Views
2 years ago

2014-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Meter
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Twee
  • Onze
  • Grote

De Binnenvaartkrant 18 2

De Binnenvaartkrant 18 2 december 2014 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Roald Verstraeten, eigenaar Montana VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl B.V. Tegen een zeer scherpe prijs Jan van Galenstraat 22, 3115 JG Schiedam . Telefoon: 010-246 78 80 - e-mail: info@hebuflex.nl www.hebuflex.nl HOOGWAARDIGE RADARMASTEN VOOR IEDER SCHIP, VOOR IEDER SIGNAAL De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl www.huizinga-snijder.nl ∙ Scheepsbetimmeringen ∙ Meubelmakerij ∙ Keukens ∙ Verbouwingen Bel of mail voor een geheel vrijblijvende afspraak KLAPMASTEN SIERMASTEN TELESCOOPRADAR- MASTEN MAATWERK VOOR PASSAGIERS -EN CRUISESCHEPEN BOORDLICHT- VLEUGELS HEKLICHTBEUGELS BLOMMAERT HEEFT VESTIGINGEN IN WIJNEGEM (B) EN WERKENDAM (NL) Biesboschhaven Zuid 9 ∙ 4251 NM Werkendam ∙ Tel. 0183-500855 info@scheepsinterieurbouw.nl ∙ www.scheepsinterieurbouw.nl STOKERIJSTRAAT 35, B-2110 WIJNEGEM T 00 32 33532689 F 00 32 3353 35 90 WWW. BLOMMAERTALU. BE INFO@BLOMMAERTALU.BE Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Noordeinde 3, Postbus 14, 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 19 2 december 2014 Nieuwe tanker Tizian: meer laadvermogen, minder brandstofverbruik DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De ontwikkeling van de 110-metervariant van de Sunrisetanker op zijn eigen werf GS Yard was voor werfdirecteur en reder Christian Hochbein aanleiding om zijn eigen 110-meter tanker Tizian in de etalage te zetten. Hij besloot tot vervanging van dit pas tien jaar oude motortankschip omdat een Sunrisetanker in zijn optiek twee belangrijke voordelen biedt: het laadvermogen is groter en het brandstofverbruik geringer. Als reder exploiteert Hochbeins onderneming BVG mbH & Co TMS Tizian KG twee tankschepen, vernoemd naar zijn beide zonen Tizian en Adrian. Waar de Adrian in 2010 al onder zijn eigen hoede – en die van mede-werfdirecteur Daniel Gausch – is gebouwd op GS Yard, dateerde de eerste Tizian nog uit de tijd dat Hochbein nog niet de scepter zwaaide aan het Winschoterdiep. Dat casco liet Hochbein bouwen in Rusland en de afbouw vond plaats bij werf Sepers in Heerewaarden. Sinds 2008 runt Hochbein naast zijn eigen rederij ook GS Yard. Vier jaar daarna zette zijn werf het concept Sunrise in de markt, in eerste instantie exclusief als 85-metertanker. Maar deze kreeg eerder dit jaar een grote zus in de vorm van een 110-meter Sunrisetanker. Het was Robin Faasse die met zijn nieuwbouwproject mts Chantal de primeur had. 110-meter ‘Wij hebben een grotere variant van de Sunrisetanker ontwikkeld omdat er veel vraag is naar dit type schepen met geringe diepgang en een groot laadvermogen’, vertelde afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard destijds. Wel bestaan er wezenlijke verschillen tussen beide modellen. Zo staat de woning van de 110-meter op flexibles, wat resulteert in een behoorlijke reducering van decibels in de woning. De achterzijde van het onderwaterschip is optimaal gestroomlijnd, zodat de watertoevoer op de schroeven optimaal is, wat een zeer gunstige invloed heeft op de toch al zeer goede verhouding snelheid-verbruik-laadvermogen. Door de prima ligging van het schip in het water is er bovendien weinig hekgolf. Extra ladingtank Het verschil in tonnage tussen de eerste en tweede Tizian is aanzienlijk. Dit scheelt bij 2,80 meter diepgang meer dan 280 ton. De nieuwe Tizian heeft een laadvermogen van Die Schreinerei ML wünscht dem TMS „Tizian“ und seiner Besatzung allzeit Gute Fahrt! De Schreinerei ML wensen het MTS „Tizian“ en haar bemanning een behouden vaart! Wir lieferten das Steuerhaus, den Radarmast sowie die kompletten Innenausbauten. De Tizian is uitgerust met twee 750 pk sterke Caterpillar C32 hoofdmotoren. (foto Jan Johan ten Have) Wij leverden het stuurhuis, de radarmast en de volledige binnenverbouwing zo’n 2.250 ton. Dat had nog meer kunnen zijn, maar Hochbein koos voor negen ladingtanks van zo’n 380 kubieke meter per stuk in plaats van de acht die er te vinden zijn op de Chantal. Dat scheelt in laadvermogen zo’n honderd ton, zijnde het gewicht van de extra tank. Het was de winst aan kubieke meters die voor ons echter zwaarder weegt dan het tonnage. Ook de hogere kruiplijn door de extra ladingtank is voor Hochbein van ondergeschikt belang. De ontwikkeling van de nieuwe Tizian vond plaats in nauw overleg tussen Hochbein en vaste bevrachter MTS. Uit dat overleg kwam naar voren dat de nieuwe tanker uitgerust moest worden met dubbel leidingwerk om alle soorten vloeibare lading te kunnen transporteren. De ladingtanks zijn niet verwarmd omdat dit niet op het verlanglijstje van de bevrachter stond. Dubbele diensten De eerste Tizian blijft naar verwachting tot januari in de vaart terwijl de nieuwe Tizian ook al in gebruik is genomen. Voor het personeel van de Tizian, dat normaal gesproken in aflossing werkt, betekent dit een paar maanden dubbele diensten draaien. Maar dat is volgens de scheepseigenaar geen bezwaar. Hoe veel van dit type tankers GS Yard nog gaat bouwen, is ongewis. Hochbein kent de markt goed en vermoedt dat de hausse aan nieuwbouwprojecten vanwege de aanstaande dubbelwandigheidseisen achter de rug is. ‘Zo’n tien tot hooguit vijftien per jaar...meer nieuwe tankers zullen er de komende tijd jaarlijks niet worden gebouwd.’ ‘De wettelijke vereisten gaan pas in 2018 in, maar in de dagelijkse praktijk werken nu al veel opdrachtgevers alleen met dubbelwandige schepen. Met ingang van 1 januari zullen bij nog meer verladers geen enkelwandige schepen meer welkom zijn. De enkelwandige vloot telt nu nog zo’n 150 tankers.’ GS Yard focuste zich sinds de overname door Gausch en Hochbein voor een belangrijk deel op de nieuwbouw van dubbelwandige tankers. Het Sunriseprogramma was daarvan een succesvol onderdeel. ‘Wij gaan nu kijken of het Sunriseidee ook voor drogeladingschepen toepasbaar is’, vertelt Hochbein. Hij heeft daarin alle vertrouwen, gezien de bijzonder aantrekkelijke verhouding verbruik-snelheidlaadvermogen. Dat heeft onder meer te maken met het gebruik van de hoogwaardiger en sterker, maar ook wat moeilijker te verwerken staalsoort DM36. Een ander voordeel van dit scheepstype is de dubbelschroefs aandrijving door twee hoofdmotoren. In geval van de 85-meter Sunrisetankers Volvo Penta vrachtwagenmotoren, maar op de Tizian staan twee Caterpillar C32 Acert hoofdmotoren van 750 pk per stuk, net iets zwaarder dan het maximale vermogen van de Volvo Penta, die tot “slechts” 650 pk gaat. Sea-riverships Voor de komende tijd staat er bij GS Yard echter een geheel ander project op het programma. De directies van GS Yard en rederij Wijnne Barends zetten onlangs hun handtekening onder een overeenkomst voor de bouw van nog eens acht sea-riverships uit de zogeheten Lady A-reeks, waarvan de Delfzijlster reder er in 2012 ook al vier afnam. Dit type schip is de enige 3700-tonner die ook het binnenwater op mag. Het is een schip voor binnen- en buitenwater met een optimale balans in zuinigheid en snelheid. ‘Dit is de Sunrise onder de coasters’, verduidelijkt Hochbein. Het is de bedoeling dat de bouw van deze acht schepen binnen twee jaar is afgerond. De cascobouw is inmiddels in gang; het eerste compartiment – deels in de herkenbare oranje kleur – staat al op het buitenterrein van GS Yard. Schreinerei ML.GmbH · Dr. Gammert-Str. 21 · 63906 Erlenbach Telefon +49 (0) 9372/944383 · Telefax +49 (0) 9372/944381 info@schreinereiML.de www.schreinereiML.de Sunriseprogramma Wie leverden aan het mts Tizian GS Yard B.V. Bouw casco en levering compleet schip (Turn-key project) Futureship GmBH Engineering scheepslijn Maintank Schiffahrtsgesellschaft mbH Bevrachting S.U.K. Classificatie DNV-GL Classificatie Maritiem Cluster Friesland B.V. Engineering en installatie van de machinekamers Caterpillar Voortstuwing: 2x Caterpillar type C32 ACERT Esco Aandrijvingen B.V. 2 Twindisk keerkoppeling JB-Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Schroefassen en HA-Du schroefasafdichtingen, HA-DU Hightech roeren en HA-DU Power ankers met kettingen en ankerdraad Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2 x 5-bladsschroef, diamtr 1550 mm, high skew design en van de Giessen OPTIMA® nozzles Damen Marine Components Straalbuizen FS Schiffstechnik GmbH & Co KG Hydraulisch stuurwerk Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling hoofdmotoren Maralec B.V. MagnaPlus en MagnaMax generatoren De Ruyter Dieseltechniek B.V. 1x generatorset 431 kVA t.b.v. boegschroef- / ladingpompbedrijf, motor: John Deere 6135 AFM75, generator: Marathon 572 RSL 4030. 1x generatorset 124 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: John Deere 6068 HFG82A, generator: Marathon 431 PSL6202. 1x generatorset 63 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: John Deere 4045 TFU70 en een generator: Marathon 362 CSL 1604 Creemers Compressors B.V. Compressor De Haan Hoogezand Airconditioning en overdrukinstallatie Alphatron Marine B.V. JMA 610 rivierradar, Alphatriopilot MF, Alphadepth MF en Alphacall MF Schreinerei Marcus Leder GmbH Betimmering woning en stuurhuis Verhaar Omega B.V. Boegschroef kanalensysteem type 31120- 4K. E-motor 330 Kw@1780 rpm horizontaal opgesteld. Bediening inclusief aansturing van boegschroef/ladingpomp bedrijf. WindeX Engineering B.V. RVS klaproosters Minimax Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiliging Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Fiwado B.V. Gasolie en Total smeermiddelen Inventaris pakket Total Nederland N.V. Smeerolie Dräger Nederland B.V., Marine & Offshore Brandblusmateriaal Kadlec & Brödlin GmbH Electrische installatie, nautisch apparatuur en tankmeetsysteem Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader All Pumps Holland B.V. Victor pompen Börger GmbH Ballastpomp Frencken Handel en Service BV Yale takels Van Wijk Stuurhuizen B.V. Stuurhuis Vapo Techniek Afsluiters Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Kampers Pompservice B.V. 2 x Kampers pompen type 2M210/90 XHE Huizing Scheepsstoffering Stoffering Winteb B.V. Ontluchtingen Jotun B.V. Coating Deymann Rohrbau GmbH & Co. KG Dekleidingen Endress & Hauser Instruments International AG Tankmeetapparatuur Kalibra Cofely Tankmetingsinhoud Winel B.V. Machinekamer deuren

De Binnenvaartkrant