Views
2 years ago

2015-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Twee
  • Schip
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 2 10

De Binnenvaartkrant 2 10 februari 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl 2 2 Te huur Standaard duwbak + container duwbakken. P Remmenreiniger merk aerosol 12 stuks €20 ex btw Bonte Poetslappen €9 per 10 KG ex btw Super poetsmiddel Unipol Metal Polish Per blik €14 ex btw WD-40 500ml 5+1 gratis. 6 bussen voor maar €30 ex btw. INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. 4 PERSONEN ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl HOLLAND SHIP CLEANING: Ruimen 500 BAR+ verven, hydrojetten 2500 BAR. Tel. 06-17324458 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld GEZOCHT: Kapitein voor Tanker Patent tot Mannheim, ADN-C patent Voorkeur niet-roker Contact: 0032/ 475 94 54 34 Edmond Van den Abbeele Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Georgy’s ijzerwaren en gereedschappen Passage 5-7 | 3331 CM Zwijndrecht 078-6129617 | 06-26679904 TK Ballegooy boegschroef 430PK schroef 1 meter www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 Gezocht Kapitein 14/14, op mts, Rijnpatent tot Mannheim. Loon otk, niet roker! kv_shipping@hotmail.com Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 www.huizinga-snijder.nl 6OCM HDTV ANTENNE + GRATIS TUNER! Intellian i6 inland LEASE/KOOP INRUIL MOGELIJK NIEUW! € 3495, 00 Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankerervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be +31 (0)183 401025 INFO@OCEANSAT.COM WWW.OCEANSAT.COM Keep in touch_

De Binnenvaartkrant 3 10 februari 2015 Clemens van der Heydt (mts Chinook) zoekt sponsors voor Roparun-deelname Estafetteloop voor een hoger doel Hardlopen doet hij al sinds zijn 14e, toen hij op atletiek ging. Clemens van der Heydt loopt op zijn 45e nog geregeld wedstrijden van 10 en 15 kilometer. Maar over drie maanden staat de machinist van het mts Chinook van Chemgas Shipping voor zijn grootste sportieve uitdaging. Dan doet hij namelijk mee aan de loodzware estafetteloop Roparun. Zijn team, Team 57 Fun4Life, heeft de meer dan 500 kilometer van Hamburg naar Rotterdam al vaker afgelegd. Voor Clemens wordt het de eerste keer. ‘Ik ben afgelopen december door een overbuurman gevraagd om mee te lopen met Fun4Life’, vertelt de Zwijndrechter. Hij ziet er niet tegenop. ‘Ik ben meer gaan trainen. Ik probeer drie keer per week te lopen, maar als je in de binnenvaart werkt, is dat lastig.’ ‘Bij Chemgas varen we week op/ week af. De gezamenlijke activiteiten en trainingen van het team zijn bijna allemaal toevallig in de weken dat ik aan het varen ben.’ Als de Chinook ergens voor de wal ligt, trekt Clemens zijn loopschoenen aan en maakt hij ter plaatse de nodige kilometers. Het leeuwendeel van de trainingsarbeid verricht hij echter thuis in zijn vrije week. Van Hamburg naar Rotterdam De Roparun wordt dit jaar voor de 24e keer gehouden. Dat gebeurt elk jaar in het Pinksterweekend. Dit jaar is de start op zaterdag 23 mei; de meer dan 300 teams finishen allemaal Tweede Pinksterdag 25 mei op de Coolsingel in Rotterdam. De estafetteloop van dik 500 kilometer voerde oorspronkelijk van Rotterdam naar Parijs (vandaar Roparun). Jaren geleden werd de route omgedraaid en omdat er steeds meer teams meededen werd later een tweede traject toegevoegd: van Hamburg naar Rotterdam. De deelnemers aan de Roparun leveren hun sportieve prestatie om geld op te halen voor mensen met kanker. Het motto van de wedstrijd is: Leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven. Naast de sportieve inspanning is er namelijk nog een hoger doel: geld ophalen voor het Roparunfonds, dat vele tientallen projecten ondersteunt die het leven van kankerpatiënten (en hun familie) draaglijker maakt. Teams zamelen geld in door Roparun-loten te verkopen, zich te laten sponsoren en allerlei collectes en acties te organiseren. Alles bij elkaar is in de afgelopen 23 jaar meer dan 62 miljoen euro opgehaald voor zorg aan mensen met kanker. Schema Een Roparun-team bestaat uit maximaal acht lopers. Die lopen ieder gemiddeld 65 kilometer. Daarnaast bestaat een team uit vier fietsers en nog een aantal mensen als begeleiding: chauffeurs, verzorgers, cateraars en wegkapiteins. Het gemiddelde team bestaat uit 25 personen. Elk team hanteert zijn eigen schema. ‘Wij lopen met twee ploegen van vier. Binnen een ploeg lossen we elkaar telkens na één kilometer af. Na 52 kilometer – daar doen we circa vier uur over – wisselt de ene ploeg de andere af. Zo heb je steeds vier uur rust. Nou ja, rust: je wordt Clemens van der Heydt. (foto Tekst & Toebehoren) vooruit gereden, krijgt massage en moet eten. Hopelijk lukt het af en toe wat te slapen.’ Het laatste stukje doen de teams compleet, met de begeleiders ook, zodat ze gezamenlijk finishen op de Coolsingel. Sponsors Clemens is druk bezig met het werven van bedrijven die via hem en zijn team het goede doel willen sponsoren. Het ligt voor de hand dat hij zich op de binnenvaart richt, de branche waarin hij al sinds 1988 actief is. Toen stapte hij van KOFschool de Noorderhelling zo aan boord bij Chemgas. Zijn werkgever was de eerste: Chemgas nam voor 5 december de boterletters voor het personeel af bij Team4Life, dat elk jaar een verkoopactie houdt om zo geld in te zamelen. ‘Ik hoop dat nog veel meer bedrijven zich van hun goede kant laten zien. Alles is bespreekbaar: van gelddonaties tot sponsoring in natura. Denk bijvoorbeeld aan de diesel voor de begeleidersauto’s. Met elke bijdrage zijn we blij.’ We wensen Clemens van der Heydt, Fun4Life en alle andere teams veel succes. Na de Roparun publiceren we hoe de estafetteloop is gegaan en hoeveel geld er is ingezameld voor de zorg voor mensen met kanker. Daarbij vermelden we ook de sponsors uit de binnenvaart die Clemens hebben gesteund. Bedrijven en particulieren die willen weten hoe ze dat kunnen doen, kunnen op internet terecht op http://teamfun4life.com of rechtstreeks mailen naar Clemens: c.heydt@chello.nl. ChristenUnie steunt maritieme ambities Urk Als het aan de ChristenUnie ligt, krijgt Urk alle ruimte om zich verder te ontwikkelen als maritieme hotspot. Op alle politieke niveaus gaat de partij zich daarvoor inzetten. Vrijdag 6 februari waren Arie Slob (Tweede Kamer), Peter van Dalen (Europees Parlement) en Louwe Post (bij de verkiezingen volgende maand kandidaat voor de Provinciale Staten) te gast in het vissersdorp. Samen met Albert Woord, CU-fractievoorzitter in de Urkse gemeenteraad, ondertekenden zij een intentieverklaring waarin zij beloven zich maximaal in te zetten voor de ontwikkeling van de nieuwe maritieme servicehaven. Louwe Post zet zijn handtekening op de intentieverklaring. Om hen heen staan de andere politici van de ChristenUnie. Servicehaven Die Maritieme Servicehaven Urk is een initiatief van lokale ondernemers. Na veel politieke hobbels lijkt er schot te komen in de plannen. Louwe Post maakt duidelijk dat breder gekeken moet worden om de servicehaven en de maritieme economische potentie van Urk te benutten. Zo pleit hij voor een grotere en diepere doorgang bij Kornwerderzand, zodat grotere schepen Urk (geladen) kunnen bereiken. Ook de vaargeul moet dan worden aangepast. Post wijst op het MDV-schip (Masterplan Duurzame Scheepvaart) dat op Urk gebouwd wordt. ‘Het nieuwe ontwerp is een voorbeeld van toonaangevende ideeën in de visserijsector. Het schip zal straks Urk verlaten maar niet gauw terugkeren vanwege de drempel die de sluis bij Kornwerderzand nu nog vormt.’ ‘Wij zijn al decennia actief in de visserij en maritieme industrie. Om toonaangevend te blijven, moeten we deze nieuwe kansen benutten’, zo licht de voormalige wethouder van Urk toe. ‘Zo geven wij een nieuwe impuls aan de economie en werkgelegenheid in noordelijk Flevoland.’ Dat Urk strategisch ligt ten opzichte van belangrijke vaarroutes, vergroot de kansen. Schipper van gekapseisde Rick vermist waar het mbs Rick in de nacht van donderdag op vrijdagnacht kapseisde en zonk. Dat gebeurde in het Vaarwater langs Hoofdplaat, ten oosten van Breskens. Daar lag het schip zand te laden uit de zandzuiger Interballast 1. Er waren drie opvarenden aan boord. De matroos, die dekwacht had, viel in het water en kon snel worden gered door de bemanning van de Interballast 1. De vader van de schipper, Henk Broekmeulen, werd de volgende ochtend door duikers gevonden. Wonderwel levend; hij had zich in de woning weten te redden in een luchtbel. Rick Broekmeulen bevond zich in het stuurhuis toen het schip kapseisde. Nadat een bok van Multraship het schip eenmaal had gekanteld, kon aan boord pas goed verder worden gezocht. Maar de schipper werd niet aangetroffen. Zaterdagochtend is het wrak naar een haven in Terneuzen gebracht. Ondertussen ging het zoeken op de Westerschelde verder. Tot het moment van drukken van deze krant was dat zonder resultaat. Zondag werd wel de auto gevonden die aan boord stond. ADVERTENTIE Speedheat is de beste verwarming voor aan boord ! Het schip ligt nu in Terneuzen. (foto AS Media) Ook gisteren is op de Westerschelde gezocht naar de vermiste Rick Broekmeulen. Met sonarapparatuur en dregmaterialen hoopte het Landelijk Team Onderwaterzoekingen van de politie de schipper van beunschip Rick alsnog te vinden. Er is onder meer gezocht op de plek onze ervaring meer dan 620 binnenvaartschepen | vakkundige installatie :2008 onze organisatie 25 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten ? Bel +31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant