd en zonder veel overleg met de markt ingevoerd. Zelfs heel wat Duitse ambtenaren beseften vorig najaar niet dat de wet al sinds de zomer was aangenomen. Met de invoering van het minimumloon wil Duitsland werknemers beschermen tegen uitbuiting en mensen minder afhankelijk maken van de sociale zekerheid. De wet bindt vooral de strijd aan met Oost-Europese dumptarieven in sectoren als de bouw. Ook buitenlandse vervoerders die in Duitsland laden of lossen moeten de wet naleven. De hoogte van het minimumloon (8,50 euro bruto per uur) zou voor Nederlandse binnenvaartondernemingen die zich aan de CAO houden geen probleem mogen zijn. Einsatzplanung Ronduit ergerlijk is de administratieplicht om aan te tonen dat men de wet naleeft. De Duisburgse advocaat Markus Jaegers kan de verontwaardiging van Nederlandse binnenvaartondernemers goed begrijpen. ‘Op dit punt draaien we door in Duitsland’, zei hij tijdens een workshop van IVR en CBRB over het Duitse minimumloon. Voor Duitsland-reizen moeten de uren worden bijgehouden die bemanningsleden effectief werken. Dit geldt voor alle medewerkers van de onderneming: ook een monteur die in Duitsland een storing gaat oplossen moet in de administratie terug te vinden zijn. De Einsatzplanung-formulieren, te vinden op www.zoll.de, moeten voor het begin van de reis aan de douane worden gefaxt. et minimumloon moet vóór het einde van de maand die volgt op de reis, uitbetaald zijn. Werkgevers kunnen dus niet later in het jaar een bonus geven ter compensatie van eventuele maandelijkse tekorten. Ploegensystemen zouden op dit punt problemen kunnen opleveren. Het bijhouden van urenstaten biedt soelaas. Loonstrookjes en andere documentatie moeten twee jaar worden bewaard en op verzoek aan de Duitse douane in het Duits (!) worden voorgelegd. Ook de Duitse douane zelf krijgt de handen vol aan de wet. Ze heeft op dit moment 600 openstaande vacatures. Het is dus nog maar de vraag wanneer men voor het eerst controle kan verwachten. Maar de wet negeren is geen goed idee. De boete voor het niet betalen van het minimumloon kan oplopen tot 500.000 euro. Als de administratie niet op orde is, kan de boete oplopen tot 30.000 euro. Bedrijven die regelmatig naar Duitsland varen (lijndiensten) hoeven gelukkig niet elke reis afzonderlijk te melden. Het volstaat om voor het komende halfjaar te melden hoeveel reizen men naar Duitsland zal maken. Veranderingen in het aantal reizen en personeelswijzigingen hoeven niet meer apart te worden doorgegeven. Markus Jaegers adviseert Nederlandse binnenvaartbedrijven op z’n minst deze halfjaarlijkse melding te doen. Ketenaansprakelijkheid De documentatieplicht geldt niet voor seizoenswerkers, ZZP’ers en werknemers die meer verdienen dan 2.958 euro per maand. In Duitsland gaan stemmen op om deze grens te verlagen tot 1.900 euro. Voor uitzendkrachten moet een verklaring van het uitzendbureau worden bijgevoegd waarin staat dat het minimumloon wordt betaald. Markus Jaegers en zijn Nederlandse collega mr. Richard Ouweling adviseren ondernemers geen zaken te doen met dubieuze uitzendbureaus. In de binnenvaart werken steeds meer Filippijnse uitzendkrachten die afkomstig zijn uit de zeevaart en die niet volgens de CAO betaald worden. Opdrachtgevers zijn aansprakelijk als onderaannemers het minimumloon niet (kunnen) betalen. Dit geldt ook voor verladers. Mr. Ouweling: ‘Controleer steeds of er sprake is van een marktconforme prijs. Handel overeenkomstig de CAO en de wetgeving en doe alleen zaken met ondernemers die geregistreerd zijn bij de Kamer van Koophandel of gecertificeerd.’ Aansprakelijkheid kan niet contractueel worden uitgesloten. De opdrachtgever kan wel contractueel met een onderaannemer overeenkomen dat deze zijn meld- en minimumloonverplichtingen nakomt. Zo niet, dan kan de betaling worden ingehouden of een boete worden opgelegd. Volgens Jaegers moeten schippers niet zomaar alles ondertekenen: ‘Met wederzijdse inzage in loonkosten, contractuele straffen en willekeurige rechtsprocedures hoef je niet akkoord te gaan.’ Europees recht Verschillende partijen hebben al een klacht ingediend tegen de wet. Markus Jaegers verwacht dat de bondsregering het minimumloon op zich wel kan verdedigen. Hij betwijfelt of dit ook geldt voor onderdelen zoals de documentatieplicht. ‘22 Europese landen hebben een minimumloon. Als die allemaal een documentatieplicht invoeren, is het hek van de dam.’ Ook mr. Ouweling ziet mogelijke conflicten met de Akte van Mannheim, het discriminatieverbod en het vrije verkeer van diensten in Europa. De CCR onderzoekt of de wet indruist tegen de vrije scheepvaart op de Rijn. De Europese Commissie kijkt of ze verenigbaar is met het Europees recht. Mr. Ouweling vindt dat ook de Nederlandse wetgever een standpunt moet innemen. Hij benadrukt wel dat de wet eveneens voordelen heeft voor de binnenvaart: die pakt schijnconstructies aan en versterkt daarmee de concurrentiepositie van Nederlandse schippers. ‘Wellicht is het op de lange termijn wel de moeite waard om deze administratieve verplichtingen na te komen.’ Swets Group: partner aan boord DOOR JOHAN DE WITTE Maurice Swets en Jan de Vries van SwetsODV vonden dat door de verscheidenheid aan bedrijfsonderdelen, de focus onvoldoende lag op specifieke activiteiten. Hiervoor zijn sinds 1 januari de bedrijven gesplitst en gaan ze verder als Swets Group BV en ODV Maritiem BV. De Swets Group verhuisde met hun corebusiness voor binnenvaart en offshore naar een kantoorpand aan het Zwijndrechtse Veerplein 45. Verrassend mooi verbouwd, lichtmodern-ruimtelijk, sfeervol ingericht, ligt op ieders lippen. Applaus! Tijdens de openingsparty op 22 januari loopt de zaak vol met belangstellenden, de temperatuur stijgt, er wordt genetwerk, hostesses van Cum Laude Events serveren lekkers met beleefde vriendelijkheid. Het is er vooral gezellig met amusement ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Swets team als toegevoegde waarde. Bloemen van Veerplein-bewoners bewijzen het akkoord van de buurt. Swets zou voor zo’n aanwinst op het plein twee jaar OZB- vrij moeten krijgen, suggereerde zelfs één van de gasten met een knipoog naar de gemeente. Met dit fraai in stijl verbouwde oude pand op de begane grond komt Swets langszij de scheepvaart! Het Veerplein, ofwel Quartier Latin van Zwijndrecht ligt al duizend jaar aan de rivier. Eens was het Veerplein een doorgang voor de reiziger op weg vanuit het noorden naar Parijs. Vandaag worden bezoekers en uitgaanspubliek in dit oude centrum door verscheidenheid verleid. Swets, de specialist in flexibel nautisch personeel, bevindt zich hier op een uitstekend bereikbare plek aan de rivier waarmee de firma opnieuw een maritieme troef in het spel heeft. ‘We bestaan sinds 1970’, vertelt Maurice Swets. De vraag naar flexibel personeel neemt de laatste jaren sterk toe. Doordat we met ons bureau in Polen en zelf maritieme opleidingen realiseren, kunnen we aan de toenemende vraag van maritieme medewerkers voldoen. Ook realiseren we met ons team stageplaatsen voor STC-leerlingen met eventuele baangarantie.’ Focus De Swets Group richt zich volledig op het leveren van personeel voor de binnenvaart en offshore. Binnenvaart en Swets, zijn vanuit het verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maurice Swets heeft met deze nieuwe bedrijfsopzet de ambitie om als uitzendbureau een bijdrage aan de maritieme branche te leveren die op vraag en service is afgestemd in deze voortdurend veranderende arbeidsmarkt. Zonder drempel Natuurlijk vroegen we tijdens de openingsparty aan het 8-koppige Swets Group team of werken voor Swets ook leuk is of voldoening geeft en kregen als antwoord de tekst van de uitnodiging: ‘Noem ons watermannen of zeemeerminnen. We kennen de kracht en schoonheid van het water. Water stroomt, zoekt zijn eigen weg en is nooit hetzelfde. Wij herkennen die flexibiliteit die bedrijven zoeken in hun capaciteit en mensen in hun ADVERTENTIE werk. Bij Swets geloven we dat mensen plezier in hun werk moeten hebben om goed te kunnen presteren en dat bedrijven goede mensen nodig hebben om hun resultaten te kunnen behalen. Ons kantoor heeft geen ‘drempels’, iedereen kan hier zomaar binnen stappen. Swets maakt voor u de perfecte match!’ www.swetsgroup.nl SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant