Views
2 years ago

2015-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Twee
  • Schip
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 10 februari 2015 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org Verstand van autoBANDEN, prijzen en service. bandjeverstandje.nl - Paul Bestebreurtje 7/24u 0180 619 411 Barendrecht t.h.v. Heinenoordtunnel VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 ∙ Scheepsbetimmeringen ∙ Meubelmakerij ∙ Keukens ∙ Verbouwingen Bel of mail voor een geheel vrijblijvende afspraak NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ Biesboschhaven Zuid 9 ∙ 4251 NM Werkendam ∙ Tel. 0183-500855 info@scheepsinterieurbouw.nl ∙ www.scheepsinterieurbouw.nl tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Boegschroeven Wij zijn al jarenlang vooraanstaand producent van zowel kanalen- als stuurrooster boegschroeven. Leverbaar in diverse schroefdiameters en motorvermogens. Wilt u weten welke boegschroef het beste bij u past? Neem dan contact met ons op. De Gerlien van Tiem, voor schippers die de vaart erin willen houden. Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 F +31 487 51 59 42 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 15 10 februari 2015 Damen benadrukt samenwerking werven De scheepswerven Shipdock Amsterdam en Shipdock Harlingen opereren sinds begin dit jaar onder de namen Damen Shiprepair Amsterdam (DSA) en Damen Shiprepair Harlingen (DSH). De naamswijziging vormt de laatste stap van het integratieproces dat twee jaar geleden werd gestart. Beide werven maken nu deel uit van Damen Shiprepair & Conversion (DSC), een van de onderdelen van de Damen Shipyards Group. Damen Shipyards Group nam de werven in februari 2013 over. DSA en DSH maken nu deel uit van een netwerk van vijftien reparatie- en onderhoudswerven over de hele wereld. ‘Wij waren voor 2013 een concurrent van DSC’, stelt Freek van den Eijkel, hoofd Marketing & Sales bij Damen Shiprepair Amsterdam. ‘Vooral Vlissingen en Schiedam waren geduchte concurrenten terwijl de Oranjewerf in Amsterdam juist maar een heel kleine overlap met ons heeft.’ Van den Eijkel is overtuigd dat zijn werf van grote meerwaarde is voor DSC. ‘In Amsterdam kunnen schepen dokken tot 250 meter lengte. De klant kan nu kiezen waar hij zijn schip wil laten repareren. Een ander voordeel is dat alles wat je in je winkeltje hebt, met elkaar kunt uitwisselen: kennis, informatie, contacten, mensen, materiaal. Je wisselt informatie uit en op die manier versterk je elkaar. En dat uitwisselen stopt niet bij de grens. Ook met de buitenlandse vestigingen werken wij nauw samen.’ Garantiewerk Wat Van den Eijkel ziet is dat die keuze voor klanten belangrijk is. ‘Als de klant bijvoorbeeld merkt dat zijn schip eerder vrijkomt, dan kan hij switchen met andere werven die op dat moment dichterbij liggen. Voorheen was dat niet mogelijk. Twee jaar geleden had iedereen zijn Damen Shiprepair Harlingen. (foto’s Damen Shipyards Group) eigen werksysteem. In de afgelopen tijd zijn wij geïntegreerd in het systeem dat de groep hanteert.’ Ook de volgende stap is al gezet: het samenwerken met de nieuwbouwwerven. ‘Voortaan kunnen eigenaren ook voor garantiewerkzaamheden hier terecht. Indien nodig worden specialisten uitgewisseld.’ ‘Het samengaan van de werven heeft positieve effecten gehad voor de werkgelegenheid omdat wij onze marktpositie verstevigen. Heel grote projecten kunnen wij nu wel aan en ook financieel zijn de werven sterker doordat Damen als groep opereert. Bovendien kunnen wij door onze efficiency uitermate kosteneffectief werken.’ Groot voordeel is ook de eeuwenoude traditie van de zeehaven van Amsterdam. ‘Dit is een van de grootste industriële gebieden van Nederland. Onze wortels gaan terug tot 1877. De werf heeft een rijke geschiedenis en ervaring in de scheepsreparatie en het -onderhoud. Ook dat maakt ons sterk. Wij hebben geleerd van het verleden. En natuurlijk hebben wij ook in al die tijd een uitstekende reputatie opgebouwd.’ Er zijn mensen die Damen “duur” vinden. ‘Maar als je vraagt om dat aan te tonen, blijft het stil’, weet Van den Eijkel. ‘Wij werken namelijk wel degelijk concurrerend en vaak efficiënter dan veel andere werven. Daardoor kunnen schepen sneller weer terug in de vaart en dat betekent dat de opdrachtgever weer geld kan verdienen.’ Cruiseschip A Rosa Silva krijgt nieuwe beunkoelers en ligt in Dok 1 van Damen Shiprepair Amsterdam. De werf verzorgt veel onderhoud aan jack-up’s en suppliers die ingezet worden in de wind- en olieindustrie. ‘En ook in de riviercruise zijn wij al heel lang actief. Deze maand hebben wij onder meer twee schepen van A Rosa en twee schepen van Viking op de werf gehad.’ Cruiseschepen Damen houdt er ook rekening mee dat de werf een rol kan spelen in de zeegaande cruiseschepen. ‘Amsterdam is voor de riviercruise een grote haven geworden en ook de zeecruise groeit. Wij kunnen de reders de mogelijkheid bieden hun schepen te laten dokken voor een snelle controle of een reparatie. Het regulier onderhoud kunnen wij dan plannen in de buurt van de vaste opstapplaats van de schepen. En dat is toevalligerwijs voor veel cruiseschepen ook Amsterdam.’ De werf verwelkomde de afgelopen jaren tussen de tien en twintig riviercruiseschepen per jaar. ‘Gezien de groei in de nieuwbouw gaan wij ervan uit dat deze markt voor ons zeker zal toenemen.’ Sinds de overname door Damen heeft DSA meer werk. ‘Vroeger vochten wij als concurrenten om de opdrachten en nu maken wij samen een groei door’, constateert Van den Eijkel. ‘Wij hoeven zeker niet te vrezen dat hier over vijf jaar huizen staan. Wij zijn zelfs heel erg bezig met de vraag hoe wij harmonieus in en met de buurt kunnen samenwerken om verantwoord verder te kunnen groeien.’ ‘Daarbij is het doel om onze werkzaamheden duurzaam en zo groen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door de inzet van windenergie, een nieuwe manier van het aanbrengen van verfsystemen en de inzet van nieuwe installaties zodat er zo milieuverantwoord kan worden gewerkt. Wij hebben afgelopen jaar een aantal plannen ontwikkeld die wij dit jaar zullen uitrollen.’ ACCSEAS-conferentie over maritieme veiligheid vindt in Rotterdam plaats Van 17 tot en met 19 februari organiseert ACCSEAS in het WTC Rotterdam een internationale conferentie met als centraal thema de veiligheid en de efficiency van het scheepvaartverkeer op de Noordzee: Navigating the North Sea Region into the Future. ACCSEAS is een internationaal samenwerkingsverband met partners als het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Britse en Duitse centrale overheid, de Deense en Zweedse Marine, de Noorse Kustwacht en diverse onderzoekinstellingen. Discussies en demonstraties richten zich vooral op e-navigationoplossingen voor een beter bereikbare en een veiliger Noordzee. De organisatoren willen op de conferentie in Rotterdam heldere en praktische afspraken maken over wie wanneer de komende jaren op dit terrein de benodigde initiatieven neemt en hoe dat doeltreffend te organiseren en financieren is. Aanmelden kan op www.accseas.eu BVB organiseert Blue Road Week Deze gehele week staat in het teken van the Blue Road. Net als de vorige Blue Road Week (eind 2013), komt het BVB elke dag met een nieuwsitem. Zo heeft het BVB weer nieuwe lading naar het water gehaald en kan dat middels interessante en aansprekende praktijkverhalen voor het voetlicht brengen. Het team van logistiek adviseurs van Maatwerk Voorlichting Binnenvaart is doorlopend achter de schermen in contact met verladers die de binnenvaart onderzoeken. Aan sommige transities naar het water gaat een jarenlang proces vooraf. Door de inzet van de BVBadviseurs, de goede samenwerking met ketenpartijen en een lange adem is nu wederom nieuwe lading naar het water gehaald. De nieuwsberichten worden zowel in de landelijke pers als de vakpers verspreid en zullen via social media gedeeld worden. Ook u kunt deze berichten delen via uw eigen kanalen. Zo kunnen we breed aandacht vestigen op the Blue Road in de hoop dat goed voorbeeld doet volgen en meer verladers de weg naar het water willen onderzoeken. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam , Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis , Vasteland 12e , 3011 BL Rotterdam T. +31 (0)10 412 91 51 , F. +31 (0)10 433 09 18 , E. info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB Beroepenfeest Op het beroepenfeest Grienden on Stage was de heer Boogaard van het ms Terra Maris aanwezig om leerlingen kennis te laten maken met de binnenvaart. Dit evenement op 19 januari werd georganiseerd voor VMBO-leerlingen van het Griendencollege in Sliedrecht. Het BVB had foldermateriaal beschikbaar gesteld. Het bleek een erg succesvolle dag. In totaal toonden maar liefst zeven jongeren zich enthousiast door het verhaal van de heer Boogaard. Zij willen nader kennismaken met de binnenvaart. Zij gaan een dag meelopen. Aangezien dit aan boord van de Terra Maris niet eenvoudig te organiseren was, heeft de heer Boogaard HTS Intermodaal uit Gorinchem bereid gevonden om de jongeren op één van hun schepen mee te laten varen.

De Binnenvaartkrant