Views
2 years ago

2014-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Eerste
  • Rotterdam
  • Onze

De Binnenvaartkrant 6 4

De Binnenvaartkrant 6 4 november 2014 ZEKER IN DE VAART Advies aan boord? Bel 050-5255500 Maatwerk voor de binnenvaart Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnenvaart en is 24 uur per dag bereikbaar. In geval van schade zorgen wij ervoor dat alles snel en vakkundig voor u wordt geregeld. Het is immers belangrijk dat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart is... Veersedijk 161 3341LL H.I.Ambacht Tel:+31 786 818308 info@stolkschepen.nl www.stolkschepen.nl Maak kennis met SON scheepsverzekeringen, een pure schepenverzekeraar. Praat eens met onze adviseurs over een verzekering op maat. Telefoon + 31 (0)50-525 55 00 E-mail: info@son.nl www.son.nl www.son.nl twitter.com/BVK_binnenvaart 2. Schiffsführer (m/w) und Steuerleute mit Patent mit Rheinpatent ab Mannheim, ADN und Radarpatent für Containerliniendienst auf dem Rhein und den ARA Häfen in der B-Fahrt gesucht. Wir bieten Ihnen - Beschäftigung in der Schweiz zu leistungsgerechtem Lohn - Geregeltes Schichtsystem 2 Wochen / 2 Wochen - Fahrtkostenerstattung Kontakt: NaviSwiss Schifffahrt AG . Neuhofstrasse 5A . CH – 6340 Baar Urs Meier T. +41 - 41 544 77 97 info@naviswiss-schifffahrt.ch Ralph van Beek T. +49 - (0)172 2889169 info@navilux.lu YOUR PARTNER FOR THE FUTURE REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be

De Binnenvaartkrant 7 4 november 2014 OceanSat ontwikkelt Intellian i6 Inland Satelliet tv-schotel voor HD-ontvangst DOOR JAN HOEK Steeds meer commerciële tv-zenders die eerder via de satelliet Astra 1 binnenkwamen, verhuizen naar Astra 3 en zijn alleen nog in HD (High Definition) te ontvangen. Door deze verandering naar HD is er meer bandbreedte nodig dan voorheen en het betekent dat een grotere schotel noodzakelijk is voor Nederlandse en Belgische klanten. Er zijn momenteel wel duo-koppen verkrijgbaar waarmee beide satellieten gelijktijdig te ontvangen zijn, maar zo’n systeem is slechts tijdelijk actueel. Binnen afzienbare tijd zitten alle Nederlandse en Belgische tv-zenders op Astra 3. OceanSat uit Nieuwendijk introduceert de Intellian i6 Inland, die dankzij een grotere schotel nu én in de toekomst geschikt is voor HDontvangst. Het bedrijf heeft een uitstekende naam opgebouwd als leverancier van de OceanSat Klasse A AIS, het automatisch identificatiesysteem voor de zee- en binnenvaart. Positieve mond-tot-mondreclame zorgde ervoor dat van de circa 12.000 binnenvaartschepen ruim een kwart met dit systeem op de internationale binnenwateren vaart. Koop of lease ‘In Nederland en Belgie ontstaan steeds meer problemen met ontvangst via een kleine 45 centimeter tv-schotel. In Nederland is Canal- Digitaal de verdeler van digitale tv en radio via de satelliet en in België TV Vlaanderen. De uitzendingen zijn meer en meer alleen via HD te ontvangen op de Astra 3-satelliet. We zien de zogenoemde duo-kop als een tijdelijke oplossing met beperkte capaciteit en hebben daarom in nauw overleg met onze fabrikant gekozen voor een 60 centimetersysteem voor full-HD-ontvangst: de Intellian i6Inland, 60 centimeter tv-schotel. Het systeem kost ter introductie 3.500 euro.’ ‘We beseffen dat de crisis in de binnenvaartbranche nog niet echt voorbij is. Om de aanschaf voor alle binnenvaartschippers mogelijk te maken is de hardware verkrijgbaar als koop of in leasevorm’, aldus Maartens. ‘Ook ruilen we slecht werkende oude 45 centimeter en andere systemen in met een voor de klant aantrekkelijk voorstel. Bel ons en we doen een passend voorstel.’ Ook ontwikkelde OceanSat een Satelliet VSAT-antenne voor internet en telefoon die in verbinding staat met een communicatiesatelliet. Nadeel bij veel telefoonproviders is dat de ontvangst in Nederland en Duitsland weliswaar redelijk is, maar op binnenwateren in bijvoorbeeld Oostenrijk en Hongarije problemen geeft met datawerken. OceanSat heeft exclusief voor de binnenvaart een schotel ontwikkeld waarmee de ontvangst in heel Europa uitstekend is. Maartens: ‘We hebben met de OceanSat Vi 60 centimeter VSAT-schotel een aantal duurproeven op binnenschepen gehouden en de resultaten zijn bijzonder goed. We zijn met ons satellietinternetsysteem zeer concurrerend en hebben de hardware betaalbaar kunnen houden. Voor 7.000 euro heeft de klant de beschikking over een compleet systeem.’ Vanaf ongeveer 100 euro per maand kun je internetten en VoIPbellen. AIS Het door OceanSat ontwikkelde automatische identificatiesysteem (Class A AIS) behoeft eigenlijk geen nadere introductie. Maar liefst een derde van de binnenvaartschepen heeft de OceanSat Klasse A AIS aan boord. Voor de pleziervaart levert OceanSat ook een AIS klasse B. De compacte en gebruiksvriendelijke OceanSat Class A AIS zendt en ontvangt gegevens via VHF-frequenties. De ontvangen informatie wordt weergeven op het AIS-display, maar kan ook gekoppeld worden met ECDIS van vrijwel alle kaartsystemen, waaronder Tresco en Periskal. De AIS-transceiver zendt en ontvangt onder meer scheeps-, dynamische- en reisgegevens, zoals scheepsnaam en -type, snelheid, koers en (GPS-)positie, verwachte aankomsttijd, ladinggegevens en bestemming. De behuizing leent zich uitstekend voor zowel op- als inbouw. De software is voor-geïnstalleerd zodat het systeem volledig plug & play is. OceanSat is gevestigd aan de Ippelseweg 15b in Nieuwendijk, telefoon (0183) 40 10 25; e-mail: info@ oceansat.com. www.oceansat.com. SBH en Heijmen zijn bunkerpartners in de Rotterdamse haven DOOR JOHAN WITTE Sinds 1 oktober zijn Ship Boat & Harbour (SBH) Rotterdam en Heijmen Millingen een samenwerkingsverband aangegaan om hun dienstverlening aan hun klanten te verbeteren en hun positie in de Rotterdamse haven verder uit te breiden. Hiervoor is het nieuwe SBH Heijmen Rotterdam BV opgericht door Serge Broekhuizen, Robert en Frank Heijmen. ‘We hebben www. sbhheijmen.nl als nieuwe website’, vertelt Serge Broekhuizen in zijn kantoor aan de Sluisjesdijk. ‘Samen kunnen we nu vlnr: Serge Broekhuizen, Robert Heijmen en Frank Heijmen door heel Nederland leveren en dat is ook wat grotere rederijen en onze klanten willen. Heijmen doet dat ook voor particuliere scheepseigenaren en rederijen in Europa. Klanten krijgen advies en waar er samenwerking is met bunkerstations. Heijmen regelt de papierkraam en wat er zoal nodig is vanuit Millingen. SBH levert met de bunkerboot SBH 1 en Castrol 2 (vd Veen) brandstoffen, ad-blue, smeermiddelen en scheepsbenodigdheden aan de binnenvaart evenals kleine zeeschepen in de regio Rotterdam. ‘Herman de Bolder is de schipper van onze 150 cbm grote bunkerboot. Ons voorraadponton ligt in de 1ste Eemhaven.” Het moet je gegund worden Twintig jaar geleden melde Serge Broekhuizen zich als vakantiekracht bij het bunkerbedrijf van Bert Verschuren. Gaandeweg kreeg hij als landrot en student op de Havenvakschool Jan Backx water in zijn bloed en bleef hangen in de bunkersector. In 2012 begon hij met een laptop aan de keukentafel zijn eigen bunkerbedrijf. Een voorzichtig begin om te zien of het levensvatbaar was! Niettemin leidde inzet, service, betrokkenheid en wat later een slimme Monique als administratiemedewerkster, snel tot een verrassend goed resultaat. ‘Het moet je wel gegund worden. Alleen bij bunkeren blijft het niet. Als organisatie houden we de lijnen zo kort mogelijk zodat we snel en effectief kunnen inspringen op de vraag van de klant. ‘We zijn hard gegroeid. Juist dan heb je een sterke partner nodig. Door samenwerking garandeer je continuïteit en stabiliteit. Denk alleen al aan gezamenlijke inkoop.’ Broekhuizen denkt door samenwerking meer expertise en professionalisering aan zijn bedrijf toe te kunnen voegen. Hij kent Robert en Frank Heijmen al twintig jaar. Beide bedrijven maken deel uit van het Nederlandse samenwerkingsverband Bunkerpartners, waarin zes onafhankelijke oliehandelaren een landelijk bunkernetwerk vormen. Robert Heijmen is hiervan voorzitter. In 2007 namen de gebroeders Robert en Frank Heijmen het inmiddels 61 jaar oude familiebedrijf over van hun vader Ton en oom ADVERTENTIE Herman. Reeds drie generaties Heijmen bunkeren in Millingen. Vanwege de ligging vlak bij de grens is het klantenbestand sterk internationaal georiënteerd. SBH en Heijmen zijn de laatste jaren sterk gegroeid en willen deze groei op een gezonde manier continueren en ‘daar heb je een sterke partner voor nodig’, aldus de drie compagnons. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant