Views
2 years ago

2014-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Meter
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Twee
  • Onze
  • Grote

De Binnenvaartkrant 8 2

De Binnenvaartkrant 8 2 december 2014 Werkendam staat voor u klaar Reparatie, onderhoud, equipment, nieuwbouw en verbouw – het Werkendamse cluster biedt alles wat er bij het wereldwijd in de vaart brengen én houden van vaartuigen nodig is. Van roeren tot radars, van vloerbedekking tot verzekeringen, van bergingsvaartuigen tot betimmeringen – ‘Werkendam’ levert het allemaal. Welkom in Werkendam aan de drie Merwedes! WWW.WERKENDAMMARITIMEINDUSTRIES.NL www.werkendammaritimeindustries.nl piping | construction | repair | pumps & supplies | design T +31 (0)183 505868 www.skb-group.nl T +31 (0)183 501811 www.dewaalbv.nl T +31 (0)887 877799 www.huchem.nl Mob. +31 (0)6 53365022 T +31 (0)183 503909 www.baassfeervolwonen.nl T +31 (0)183 509618 www.lasertech.nl T +31 (0)183 501420 www.shipyardjooren.nl T +31 (0)183 500015 www.voordendagvdstelt.nl T +31 (0)183 301940 www.maksordiving.com T +31 (0)183 503291 www.descheepsbouwers.nl T +31 (0)183 502688 www.werkina.nl T +31 (0)183 505733 www.europeatwork.nl KIEBOOM - WERKENDAM SCHEEPS- EN AANNEMERSMATERIALEN T +31 (0)183 500413 www.paansstoffering.nl T +31 (0)183 679850 www.transito.nl Bunkerboot “Cornelis” 06-53396410 T +31 (0)183 503300 www.kieboomwerkendam.nl REINIGEN, STRALEN, CONSERVEREN T +31 (0)183 505475 www.cornetgroep.nl T +31 (0)184 611322 www.windex.net MACHINEFABRIEK EN SCHEEPSREPARATIES T +31 (0)183 502088 www.vanwijkwerkendam.nl ACCUVERKOOP T +31 (0)183 505230 www.vekagroup.com T +31 (0)183 501016 www.daveco.nl T +32 3 3532689 www.blommaertalu.be T +31 (0)183 507600 bedrijven@altena.rabobank.nl T +31 (0)183 308383 www.hoogendoorn-mbi.nl T +31 (0)183 505433 www.shipvision.nl T +31 (0)183 503111 www.instalho.nl GROUP T +31 (0)183 600391 www.concordiagroup.nl T +31 (0)183 501707 www.dacomwerkendam.nl T +31 (0)10 2973999 www.oechies.nl VAN WIJK STUURHUIZEN T +31 (0)183 502184 www.vanwijkstuurhuizen.nl Namens de directie van Scheepswerf VandeGrijp veel succes met de Jooren en haar medewerkers wensen wij splijtbak G352, de tweede uit een serie van vier. Wij verzorgden de complete bouw en afbouw. www.shipyardjooren.nl

De Binnenvaartkrant 9 2 december 2014 Jask Nederland BV Unieke Bridgescout geeft het stuurhuis duurzaamheid DOOR JOHAN DE WITTE Op 300 meter afstand van het stuurhuis toont het Bridgescoutdisplay de brughoogte en doorvaartmarge in relatie met stuurhuishoogte. Het apparaat is met betrekking tot het bewegend schip op 20 centimeter speling ingesteld en houdt rekening met weersituaties, waterreflectie en rekent af met de reflectiestoring van elke bekende brugconstructie. De éérste Bridgescout die brughoogte circa 200 meter voor de steven exact weergeeft is ontwikkeld door Sensor Partners BV en wordt in Nederland gedistribueerd door JasK Nederland BV uit Papendrecht met aan het roer Cora van den Herik-Hardam. Gemeten wordt met een onzichtbare lasersensor (niet schadelijk voor het oog) die continu waterpas blijft. De Bridgescout zit in een RVS behuizing gemonteerd op of aan het stuurhuis. In een display op de stuurhuislessenaar wordt de afstand tot een vast object digitaal- en/of naar keuze met stem weergegeven. Of het nu passagiers, vracht of containerschepen zijn, voor de man aan het roer is het bij dag, nacht en ontij waardevol als er een waarschuwing over brughoogte de stuurhut binnenkomt. In 2012 zijn er nog 51 meldingen gemaakt van binnenvaartschepen die met het stuurhuis een brug hebben geraakt! Slim instrument Na lange research en gekalibreerd op een waterpasvloer is de Bridgescout beproefd op diverse vaarwaters- en schepen. Wanneer een vaststaand object gedetecteerd wordt, licht het display op in een groene kleur met daarin vermeld de afstand tot het object. Bij 200 meter wordt het display oranje met een onderbroken akoestisch signaal. Als het systeem tot op 100 meter van het object genaderd is kleurt het display rood met ononderbroken signaal. Rood betekent dat het stuurhuis te hoog staat. Bridgescout is een slim instrument. Voor Patrick Braspenning van Sensor Partners heeft de ontwikkeling van dit apparaat bijzonder veel hoofdbrekens gekost. Ofschoon Braspenning toonaangevend producent is van contactloze detectieen meetsystemen was voor hem de ‘maritieme formule” een moeilijke en was hulp uit de sector onmisbaar bij de realisatie van deze unieke stuurmanshulp. Met uitzondering van een elektronische kaart (in de maak) is de Bridgescout, uitontwikkeld ofwel klaar voor gebruik! Tot dusver zijn er twee schepen permanent mee uitgerust. Kosten: respectievelijk 200 en 300 meter vanaf de stuurhut 14.999 en 17.999 euro. Jask Nederland kreeg de 98e plaats op de MKB Innovatie Top 100 2013. METS blijft succesvol – standhouders positief Alphatron liet de lessenaar van een binnenvaartschip zien. DOOR EVERT BRUINEKOOL Het gaat goed met de METS en het gaat goed met de maritieme industrie en haar toeleveranciers. ‘Al in de zomerperiode waren er meer aanmeldingen dan ooit en uiteindelijk zijn wij gestart met 1.358 exposanten’, vertelt communicatie en prmanager Sigrid van der Wel. ‘Dat is een record!’ Ook standhouders zijn positief. ‘Ik heb alle grote werven van Europa op de stand gehad’, vertelt Nathalie Ottenheijm van Alphatron Marine Rotterdam. ‘Dit is het perfecte platform voor ons als leverancier voor de beroepsvaart en de jachtbouw.’ Alphatron Marine toonde op het superjachtpaviljoen een brug die is ontwikkeld voor de beroepsvaart. ‘Wij zullen hier geen brug verkopen aan de bouwers van superjachten. Maar wij kunnen hier wel laten zien wat onze mogelijkheden zijn.’ Op de beurs presenteerde Alphatron Marine ook een android gsm- telefoon. ‘Het begon als een gimmick maar neemt nu serieuze vormen aan’, stelt Ottenheijm. ‘Deze telefoon is zo versleuteld dat je altijd veilig kunt bellen. Zowel de NATO, de CIA als professionele hackers krijgen hem niet gekraakt. En dat is goed nieuws voor wie gesteld is op zijn of haar privacy.’ Ook Rafa richt zich zowel op de beroepsvaart als de jachtbouw. ‘In beide sectoren is dezelfde trend zichtbaar’, vertelt Pieter de Kleine. ‘Grotere gebogen stukken beglazing en zo min mogelijk constructieve elementen. Dat is geen makkelijke combinatie. Het lijkt erop dat beglazing het moeilijkste deel wordt van een schip en het is een grote uitdaging om dat allemaal zo te doen dat het geclassificeerd wordt.’ De Kleine is blij met deze ontwikkeling. ‘Het maakt dat wij ons kunnen onderscheiden van andere leveranciers.’ DAME Awards Dat het gaat om de volledige maritieme industrie bleek ook uit de aanwezigheid van X-Craft, producent van tenders en RIB’s. ‘Wij leveren aan de beroepsvaart, jachtwerven, eigenaren van super- en megajachten, de offshore sector en overheidsinstanties’, vertelt sales manager Joost Kaag. ‘Dat wij in al die verschillende deelsectoren goed scoren, komt ook doordat wij altijd veel aandacht hebben besteed aan de stoelen. Wij werken uitsluitend met geveerde stoelen en die ontwikkelen en bouwen wij in eigen beheer. Zeker nu Europese richtlijnen geveerde stoelen verplicht stellen voor alle tenders en RIB’s die harder varen dan 20 knopen, is dat een heel groot voordeel. Het is nu geen kwestie van je bemanning veiligheid en comfort willen bieden. Je moet aan die regel voldoen.’ Elk jaar wordt veel aandacht besteed aan de winnaars van de DAME Awards. De autopiloot Steering Traveller van Jefa Steering ApS uit Denemarken werd uitgeroepen tot overallwinnaar. Het Nederlandse bedrijf Mastervolt won de DAME Award in de categorie “Machines, aandrijvingen, mechanische en elektrische systemen & aansluitingen”. ‘Wij hadden de Pro-Installer EZ- Mount accuschakelaar ingestuurd’, vertelt productmanager Marc Persoon. ‘De montage van deze schakelaar is heel eenvoudig. Je kunt namelijk eerst de kabels aansluiten op de grondplaat. Zijn de kabels netjes aangesloten en weggewerkt, dan zet je de voorkant met de schakelaar erop.’ Het product is een schoolvoorbeeld van luisteren naar de klant. ‘Wie wel eens een accuschakelaar heeft geïnstalleerd, weet hoe gefrustreerd je raakt door het gerommel met die kabels. Dat moest anders en nu kan Vanaf deze maand opereert IHC Sealing Solutions onder de nieuwe maar toch oude en vertrouwde naam Lagersmit. De nieuwe pay-off – The Origin of Sealing Solutions – knipoogt naar de rijke geschiedenis van het bedrijf en naar de drive om de beste afdichtingsoplossingen te leveren, nu en in de toekomst. De nieuwe naam werd op 28 november feestelijk onthuld voor de medewerkers van het “nieuwe Lagersmit”. De nieuwe accukabel-verbinding van Mastervolt viel in de prijzen op het Holland Paviljoen. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) het anders. Je kunt zelfs zoiets simpels als een accuschakelaar verbeteren.’ METS is wereldwijd in trek bij de maritieme industrie. ‘Onze exposanten zijn afkomstig uit 48 verschillende landen en bij de bezoekers hebben wij 96 nationaliteiten geteld’ , vertelt Van der Wel. ‘Voor het superjachtpaviljoen is zo veel belangstelling dat wij voor de 202 Verzelfstandigd In de zomer van 2014 is het bedrijf verzelfstandigd en daarmee ook los komen te staan van Koninklijke IHC. Met de verzelfstandiging is een versterkte focus ingezet op de kernactiviteiten van het bedrijf: het leveren van afdichtingsoplossingen voor schepen, pompen en getijdenturbines. Het bedrijf is trots om de oude naam Lagersmit weer te gaan gebruiken, juist omdat die naam het grootste gedeelte van de rijke geschiedenis gevoerd is. ‘The Origin of Sealing Solutions’ knipoogt terug naar die geschiedenis sinds 1856 en de huidige volledige focus op afdichtingsoplossingen. Willem Steenge, CEO van Lagersmit zegt: ‘De nieuwe naam en slogan onderstrepen de route die we hebben ingezet. Klanten kunnen rekenen op de vertrouwde expertise, de bekende gezichten en de beste afdichtingsoplossingen. Onze R&D-pijplijn is goed gevuld en er wordt nauw samengewerkt met de verschillende klantgroepen om nieuwe producten te lanceren voor de markten die we bedienen.’ Lagersmit is sinds 1856 gevestigd in de Nederlandse Alblasserwaard exposanten anderhalve hal hebben gereserveerd. Landen die dit jaar nog geen apart paviljoen hadden, hebben ons benaderd of dat volgend jaar wel mogelijk is. Het is zeer waarschijnlijk dat er in 2015 twee nieuwe landen zijn vertegenwoordigd met een paviljoen.’ Het gaat goed met de METS en met de maritieme industrie. IHC Sealing Solutions verder onder naam Lagersmit en heeft één missie: het leveren van de beste afdichtingsoplossingen voor schepen, pompen en getijdenturbines. Voorbeelden van toepassingen zijn afdichtingen voor scheepsassen, boegschroeven, getijdenturbines en pompassen. Vanuit de high-tech productielocatie in Alblasserdam worden de wereldwijde maritieme, bagger, energie en industriële markten bediend met afdichtingsoplossingen. Het netwerk van eigen kantoren, agenten en service stations dekt de gehele wereld. Sinds de zomer van 2014 is Lagersmit volledig zelfstandig. Het bedrijf is eigendom van meerderheidsaandeelhouder en CEO Willem Steenge, die sinds veertien jaar verantwoordelijk is voor het bedrijf, en Rabobank Participaties.

De Binnenvaartkrant