Views
1 year ago

2014-22

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Antonela
  • Nieuwe
  • Nederland

TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) 184411922 Fax. +31 (0) 184419565 Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties Hoe bereik je de onbewust onveilige watersporter? Wat heeft containermarkt Vlaamse havens te bieden? 5 9 16 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 22 -21 oktober 2014 ‘Stop de willekeur bij inspecties’ Es muss mehr Feuer unter den Kessel Service in binnen- en buitenland Gespecialiseerd in Cummins +31 (0) 184-679 608 info@marinepowerdrechtsteden.nl T 0184 419806 | E info@climalogic.nl 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Over de CCR/overgangsbepalingen van het ROS-R is al lange tijd veel te doen. Daar komt nu ook kritiek bij op de uitvoering van de veiligheidsinspecties. Volgens de ASV interpreteren experts de regels verschillend, waardoor scheepseigenaren geregeld onnodig extra investeringen moeten doen om een nieuw Certificaat van Onderzoek te krijgen. Op 1 november loopt de overgangstermijn van het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI) af voor ladingrestanten. Dat betekent onder meer dat het spoelwater van veel stoffen niet meer in de vaarweg mag verdwijnen, maar moet worden afgegeven aan de wal, zodat het op het riool kan worden geloosd. Binnenvaartorganisaties voorzien problemen doordat veel ontvangers hun plichten nog niet zouden nakomen met het schoon opleveren van ruimen. Ook met de losverklaringen daarover zou niet correct worden omgegaan. Op 1 november 2009 werd deel B ‘Chaos en willekeur’, omschreef ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma (op de foto overhandigt zij een Zwartboek met klachten over inspecties aan directeur Arnold van Vuuren van Inpectie Leefomgeving en Transport) de manier waarop wordt gewerkt. Waar de ene expert genoegen neemt met een infraroodcamera op het achterpiekschot, eist een ander er nog een van het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag van kracht, met een overgangstermijn van vijf jaar. Voor de meeste ladingsoorten dienen scheepsruimen bezemschoon opgeleverd te worden. De ontvanger is daarvoor verantwoordelijk. In de praktijk zadelen bedrijven de schipper er nog steeds mee op, vindt de ASV. Die vereniging luidde daarover begin deze maand de noodklok: met de losverklaringen die ontvangers aan binnenvaartondernemers afgeven is nog veel mis. De vervoerders blijven vaak zitten met te veel ladingresten. Als overheden vanaf 1 november gaan controleren en beboeten, zijn de schippers de dupe, zo vreest de ASV. alarm bij. Volgens de één kan een scheepseigenaar na het switchen naar het Communautair Certificaat in de toekomst weer terug naar het Rijn-regiem; volgens zijn college is dat uitgesloten. En dan zijn er nog de verschillen in behandeling tussen experts uit diverse landen. Lees verder op pagina 3 >> Schipper in de knel door ladingrestanten Ook BLN-Koninklijke Schuttevaer signaleert het probleem. Die vereniging stelt: ‘In zijn algemeenheid geldt dat de ontvanger of de ladingeigenaar verantwoordelijk is voor de afvoer en de eventuele kosten daarvan.’ Verladersorganisatie EVO schrijft op haar eigen site woorden van gelijke strekking: ‘Het opleveren van het schip in de juiste reinheidstoestand (losstandaard) na lossen is namelijk de verantwoordelijkheid van degene die lost of daartoe opdracht geeft. Diegene zal ook de kosten daarvan moeten dragen.’ Lees verder op pagina 5 >> Kraijenhoffstraat 2 4251 LE Werkendam +31 (0) 887 877 799 Huchem.nl +31 (0)78 641 68 88 www.psipiping.com CONNECTING SPECIALISTS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl Service en reparatie als vaste koers! E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Op zoek naar flexibel personeel in de binnenvaart? info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community info: www.binnenvaartkrant.nl

De Binnenvaartkrant