Views
2 years ago

2014-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Eerste
  • Rotterdam
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10 4

De Binnenvaartkrant 10 4 november 2014 VOORTVAREND VERZEKERD U JIJ WIJ EOC! U ZOEKT PERSONEEL? De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen EOC onderlinge schepenverzekering is een voortzetting van efm onderlinge schepenverzekering en Oranje Scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-4140060 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL

De Binnenvaartkrant 11 4 november 2014 RVS chemietanker Mercator geheel dubbelwandig DOOR JAN HOEK Johan Vellinga begon zijn maritieme carrière ooit als scheepsjongen aan boord de Phs. van Ommerentanker Lucania. Dat schip (84,90 x 10 meter) is in 1972 gebouwd op de werf van Van Duijvendijk in Alphen aan den Rijn. In 1999 fuseerden Pakhoed en Van Ommeren en niet veel later voer het schip onder de nieuwe naam Vopak.Mercator. Toen Vopak en Van der Sluijs samen gingen werken onder de naam Interstream Barging, werd de naam gewijzigd in de huidige naam Mercator. Zo’n vijf jaar geleden werd Johan Vellinga de nieuwe (mede-) eigenaar van deze tanker en werd het dubbelwandige schip ondergebracht in de in Katwijk gevestigde besloten vennootschap Mercator Scheepvaart. Nadat het schip in 1998 al een nieuw (rvs) voor- en middenschip had gekregen, werden onlangs ook het gedateerde achterschip en de machinekamer geheel vernieuwd. Het resultaat mag er zijn: de Mercator, een tanker die als een rode draad door het maritieme leven van Johan Vellinga loopt, is nu de eerste C-tanker die gehéél dubbelwandig is ; het schip voldoet bovendien aan alle eisen om binnenkort het felbegeerde milieukeur Green Award op te halen bij het gelijknamige bureau. Dubbelwandig Aan boord van de Mercator, voor de wal bij Breko in Papendrecht, ontmoet ik een zichtbaar contente Johan Vellinga. De woorden ‘geheel dubbelwandig en Green Award’ komen met regelmaat terug in zijn verhaal. Hij zegt: ‘De Mercator is echt helemaal dubbelwandig; niet alleen de wanden van het casco en de vijf rvs chemietanks, maar ook onder andere de olie-, gas- en smeerolietanks en zelfs de vuil-olietank.’ ‘Aangezien we ook de machinekamer geheel hebben vernieuwd, voor meer stabiliteit de machinekamervloer gedubbeld en de oude Stork F240 hoofdmotor hebben vervangen door een Caterpillar van 1014 pk, voldoen we aan alle milieu-eisen om in het bezit te komen van Johan Vellinga op het achterdek van zijn Mercator. Het dekleidingsysteem. (foto’s Jan Hoek) de Green Award. We hebben het schip ingekort tot 82,50 meter, waardoor we niet alleen het vaargebied in Zuid-België en Noord- Frankrijk hebben uitgebreid, maar er met de handzamere tanker bij veel sluizen – vaak hadden we zowel voor als achter amper 25 centimeter over – aanzienlijk relaxter gevaren kan worden. De kruiphoogte is met 4,20 meter ook gunstig te noemen.’ ‘Het is natuurlijk mooi meegenomen dat deze vernieuwing een achterschip betreft, want daardoor kan op de meetbrief het jaar 2014 gezet worden. Als we als laatste het voorschip hadden vernieuwd was dat niet mogelijk geweest.’ Uitgekiende planning Scheepswerf Jooren heeft in Werkendam het bestaande achterschip los gebrand en verwijderd en vervolgens het nieuwe achterschip aangezet. Dat deel is gebouwd in het Roemeense Orsova en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. De afbouw bij Breko Shipbuilding & Repair was op nadrukkelijke wens van Johan Vellinga. “Ik kom al vanaf het allereerste uur, dus precies veertig jaar, bij deze scheepswerf. Ze hebben een concept dat gewoon compleet is en daarbij denken ze mee met de klant. Ze staan altijd voor je klaar en verkopen nooit nee.’ ‘Het project is door een uitgekiende planning zeer voorspoedig verlopen. Toen het casco in Nederland arriveerde, zijn eerst de roef en de stuurhut bij Breko aan de wal gezet. Vervolgens is het casco getransporteerd naar Jooren in Werkendam, waar aan het voor- en middenschip van de Mercator het achterschip is geplaatst. Toen het volledige casco weer terug was bij Breko, kon de compleet nieuwe woning geplaatst worden.’ ‘We beschikken nu over een nagenoeg nieuw schip. Klasse maken van het oude schip had ook heel veel geld gekost; daarom hebben we bewust gekozen voor een compleet nieuw achterschip. Nu we het eindresultaat zien een keuze waar we nog steeds helemaal achter staan.’ Wie leverden aan het mts Mercator S.C. Santierul Naval Orsova voortstuwingsmotor, continu vermogen Blokland Non-Ferro B.V. Minimax Brandbeveiliging B.V. Willemsen interieurbouw & Bouw achterschip 746 bkW (1014 pk) bij 1800 rpm Beunkoelers voortstuwing en Brandbeveiligingsapparatuur scheepsbetimmering B.V. Breko Shipbuilding & Repair Rubber Design B.V generatorsets PSI Piping Complete betimmering woning en Afbouw, stuurwerk, roeren, hydrauliek en Flexibele opstelling hoofdmotor Dolderman B.V. Machinekamerleidingen en aansluiting op stuurhuis machinekamer vloerplaten ADS van STIGT Generatorset 1 t.b.v. aandrijving de dekwas- en ballastleidingen G. van Dreumel Tegelwerken Rabobank Shipping Masson Marine keerkoppeling type MM W boegschroef en ladingpompen en Van Tiem Elektro B.V. Tegelzetter Financiering 4400, reductie 5,542:1 noodboordnet 325kVA, Elektrische installatie Combi Isolatie BV Rensen-Driessen Shipbuilding B.V Axces B.V. motor John Deere, type 6135, generator Foresta Trading B.V. Isolatie woning Ontwerp, bouw en levering casco Uitlaatgassendempers voortstuwing en Marelli, type M7B315SA hergebruikt Volledig pakket Robusta & Victor Loggers Rubbertechniek B.V. achterschip generatorsets (Marelli generator NIET geleverd door dienstpompen, F.T. Frequentiegeregelde Flexibele opstelling woning Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam Thermatras B.V. Dolderman), generatorset 2 t.b.v. boordnet hydrofoor Dik den Hollander interieur advies en B.V. Het verwijderen van het bestaande Isolatie uitlaatgassensystemen 62,5kVA, motor John Deere, type 4045, Alubouw de Mooy B.V. realisatie achterschip en aanbouwen van het nieuwe Promarin Propeller- und Marinetechnik generator Stamford UCM224, generatorset Stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en davit Complete stoffering woning en stuurhuis, achterschip. GmbH 3 t.b.v. boordnet 62,5kVA, motor John Imtech Marine Netherlands vinyl vloeren, meubels, matrassen en Interstream Barging B.V. Schroef 5 blads, diameter 1650 mm, high Deere, type 4045, generator Stamford Radio Holland nautische apparatuur zonwering Bevrachting skew design UCM224 Periskal cvba Machinefabriek en Vereniging Noord-Nederland UA Den Breejen Shipyard Caldic Techniek B.V Navigatiesysteem Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. P&I en cascoverzekering Schroefasinstallatie Stamford generatoren Orlaco Products B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Bureau Veritas IHC Sealing Solutions WindeX Engineering B.V. Camera’s Bunkerstation Papendrecht B.V. Classificatie Schroefasafdichting Airco- en overdrukinstallatie, Rhigo Scheepsramen B.V. Smeermiddelen, gasolie en diverse Pon Power B.V. Damen Marine Components machinekamerventilatoren, RVS Ramen materialen 1 Caterpillar type C32 DITTA ACERT Straalbuis Optima 1662 diameter klaproosters en afzuig installatie

De Binnenvaartkrant