Views
2 years ago

2015-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Twee
  • Schip
  • Meter
  • Boord

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 10 februari 2015 e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij feliciteren Koole Tanktransport B.V. van harte met mts Volharding 6. Wij leverden het stuurhuis met hefkolom en hydrauliek. Wij wensen mts Volharding 6 en bemanning een behouden vaart. E: info@kampers.nl - T: 078-6763811 - www.kampers.nl Wij bedanken Koole Tanktransport B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Volharding 6 een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL

De Binnenvaartkrant 11 10 februari 2015 Koole Tankrederij BV Volharding 6: praktisch, gedurfd en vernieuwend DOOR JOHAN DE WITTE Vanaf de wal heeft de Volharding 6 het imago van een “Hummer”, eenmaal aan boord is de eetbare-olietanker origineel, veilig, comfortabel en zeer vernieuwend ingericht. Bijzonder is het Scheldehuid-cascomodel van 86 x 15 meter met 4.500 cbm inhoud en 3.250 ton draagvermogen, vier Volvo-generatoren in een geluiddempende kast, zeer functionele pompkamer op de kattesporen en als voortstuwing de unieke V-Pod Double Tilting, waarmee de Volharding 6 zonder ballast de schroeven onder water heeft! De vlag van Koole Tankrederij BV wappert in de mast, wanneer we na een kleine technische proefvaart bij Shipyard Trico BV aan boord stappen en projectmanager ing. Dries van Gorkum van Koole engineering vragen naar het resultaat. Een smile verraadt zijn antwoord: ‘Naar verwachting, hij functioneert!’ Is het uw ontwerp? ‘Ja, maar laten we het houden op Koole engineering, met veel hulp van Martijn van Poppelen.’ Als plus heeft Koole de praktische opgedane ervaring van de laatste jaren in dit schip geïmplementeerd. Daarnaast heeft INEC het casco getekend. Trico begeleidde de cascobouw in Duisburg bij het door de Poolse Malbow-werf gehuurde terrein van de Neue Ruhrorter Schiffswerft. Van Oossanen in Wageningen tekent voor de computerberekeningen van de stroming rondom het schip. Shipyard Trico BV bouwde de Volharding 6 af voor eigen kade, waarbij Alexander Durinck en John van de Wijgaart met hun team het voortouw namen. Volgens Alex en John is de Volharding ‘geen schip van superlatieven, maar van doordachte functionaliteit, universeel inzetbaar en uitgerust met uitstekende techniek.’ Met zijn 15 meter breedte en 8,60 meter kruiphoogte is dit schip wat je noemt niet Kanalfähig, maar het heeft alles waarvoor het specifiek wordt ingezet. V-Pod Double Tilting Waarom V-Pods en wat betekent “double tilting”? ‘Dit Koole-ontwerp is er op gericht Verveer-comfort. (foto’s johan de Witte) om met twee man bezetting comfortabel en veilig op een 86-metertanker te werken, leeg zonder ballast te kunnen varen evenals een optimale hoeveelheid (4.500 cbm) laadcapaciteit te creëren. Daarbij De V-Pod Double Tilting binnenboord. speelt het milieu een rol en hebben we getracht mede door Volvo-motoren het schip “groen” te maken.’ Doordat de Volharding 6 mede door zijn breedte veel draagvermogen heeft, is de lege diepgang gering en is het niet mogelijk zonder ballast te varen. Het antwoord hierop is de V-Pod Double Tilting! Het is een V-Pod die wanneer hij 180 graden naar voren draait, de schroef dieper in het water zakt! Hierbij heeft de schroefas een hoek van 10- 15 graden met de waterlijn. Dit wordt mechanisch bewerkstelligd door een “horizontaal conisch gedeelte” in de draaicirkel. Voor het vooruit varen moet via de koppeling de schroef nu in de achteruit worden gezet. Ingeval men 180 graden doordraait staat de schroefaslijn opnieuw horizontaal naar achter. Een absoluut uniek systeem van de IMC group, geengineerd en geleverd door Verhaar Omega BV. De Volharding 6 is hier als eerste mee uitgerust. Heb je met de onderscheidende uitvoering van voortstuwing, leidingsysteem, pompkamer en zeer afwijkende machinekamer je doelstelling kunnen waarmaken? Dat vragen we Dries van Gorkum. ‘Anders bouwen of onderscheiden van gebruikelijk is niet altijd even makkelijk. Er zijn veel partijen die meedenken. Je probeert de eigen lijn te volgen. Soms bots je op wetgeving of technische en financiële budgets, niettemin is scheepsbouw voortdurend uitdaging. Ik vind dat het gelukt is om een buitengewoon efficiënt schip te realiseren waarvoor we van velen, met name Shipyard Trico, medewerking hebben gekregen. Bij deze dank daarvoor.’ Beslist uniek Hoe vaart en manoeuvreert het? ‘Erreg goed’, volgens kapitein Angelo Tactor, die ondanks zijn naam zo Haags is als het Binnenhof. ‘Natuurlijk is het wennen, maar mijn ervaring bij de Genie met “Schottels” helpt. Zo lang je geen routine hebt, moet je erbij nadenken. Anderzijds zie je op de screens heel duidelijk wat je doet.’ Samen met kapitein Kees Both in schema en een paar jongens heeft hij er zin in. We volgen Angelo, die ons over zijn schip loodst. Wanneer we in de machinekamer afdalen, stijgt de verbazing bij elke trede. Beslist uniek, nog nooit zoiets gezien. Groot, brandvrij geïsoleerd, twee fluisterstille Volvo Penta’s van het type D13 in geluidsarme kisten. Achter de brandvrije deur in het achterschot laat de V-Pod zich bekijken. En dan is er het middenschot dat deze machinekamer door twee deelt. Over bakboord een door Heatmaster geleverde Viessmann-verwarmingsketel voor het verwarmen van lading, was- en spoelwater. Ernaast nog zo’n grote kist met royale serviceruimte rond de Volvo D13. Beetje naar voren naast het manifold voor ladingverwarming en tankcleaning een wat kleinere geluidsdichte omlijsting van een Volvo D5 ofwel havenset. Het is er schoon en stil, de aluminium vloer lijkt erin gestreken. Van normale voortstuwing of een motor taal noch teken! Aan dek dubbele boeiingen, het trunkdek inclusief tankhoofden is een RVS-feestje. Onder in de pompkamer 8 meter lager, staan we oog in oog met de Houttuin-pomp. Van hieruit loopt er een tunnel naar de voortrunk waarin onderliggende laad- en losleidingen voor alle tanks. Voor het butterwashen is er twee maal 20 ton water, dat ook weer gerecycled kan worden. In het enorme grote voorschip vinden we alleen de Verhaar Omegakopschroef. De restruimte kan een sporthal zijn of magazijn. Aan de elektrische installatie en het powermanagementsysteem hangt natuurlijk het label van EMS. We stoppen bij de eigentijds comfortabele stuurhut van Kampers en de duurzame bemanningsproof ingetimmerde woning door Verveer Scheepsbetimmeringen BV. Wie leverden aan het mts Volharding 6 Trico Shipyard B.V. Complete afbouw INEC B.V. Ontwerp en tekeningen casco Malbow Schipyards Bouw casco Visscher Scheepsreparatie 3x D13 MG 360 kW bij 1500 rpm voor aandrijving elektromotoren van V-Pods, boegschroef, ladingpomp en algemene dienst. Genoemde motoren samengebouwd met Stamford generatoren in een geluiddichte omkasting en een D5 MG Volvo Penta havenset in een geluiddichte omkasting. Volvo Penta Europe Office Benelux Geleverd 3x D13 MG 360 kW bij 1500 rpm Verhaar Omega B.V. 2 x V-POD type 600 met een vermogen van 450 kW@1500 rpm (volledig elektrisch!) in dubbel tilt uitvoering en de bediening. Levering van software voor powermanagement van 3 generatorsets, 3 frequentieregelaars, 2 x V-Pod, boegschroef en boordnet. 1 x boegschroefinstallatie type 03100-4K met een verticaal opgestelde E-motor met een vermogen van 280 kW@1780 rpm. Boegschroefbediening inclusief aansturing van frequentieregelaar voor boegschroef/ ladingpomp. Van Oossanen Computerberekeningen van de stroming rondom het schip Axces B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers ClimaLogic B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, machinekamerventilatie, ontgassingventilator, en RVS roosters Minimax Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Dolo Repair Alu. machinekamerplaten Jac. de Vries Elektrotechniek B.V. Engineering, paneelbouw, bekabeling en inbedrijfstelling van de laad-en losinstallatie Electric Marine Support Binnenvaart B.V. Elektrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/acculader All Pumps Holland B.V. Victor pompen Meuzelaar Maritiem B.V. Waterzuiveringsinstallatie en sanitaire leidingen Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefkolom Alphatron Marine B.V. JMA 610 rivierradar en MF line Rafa B.V. Ramen Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Betimmering Kersten Isolatietechniek B.V. Isolatie woning Blommaert BVBA Telescopische voormast Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers, kettingen, ankerdraad, koppellieren en koppeldraden Polmai Brandbeveiliging B.V. Roeiboot PPG Marine & Protective Coatings BV Coating casco Heatmaster B.V. Viessmann verwarmingsinstallatie voor lading, was-en spoelwater.

De Binnenvaartkrant