Views
2 years ago

2015-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Twee
  • Schip
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 10 februari 2015 ANKERBEER B.V. W.A. Scholtelaan 19 | 9615 TG Kolham (Holland) Tel. +31 598 631766 | E-mail. info@ankerbeer.nl www.ankerbeer.nl Ankerbeer B.V. is een ingenieursbureau wat complete ontwerpen incl. alle benodigde berekeningen, klassificatie tekeningen, 3D constructie, 3D piping enz. maakt. Wij wensen hopperzuiger Freeway en haar bemanning een behouden vaart Ook bouwbegeleiding, reparatie en ombouw behoren tot de mogelijkheden bij Ankerbeer B.V. 60 Met dank voor de opdracht verzorgden wij de complete afbouw van hopperzuiger Freeway. Wij wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart. Tel 0184-412303 . www.scheepswerfboer.nl . Fax 0184-420165

De Binnenvaartkrant 17 10 februari 2015 SWB L.J. Boer BV Freeway: “stable and easy to use” DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer je als klein bedrijf vier identieke sleephopperzuigers zoals deze Freeway voor de Koninklijke Boskalis Westminster NV mag bouwen omdat er onder andere in 45 minuten 4.500 cbm in de beun zit en dat in een half uur over de steven kan rainbowen of via de bodemkleppen in luttele seconden lossen en qua duurzaamheid, brandstofverbruik, minimale service alsook in vervangingstijd kampioen blijkt ofwel met acht bemanningsleden functioneert, is een stevig succes! Het bedrijf heet HAL Maritiem BV, wat overigens niets met de roemruchte rederij van doen heeft maar alles met Wim den Herder, Gerard Admiraal, Peter Loose en Pieter Maljaars die met zijn achternaam zorgt dat de bedrijfsnaam maritiem gerelateerd blijft. Naast de gerenommeerde onderaannemers is SWB L.J. Boer te Sliedrecht letterlijk “ingelast” bij dit succes. Met name met de gecompliceerde, niettemin slim vereenvoudigde hydraulische installatie van de hopperzuiger Freeway heeft SWB een prestatie neergezet. Routine na vier dezelfde schepen? Dat vragen we Michel Mouthaan van SWB. ‘Voor ons is routine de juiste persoon op de juiste plaats. Als je te maken krijgt met twee 1825 kW sterke Caterpillars op één Stork-tandwielkast voor de perspomp, moet je nooit denken: Dat is makkelijk! Projecten van Boskalis zijn groot en technisch, die kunnen alleen worden gerealiseerd met vakgedreven medewerkers.’ ‘We zijn erg blij met dergelijke projecten, onze medewerkers kunnen er hun specialiteit op los laten. Niettemin blijft reparatie onze core business. Klanten moeten niet denken dat de Freeway al onze capaciteit bezet. Klanten met een haastklus pakken we direct aan, dat zijn we gewend.’ ‘Gelukkig is er voortdurend reparatie of zijn we bijvoorbeeld bezig met het plaatsen van katalysatoren. Binnenkort starten we zelfs een nieuwbouw waar zo’n 450 ton staal in wordt verwerkt. Een van onze dokken van 45 x 20 meter verlengen we met 5 meter om schepen comfortabeler droog te zetten en beter met roerinstallaties uit de weg te kunnen.’ Met of zonder inspectie werkt SWB L.J. Boer met klasse! Voor de afbouw van de Freeway gaf Wim den Herder van HAL-Maritiem BV het vertrouwen onder andere aan SWB, GC Cladparts voor de leidingen en El-Tec voor installatie van het elektrisch systeem. Techniek tussen boeg en spiegel Het casco met afmetingen van 90 x 19 x 8,25 meter werd uitbesteed aan Scheepswerf Shipkits, die vervolgens het casco in Polen liet bouwen. Opnieuw is er veel aandacht aan Allround kwaliteit. het energie- en management van zowel het schip als het baggerproces gegeven. ‘Met techniek gaan we van het principe uit dat een hopper efficiënt zijn werk moet doen en dingen niet gecompliceerder maken als nodig. Immers prijstechnisch moet zo’n schip concurreren op een wereldwijde markt. Daarbij moet ook de bouwprijs binnen het budget blijven. Voor begeleiding en het casco zo compleet mogelijk te maken tot afbouw, zijn we in shifts toch al gauw een maand of zes aan de werf.’ Is dat nodig na drie identieke schepen? ‘Techniek verandert constant. Ook op dit schip zijn er kleine onvolkomenheden uitgefilterd. Daarbij voorkomt Wim den Herder met zijn drive voor perfectie dat we achteroverleunen.’ ‘Ook zo’n werf pakt het goed op. Door te praten met de werfmedewerkers en onderaannemers kom je soms tot mooie dingen. Soms moet je ook voet bij stuk houden, zo kom je tot resultaat’, filosofeert Gerard Admiraal. Ook de door Pon geleverde elf Caterpillar-motoren, totaal 9.472 kW, en overige zware equipment zijn aan boord gekraand door SWB. Daarna lag de koers voor inbouw evenals het monteren van de 30 meter lange zuigarm - made by Damen - op Sliedrecht. Voordat de Freeway het zeegat uitvaart, krijgt hij bij Damen Shiprepair Pernis nog een extra laag anti-fauling. GC Cladparts Zierikzee Aan alle grijze leidingen op de Freeway hangt het label van GC Clad Parts Zierikzee. De 900 millimeter diameter pers- en zuigleidingen hebben een dubbele huid van 12 milllimeter staal en 15 millimeter binnenwand van Fedurmateriaal. Door de combinatie van warm persen en de extreme slijtvastheid van Fedur kan de levensduur tot vijf maal verlengd worden in vergelijking met conventionele leidingen. Bijkomend voordeel is aanzienlijk minder gewicht. Marotechniek Zutphen Marotechniek Zutphen is een betrouwbare partner met meer dan 25 jaar evaring in lieren, baggerpompaandrijvingen, mechanische en elektrische aandrijftechniek, besturingen en speciaal oplossingen voor de bagger-, maritieme, offshore en industriële sector. Aan boord van de Freeway leverde Marotechniek twee stuks elektrische “pilot ladder lieren”. Marotechniek levert componenten maar ook complete installaties inclusief besturing, software en/of baggerautomatisering op turnkeybasis. Wie leverden aan hopperzuiger Freeway Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. lieraandrijving t.b.v. de sleepkop, 1x O&K leidingen in Voorschip en Achterschip. Het koeldroger, twee filters, type DD/PD, twee Imtech Marine Netherlands Complete afbouw en aanleg volledige planetaire reductiekast type F440/352 voor leveren en plaatsen van appendages. drukvaten van 500 liter met CE-keur Navigatie- en communicatie apparatuur hydraulische installatie lieraandrijving t.b.v. cardan. 7x Centa Scheepsreparatie Gebr. Matena B.V. Tjamme Vis Scheepsstofferingen B.V. Foresta Trading B.V. D.W. Den Herder Maritiem B.V. elastische koppelingen en assen Leidingwerk in beunen Complete stoffering Gasolie- en smeeroliepompen, haspels, Engineering en bouwbegeleiding Axces B.V. Pinta Unisol B.V. Ingenieursbureau Albers B.V. telwerken, lenspompen, luchtgedreven Shipkits B.V. in Polen, Stettin Uitlaatgassendempers Isolatie uitlaatgassensystemen Werk- en sectietekeningen van de hydraulic membraanpomp, gasoliefilter met pomp Bouw casco Stork Gears en Service B.V. El-Tec Elektrotechnologie installatie compleet samengebouwd op een skid Marsh Nederland Zandpomptandwielkast Complete elektrische installatie, incl. 2- Conoship International B.V. Machinefabriek L. Straatman B.V. Verzekering EMHA Technisch Bureau B.V. draads data besturing, monitoring systeem Ontwerp rompmodel, stabiliteit Boegkoppeling Bureau Veritas Uitlijnen motoren met touch-screen bediening, bagger berekeningen en algemeen plan Datema-Delfzijl B.V. Classificatie Veth Propulsion B.V. besturing, alarmering/aansturing Rubber Design B.V. Safety equipment en Oil Spill Response Kit. Ankerbeer B.V. 2 Veth Z-drives, type VZ-18020 (1492 kW / baggerpomp, camerasysteem Flexibele opstelling motoren Fire Control and Safetyplan Klasse tekeningen (constructie), sectie 1600 rpm) DESMI B.V. NRF B.V. Winel B.V. tekeningen (constructie) en equipment 1 Veth tunnel Thruster, type VT-550 (500 2 x Fifi/GS - S80-70-220N/A02, 2 x ballast – Bunkoelers Winel Watertight doors tekeningen kW / 1800 rpm) S80-70-175N/A02, 1 vuil olie pomp – Gc Clad Parts B.V. NDM Ned Deck Marine B.V. Pon Power B.V. Breman Shipping Installation BV GP66EFM-1U2B2, 1 Carter olie – GP66EFM- Levering van een zand voerende leiding, Davits type SCM 14 - 3,5 L. plus RSQ 450G 2x Cat. 3516B voortstuwingsmotoren Airconditioning, heating, sanitaire 1U2B2, 1 sewage pomp SC40, 1 koelwater materiaal Fedur. Fedur leidingen zijn en dinghi’s SB+BB, 1.491 kW @ 1600 rpm. 2x Cat. installatie, mechanische ventilatie, pomp - ESL50-180/A12. gemaakt van een bimetaal met harde- Materiaal Metingen Europe B.V. 3516B-HD zandpompmotor, 1.825 kW @ machinekamer ventilatoren en RVS Machine- en Lierenfabriek C. slijtbestendige staalsoort ( min 62 Hrc) aan Gangway’s 1600 rpm. afvoersysteem Kraaijeveld B.V. de binnenzijde en taaie druk dragende Marotechniek B.V. 2x Cat. 3508B jetpomp motoren, 746 kW DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Anker- en verhaallieren en een staalsoort aan de buitenzijde. 2 x pilot ladder winches @ 1600 rpm. 1x Cat. C18 De HT en LT koelwater systemen van boegkoppellier SCH, scheeps- en interieurbetimmering Breeclean B.V. boegschroefmotor, 500 kW @ 2100 rpm. Vaarmotoren, Zandpompmotoren, Lagendijk Equipment Betimmering accommodatie en stuurhuis Schoonmaken van: accommodatie 1x Cat. C18 hydrauliekmotor, 383 bkW @ Jetpompmotoren, Generatoren, Kraan 1, type LHC 18.0 – 3, capaciteit : JVS Scheeps- en Industrietechniek B.V. bemanning, stuurhuis, glasbewassing 1500 rpm. 2x Cat. C9 generator sets, 200 Boegschroefmotor en Hydrauliekmotor SWL 3 ton @ 18 meter, Kraan 2, type LHC Geluid-en trillingadvies stuurhuis, RVS keuken en verwijdering ekW @ 50 Hz. 1x Cat. C4.4 noodgenerator (totaal 11 stuks Caterpillar motoren) Het 12.0 / 26.0 - 8.5 / 3, capaciteit : SWL 8.5 Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. folie, plafonds, koelcellen en set, 65 ekW @ 50 Hz. complementeren van de brandstof transfer ton @ 12 meter / SWL 3 ton @ 26 meter, Co2 blusgasinstallatie t.b.v. machinekamer, trappenhuizen. ADS van STIGT systemen en brandstof service systemen in waterjetmonitor WK 10” – 188, max. lokaal watermistsysteem t.b.v. “hotspots” PPG Protective & Marine Coatings Masson Marine schakelbare reductiekast Voorschip en Achterschip. Het opbrengst : 2000 m3/uur in machinekamer, alsmede lokaal Coating type MM W4000 NR complementeren van alle carter A. Nobel en Zn. Bunkerservice B.V. schuimsysteem voor de “Deep-Fat-Fryer” in Matecs in Roosendaal 1,501:1 t.b.v. de jetpompen, 1x ZF Marine ontluchtingsleidingen in Voorschip en Mobil smeermiddelen, gasolie en kombuis Baggerafsluiters keerkoppeling ZF 665 1,111:1 t.b.v. de Achterschip. Het complementeren van de stuurstoelen Damen Dredging Equipment B.V. JAGE in Oud-Alblas boegschroef, 1x ADS van STIGT Gland systemen in Voorschip en G.J. Wortelboer Jr. B.V. Engineering van de bodemdeuren met Bovenloopkranen in pomp kamer slipbeveiliging t.b.v. de Stork zandpomp Achterschip. Het complementeren van de Ankers en kettingen bewegingsmechanisme, Ø900 GEA Westfalia Separator Nederland B.V. tandwielkast, 1x O&K planetaire spoelwater leidingsystemen uitgevoerd in Atlas Copco Internationaal B.V. sleepzuigbuis exclusief sleepkop, Gasolie separatoren reductiekast type F180/206 voor PVC-C. Het complementeren van diverse Twee onder Marine-keur gebouwde 3 bokken, 3 lieren, overflow, Holland Ship Repair Amsterdam lieraandrijving t.b.v. de sledeflens. 1x O&K smeerolie systemen in voorschip en oliegesmeerde werkluchtcompressoren, deiningscompensator Bilge waterseperator planetaire reductiekast type F440/352 voor achterschip. Het aanbrengen van alle S.O.S type MAS+ GA11 met geïntegreerde Nijhuis Pompen B.V. Jetpompen

De Binnenvaartkrant