Views
2 years ago

2014-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Meter
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Twee
  • Onze
  • Grote

De Binnenvaartkrant 12 2

De Binnenvaartkrant 12 2 december 2014 Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met mts Aladin Wij leverden: 2 x Bornemann ladingpompen type HC232-85/2. Deze pompen hebben een capaciteit van 500 m3/h bij een werkdruk van 8 bar en een viscositeit van 500 cSt. Zij zijn voorzien van frequentieregelbare explosieveilige ABB elektromotoren in Eex-de IIB T4 uitvoering met een vermogen van 230kW Koersbepalend in verzekeren Voor extra info: info@epsbv.com Wij leverden het stuurhuis GEFELICITEERD.. ...met het mts Aladin Wij wensen Scheldt Bunkering and Trading B.V. veel succes en een behouden vaart met mts ALADIN. Gespecialiseerd in verzekeringen voor de Zee- en Binnenvaart Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl www.gebrsluyter.nl Beurs-World Trade Center. Beursplein 37, Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl VOOR HET MTS ALADIN LEVERDEN WIJ: Mitsubishi S16R-C2MPTK geleverd van 1250 kW @ 1600 omw/min. Levering keerkoppeling een Masson Marine W7350, reductie 5,031:1. WIJ WENSEN SCHELDT BUNKERING AND TRADING B.V. EEN BEHOUDEN VAART MET MTS ALADIN WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op Wij wensen Scheldt Bunkering and Trading B.V. een behouden vaart met mts Aladin

De Binnenvaartkrant 13 2 december 2014 65-jarige Oranjewerf viert 25 jaar binnen Damen Shipyards Oranjewerf Scheepsreparatie viert deze maand een dubbel jubileum. De scheepswerf aan de noordzijde van het IJ in Amsterdam bestaat 65 jaar en maakt 25 jaar deel uit van de Damen Shipyards Group. Oranjewerf legt zich toe op reparatie, ombouw en regulier onderhoud van schepen en vaartuigen voor offshore, zeevaart, visserij en binnenvaart. De werf is in 1949 opgericht door een groep Amsterdamse bedrijven, waaronder rederij KNSM, en heeft zich als onderdeel van Damen Shiprepair & Conversion gaandeweg sterk verbreed. De belangrijkste marktsegmenten zijn: - offshore supportschepen, zeeslepers, shortseaschepen en visserij - de baggersector en havenslepers - de binnenvaart (met Rijn-passagiersschepen sterk in opkomst) - uiteenlopende dienstschepen en vaartuigen. Een recente blikvanger is de clipper Stad Amsterdam, waar Oranjewerf onderhoud en leidingwerk aan heeft verricht. Alles in huis ‘Ons sterke punt is niet alleen onze veelzijdigheid, maar ook het feit dat we nagenoeg alles zelf doen. We zijn full service’, vertelt commercieel manager Jeen van der Werf. ‘We hebben onze eigen, grote, machinefabriek en doen met 35 mensen al het machinewerk, leidingwerk en staal- en bankwerk zelf. Als we extra mensen nodig hebben, hebben we keus genoeg, zowel binnen de Damen-divisie Shiprepair & Conversion als daarbuiten. De vaste onderaannemers, voor schroefreparaties, schoonspuit- en schilderwerk, elektra- en timmerwerk hebben hun eigen faciliteiten op de werf. We promoten ook graag onze gefocuste en sterk servicegerichte manier van werken.’ De reparatie- en ombouwwerf in Amsterdam, vlak bij de Oranjesluizen (vandaar de naam) studeert op de investering in een tweede drijvend dok. Van der Werf: ‘Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met de toename van opdrachten voor offshoreschepen, baggerschepen en slepers. Net als veel andere scheepstypen kunnen die vanwege kielvorm of diepgang niet op onze dwarshelling getrokken worden.’ Royale capaciteit Een tweede droogdok zou een verdere verbreding en uitbreiding betekenen bovenop de toch al royale afmeercapaciteit van de jubilerende Oranjewerf. Naast het drijvende dok van 135 x 23 meter zijn er een dwarshelling voor schepen tot 100 meter, kades tot 135 meter met 6,20 meter waterdiepte en drie steigers. De ligplaats aan de buitenkant van het dok is 130 meter met 8 meter waterdiepte. Een belangrijk onderdeel van de Oranjewerf is ook de geoutilleerde scheepsbouwloods. Rutte feliciteert Amsterdam met versnelde bouw zeesluis DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT Het Amsterdamse Havengildediner, dat jaarlijks in het Okurahotel wordt georganiseerd, werd dit jaar extra opgeluisterd door de aanwezigheid van minister-president Mark Rutte. Hij feliciteerde de aanwezigen met het gemeentebesluit om de bouw van de nieuwe grote zeesluis versneld uit te voeren. Ook hij ondervindt tijdens de buitenlandse handelsmissies de warme belangstelling voor de Nederlandse havens en juicht dan ook de spoed waarmee nu wordt gestart, van harte toe. Hij nam tevens de kans waar om een van de speerpunten voor de komende verkiezingen aan te roeren, namelijk de werkgelegenheid. ‘Maak het vooral de jongeren duidelijk dat werken in de haven leuk is’, zo pleitte hij. Uiteraard kreeg de avond door het gemeentebesluit voor een versnelde bouw van de sluis een extra feestelijk tintje. Voorzitter Frans Baud roemde in zijn speech vooral de samenwerking en de energie van alle medewerkers die ervoor hebben gezorgd om deze procedure te bewerkstelligen. ‘Dit positieve resultaat maakt duidelijk dat het economische belang van de sluis in onze regio belangrijk wordt geacht’, aldus Baud tijdens zijn speech. Tevens reikte hij de jaarlijkse Havenpenning uit. Dit jaar was Kees Jan Hendriks de gelukkige. Hij is directeur van een van de oudste bedrijven in de Amsterdamse haven en kreeg deze prijs voor zijn grote betrokkenheid bij de havenregio. Emma at Work Een jaarlijks terugkerend onderdeel is de aandacht die wordt geschonken aan de Stichting Emma at Work. Deze stichting zet zich in om jongeren met een chronische ziekte aan werkervaring, maar liever nog aan een baan te helpen. Hiervoor wordt door de diverse (foto Rijksoverheid.nl) havenbedrijven geld bijeengebracht en zo kon prof. Hugo Heymans, voormalig directeur en kinderarts van het Emma Kinderziekenhuis/ AMC in Amsterdam en initiatiefnemer van Emma at Work een cheque van 52.000 euro in ontvangst nemen. De cheque werd overhandigd door Dertje Meijer, CEO van Havenbedrijf Amsterdam. Zij benadrukte de noodzaak om deze jongeren niet uit te sluiten en prees de 38 havenbedrijven die aan dit project meewerken en ondertussen deze jongeren een werkplek hebben aangeboden. Toon binnenvaart aan de buitenwereld Eeuwenlang was vervoer over water vanzelfsprekend, want het land was niet te bezeilen. Na de industriële revolutie kregen schepen plotseling serieuze concurrentie van auto’s en treinen. Gelukkig bleken zij gevaarlijk, vies en lelijk. Waar de scheepjes wat toevoegden aan het landschap van de Verkadeplaatjes en vooral gebruik maakten van de wegen die moeder natuur ons heeft geschonken, zetten spoorlijnen en snelwegen strepen door het vredige landschap. Op alle fronten won de scheepvaart het. Behalve de schoonheidsprijs won ze op milieubelasting en had ze een straatlengte voorsprong in veiligheid. Het milieuvoordeel is de laatste decennia een tikkie op de achtergrond geraakt (door schonere auto’s), maar er kwam iets voor in de plaats. Het klimaat is op drift geraakt door het massaal verbranden van fossiele brandstoffen. In het brandstofverbruik voor een vervoerde ton scoort de binnenvaart veel gunstiger d an de twee vervoerders op wielen. Kortom: de kaarten zijn geschud en de binnenvaart heeft de troeven in handen. Wat doet die sector daarmee? Tot eind jaren ‘80 niet zoveel. Toen klonk ineens: te weinig mensen wéten hoe goed die binnenvaart is. We gaan de binnenvaart tonen aan de buitenwereld als een schone, veilige transportwijze. Voor het eerst in de geschiedenis Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam , Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis , Vasteland 12e , 3011 BL Rotterdam T. +31 (0)10 412 91 51 , F. +31 (0)10 433 09 18 , E. info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB van de binnenvaart schaarden zich 25 jaar geleden ALLE organisaties – zeg maar van ASV tot CBRB – achter één club: het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Bijna duizend ondernemers en ondernemingen steunden het initiatief. Dat betekent dat driekwart van de sector het niet nodig vond of er in elk geval geen geld voor over had. Sommigen vinden dat de binnenvaart voldoende maatschappelijk gewicht in de schaal legt en dat dus de overheid die promotie moet betalen. Ergens vond de overheid dat ook. Vandaar dat zij een flinke duit in het zakje deed om die sector bekender te maken, vooral onder verladers die wat al te gemakzuchtig hun spulletjes door wielen lieten vervoeren. Er is echter ook een groep schippers die promotie domweg niet nodig vindt. ‘Mijn vader en grootvader hadden geen promotie nodig, dus ik ook niet.’ Daar is dus nog (steeds) wat zendingswerk nodig. Intussen heeft het BVB op alle fronten de binnenvaart over het voetlicht gebracht. Aanvankelijk door met het mps Hanzestad naar die verladers toe te varen, door spectaculaire congressen als Waterscheiding (1994) en Vaarplan 2000 (1997) en een eindeloze reeks aan kleine bijeenkomsten en promotie-acties. Jammer genoeg werd na 2000 de overheidsspoeling dunner. Door incidentele sponsoring kwam de binnenvaart wel regelmatig op tv. Door de jaren heen hebben bovendien honderden captains of industry en coryfeeën uit politiek en maatschappij op unieke wijze kennisgemaakt met de binnenvaart door speels te ‘ship hoppen’. Recentelijk deed het clubje consultants van BVB-Maatwerk zeker in verladerskringen van zich spreken op de wijze zoals het BVB ooit was begonnen met de Hanzestad. Misschien nog wel beter. Het stopt natuurlijk niet bij 25 jaar promotie. Nog meer dan in 1989 is promotie een onmisbaar onderdeel van marketing. Voor elke professionele ondernemer een mooi moment om te beginnen met sponsoren van deze club. In die 25 jaar is de binnenvaart op de kaart gezet en bij verrassend veel verladers werd in het hoofd de knop omgezet en hebben ze meer respect voor de binnenvaart. Is dit gelukt dankzij het BVB? Bewijzen kun je het niet, maar de waarschijnlijkheid is groot genoeg om keihard door te gaan met die promotie. Je zal niet direct een hogere vracht krijgen, ook al komt er meer lading naar de binnenvaart. Meer lading trekt ook meer schepen aan (zoals we hebben gemerkt). Maar het werkt wel lekkerder in een markt die respect heeft voor jou en je werk. MICHEL GONLAG

De Binnenvaartkrant