Views
2 years ago

2014-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Meter
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Twee
  • Onze
  • Grote

De Binnenvaartkrant 4 2

De Binnenvaartkrant 4 2 december 2014 Veersedijk 161 3341LL H.I.Ambacht Tel:+31 786 818308 info@stolkschepen.nl www.stolkschepen.nl MIETKAUF Wir suchen einen GMS BULKER 110 * 10-11m, ab BJ 1985, ein Laderaum, guter Zustand, gültiges SUK, für fairen Mietkauf. Interessante Anzahlung & Zinssatz (auch Nachfolgeregelungen und Unternehmenskauf möglich) w.schweifer@shipcharter.info TE KOOP rechtstreeks van eigenaar mooi casco zeegaande tanker G.L klasse, IMO II, 3900 dwat, 4350 cbm. Afm 80 x 16 x 7,80 mtr., diepgang 5,80 mtr. Zeer geschikt als bunker tanker. Info: seatrend.shipping.nv@telenet.be Tel. 06-53623339 MAARTENSGAT 31 DORDRECHT Op een schitterende locatie gelegen, sfeervol gemoderniseerd woonhuis met uitzicht op de haven en de Grote Kerk van Dordrecht! De woning is gebouwd omstreeks 1911 in het historisch havengebied in het gezellige stadscentrum. Begane grond: Entree in hal met meterkast en een modern toilet. Woonkamer: (afm. 8.70 x 3.65/2.75 m), met gladgestucte wandafwerking, vernieuwd plafond en massiefhouten vloerdelen. Aan de voorzijde heeft men een magnifiek uitzicht op de haven en de grote kerk. Er zijn glas-in-lood ramen aanwezig. Luxe complete keuken welke is gesitueerd in de in 2008 opnieuw opgebouwde aanbouw met deur naar de buitenplaats. 1e verdieping: Overloop met opstelling c.v.-combiketel ,wasaansluiting, koekoek en toegang tot de niet bevloerde vliering. 2 slaapkamers. Moderne badkamer Tuin: Besloten plaatsje gelegen op het NoordWesten. Algemeen: De gehele woning is geheel gerenoveerd en gemoderniseerd! Hierbij zijn o.a. het leidingwerk, vloerbalken, de aanbouw en het dak vernieuwd. Er zijn veel originele details behouden gebleven zoals de paneeldeuren en glas-in-lood ramen. Het schilderwerk is in 2013 uitgevoerd. Kortom: houdt u niet van klussen en zoekt u een sfeervolle stadswoning met een mooi uitzicht, dan is deze woning absoluut een bezichtiging waard! Info: Q makelaars Dordrecht. Tel: 0786320740 Funda: Maartensgat 31 Dordrecht Für unsere erfolgreich, wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) Rheinpatent, Radarpatent, ADN-C Bescheinigung Arbeitsplatz: Doppelhüllen-Edelstahltanker Fahrtgebiet: Rheinstrom und ARA-Raum Schichtsystem: wählbar 15/15 oder 20/20 Sozialleistungen: Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de info@navilux.lu Tel.: 0049(0)172 5705178 Martin Deymann Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek YOUR PARTNER FOR THE FUTURE REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be

De Binnenvaartkrant 5 2 december 2014 Maashofje is op z’n plek in Brede School Maasbracht Nellie van Bussel (rechts) en Drea Severins met een groepje schipperskinderen die les kregen op de dag dat de Brede School geopend werd. (foto Jo Bindels) DOOR JO BINDELS “De Hoeksteen” heet de Brede School in Maasbracht. Ravi van Dijk was onder vele ideeënleveranciers de gelukkige leerling die als naamgever de annalen ingaat. Een schaarlift bracht hem bij de officiële opening van de school samen met wethouder Jessie-Smeets Palmen naar het dak van het gebouw om die naam te onthullen. De Brede School, een ontwerp van Frencken Scholl Architecten uit Maastricht, biedt huisvesting aan meerdere instellingen op het gebied van onderwijs, jeugd en zorg. Dat zijn de twee basisscholen Het Palet (openbaar) en De Tweesprong (katholiek), Prokino kinderopvang, PSW junior (zorg aan kinderen met een verstandelijk handicap), GGD, Centrum Jeugd & Gezin, Foot- Vison (podotherapie) en het Maashofje, een van de vestigingen van het Landelijk Onderwijs voor Varende Kleuters. LOVK Nellie van Bussel en haar collega Drea Severins zijn in hun nopjes met de nieuwe locatie van Het Maashofje. ‘Onze kinderen kunnen nu veel spelen met andere kinderen en ze maken kennis met en leren wat het ritme is van het reguliere basisonderwijs.’ Het Maashofje is een van de vijf locaties van het LVOK, dat onderwijs verzorgt voor kinderen van 3 tot 7 jaar die aan boord wonen. De ouders van deze kinderen geven zelf les aan boord met lesmethoden die speciaal voor deze doelgroep zijn ontwikkeld. Het pakket “Voorsprong” helpt ouders om spelenderwijs de taalontwikkeling van hun peuters te stimuleren. “Voortvarend” is bedoeld voor kinderen uit groep 1 en 2 en bevat materialen als muzieklessen, reken- en taalroutinedozen en diverse andere speel-/leermaterialen. Elk gezin krijgt van het LOVK een eigen mentor toegewezen die hen intensief begeleidt met lesgeven. Gastscholen Als een schip tijdelijk stilligt om te laden/lossen of te repareren dan kunnen de kinderen terecht bij de ligplaatsscholen en bij de gastscholen. Het LOVK heeft door heel Nederland 200 gastscholen langs de grote rivieren waar de kinderen welkom zijn. Eén van die gastscholen is de Tweesprong in Maasbracht. Naast de gastscholen heeft LVOK ook veel contact met peuterspeelzalen in Nederland, waar de peuters welkom zijn. Het LVOK is de enige school in zijn soort. Landelijk telt het LVOK 238 leerlingen. Het uniek onderwijssysteem, gecombineerd met het ligplaatsonderwijs, de samenwerking met de gastscholen en de peuterspeelzalen maakt dat de kinderen optimaal voorbereid worden voor de stap naar het reguliere basisonderwijs. www.lovk.nl 2500 binnenvaartondernemers onder één vlag De eenwording van Binnenvaart Logistiek Nederland en Koninklijke Schuttevaer is een feit. Tijdens de allereerste algemene ledenvergadering op maandag 17 november zetten de bestuurders hun handtekening onder de toetredingsovereenkomst. Door de bundeling van krachten vertegenwoordigt BLN-Koninklijke Schuttevaer nu bijna 2.500 binnenvaartondernemers. Ook werden waarnemend voorzitter Roland Kortenhorst en waarnemende vicevoorzitter Erik Schultz definitief benoemd. Point of no return Ruim 220 leden waren in Arnhem getuige van de ondertekening. De achterban van Koninklijke Schuttevaer moet volgend jaar nog officieel goedkeuring geven aan de toetreding. Maar volgens Kortenhorst is het ‘point of no return’ bereikt. De voorzitter van BLN- Koninklijke Schuttevaer: ‘We hebben samen een intensief traject bewandeld om te komen tot deze belangrijke stap. Daarom is nu ook sprake van maximaal draagvlak binnen de organisaties. Met de toetredingen opereert BLN-Koninklijke Schuttevaer op vier beleidsdomeinen – Markt & Economie, Milieu & Veiligheid, Nautisch-Technisch & Infra en Sociaal en Onderwijs – en dat betekent dat we de sector in de gehele breedte kunnen ondersteunen.’ Tijdens de ledenvergadering tekende ook de CBOB formeel. Eerder dit jaar sloten Binnenvaart Branche Unie (BBU) en Vereniging Europese Binnenvaartondernemers (VEB) zich al aan. Met de toetredingen is BLN- Koninklijke Schuttevaer uitgegroeid tot de grootste branchevereniging in de binnenvaart, meldt de vereniging vol trots. Kortenhorst riep de aanwezigen echter op om bij te dragen aan verdere groei door ongeorganiseerde collega’s te overtuigen zich ook aan te sluiten: ‘Hoe groter de achterban, hoe groter onze slagkracht.’ Wat hem betreft staat de deur ook open voor andere organisaties: CBRB, ASV en Vibia. Sluiseiland Zeeburg: opgeruimd staat netjes Donderdag 4 december opent Ype Heijsman officieel de vaarweg ter hoogte van het voormalig sluiseiland Zeeburg. ‘Het weghalen van dit eiland zorgt voor een verbeterde doorstroming en veiligheid op het Amsterdam- Rijnkanaal’, aldus de directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat Midden-Nederland. Heijsman: ‘Rijkswaterstaat bouwt Eerste binnenschepen op MV2 De eerste binnenschepen zijn afgehandeld door APM Terminals Maasvlakte II. Vorige week is de nieuwe containerterminal begonnen met de landzijdige processen. De spoorterminal op het terrein ging gelijktijdig in bedrijf. De eerste zeeschepen worden in februari op de terminal verwacht. De terminal is de meest geautomatiseerde ter wereld. De deepsea-kranen worden op afstand bediend; er zit geen machinist op. De containerterminal op Maasvlakte 2 beschikt over een aparte binnenvaartkade van 500 meter. Twee dedicated binnenvaartkranen maken deel uit van de eerste over het algemeen kunstwerken, maar in dit geval halen we de laatste overgebleven delen van een historisch kunstwerk weg. En dat is voor ons doen vrij uniek. Hier was het echter hard nodig, want met het openstellen van de vaarweg voor het scheepvaartverkeer is een einde gekomen aan een van de grootste knelpunten op deze belangrijke hoofdtransportas.’ Met het verwijderen van sluiseiland fase voor de containerwaterterminal. Een derde kraan is al besteld. Anders dan de zeekranen zijn de binnenvaartkranen wel bemand. Het (oog)contact tussen de machinist en de bemanning van de binnenschepen is belangrijk. De binnenvaartactiviteiten draaien op termijn 24 uur per dag. 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 Zeeburg is het Amsterdam-Rijnkanaal ter plekke verbreed van 50 naar 100 meter. Hierdoor is de veiligheid op het kanaal op dat punt sterk verbeterd en is voorzien in de behoefte om mee te gaan met de groei van het aantal schepen en de grootte van deze vaartuigen. TK Schottel kopschroef botermantechniek.nl Tel. 06- 54287373 Ten zuiden van het voormalig sluiseiland wordt een natuurvriendelijke oever aangelegd aan de westzijde in de bocht van het kanaal. Deze oever bestaat vanaf 2015 uit een vooroever met daarachter een luwe zone, voor diverse soorten vogels en planten. Oorspronkelijk maakte het sluiseiland deel uit van een sluizencomplex met een schutsluis en een keersluis, bedoeld als extra bescherming bij hoog water vanaf IJmuiden. TK VAN TIEM Boegschroef 350 PK botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 Te koop: Tjalk bouwj. 1912, 16 x 3,40 m, scheepsmotor Mitsubishi S6S, 85 pk. Meetrapport 2013. Vraagprijs € 79.500 Contact: henriette.schoeters@telenet.be Tel. 0032-494605206 Maar met de aanpassingen aan de zeesluis IJmuiden heeft de passage Zeeburg inmiddels geen waterkerende functie meer. Daarom zijn de keersluis en de deuren van de schutsluis al eerder verwijderd. Met de groei van het scheepvaartverkeer en daarmee ook de grootte van de vaartuigen ontstond dringend behoefte om ook het sluiseiland weg te halen. ADVERTENTIE ACTIE TOT 31 DECEMBER De Radio Holland rivierradar RHRS2014 met AIS integratie, betonning intekenen en opslag van radarbeelden. Meer informatie: T 010 428 33 21 E salesbinnenvaart@imtechmarine.com of uw Radio Holland dealer.

De Binnenvaartkrant