Views
5 years ago

2014-18

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Sluis
  • Haven
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Augustus
  • Bibliotheek
  • Bunkerstation

TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) 184411922 Fax. +31 (0) 184419565 Enquête voor Kredietunie Beroepsbinnenvaart Vlaamse havens willen ‘van onderuit’ samenwerken 3 11 13 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 18 - 26 augustus 2014 Duizend liter bier met zeilend vrachtschip naar Vlieland Morgen, woensdag 27 augustus, wordt op de Kop van het Java-eiland in Amsterdam het zeilend vrachtschip Noordstar - bouwjaar 1910 – van de stichting ‘Men who sail’ beladen met tal van kunstobjecten voor het festival Into The Great Wide Open op Vlieland. Tevens vervoert dit optimaal duurzame schip ruim duizend liter bijzonder bier en zo’n 150 dozen biologische wijn. De tjalk zal zoveel mogelijk onder zeil naar de haven van Vlieland varen. De samenwerking tussen festival en MenwhoSail vindt zijn oorsprong in het thema duurzaamheid van het festival. Een groot deel van de kunstobjecten maakt gebruik van de natuur als inspiratiebron. Het zeilend vervoer naar het eiland vult dit thema verder aan. Het bier is gebrouwen met Vlielands oerwater en vers geplukte oesters, wordt vanuit Amstelveen met een elektrische bestelbus naar het schip vervoerd, waarmee het bier het FairTransport keurmerk draagt, omdat het bier de weg van producent naar consument co2-neutraal heeft afgelegd. De tocht gaat via Enkhuizen en Kornwerderzand om tenslotte de Waddenzee over te steken. Verwacht wordt dat het schip op zaterdag op Vlieland arriveert. (foto Menwhosail) Fokus Hamburg und Sachsen auf Bahn und Binnenschiff vanaf pagina 9 Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Belgische wet tegen dumpprijzen geeft duidelijk signaal aan markt In België werd afgelopen vrijdag (22 augustus) de wet van kracht, die het vervoer over water tegen dumpprijzen verbiedt. Schipper, bevrachter en verlader zijn ervoor verantwoordelijk dat schepen niet tegen een ‘ongeoorloofd lage prijs’ lading vervoeren. De Commissie Binnenvaart, die over de prijzen adviseert en klachten zal onderzoeken, moet nog worden samengesteld. Wat de gevolgen zijn van deze opvallende wetgeving in België – die ook van toepassing is op internationaal vervoer van en naar België – is nog ongewis. “Deze wet is een duidelijk signaal – ik ben optimistisch”, aldus schipper Laurent de Bijl, bestuurder van de Belgische schippersorganisatie Ons Recht. Bevrachters geven geen commentaar op de nieuwe wetgeving. “De toekomst zal alle vragen beantwoorden”, aldus Rudi Paulussen, manager Binnenvaart bij De Grave Antverpia. Dat denkt ook Gerard Kester van BLN-Koninklijke Schuttevaer. “We gaan er ervaring mee opdoen. Dit is serieuze wetgeving. Alle partijen in de keten zijn betrokken bij het verbod op een te lage prijs.” Robert Kasteel, directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, plaatst kritische kanttekeningen bij de wet: “Hoe bepaal je de kostprijs, hoe is dit juridisch onderbouwd? We hebben via de EBU vragen gesteld hierover aan de Belgische overheid, het aangekaart bij DG Mobility and Transport van de Europese commissie. Ik kan me niet voorstellen dat de EU gelukkig is met deze ontwikkeling. Het is niet compatible met de Europese competitie-wetgeving en schept juridische onzekerheid. Bovendien is het een vorm van ingrijpen in de markt.” Gerard Kester: “Ja, maar op basis van de anti-dump-wetgeving, ook dat is deel van kartelwetgeving, want marktposities kunnen worden verworven door prijzen te dumpen.” Fatsoenlijk Laurent de Bijl, eigenaar van het koppelverband Lauwen Cybra, begrijpt de houding van CBRB/EBU: “We hebben niet dezelfde doelstelling. Daar zitten grote bedrijven in, die andere belangen hebben dan de vervoerders. Maar ook de vervoerders die bij EBU zijn aangesloten, zullen erbij zijn gebaat als we erin slagen de markt gezonder te maken. Het zou toch anno 2014 niet meer nodig moeten zijn om te sjoemelen met het personeel om dat je de kosten niet kunt betalen? Lees verder op pagina 3 >> CONNECTING SPECIALISTS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community info: www.binnenvaartkrant.nl Kraijenhoffstraat 2 4251 LE Werkendam +31 (0) 887 877 799 Huchem.nl Op zoek naar flexibel personeel in de binnenvaart? 24/7 SERVICE Service in binnen- en buitenland Gespecialiseerd in Cummins +31 (0) 184-679 608 info@marinepowerdrechtsteden.nl Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 0184 419806 | E info@climalogic.nl SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com +31 (0)78 641 68 88 www.psipiping.com Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl

Binnenvaartkrant