Views
4 years ago

2014-17

  • Text
  • Schip
  • Onze
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Twee
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 2 12

De Binnenvaartkrant 2 12 augustus 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TK VAN TIEM Boegschroef 350 PK botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 Bevrachter / Dispatcher Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als Bevrachter ben jij dagelijks bezig met het indelen van schepen en heb je contact met onze kapiteins. Je houdt onze klanten op de hoogte van bezigheden van onze schepen. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Bachelordiploma Expeditie Stressbestendig en enige affiniteit met de scheepvaart SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Motorschiff “REIHER” ca. 17,60 x 3,80 x ,0,95 m (LxBxTiefgang) Lotsenversetzboot “KAMPEN” ca. 16,21 x 4,84 x ,2,19 m (LxBxTiefgang) DUWBAKKEN- ONDERLOSSERS- SPLIJTBAKKEN-SLEEPBOTEN www.geluk-verhuur.com of bel 06-15034312 Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 HOLLAND SHIP CLEANING: Ruimen 500 BAR+ verven, hydrojetten 2500 BAR. Tel. 06-17324458 Shipfix Techniek levert, repareert en installeert aggregaten, pompen, lieren, hydrofoors e.d. Ook klein las-en ijzerwerk. Werkschip in gemeentehaven van ’s-Gravendeel. Scherpe prijzen en uurloon. www.shipfixtechniek.nl 06-15204640 WIJ REPAREREN alle merken boegschroeven botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 VERSTOPTE met slijm bedekte DIESELFILTER? ACTICIDE® CMG voorkomt en bestrijdt dit probleem met maar 25 ml/500 liter diesel. Bestel via www.gbijt.nl Kapitein/aflosser ZZP-er / 25j ervaring Rijnpatent tot Basel, ADN basis, Elbepatent. Tel +49 152 2253 2418 TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste prijs/kwaliteit ! botermantechniek.nl 06-54287373 Wij zoeken: huurkoop schepen drogelading/ containergeschikt afm. 80 - 110 x 9 - 11,45 bouwjaar vanaf ca. ’65 tot heden. Voor markt- conforme prijzen. +31610990812 +31649311667 W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl MS SIEMENTA 2 - 1101 ton bj. 1939 73.45 x 8,12 x 2,82 m. 2 ruimen - Azobé 2009 – ca. 1400 m3 - Al.golfprofiel luiken – hydr. luikenwagen - 816 PK MTU 2002 + ZF koppeling - Boegschroef van Tiem - 360 PK DAF Hydr. stuurwerk – Nautisch compleet - Woning 3 sl.kmrs. – autokraan - voorop auto herft met hydr. klep Volledige info en foto’s zie: www.debotshipbrokers.nl Biedt zich aan: Opstapper/Aflosser voor Midden- en Bovenrijn. Patent t/m Iffezheim. Tel. 0644-529-588 TK Schottel kopschroef botermantechniek.nl Tel. 06- 54287373 Wir suchen einen Kapitän für unsere 85m Schiff. Das Schiff fährt im Hinterlandsverkehr der deutschen Seehäfen (Bremerhaven-Hamburg) in a1 Fahrt. Freizeit und Lohn nach Absprache. Tel 0031-646518824 /004915753170119 TK Ballastpompen, Botermantechniek.nl Tel: 06-54287373 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl N.V. DE BRANDT Aannemer Waterbouwkundige Werken St.-Ursmarusstraat 23, B-9200 DENDERMONDE- BAASRODE Tel. ++32 (0)52 39.99.79 . Fax. ++32 (0)52 39 99 78 waterbouw@debrandt.be Vraagt voor onmiddellijke indiensttreding voor werken op de rivieren in Vlaanderen (België) MATROOS TE KOOP? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL • i.b.v. dienstboekje • woonachtig in Vlaanderen • Geen mogelijkheid tot overnachten aan boord. Gelieve uw CV door te mailen of te faxen, Inlichtingen telefonisch tijdens de kantooruren op bovenvermeld telefoonnumer NU VAN € 23,27 EXCL. BTW VOOR € 15,00 EXCL. BTW Unipol metal polish is een echt allround product, en kan erg breed worden ingezet, of het nu is om velgen te poetsen, metalen delen van een schip of voor klussen binnen huis, u kunt Unipol gebruiken. Unipol blik vloeibare polijstpasta voor het handmatig of machinaal polijsten/poetsen van voornamelijk dof of geoxideerd aluminium of andere metalen in een blik van 1000ml. Georgy’s ijzerwaren en gereedschappen Passage 5-7 | 3331 CM Zwijndrecht 078-6129617 | 06-26679904 www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 3 12 augustus 2014 1,4 miljoen ton chemische lading kán intermodaal In Europa komt 1,4 miljoen ton lading die naar en van chemische verladers wordt vervoerd in aanmerking voor verschuiving van de weg naar het water en het spoor. Dat blijkt uit onderzoek van Cefic. De Europese belangenbehartiger van de chemische industrie laat wel doorschemeren dat de kans niet groot is dat dit volume ook inderdaad snel intermodaal vervoerd zal worden. Een groot deel van de lading tussen de belangrijkste chemische centra (Benelux, Duitsland en Noord- Italië) gaat al intermodaal. Voor de 1,4 miljoen die in potentie nog naar de binnenvaart en het spoor overgeheveld zou kunnen worden, geldt een aantal voorwaarden. De opzet van de Europese Unie om 30 procent van de lading van de weg te halen, is wel heel erg ambitieus, vindt Cefic. Daarvoor schort er te veel aan de omstandigheden. De kosten van intermodaal vervoer zijn volgens de verladers te hoog ten opzichte van het wegvervoer. Er ontbreken intermodale verbindingen, met name naar Frankrijk, Spanje en Oost-Europa. Veel verbindingen hebben te weinig frequentie of capaciteit. Ook zijn er te weinig terminals om te laden en lossen en zijn er te weinig goede oplossingen voor het vervoer tussen terminal en eindbestemming. Werkpaard steelt de show Cefic somt een lange lijst van voorwaarden op. Harmonisering van internationale regelgeving op het gebied van techniek, gevaarlijke goederen en douane bijvoorbeeld. (Markt)transparantie van de intermodale en logistieke vervoerders en betere verbindingen tussen havens. Opmerkelijk is dat ook wordt gesteld dat de betrouwbaarheid van het binnenvaartvervoer tekort schiet. De just-in-time-levering zou Congestie kost binnenvaart geld >> Vervolg van de voorpagina De afgelopen weken zijn gesprekken gevoerd met ECT, Uniport, LINC (de belangenbehartiger van de containerbinnenvaart) en de Kramer Group, die eigenaar is van RCT. Daaruit zijn drie maatregelen voortgekomen. Een deel van de binnenvaartschepen – vooral degene die kleinere hoeveelheden containers per keer brengen en halen – worden behandeld op Rotterdam Container Terminal (RCT). Die ligt naast de Delta Terminal. ECT bepaalt welke schepen bij RCT worden afgehandeld. Dat bedrijf zorgt onder andere voor een ligplaats, het lossen van de containers en het transport (over de weg) naar de Delta Terminal. ‘Zo wordt de waterzijde van de Delta Terminal ontlast’, meldt Havenbedrijf Rotterdam. ‘Men is hier inmiddels mee gestart en de operaties kunnen verder worden opgeschaald.’ Bundelen De tweede maatregel is bundeling van containers bij MCT in Moerdijk. Grote binnenvaartschepen pendelen vervolgens tussen Moerdijk en de Maasvlakte. ‘Omdat de kranen op de grotere schepen efficiënter kunnen werken, wordt de kade op de Maasvlakte efficiënter gebruikt’, legt HbR uit wat het voordeel voor de ECT-planning is. ‘Er wordt al gebundeld in Moerdijk, maar dit kan verder worden uitgebreid.’ Een derde maatregel is bundeling van binnenvaartcontainers (en zo nodig wegcontainers) op de Uniport Terminal in de Waalhaven. Ook deze bundeling moet de efficiëntie op de Maasvlakte vergroten. Deze optie is nog niet in werking. Het plan wordt momenteel uitgewerkt. De drie maatregelen zijn primair gericht op de afhandeling van de binnenvaart. Die had de afgelopen maanden de grootste last. De wachttijden voor binnenvaartschepen zijn opgelopen tot vier en zelfs zes dagen. Per dag verliest de sector circa 80.000 euro. Diverse binnenvaartcontaineroperators – en ook feederrederijen – berekenen aan hun klanten inmiddels een congestietoeslag. Capaciteit De verwachting is dat met de oplossingen ook kade- en arbeidscapaciteit vrijkomen ten gunste van zeeschepen. Want een belangrijke oorzaak van de congestie ligt in het buiten schema binnenlopen van de La Poste ontdekt binnenvaart voor pakketlogistiek La Poste gaat intermodaal. Het Franse staatsbedrijf investeert de komende drie jaar 100 miljoen euro. De Franse post- en pakketbezorger gaat ook gebruik maken van vervoer over water. In Bonneuil-sur-Marne, ten zuidoosten van Parijs, laat La Poste een trimodale terminal bouwen voor de koeriersactiviteiten. Daar worden vanaf 2016 pakketten overgeslagen tussen weg, spoor en binnenvaart. Nu combineert het bedrijf alleen hetzelfde niveau moeten halen van van het wegvervoer. De Europese chemiekoepel constateert ook dat zowel logistiek dienstverleners als de chemische bedrijven zelf zich op de eerste plaats focussen op spoor en shortsea als alternatieven voor de truck. Binnenvaart zien ze over het hoofd. ‘Vervoer over water blijft beperkt tot de specifieke transportketens voor één product of tussen zeehaven en verlader.’ grote intercontinentale containerschepen, bevestigt Havenbedrijf Rotterdam de eerdere verklaring van ECT. ‘Hieraan “hangen” honderden achterlandbewegingen, waarvan de schema’s ook verstoord worden. Ter illustratie: een zeer groot containerschip kan per aanloop circa 10.000 containers (TEU) lossen en laden. Die worden, gemiddeld, aan- en afgevoerd door 1560 vrachtwagens, 32 binnenvaartschepen, 10 feederschepen (kustvaarders) en 19 treinen.’ nog truck en trein. Met het gebruik van de TGV voor vervoer van poststukken en pakketten stopt La Poste eind 2015. Het bedrijf heeft voor de haven van Bonneuil-sur-Marne gekozen omdat die strategisch ligt ten opzichte van drie belangrijke regio’s: het noorden van Frankrijk, het zuidwesten en de as Lyon-Marseille. La Poste sluit drie andere overslaglocaties. Met de bouw van het nieuwe logistieke centrum is een investering van 23 miljoen euro gemoeid. Schippers boos over kortere bedieningstijden Wallonië (foto Marius van den Ouden) Normaal zijn het de luxe cruiseschepen die de aandacht trekken als ze aan de Kop van Zuid afmeren, afgelopen weekend was het een werkpaard dat in Rotterdam de show stal. De Dockwise Vanguard mag er dan ook beslist zijn. Al is het maar door zijn afmetingen: 275 meter lang en 70 meter breed. Het schip vaart onder Curaçaose vlag, maar geldt als Neerlands trots. Het halfafzinkbare zwareladingschip is eigendom van Dockwise, dat onderdeel is Koninklijke Boskalis. De Dockwise Vanguard is in zijn soort de grootste ter wereld en heeft een hefvermogen van 110.000 ton. Het wordt ingezet voor het vervoer van boorplatforms en schepen. De Dockwise Vanguard heeft een smalle brug die zich in de lengte aan stuurboord bevindt. Zodoende zit die niet in de weg bij het transport van lange schepen. De gigant, die anderhalf jaar geleden in de vaart kwam, was tussen twee opdrachten door een paar dagen in Rotterdam. Dit was zijn eerste bezoek aan de haven. Het schip lag de meeste tijd op Maasvlakte 2, maar lag van vrijdagmiddag tot zondagavond te pronken aan de Wilhelminakade. Tot grote vreugde van de liefhebbers. Belgische binnenvaartondernemers zijn boos over de inperking van de bedieningstijden van bruggen en sluizen in het Waalse gewest. Volgens de overheid is er te weinig personeel. Schippersorganisatie Ons Recht trekt aan de bel. ‘Ontstellend’ noemt het Ons Rechtbestuur de kortere bedieningstijden. ‘Dezelfde situatie bij een andere vervoermodus zou ondenkbaar zijn. De binnenvaart lijdt ten gevolge van het gebrek aan sluispersoneel.’ De vereniging heeft vergeefs e-mails verstuurd, telefonische contact gehad en een brief geschreven naar de Waalse overheid. Ons Recht hoopt nu op steun van verladers: ‘We roepen de klanten die gebruik maken van de binnenvaart, alsook alle economische actoren, op om een krachtig signaal van protest te geven voor deze betreurenswaardige situatie welke nadelig is voor een economische en ecologische vervoersmodus.’ Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant