Views
2 years ago

2014-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Meter
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Twee
  • Onze
  • Grote

De Binnenvaartkrant 6 2

De Binnenvaartkrant 6 2 december 2014 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 Schipper gezocht: Wij zoeken voor op ons mcs Novum een 2e schipper. Vaargebied: ARA. 14/14. Gr. vaarbewijs en ADR vereist, container ervaring is een pré. msnovum@planet.nl Tel. 06-53201594 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Schipper zoekt werk als ZZPer. Liefst voor langere periode Patent tot Mannheim, ADN basis. Tel. 06-49913379 TK Ballastpompen, botermantechniek.nl Tel: 06-54287373 DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl GROUP BAECK TE KOOP KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 39.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 80.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Motorboote “FINK und “DROSSEL” 12,08 x 3,63 x 1,05 m (LxBxTiefgang) GEZOCHT: KAPITEIN Voor koppelverband in ARA gebied. 2 weken op / 1 week af. Loon overeen te komen. Voor meer info en een sollicitatie: 0032 (0)476.55.19.01 erikgasten@skynet.be TE HUUR: FABRIEKSHAL T.B.V. BOTENBOUW Gelegen aan de haven van Heijen (Gennep, Noord-Limburg) bieden we een aantal geschakelde hallen aan die uitermate geschikt zijn voor de constructie en/of afbouw van scheepsonderdelen en boten. De hallen beschikken over bovenloopkranen (10 tons), goede verlichting en verwarming. Aan de kadekant en de straatkant zijn er zeer grote roldeuren. Totale haloppervlakte is circa 3450 m2. Hoogte onder de stalen liggers varieert per hal: 7m14, 9m15, 9m37 en 10m13. Er is een aanbouw met kantine, keuken, sanitair en kantoorruimte. Mocht u meer informatie willen ontvangen neem dan contact op met de firma Teunesen, 0485-550484 of info@teunesen.nl TE KOOP OF HUURKOOP NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten HUURKOOP Wij zoeken een bulk vrachtschip. Afm. 110x10-11m, vanaf bj 1985, 1 laadruim, in goede staat, geldige SUK verklaring, voor eerlijke huurkoop. Interessante aanbetaling en rentepercentage (ook opvolgingsregeling en bedrijfskoop mogelijk). w.schweifer@shipcharter.info Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 www.huizinga-snijder.nl 6OCM HDTV ANTENNE + GRATIS TUNER! Intellian i6 inland LEASE/KOOP INRUIL MOGELIJK € 3495, 00 Sleepduwboot 730 pk en 40 kva John Deere Afm 23 x 5,70 x 2,10 m Kijkhoogt 9 m communutair 3500 m 3 Verbijven woonkeuken met slaapkamers Tel. 06-53153374 GEVRAAGD: KAPITEIN OP MTS gespecialiseerd in spijsolie Ibv Rijnpatent min. tot Mannheim en radarpatent Tankerervaring is een pre 2 weken op-2 weken af Goede sociale voorzieningen en loon Tel. 0653-42 70 81 Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl +31 (0)183 401025 INFO@OCEANSAT.COM WWW.OCEANSAT.COM NIEUW! Keep in touch_

De Binnenvaartkrant 7 2 december 2014 Scheepswerf Jooren: Werkendams vakmanschap DOOR HANS HEILIGERS Als je vanuit de polder de dijk op rijdt, komt de bedrijvigheid van Scheepswerf Jooren je tegemoet. En zoals we zelf ervaren wordt de drukte op het parkeerterrein nog eens extra onderstreept. We komen op het juiste moment het kantoor binnen; de koffie en de verhalen gaan rond en met beide doen we graag mee. Aan de wanden hangen foto’s van opgeleverde drogeladingschepen, alle soorten tankers, passagiersschepen, veerponten, duwbakken, pontons, sleep- en duwboten. Jooren bouwde ook afmeervoorzieningen, onder andere voor het veer Vlissingen-Breskens en de Fast Ferry Rotterdam. We blikken met Cees Jooren en zoon Martin Jooren nog even terug op de doop van een splijtbak die enkele dagen eerder werd opgeleverd aan VandeGrijp uit Papendrecht. We waren er bij toen Gerda Struijk de G ADVERTENTIE 352 doopte. Een splijtbak van 350 m³ met een maatvoering van 46,00 x 8,00 x 2,80 meter die uitgevoerd is met twee forse hydraulische systemen met bijbehorende powerpacks. Jammer dat op de grote maritieme gala’s dit soort werk nooit een Per Direct Gevraagd Schippersechtpaar of schipper met matroos op mbs Cornelis Adriana, 950 ton binnenvaart, i.b.v. radarpatent Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-681 28 66 Doopmeter Gerda Struijk met links haar echtgenoot Kees Struijk en rechts Paul de Kok, allen van VandeGrijp. Geheel rechts Cees Jooren. (Hans Heiligers) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl podium krijgt, denken we. En dat terwijl het succes van alle grote internationale natte aannemers uiteindelijk met dit materiaal is begonnen. De splijtbak ziet er zowel robuust als ongelofelijk strak uit. Meteen na de doop twittert het officiële account van Werkendam Maritime Industries ‘Werkendams vakmanschap’. En daar is geen speld tussen te krijgen. Berman Techniek kiest voor METS P.A. Berman laat op de beurs de grootste dynamo van 24 Volt zien. (E.J.Bruinekool Fotografie Hilversum) ‘Zelfs ik doe hier kennis op’, stelt ing. P.A. Berman, eigenaar van Berman Techniek. ‘De METS is niet alleen ideaal voor bezoekers. Het is ook ideaal voor de exposanten. En niet alleen omdat zij hier goede zaken doen. Ze vergroten hier ook Het is de tweede splijtbak die de werf aan deze klant levert en de vrijgekomen plaatsen zullen worden ingenomen voor de bouw van twee grotere splijtbakken van ieder 500 m³. ‘Het contact met VandeGrijp ontstond vorig najaar op de beurs in Rotterdam’, zegt Jooren. Daar bleek dat in Papendrecht en Werkendam voor de begrippen kwaliteit en het nakomen van afspraken dezelfde definities worden aangehouden. Dat alles zorgde voor het juiste klimaat waarbinnen nog dezelfde middag de contracten werden ondertekend. Met de derde generatie Jooren in huis ontstond voor de werf alle gelegenheid om na vijftig jaar ook voor de nabije toekomst plannen te maken die de plaats van de werf in de markt verder verstevigt. Het ondernemingsplan werd strategisch aangescherpt en kreeg een stevige link naar Europese inschrijvingen. Als uitvloeisel daarvan werd twee jaar terug meteen de eerste opdracht uit België opgeleverd: een opleidingsschip in koppelverband voor hun kennis. Het is één van de weinige technische beurzen die wereldwijd zo goed draaien. En misschien is het zelfs wel de enige die ieder jaar opnieuw groeit. Dat komt naar mijn idee omdat hier alles en iedereen samenkomt.’ de provincie Luik. Meerdere inschrijvingen staan nog uit met alle gezonde spanning die daar bijhoort. Ook de face to face acquisities geven een gestage groei opdrachten op velerlei gebied. Eerder dit jaar werden een kraanschip en twee duwbakken opgeleverd en op dit moment wordt er naast de splijtbakken nog gewerkt aan een ponton van 36,00 x 7,20 meter. Martin Jooren vult aan dat er nog een zelfvarend ponton en een nieuw achterschip op het planbord staat. En op dit moment wordt voor de baggerindustrie nog een ‘WID’ gebouwd. ‘Dat is een Water Injection Dredger die met krachtige pompen het materiaal loswoelt en vervolgens op de juiste plaats spuit waarna de ebstroom het karwei verder klaart’, zegt hij. Al met al biedt Scheepswerf Jooren al meer dan vijftig jaar met de juiste vakmensen een breed scala aan kennis en gecertificeerde kwaliteit: Werkendams vakmanschap. Omvormers Vorig jaar overtuigde Berman een van zijn leveranciers om aan de METS deel te nemen. ‘Het was een fabrikant van heel grote dynamo’s. Aanvankelijk had hij er niet veel vertrouwen in. Maar uiteindelijk deed hij het toch. Het was dat jaar zijn vijfde beurs en tot zijn verrassing boekte hij juist op de METS verreweg de beste resultaten. En ik, als zijn vertegenwoordiger, natuurlijk ook.’ ‘Ik heb er een aantal vaste klanten en hele goede contacten aan overgehouden. Die grote dynamo’s doen het, zeker in de beroepsvaart, enorm goed.’ Berman doelt op de omvormers van het merk Delstar. ‘Wij zijn specialist in elektrische artikelen die toegepast worden in onder meer de scheepvaart. Het zijn laagspanningsartikelen, 12 en 24 Volt. Denk aan startmotoren, dynamo’s, relais, schakelaars, stopmagneten, brandstofpompen en zoeklichten.’ Efficiënter werken ‘De trend is dat schepen steeds zuiniger, energievriendelijker en efficiënter werken. En dat doen ze niet meer op de generator. Die mag je immers in veel havens niet meer aanzetten. Als je dan een grote dynamo en een aantal accu’s hebt, is het verstandig te werken met een 12- of 24-Voltssysteem als vervanging van 220 Volt. Maar dan heb je natuurlijk wel omvormers nodig die de vertaalslag maken van gelijk- naar wisselspanning. En daarvoor bieden wij de Delstar-alternators.’ Berman Techniek heeft een aantal series van het merk. ‘De range loopt van serie 170, de kleinste en meest compacte, tot serie 400. Dat is met 24 Volt en 525 A nu de grootst leverbare Delstar-alternator. Ze zijn ideaal voor de beroepsvaart.’ 18 DECEMBER 2014 WWW.DEWANDELGANG.NL ‘Kentering’ Alles verandert. De tijd vliegt van de wijzers, nooit staat ze even stil, 2015 zit eraan te komen en betekent kentering in de Wandelgang, zwarte Piet is er door van kleur verschoten, Holleeder manoeuvreerde van boef naar publiekstrekker, autorijden- stroom- water- drank en zorg worden duurder, de blauwe brief transformeert naar digitale dictatuur en in de scheepvaart is het tij nog niet gekeerd. Erwtensoep kent eveneens geen kentering: Spliterwten, snijd de knolselderij en winterpeen in stukjes en voeg toe aan de bouillon. Regelmatig roeren op een zacht pitje. Haal rookworst en varkenspoot uit de pan, fijn snijden en mik alles terug in de soep. Wandelgangers! De Hollandse klassieker is er weer op 18 december, de laatste happening in het Ara Hotel. Wat hebben we het daar goed gehad. Een driewerf dankjewel voor de crew van ‘t Ara. Op naar Rotterdam, zo lang de lepel in de ‘snertpot’ staat dan treuren wij nog niet! Snert zou naar ‘joie de vivre’ moeten smaken, ofschoon ‘te mooi om waar te zijn’, nog maar zelden voorkomt in onze wereld. Omzien botst op ‘tegenstrijdigheden’. We zien een mooie zomer versus extreem natuurgeweld. Struikelende leiders. Het tij kenterde en ons elftal werd nummer 3 in Rio alsook de Tour zat zonder speed in ‘t zadel. 350 miljard behelst het EU investeringsplan dat o.a. in 3 jaar 1 miljoen banen zal genereren. Geniaal? De EU wordt duur betaald! Niet alles kreeg tij mee. Rebellie in België, de dokken gingen plat. ‘OWéee’ veroorzaakte een schokgolf in de oliebusiness en Barnevelders kregen kippenvel. Gelukkig zet de media ons bij het Volvo Ocean team aanboord om te genieten van spektakel, hoewel volgens Brunel skipper Bouwe Bekking ‘de zaak op koers houden’ zonder thuissupport ondenkbaar is. Wij ‘kenteren’ ofwel gaan overstag naar Rotterdam, dat houdt óns aan de wind. Wandelgangers geniet mogelijkerwijze, want wie niet geniet is ongenietbaar!

De Binnenvaartkrant