Views
2 years ago

2014-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Eerste
  • Rotterdam
  • Onze

De Binnenvaartkrant 4 4

De Binnenvaartkrant 4 4 november 2014 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,80 per mm in hoogte, excl. 21% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 www.huizinga-snijder.nl De vele blijken van medeleven na het overlijden van Bregetta Gerdina Vreeken - van Wieringen hebben ons zeer getroffen. Een woord, een gebaar, of een kaart, het doet je zo goed, wanneer je iemand die je lief hebt missen moet. Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. Roald Verstraeten, eigenaar Montana Nieuwegein, november 2014 Uit aller naam P. Vreeken VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Princess Rivercruises AG Zoekt voor: MS Rhine Princess en MS Prinses Juliana Stuurman Machinist Matrozen Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van u: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw Sollicitatie: kunt u sturen naar: nautisch@live.nl Voor meer informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. Jan De Berg +31 613121609 TE KOOP 3 kamer appartement met mooi uitzicht op 3e etage in Heinsberg (D) 25 km van Maasbracht Prijs 39.500 euro K.K. Tel. 0651-47 53 83 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 ∙ Scheepsbetimmeringen ∙ Meubelmakerij ∙ Keukens ∙ Verbouwingen Bel of mail voor een geheel vrijblijvende afspraak Biesboschhaven Zuid 9 ∙ 4251 NM Werkendam ∙ Tel. 0183-500855 info@scheepsinterieurbouw.nl ∙ www.scheepsinterieurbouw.nl Noordeinde 3, Postbus 14, 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 5 4 november 2014 Ruud Filarski (ex-RWS) schrijft standaardwerk over twee eeuwen binnenvaartgeschiedenis Lessen uit het verleden: spijt komt na de zonde Zouden de binnenvaart, de overheid en het bankwezen deze keer wel lering trekken uit de crisis en in de toekomst overcapaciteit weten te beperken? Ruud Filarski vreest het ergste. In zijn vorige week verschenen boek “Tegen de stroom in. Binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800” komt het in de geschiedenis steeds terugkerende fenomeen uiteraard aan bod. De vervoershistoricus waarschuwt: ‘Doe er nu iets aan. Anders heb je over tien jaar geweldige spijt en komen er weer mensen in problemen.’ Tot nu toe lijkt er in de sector niets te zijn geleerd van wat economen de varkenscyclus noemen. Spijt komt na de zonde. Ruud Filarski: ‘Het mechanisme is telkens weer: “Het gaat goed, laat ik in een nieuw schip investeren”. Dat geeft statusverhoging, de vrouw krijgt wat meer ruimte aan boord en je kunt er ook iets goedkoper en makkelijker mee varen. De schipper wandelt naar de bank, het gaat goed met de economie en hij krijgt geld om een nieuw schip te bouwen. Alle schippers doen dat tegelijk en alle banken geven geld. Ik ben op tig situaties in de geschiedenis gestuit dat op die manier overcapaciteit ontstond. Dat is niet iets van nu alleen. Het speelde ook in de 80’er jaren, in de 30’er jaren, aan het eind van de 19e eeuw en in nog meer periodes.’ Hij durft de voorspelling wel aan: ‘Als er geen behoorlijk waarschuwingssysteem van de grond komt en de scheepvaart en de banken er niet fundamenteel samen over nadenken, zal dit probleem bij de volgende economische crisis op precies dezelfde manier ontstaan. Daar hoef je geen helderziende voor te zijn.’ De verliezen op hun scheepshypotheken doen de banken nu pijn, maar na verloop van tijd wordt dat vergeten, denkt Filarski. ‘Er is zo’n enorme arbeidsmobiliteit: mensen gaan na een jaar of vijf naar een nieuwe job toe, hun opvolgers weten niet wat er een jaar of tien geleden in hun beroep gebeurd is. Dan realiseert men zich de risico’s niet meer. Dat deed men nu ook niet op basis van de ervaringen in de jaren ’30 en ’80. Dát er overcapaciteit komt is met de golfbeweging van de economie niet te voorkomen, maar de ernstige mate waarin die zich u voordeed wel. Als er maar nagedacht was.’ Ruud Filarski deed bij Rijkswaterstaat jarenlang onderzoek naar het goederenvervoer. (foto Tekst & Toebehoren) De cover van het boek. Parallellen Vrijdag 31 oktober werd Tegen de stroom in. Binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800 gepresenteerd. In het Scheepvaartmuseum Amsterdam overhandigde Peter Struik, Hoofdingenieur-Directeur Water, Verkeer en Leefomgeving bij Rijkswaterstaat, het eerste exemplaar aan Secretaris-Generaal Siebe Riedstra van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dat was niet alleen een feestelijk moment, maar ook een symbolische handeling. Zonder Rijkswaterstaat was het boek er namelijk nooit gekomen. Die nam het initiatief en droeg ook bij aan de financiering. ‘Met dit soort studies en boeken kunnen ze kennis en ervaring vastleggen en iets leren van het verleden’, aldus Ruud Filarski. ‘Situaties komen nooit identiek terug, maar er zijn zeker parallellen. Van dingen die in het verleden gelukt of mislukt zijn, kun je wellicht afleiden of ze in het heden ook weer lukken of mislukken.’ De nu 75-jarige Filarski is geen onbekende voor Rijkswaterstaat. Hij werkte er bijna 35 jaar. Het grootste deel van die tijd – van 1975 tot 1995 – was Filarski hoofd van de afdeling Scheepvaart & Goederenvervoer bij de Adviesdienst Verkeer & Vervoer. In die functie was hij verantwoordelijk voor het onderzoeks- en advieswerk voor de binnenvaart. Na zijn pensionering schreef de Dordtse vervoershistoricus meerdere boeken, zoals Van Transport naar mobiliteit (samen met Gijs Mom) en Kanalen van de koning-koopman (over de invloed van koning Willem I op de vaarweginfrastructuur aan het begin van de 19e eeuw). Akte van Mannheim De scheepvaart heeft grote aantal veranderingen en ontwikkelingen ondergaan in die ruim 200 jaar. ‘Allereerst in de binnenvaart zelf. Denk aan de opkomst van de stoomvaart tussen 1830 en 1840, die van de sleepvaart rond 1860- 1870; daarna het zelfvarende motorschip, de duwvaart en als laatste het containervervoer.’ ‘Een tweede serie van veranderingen die van invloed was, is wat er bij de concurrentie gebeurde. De spoorwegen waren in eerste instantie een geweldige concurrent en het zag er echt een poos naar uit dat ze de binnenvaart zouden verdringen, maar de binnenvaart heeft het door verhoging van haar efficiency uiteindelijk gewonnen. Wat de binnenvaart enorm geholpen heeft is de opkomst van de sleepvaart en de Akte van Mannheim.’ Door de Akte uit 1868 verdween de tol op de Rijn in Duitsland en werd vervoer over water goedkoper. Veel later zorgden technische vernieuwingen voor efficiencyverbeteringen. ‘Neem de marifoon en de radar…het werd opeens mogelijk om een 24-uursbedrijf uit te oefenen. Dat heeft een enorme impact gehad.’ In het personenvervoer won het spoor wel definitief. De grotere snelheid ten opzichte van de trekschuit – die anno 1830 nog veruit het favoriete vervoermiddel was – gaf daarbij de doorslag. Opvallend is dat hij de Betuweroute niet behandelt. Daar is een verklaring voor, maakt Filarski lachend duidelijk: ‘Die komt in een volgend boek aan de orde, waarin meerdere auteurs over ruimtelijke ordening schrijven.’ Filarski is gevraagd voor het hoofdstuk over de omstreden goederenspoorlijn. ‘Wat ik er nu alleen over wil zeggen is dat de binnenvaart op de Rijn het tijdens de jongste crisis beter heeft gedaan dan het spoor op de Betuweroute.’ Een derde reeks veranderingen komt op het conto van de overheid. Bijvoorbeeld door het marktbeleid. Tot 1831 mocht het vervoer vanuit Rotterdam en Antwerpen naar Duitsland alleen met Nederlandse beurtschepen gebeuren. Daarna was er ruim honderd jaar lang sprake van een vrije markt. Tot het instellen van de Evenredige Vrachtverdeling in 1933, om schippers het hoofd boven water te kunnen laten houden in de crisis van destijds. De schippersbeurzen werden in 1998 afgeschaft. De vrachttarieven heeft Filarski ook onderzocht. ‘200 jaar geleden waren ze – gecorrigeerd voor inflatie – tien tot vijftien keer hoger dan tegenwoordig: voor de binnenvaart 10 à 40 eurocent per tonkilometer, voor het wegvervoer 285 à 365 eurocent. De vaak modderige wegen waren slecht begaanbaar en goederenwegvervoer was een factor 10 duurder dan de binnenvaart. Nu kost vervoer per binnenvaart 0,6 tot 2,7 eurocent per tonkilometer en het wegvervoer 6 eurocent. Door de verharding van de wegen en de komst van de vrachtwagen is de positie van het wegvervoer sterker Standaardwerk geworden.’ De overslagkosten zijn minder snel gedaald dan de vervoerskosten. Dat weegt zwaar en heeft in het nadeel van de binnenvaart uitgepakt. ‘Vroeger loonde gecombineerd vervoer al als je 5 kilometer moest afleggen en je 500 meter van een vaarweg af zat. Tegenwoordig pas bij een afstand van 50 kilometer – en dan moet je het wel heel goed georganiseerd hebben, zoals Heineken vanuit Zoeterwoude via Alphen aan den Rijn naar Rotterdam.’ Kentering Waar het spoor op den duur geen rol van betekenis ging spelen in vrachtvervoer, lukte dat het wegvervoer wel. Die bracht de binnenvaart harde klappen toe. De beurtvaart en andere kleine vervoersstromen werden van het water naar de weg verplaatst. De binnenvaart zakte na WOII weg in een neergaande spiraal. Ongeveer 25 jaar geleden deed zich een kentering voor. ‘Een essentiële verandering was dat het vervoer van hoogwaardige goederen zo massaal was geworden dat het loont om het in een binnenschip te stoppen. Het containervervoer gaat eigenlijk geweldig goed. De prijzen zijn weliswaar nog niet riant, maar 2012 was voor de Rijnvaart het topjaar. Er is nooit eerder zo veel vervoerd. Terwijl het toch een crisisjaar was. In die crisis heeft de binnenvaart het ook beter gedaan dan het wegvervoer en het spoor. Dat was voor mij eerlijk gezegd een openbaring.’ ‘Rond 1980 bestond het vervoer in de binnenvaart grosso modo uit ijzererts, steenkolen en bouwmaterialen. Dat is sterk veranderd: met het vervoer van chemicaliën, vloeibare brandstoffen, gassen en containers heeft de binnenvaart een veel bredere basis. Ik ben nu veel optimistischer dan dertig jaar geleden. De binnenvaart heeft nieuwe markten weten te pakken.’ Tegen de stroom in is het eerste boek dat van de laatste twee eeuwen de volledige geschiedenis van de binnenvaart en de vaarwegen in Nederland beschrijft. Het kan al meteen worden beschouwd als hét standaardwerk over de Nederlandse binnenvaart. Verplichte kost voor iedereen die in de binnenvaart werkt of gaat werken. Het begint met de kleinschalige Nederlandse binnenvaart aan het begin van de negentiende eeuw, die geheel op windkracht en paardenkracht was gebaseerd. Vervolgens laat het boek zien hoe het vervoersysteem zich via de stoomvaart, de sleepvaart, het motorschip en de duwvaart ontwikkelde tot de huidige, grootschalige, internationaal georiënteerde bedrijfstak. Het boek beschrijft de ontwikkeling van het vervoer over water in samenhang met die van de vloot. Filarski gaat uitvoerig in op de concurrentiestrijd tussen de binnenvaart, de spoorwegen en het wegtransport. Ook de strijd tussen verladers, reders en schippers, de opkomst van de schippersbonden, het ontstaan en verdwijnen van de schippersbeurzen en de veranderende sociale positie van de schippers komen aan bod. Een belangrijk aandachtspunt is de ontwikkeling van het vaarwegennet en de rol die de overheid en belanghebbenden (zoals zeehavens, steden, Kamers van Koophandel, reders, schippers) daarbij speelden. Tegen de stroom in. Binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800 kost 39,95 euro. Het is in de boekhandel te koop en via de website van Uitgeverij Matrijs te bestellen: www.matrijs.com.

Binnenvaartkrant