Views
2 years ago

2014-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Eerste
  • Rotterdam
  • Onze

De Binnenvaartkrant 2 4

De Binnenvaartkrant 2 4 november 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. 4 PERSONEN Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Wij zoeken: Kapitein/ stuurman met patent tot Iffezheim/Basel. Met vrijetijdsregeling. Ervaring vereist. L.O.T.K. Tel : 0032/475821238, 0031/611875348 Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste prijs/kwaliteit botermantechniek.nl 06-54287373 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Filippijnse matroos, arbeid vrij. Euro 97,92 per dag. Gevraagd kapitein Laat ons uw schip www.huizinga-snijder.nl per 01-01-2015 voor op tanker onderhouden. vaarsysteem week/week Email: sales@ WIJ REPAREREN HOLLAND SHIP CLEANING: Wij zoeken: minimaal Rijnpatent tot oceanrivercontractors.com alle merken boegschroeven Ruimen 500 BAR+ verven, huurkoop-schepen drogelading/ Mannheim en ook bekendheid Tel.+31-(6)-52688252 botermantechniek.nl hydrojetten 2500 BAR. containergeschikt op andere vaargebieden geeft Tel. 06-54287373 Tel. 06-17324458 afm. 80 -> 86 X 9 -> 10 de voorkeur. Salaris in overleg, SCHEEPSSLOPERIJ HOLLAND (3 breed) bouwjaar vanaf buitenlandse condities. Voor het slopen van uw schip, TE KOOP OF HUURKOOP ca. ‘65 tot heden. Tel. 0031-653259816 woonark of andere drijvende Voor marktconforme prijzen. objecten. Wij hebben een voor de BEMANNING NODIG? Ook asbest verwijdering. verhuurder aantrekkelijke Gerwil Crewing Letland SIA Tel. 06-49643210 constructie ontworpen. biedt u per direct aan: TransLink B.V. Tel.+3161099 (licht)matroos / goede TK Schottel kopschroef 0812/+31649311667 condities botermantechniek.nl Email: office.nl@gerwil.com, Tel. 06-54287373 Shipfix Techniek T. 0527-690032 levert, repareert en installeert aggregaten, pompen, lieren, BIEDT ZICH AAN: hydrofoors e.d. Aflos kapitein of stuurman, Ook klein las-en ijzerwerk. i.b.v. van alle vereiste Sleepduwboot 730 pk en Werkschip in gemeentehaven papieren. 40 kva John Deere van ’s-Gravendeel. Tel. 06-51381509 Afm 23 x 5,70 x 2,10 m Scherpe prijzen en uurloon. www.shipfixtechniek.nl - TE KOOP Kijkhoogt 9 m communutair 3500 m 3 06-15204640 Nette 3 kamerflat, 3de etage Verbijven woonkeuken met in Schiebroek. Openbaar slaapkamers Te koop: vervoer voor de deur. Omgebouwde mosselkotter Vr.pr € 129.000. 1925.Gebouwd voor wad in Tel. 010- 4184032 Tel. 06-53153374 Veendam (gebr.Groll) Omgebouwd 2007 Gezocht m/v matroos Walsoorden (gebr.de Klerk) voor mbs Comrade. Wil je tot woning of rondvaartschip. lekker eten? Moet je zelf goed Caterpillar(182pk)Aggr.220/38 kunnen koken. TE HUUR: 0. Inrichting: stuurh,theeh. In de regeling weekenden vrij. DIRECTIEVAARTUIG grotewoonruimte, vooronder Tel. 06-22738072 met 2 pers.slp. Info: www.heervankruiningen.nl Tel.06-51161030 B UYCK T ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Wegens uitbreiding van de vloot zoekt Van de Graaf & Meeusen ZZP Kapiteins ZZP Afloskapiteins Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: K. Telgen Telefoon: 0180-487130 E-mail: info@vdgm.nl 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Te koop: Tjalk bouwj. 1912, 16 x 3,40 m, scheepsmotor Mitsubishi S6S, 85 pk. Meetrapport 2013. Vraagprijs € 79.500 Contact: henriette.schoeters@telenet.be Tel. 0032-494605206 GROUP BAECK TE KOOP KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 39.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 99.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36

De Binnenvaartkrant 3 4 november 2014 SP wil meer daden van minister Schultz De SP vindt dat Melanie Schultz van Haegen binnenvaartondernemers meer moet steunen. Volgens Tweede-Kamerlid Eric Smaling doet de minister van Infrastructuur & Milieu te weinig tegen de ‘overdreven, door de CCR opgelegde nieuwbouweisen’ aan bestaande binnenvaartschepen. Smaling diende vorige week samen met Betty de Boer van de VVD een motie in waarin zij Schultz van Haegen vragen ‘in 2015 in overleg met de sector een speerpunt te maken van het afschaffen van overbodige eisen door de CCR, bijvoorbeeld ten aanzien van kranen, geluid, de reling, lichtdoorlatendheid, et cetera’. Ze willen ook dat de regering de parlementen en bewindspersonen van de aangesloten landen bij de CCR vragen om zich bij dit streven aan te sluiten. Smaling: ‘De binnenvaart is niet onveilig en is verreweg de meest duurzame manier van goederentransport. Door steeds strengere eisen op te leggen aan bestaande schepen – vooral de binnenvaartschepen tot 1000 ton – stuurt de minister veel schepen enkele reis naar de sloop.’ Volgens de SP is het van groot belang dat er voldoende diversiteit in de binnenvaartvloot blijft en dat ook de wat kleinere schepen een rol hebben binnen de gehele binnenvaartketen. Huisvuilabonnement ‘De minister mag wel eens wat meer hartstocht ten toon spreiden voor de sector die in een markt opereert waar de prijzen onder druk staan en er steeds meer onnodig kostbare eisen worden gesteld aan schepen’, aldus Smaling. Hij wil dat Schultz van Haegen daadkracht laat zien en het opneemt voor de binnenvaartondernemers. ‘Het roer moet om bij de minister! Er is overcapaciteit en de vrachtprijzen zijn te laag. Leg dan in ieder geval geen nieuwbouweisen op, dwing de schippers niet tot het nemen van een huisvuilabonnement, doe iets aan het slechte onderhoud aan vaarwegen en aanlegsteigers en zorg dat de brug- en sluisbediening weer mensenwerk wordt.’ ‘Bij 90 procent van de thema’s zijn we het eens’ >> Vervolg van de voorpagina Twee stromingen botsten: degenen die het niet snel genoeg kon gaan en zij die juist meer tijd wilden uittrekken voor de samengang. De eerste groep was in de meerderheid. Positief voor BLN, maar het resulteerde in het opstappen van voorzitter Annemarie Jorritsma en vicevoorzitter Ype Dijkstra bij Koninklijke Schuttevaer. Feestdag Daar is inmiddels de rust weergekeerd (met Erik Schultz als nieuwe voorzitter van het hoofdbestuur) en ook binnen BLN wordt constructief samengewerkt, zo maakt Kortenhorst duidelijk. Tijdens de ledenvergadering wordt de toetreding van Koninklijke Schuttevaer tot de koepelorganisatie formeel. ‘Gestuwd, gedreven en aangevuurd door de leden kunnen we deze stap zetten. Dan ben je ook echt voorbij het kantelpunt dat we kunnen zeggen of het wel of niet gelukt is om die ene brede binnenvaartvertegenwoordiging te krijgen. Ja, het is gelukt. 17 november is een feestdag voor de binnenvaart.’ Ook voor het CBRB en de ASV, laat hij erop volgen. Zoals bekend zagen die organisaties ervan af om zich bij BLN aan te sluiten. ‘Er staat wat mij betreft zes letters in hoofdletters boven de voordeur: WEL- KOM. Ik heb vanuit Het Kantoor en de BBU zelf ervaren hoe intensief het was om tot samengroei te komen. Dat heeft zijn tijd nodig. Die moet je andere partijen ook geven.’ Op één lijn Ook nu trekken de organisaties in de praktijk al veel samen op; voor veel onderwerpen zitten ze op één lijn. ’Bij 90 procent van de thema’s zijn we het eens – zit er nul komma nul procent verschil tussen onze standpunten. Bij de overige 10 procent kunnen er verschillen zijn. ADVERTENTIE Speedheat is de beste verwarming voor aan boord ! onze ervaring meer dan 620 binnenvaartschepen | vakkundige installatie :2008 onze organisatie 25 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten ? Bel +31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 Ook binnen grote, sterke brancheorganisaties in andere sectoren zie je wel verschillen. Geeft niks. Dat moet je gewoon slim organiseren. Niet ontkennen dat ze er zijn. Let’s agree to disagree. Ook binnen een verenigde club moet je daar de ruimte voor geven.’ Want het uiteindelijk doel is voor Kortenhorst en BLN-Koninklijke Schuttevaer nog altijd dat álle binnenvaartbonden samen één branchebrede organisatie vormen. ‘Absoluut! Dat zou de branche alleen maar sterker maken. Kijk naar de scheepsbouw: 80 procent van de bedrijven is aangesloten bij Netherlands Maritime Technology en de algemene voorwaarden voor scheepswerven zijn gewoon algemeen geldend. Daar is geen discussie over, want de scheepsbouw is ijzersterk georganiseerd.’ Nog steeds zijn meer schippers niet dan wel aangesloten bij een ondernemersvereniging. Kortenhorst www.speedheat.nl hoopt dat binnenvaartondernemers zich in groten getale als lid aanmelden. Verdeeldheid, een veelgehoord argument om niet lid te worden, is geen excuus meer. ‘Ik zou iedereen aan boord willen zeggen: “Mensen, de tijd van ruzie is voorbij.” Er is één grote, gezamenlijke binnenvaart.’ Lidmaatschap van een brancheorganisatie is de normaalste zaak van de wereld; het hoort bij het ondernemerschap, vindt Kortenhorst: ‘Je koopt je brandstof om vooruit te komen. Heb dan ook dat lidmaatschap van een branchevereniging over om vooruit te komen in het politieke en overheidsbeleidsvaarwater. En voor de ondersteuning vanaf de wal. Dat heb je ook nodig.’ Positie claimen In het eerste jaar BLN is veel gebeurd. ‘Dat heeft veel energie gekost. Maar anders dan ooit eerder in de binnenvaart ging het niet alleen om energie richting de leden, maar ook dóór de leden. De samengroei – binnen BLN en tussen BLN en Koninklijke Schuttevaer – is echt gedragen door de achterban. Daardoor verwacht ik ook dat het heel stabiel zal zijn.’ Eendracht is nodig om als binnenvaart duidelijk te maken wat haar belang voor Nederland is. ‘We zijn de halsslagader van de Nederlandse economie. De Tweede Maasvlakte wordt helemaal niks als de binnenvaart er niet zou zijn. Als ik zie hoeveel miljarden naar de wegen en het spoor gaan…wij zijn de schoonste, hebben nog zeven keer de huidige capaciteit op de Rijn. Als de economie straks weer aantrekt, staat alles weer vast op de wegen. Dan is het maar goed dat wij samen sterk staan en onze positie claimen in het nationale en Brusselse beleid. Daarom ben ik blij dat we met één stem praten.’ Invloed Dat kan nu al, met drie of vier organisaties. Maar met één branchebrede vertegenwoordiger zou het nog krachtiger worden, betoogt Kortenhorst. ‘Ik ben zeven jaar Tweede Kamerlid geweest (voor het CDA, red.) waarvan een aantal jaren voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer & Waterstaat. Ik heb daar zó vaak gezien: als een branche verschillende geluiden laat horen, zegt de politiek: “Dan weten wij het ook niet.” Vervolgens leunt de politiek op het overheidsapparaat en verlies je als binnenvaart je invloed.’ Nieuwe Transportcommissaris moet nog veel leren Afgelopen vrijdag (31 oktober) heeft de nieuwe Europese Commissie onder voorzitter Jean- Claude Juncker haar intrek genomen in het Brusselse hoofdkwartier. Een van de laatste kandidaten was die voor Mobiliteit en Transport. Het is uiteindelijk Violeta Bulc geworden. De Sloveense verving in de Commissie haar landgenote Alenka Bratusek, die na een zwak optreden tijdens de hoorzitting met het Europees Parlement weer naar huis kon. De oorspronkelijk beoogde Transportcommissaris Maros Sefcovic uit Slowakije schoof daarna door naar de post van Bratusek (Energie) en Bulc werd door haar land naar voren geschoven. Ze was in eigen land vicepremier en minister van Ontwikkeling en Regionaal Beleid. Bij CDA-Europarlementariër Wim van de Camp, die coördinator Transport voor de EVP- Fractie in het Europarlement is, valt ze in de smaak. ‘Mevrouw Bulc heeft een sterke presentatie, mede door haar indrukwekkende studie en carrière in de VS’, zei hij na de hoorzitting. ‘Ze heeft nog weinig ervaring met transport, maar ik denk dat ze dat snel leert. Dat de nieuwe Europese Commissie op tijd kan beginnen, is ook belangrijk.’ Van de Camp vroeg Bulc om meer grote transportnetwerken in Europa. Dat moet files op de weg, spoor, water en lucht helpen voorkomen.’ Vaag en onervaren Peter van Dalen van de Eurofractie ChristenUnie-SGP laat een ander Wim van de Camp kan het al goed vinden met Violeta Bulc. (foto CDA) geluid horen. Hij noemt Bulc ‘zeker geschikt om een Commissaris post te krijgen. Maar voor Transport is ze te onervaren’. De Sloveense was tijdens de hoorzitting te vaag naar zijn zin. ‘Ze noemde vaak onderwerpen “erg belangrijk” en “we blijven monitoren en evalueren” en “we zoeken natuurlijk de beste oplossingen” en “ik hoop dat we vooruitgang kunnen maken bij dit of dat onderwerp”.’ Donau De binnenvaart noemde ze gefragmenteerd. Daar wil ze iets aan doen. Maar wat en hoe, dat vertelde ze niet. Van Dalen: ‘Op mijn vraag over het bevaarbaar maken van de Donau tussen Straubing en Vilshofen gaf ze aan het gesprek te willen voeren met de betrokken landen, onder andere over de financiering van uitbouw. Een mooi antwoord, maar dat gesprek loopt al bijna 25 jaar: het is nú tijd voor actie om die vaarweg te verdiepen!’

Binnenvaartkrant