Views
2 years ago

2014-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Eerste
  • Rotterdam
  • Onze

De Binnenvaartkrant 18 4

De Binnenvaartkrant 18 4 november 2014 Rensen-Driessen Shipbuilding Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgen voor Beryl Shipping S.A. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Wij wensen Beryl Shipping S.A. een behouden vaart met bunkerschip Beryl www.rensen-driessen.com Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Expertise en kwaliteit Teamco Shipyard BV leverde bunkerschip Beryl turn key op Wij wensen BERYL SHIPPING S.A. veel succes en een behouden vaart. Tel.: +31(0) 416 665500 . Fax: +31(0) 416 665505 . www.teamcoshipyard.nl . info@teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 19 4 november 2014 Beryl is voorbereid op een mooie toekomst >> Vervolg van pagina 17 De dubbele leiding van dit 2-partijen schip looptdoor tot bovenin de bunkergiek. Anders dan tijdens de proefvaart maakte de zon tijdens de open dag en doop bijna overuren. Dat zorgde op die vrijdagmiddag voor een ontspannen sfeer langs de kade in Heusden met veel bekenden uit de branche. We begroeten daar een trotse en geanimeerde reder Pierre Verhoeven die blij is met de vlootvernieuwing. ‘Dit schip is volledig gereed voor alle taken onder de nieuwe wetgeving die in 2015 en 2018 op ons afkomt’, zegt hij ons. Hij schudt de hand van George Rensen, Wim Driessen, Jaap Oosse, Jean-Pierre Props van ABC motoren. Verderop spreken we Hans Aanen, general manager van Elitra Barge Operators uit Breda, die er voor zorgt dat het mts Beryl zich ondermeer verdienstelijk kan gaan maken in de havens van Vlissingen, Terneuzen, Gent en Antwerpen. Aanen is onder de indruk van het vak van de scheepsbouwers en de kwaliteit die het schip uitstraalt. We begroeten ook Robert v.d. Meirssche van Agaat Bunkering uit Antwerpen en zijn echtgenote Annett Janssens. Zij kreeg vandaag de rol van doopmeter toebedeeld die ze met veel trots tot zich nam. Ze vertelde ons dat ze met Robert op de werf in Roemenië was geweest en toen al met overweldigende indrukken werd overladen. Ook nu keek ze haar ogen uit toen ze zag hoe het schip gereed lag voor de doop. Daarop vooruitlopend was het Gerrie van Tiem die de gasten als eerste toesprak. Marcel Zweers en hij dan- Ook in het voorschip wordt de hoge kwaliteit van het schilderwerk bevestigd. (foto Hans Heiligers) Doopmeter Annett v.d. Meirssche-Janssens. (foto Hans Heiligers) ken de opdrachtgevers voor de derde opdracht die als een rode draad door de 10-jarige geschiedenis van Team- Co Shipyard loopt. Hij memoreerde dat de plannen van opdrachtgevers in eerste instantie uitgingen naar de bouw van een ‘eenvoudig’ schip. Naar mate de bezoeken van Pierre Verhoeven en Robert v.d. Meirssche toenamen kon dat niet meer van het aanvankelijke bestek worden gezegd. ‘Tel daar bij op dat er in het verlanglijstje van Jacques de Potter eveneens een continue groei zat, dan begrijpt iedereen dat het zo’n geweldig schip is geworden’, grapt Gerrie van Tiem. Hij hecht er aan om uitdrukkelijk te vermelden dat Rensen-Driessen Shipbuilding het casco naar een geheel nieuwe tekening binnen de overeengekomen tijd heeft geleverd. Met voorbijgaan aan het cliché: iedereen is het er volmondig over eens dat het een buitengewoon strak casco is geworden. De aandacht gaat daarna naar Nancy Bleumer van de directie van Beryl Shipping S.A. uit Luxembourg. Ze is vereerd het schip in deze staat in ontvangst te nemen van TeamCo Shipyard. Het schip is gebouwd naar de laatste en aanstaande ADN-normen. De ABC-hoofdmotor is voorzien van een aangepast injectiesysteem waardoor de zwaveluitstoot en NOx-waarde enorm worden gereduceerd. Doopmeter Annett v.d. Meirssche- Janssens vertelde ons voorafgaand dat het de eerste doop is die ze mag uitvoeren. Het ging haar goed af. Eén wens voor allen, één knal en veel applaus voor iedereen die aan het schip heeft gewerkt. Haven Maasbracht terug naar de inwoners en ondernemers DOOR JO BINDELS Feest aan de haven van Maasbracht. Zaterdag 11 oktober vierden genodigden en belangstellenden de oplevering van de heringerichte haven. ‘Wij geven de haven terug aan de inwoners en ondernemers’, aldus wethouder Lalieu van Maasgouw. De eerste aanzet om de haven toekomstgerichter te maken kwam in 1968 van Sieb Houben, ondernemer, wethouder en locoburgemeester. Hij voorzag dat de binnenvaart en dus de haven van Maasbracht in snel tempo zouden veranderen. Zijn insteek was om de schepen in Maasbracht te houden en de schipper en zijn gezinsleden in staat te stellen gemakkelijker de vaste wal te bereiken in plaats van via roeibootjes en wankele planken. Hij lanceerde het plan om langs de haven een damwand te slaan. Zodat de schepen gemakkelijk konden Wim Bekker (Bekker Logistics) wint fles wodka Onder het toeziend oog van Leon Westerhof, de organisator van STL Kalkar, otving Wim Bekker van Bekker Logistics uit Emmerich de grote fles wodka uit de handen van Frits Hardeman en Bertus Vink van FKH batterijen. Na een geslaagde eerste beurseditie trok Bertus Vink aan het einde van de beurs, het visitekaartje van Wim Bekker uit de glazen kom. aanmeren. Zijn plan werd destijds door gemeenteraad afgewezen. Intussen voltrokken zich zowel op het water als aan de wal de nodige veranderingen. De boegschroef en autokraan deden hun intrede, de haven kreeg een drielingsluis en het ene na het andere schipperscafé, waar ook de bevrachters kantoor hielden, sloot zijn deuren. Het fenomeen parlevinker verdween uit de haven, dat deden ook de vele spitsen. Hun plaats werd ingenomen door grotere schepen. De twee schippersbeurzen, de wettelijke en de Noord-Zuid, hielden op te bestaan en maakten plaats voor telefoon en internet. Maasbracht kon ook een aantal jaren genieten van het Jaar van de Binnenvaart en de waterprocesssie, tot deze twee evenementen voorgoed werden bijgezet in de historie. De haven en de havenboulevard groeiden niet mee met de snelle ontwikkelingen in de binnenvaart. Weliswaar maakte een stedenbouwkundig bureau uit Tegelen in 1994 een romantisch plan voor de herinrichting van de boulevard en produceerde de Maasbrachtse afdeling van Schuttevaer regelmatig rapporten over de slechte staat van de steigers en loopbruggen in de haven, echter er gebeurde niets. Het grootste probleem was geldgebrek bij Rijkswaterstaat en bij de gemeente Maasbracht, later Maasgouw. In 2010 verblijdde Camile Eurlings in zijn nadagen als minister van Verkeer en Waterstaat Maasgouw met 2,1 miljoen euro om de haven van Maasbracht op te knappen. Zijn geste bracht een aantal zaken in een stroomversnelling. Rijkswaterstaat was intussen bezig met zijn aandeel in de vorm van de Regiocentrale en de verlenging van de oostkolk tot 225 meter. De gemeente Maasgouw zette het Masterplan Haven Maasbracht in de steigers en na vele tientallen jaren verzuchtten de betrokken partijen: ‘Het gaat dan toch eindelijk gebeuren.’ De steiger van Stiphout en de passantenhaven werden verlegd en de schippers konden eindelijk aanleggen aan gloednieuwe steigers en loopbruggen. De havenboulevard werd van de kerk tot aan Restaurant de Kolentip volledig heringericht. Ook het Maas Binnenvaartmuseum kreeg een nieuw onderkomen. De drie Maasbrachtse meisjes (vlnr Fleur Maessen, Indy de Vries en Sylvana Tinnemans) die model stonden voor het monument. Links kunstenaar Wessel Bezemer. Zaterdag 11 oktober dronken de genodigden en belangstellenden een glas op de nieuwe haven en boulevard en sloten daarmee definitief de ‘alles-bleef-zoals-het- was’- periode af.

De Binnenvaartkrant