Views
2 years ago

2014-19

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Onze
  • Antwerpen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Gaat

De Binnenvaartkrant 2 9

De Binnenvaartkrant 2 9 september 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl Roald Verstraeten, eigenaar Montana SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Motorboot “MEISE” ca. 10,10 x 3,64 x ,1,05 m (LxBxTiefgang) CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl Voor alle sloop- en saneringsschepen B UYCK T Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Lotsenstationsschiff “KAPITÄN KÖNIG” ca. 55,06 x 9,52 x ,3,97 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17 . Autotel.: 06-54 967880 info@lvos.nl . www.lvos.nl Te koop ms 2500 ton bouwwerf Gebr. Buys 1600 pk bjr 1975 Te koop ms 2600 ton bjr 1984 op deze schepen bod gevr. Te koop mts 3000 ton 4 jaar oud geheel compleet Duwboot 4500 pk voor het buitenland direct te leveren Div party schepen van 12 t/m 1000 personen Voorts zoeken wij nog enkelwandige tankers 1500 ton www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 3 9 september 2014 Wegvervoerder opent op Maasvlakte vestiging voor containers Post-Kogeko ziet voordeel van binnenvaart Op 1 september heeft Post- Kogeko Logistics een vestiging geopend op de Maasvlakte. De wegvervoerder die al ruim 35 jaar ervaring in het containervervoer vindt dat de aanleg van Maasvlakte 2 en de steeds grotere zeeschepen vragen om ‘logistieke aansturing vanuit het hart van de Rotterdamse haven’. Vandaaruit gaat het bedrijf uit Maasdijk ook de binnenvaart inzetten. Post-Kogeko wil weg, spoor en binnenvaart naast elkaar en in combinatie benutten. Het bedrijf heeft al ervaring met vervoer over water. Twee jaar geleden was het een van de initiatiefnemers van de Cool Port Shuttle om containers met groenten en fruit van de zeehaventerminals over water te vervoeren. Dochterbedrijf Wayz introduceerde onlangs een planningstool (de Synchromodale Cool Port Control Tower) voor synchromaal vervoer van met name reefercontainers. Dat is gebeurd onder de paraplu van het Rijkswaterstaat-programma IDVV. A-modaal ‘De opkomst van synchromodaal vervoer is een duurzame en noodzakelijke ontwikkeling welke bij steeds meer overslagbedrijven wordt toegepast. De noodzaak komt voort vanuit de maatregelen welke vanuit de overheid zijn benoemd om verslechtering van de luchtkwaliteit te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van andere modaliteiten als binnenvaart en spoor.’ Bij synchromodaal transport staat de transportwijze niet vooraf vast. De schaalvergroting in de containervaart heeft Post-Kogeko doen besluiten over te stappen op synchromodale planning. (archieffoto Tekst & Toebehoren) ‘Opdrachtgevers boeken a- modaal’, zoals Post-Kogeko het noemt. De planners van het bedrijf bepalen op basis van actuele omstandigheden (beschikbaarheid, prijs, files en stremmingen) de best passende oplossing. ‘Dit kan zijn via binnenvaart, spoor of weg.’ Maar: ‘Onderdeel van die oplossing is uiteraard te allen tijde nog een deel wegtransport’, voegt het bedrijf eraan toe. Het gaat dan om het voor- en natransport. Verandering in de haven De schaalvergroting in de containervaart en de hoeveelheid terminals in Rotterdam zorgen voor een verandering in de haven, stelt Post-Kogeko vast. ‘De kade waar een container aankomt en de plek vanwaar dezelfde container uiteindelijk vertrekt, liggen soms kilometers uit elkaar.’ Post-Kogeko speelt op die ontwikkelingen in met zijn nieuwe locatie. Vanaf de Maasvlakte denkt het bedrijf sneller passend transport binnen de haven aan te kunnen bieden. Spoorman gaat Nextlogic leiden Sjoerd Sjoerdsma volgt op 1 oktober Teunis Steenbeek op als programmamanager van Nextlogic. Dat programma is bedoeld om de gehele operationele keten van de containerbinnenvaart van en naar Rotterdam te verbeteren. Sjoerdsma staat voor een opgave. Er wordt bijna drie jaar aan de maatregelen gewerkt. De materie is weerbarstig; echt concrete resultaten bleven tot nu toe uit. Saillant detail is dat Sjoerdsma van Keyrail komt, de beheerder van de Betuweroute. Daar is hij nu nog directeur. De leden van de stuurgroep van Nextlogic hebben Sjoerdsma benoemd als opvolger van Teunis Steenbeek. Die stopt eind september met zijn werkzaamheden voor Nextlogic. Sjoerdsma is een echte spoorman, Hij werkt sinds 2006 bij Keyrail. Voordat hij directeur werd, was hij onder andere verantwoordelijk voor het project Ketenregie, vergelijkbaar met Nextlogic maar dan voor het spoorvervoer. In Nextlogic proberen binnenvaartoperators, inland terminals, zeehaventerminals en depots en rederijen onder de hoede van Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat een havenbrede en integrale aanpak in te voeren. Het plan is gebaseerd op drie pijlers: neutrale integrale planning van slots, call-optimalisatie en meting van de prestaties. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl IVR gaat meer aandacht geven aan schadepreventie Donderdag 4 september heeft de IVR een Schadepreventiecommissie opgericht. Die is ontstaan uit de samenvoeging van twee al bestaande organen van de Internationale Vereniging het Rijnschepenregister: de Technische Commissie en de Avarij Commissie. De nieuwe commsisie gaat zich richten op het voorkomen van schade in de binnenvaart. De Schadepreventiecommissie bestaat uit vertegenwoordigers van scheepvaart, verzekering en scheepsexpertise uit diverse Europese landen. Voorzitter is de Belg Carlos Maenhout, directeur van BMT Surveys Antwerpen) en vicevoorzitter is de Nederlander Victor van de Lest, chief underwriter bij Corins Amsterdam. ‘De commissie ziet het als haar taak om het bewustzijn van schadepreventie te verhogen en concrete maatregelen te treffen’, aldus de IVR. De krachtenbundeling van de voormalige Technische Commissie en Avarij Commissie moet zorgen voor ‘een slagkrachtigere rol ten aanzien van voorkoming van schade’. De IVR heeft al een aantal instrumenten die bedoeld zijn om schades te voorkomen of inzicht te krijgen/geven in de oorzaken van schades. Voorbeelden daarvan zijn het Schadepreventieonderzoek (SPO) en het Motorenschaderegistratiesysteem (ERS). Helena is eregast bij havenfeesten Basel Van 12 tot en met 14 september vindt in Basel het Hafenfest 2014 plaats. Een bijzondere gast komend weekend is de Helena uit Rotterdam. Deze historische stevenaak is op uitnodiging van de Schweizerischen Rheinhäfen onderweg naar de Zwitserse binnenhaven. Het oudste zeilende binnenvaartschip van Nederland is over de Rijn naar Basel gevaren en arriveert daar morgen (10 september). De Helena is het enige zeilschip met een patent voor de Rijn. Het in 1875 gebouwde schip heeft de monumentenstatus en wordt beheerd door stichting Het Rotterdamse Zeilschip. De tweemast-stevenaak werd bijna 140 jaar geleden speciaal gebouwd voor de vaart op de Rijn. Na een uitgebreide renovatie verzorgt de Helena sinds 2003 dagtochten in de wateren rond Rotterdam. Het eerste deel van het traject Rotterdam-Basel deed de Helena langszij het motorschip Dina. Vanwege de sterke stroming op de Rijn werd het schip gesleept tot aan de sluizen bij Iffezheim. Vanaf daar vervolgde het de reis op eigen kracht naar Basel. De uitnodiging om het Havenfeest op te luisteren vloeide voort uit de reis die de Helena in 2012 naar Basel maakte. Toen was het voor het eerst in honderd jaar dat een zeilend schip de Rijn zo ver op voer. Naar aanleiding van het enthousiasme waarmee de Helena twee jaar terug in Zwitserland werd ontvangen, vroegen de Schweizerischen Rheinhäfen of het schip nu bij de havenfeesten kon zijn. In 2012 voer de Helena – hier bij de Loreley – voor het eerst naar Basel. (foto Harald Mertens)

Binnenvaartkrant