Views
3 years ago

2014-17

  • Text
  • Schip
  • Onze
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Twee
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 4 12

De Binnenvaartkrant 4 12 augustus 2014 [ Familieberichten ] Jeroen 1974 - 2014 Nu ben ik slapen en luister naar het zand en grind in de rivier dat tegen de romp van het schip fluistert. Frank Antonie Otto (Martin) Manon Kirsten De afscheidsdienst was op maandag 28 juli in „De Hoeve“ te Haaften, waarna de begrafenis heeft plaatsgevonden op de Algemene Begraafplaats te Haaften. tineke · vanessa · karin · mariska · steven · ad web2cargo Dé online schippersbeurs Website: www.web2cargo.com E-mail: info@www.web2cargo.com Twitter: @web2cargo www.huizinga-snijder.nl GEVRAAGD LEERLINGMATROOS op sleepduwboot, moet in bezit van zijn van dienstboekje, weekend vrij. Info 06-53153375 of email oostjan2@gmail.com Suche Tätigkeit als Schiffsführer, Patente: Basel-offenes Meer, alle Seewasserstr bis Seegrenze, Mittelweser,Hamburger Hafen,Oberelbe HH-Lauenburg. Erfahrung auch in Kabinenschifffahrt als 1. Captain. Auch als Springer, Lotse Amsterdam-Köln, B-Fahrt. ralftholen@freenet.de TE KOOP? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 . ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL B Gevraagd per direkt: Kapitein & 2de Kapitein/Stuurman event. Stel Voor ons Koppelverband Wilhelmina III/IV,varend tussen de Zeehavens en Basel in de droge lading, systeemvaart 14/14, vragen wij een gemotiveerde Kapitein en een Kapitein/Stuurman event. koppel., gescheiden verblijf aanwezig. Kapitein moet in het bezit zijn van een Rijnpatent minimaal Basel/ Iffezheim en de Kapitein/Stuurman dient ook patenthouder te zijn. Radarpatent en ADN. Reacties aan: Van den Berg Scheepvaart B.V. Delfgauw Tel. 0031653210924 UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728

De Binnenvaartkrant 5 12 augustus 2014 Professor zwemt in vier weken Rijn af Op 28 juli is professor Andreas Fath van de Hogeschool Furtwangen begonnen aan zijn monstertocht: in vier weken zwemt hij van Basel naar Rotterdam. De chemicus en langeafstandszwemmer doet met zijn team onderzoek naar de kwaliteit van het rivierwater. 1.231 kilometer zwemt Andreas Fath (1965), van de bron tot de monding van de Rijn. Zijn eerste duik op 28 juli was in het Zwitserse Tomameer. Op 24 augustus hoopt hij in Hoek van Holland aan te komen. ‘Het project Rheines Wasser past om drie redenen uitstekend bij ons’, zegt Holger Bochow, managing director van Contargo. ‘Ten eerste omdat onze binnenschepen vanaf Basel dezelfde route varen als de zwemmer – de Rijn is dus onze gezamenlijke passie.’ ‘Ten tweede omdat het bij het project om de waterkwaliteit gaat en milieubescherming tot de basisprincipes van Contargo behoort. En ten derde omdat wij sportfanaat zijn en dat wat Andreas Fath nu presteert, het grootste mogelijke respect verdient en daarmee ook onze ondersteuning.’ zijn kapiteins regelmatig over de actuele locatie van de zwemmer en de boten die hem begeleiden. Zo kunnen de schippers rekening houden met de sportman en hem aanmoedigen. Fath wordt op de rivier begeleid door een motorboot en een kayak of kano. Meer informatie: www.rheines-wasser.eu www.facebook.com/RheinesWasser Aandacht trekken Op 7 augustus arriveerde Fath in Basel. Daar werd hij ontvangen door de containerterminal van Contargo. De zwemmende professor en zijn team worden ondersteund door het containernetwerk. Onderweg ontvangt Contargo het projectteam van “Rheines Wasser” op vijf locaties aan de Rijn en zorgt voor catering, douches boten en een caravan. Fath is professor voor fysische scheikunde en analyse met als zwaartepunt milieutechniek aan de Onderzoek naar waterkwaliteit Fath duikt in Basel in de Rijn voor zijn tiende etappe. (foto Contargo) Hogeschool Furtwangen (HFU) in Duitsland. Met het project Rheines Wasser wil hij de aandacht trekken van het grote publiek om het bewustzijn van de bevolking voor de waarde en het belang van schoon water en de noodzaak van effectieve waterbescherming te vergroten. Samen met studenten van de Hogeschool Furtwangen analyseert Fath de dagelijks genomen watermonsters. Het doel voor de lange termijn is om na de eerste bevindingen en aansluitend onderzoek systemen en processen te ontwikkelen die moeten helpen om gevaarlijke stoffen onschadelijk te maken vóórdat ze in de waterkringloop terechtkomen. Het gaat onder meer om medicijnen (hormonen, antidepressiva, antibiotica), zoetstoffen en microplastics. Aanmoedigen Na Basel deed het team Contargo afgeopen zondag aan in Ludwigshafen. Op het vervolg van de route stapt Fath nog aan wal bij de Contargo-terminals in Koblenz (14 augustus) en Emmerich (20 augustus). Op 23 augustus hoopt de wetenschapper op zijn voorlaatste dag in Rotterdam te arriveren. Daar catert Contargo Zwijndrecht hem en zijn ploeg op de Wilhelminapier. Vervolgens zwemt Fath de dag erna het laatste stuk naar Hoek van Holland en de Noordzee. Op het hele traject tussen Basel en Rotterdam informeert Contargo De wetenschapper is een geoefend langeafstandszwemmer. (foto Braxart/Hochschule Furtwangen) ‘Opwarming aarde is aanzet tot schaalverkleining’ De transportsector moet zich voorbereiden op de gevolgen van de klimatologische veranderingen die het gevolg zijn van de opwarming van de aarde. Met name de scheepvaart krijgt er last van. Dat voorspellen onderzoekers van de Universiteit van Cambridge op basis van gegevens van het International Panel on Climate Change van de VN. Zij verwachten dat de binnenvaart in de toekomst hinder gaat ondervinden van langere periodes van laag water. Concreet noemt het rapport (Climate Change: Implications for Transport) de Great Lakes in Noord-Amerika en de Rijn. Diepgang Al eerder wezen andere onderzoeken, onder andere van het KNMI, op de gevolgen voor de Rijn. De klimaatverandering leidt ‘s zomers tot minder neerslag in het Rijnstroomgebied en tot hogere verdamping van het rivierwater door de opwarming. Dat zal de eerste decennia nog niet tot (ernstige) problemen leiden, maar vanaf 2050 moet er toch rekening mee worden gehouden dat de belangrijkste rivier van Europa vaker diepgangsbeperkingen kent. Daarop zal worden ingespeeld met nieuwe scheepsontwerpen voorspellen de wetenschappers. Een van de consequenties is vrijwel zeker dat na een eeuw van schaalvergroting een ommekeer komt: schaalverkleining. Waarbij het zoeken is naar een minimale diepgang maar wel een maximaal laadvermogen. Dubbele reünie Stella Maris Op één dag zijn er twee reünies van het vroegere schippersinternaat Stella Maris uit Arnhem. Het toeval wil dat er op 4 oktober voor twee groepen uit twee verschillende periodes één wordt georganiseerd. Groep 1 betreft de leerlingen en groepsleiding uit de jaren 1980 tot en met 1989. Bij groep 2 gaat het om leerlingen en groepsleiding uit de periode 1960 tot en met 1970. Groep 1 (1980/1989) Locatie: Insula Dei, Velperweg137 Arnhem Tijd: van 14.00 tot 18.00 uur Contactpersonen: Corine de Koning en Petra Mulder Kosten: 30 euro per persoon Aanmelden kan tot 15 augustus via reuniestellamaris@outlook.com Groep 2 (1960/1970) Locatie: KSCC Nijmegen, Waalhaven Nijmegen Tijd: van 15.30 tot 22.00 uur Contactpersonen: Caroline Broeders en Liesbeth Maartense- Arends (06 27025001) Kosten: 25 euro per persoon van tevoren overmaken naar: NL62 INGB0003684031 van ECM Arends, ovv ‘Reünie 2014’ Aanmelden kan tot 15 september via carma01@gmail.com Berging in Basel wordt lastig De Schweizerische Rheinhäfen zijn er nog niet uit hoe en wanneer het op 4 augustus gezonken baggervaartuig geborgen kan worden. De beheerder van de havens in Basel voert daarvoor nog onderzoek uit en overlegt met de eigenaar van het schip. De berging wordt lastig, verwacht de havenbeheerder. Dat komt door de locatie en de sterke stroming van de rivier. Drielandenpunt De gekenterde Merlin ligt bij het drielandenpunt. Het wordt daar bewaakt en op zijn plaats gehouden door de sleper Lai da Tuma. De reviercentrale van de Schweizerische Rheinhäfen monitort de situatie 24 uur per etmaal. De scheepvaart kan het schip passeren. Tussen Basel en Birsfelden geldt sinds dinsdag éénrichtingsverkeer. De Merlin sloeg maandagochtend 4 augustus door nog onbekende oorzaak om. De bemanning wist zich tijdig in veiligheid te brengen. Door de sterke stroming kon het riviercruiseschip Olympia het ondersteboven drijvende vaartuig niet meer ontwijken. Daarna raakten beide nog een afgemeerd passagiersschip. De Merlin en de Olympia dreven een stuk stroomafwaarts. Later konden de massaal aanwezige hulpdiensten de passagiers van de Olympia evacueren. Ook daar deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Meer melkpoeder over water Vreugdenhil Dairy Foods heeft afgelopen jaar meer melkpoeder over water laten vervoeren. Het gaat om transporten vanuit Gorinchem en Scharsterbrug naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. Dat is in het MVO-jaarverslag van het bedrijf te lezen. Met project “Melkweg” zette het bedrijf uit Voorthuizen doelgericht in op minder vervuilend vervoer; en dus op minder wegvervoer. ‘We vervoerden in 2013 circa 4000 containers over het water naar de haven, in plaats van over de weg. Hierdoor stootten we in 2013 13 procent minder CO2 uit ten opzichte van 2011’, meldt het bedrijf. Vreugdenhil realiseerde dat in samenwerking met transporteur LCG. In 2012 deed het bedrijf al 43,4 procent van zijn containers per ADVERTENTIE schip. Vorig jaar was dat aandeel gestegen tot 90,6 procent. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant