Views
3 years ago

2014-17

  • Text
  • Schip
  • Onze
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Twee
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 12 augustus 2014 Rederij Groen en Maaskant Shipyards doen goede zaken DOOR EVERT BRUINEKOOL De doop van het seismische hulpvaartuig 7-Oceans vormt opnieuw een bewijs van de goede samenwerking tussen Rederij Groen en Maaskant Shipyards Stellendam. Vorig jaar bouwde Maaskant twee nieuwe schepen voor Groen. Dat jaar kreeg directeur Frits van Dongen ook opdracht voor de nieuwbouw van drie schepen. De 7-Oceans komt nu in de vaart. De 7-Waves wordt in oktober opgeleverd en in maart 2015 volgt de 7-Stars. Maaskant is de “huiswerf” voor de succesvolle rederij. ‘Onze bedrijven zijn min of meer samen groot geworden’, stelt Henk Groen. ‘Wij zijn inmiddels vrienden en doen samen zaken.’ Het wederzijds respect is groot. ‘In de bus op weg hiernaartoe heb ik Frits nog een compliment gemaakt voor de 7- Oceans. Schitterend werk. En petje af voor zulke medewerkers.’ Dhr. Groen toost met zijn kleindochter na de doop van de 7-Oceans. (foto E.J.Bruinekool Fotografie) Van Dongen op zijn beurt complimenteert Groen. ‘Dit is niet zomaar een rederij. Deze rederij floreert in een voor heel veel reders juist een moeilijke tijd. Ik hoop, eigenlijk ben ik ervan overtuigd, dat dit schip en de schepen die volgen hen heel veel succes zullen brengen.’ Kotter De 7-Oceans en zijn toekomstige zusterschepen zijn ontworpen door het Deense bedrijf Vestvaerftet. Bij dat proces waren Rederij Groen en de uiteindelijke gebruiker Dolphin Geophysical nauw betrokken. Het ontwerp heeft veel weg van een kotter. ‘Groen heeft veel ervaring met kotters en die bevallen prima’, legt projectleider Ben Boot uit. ‘De rompvorm resulteert in een stabieler zeegedrag dan andere schepen bieden. En dat is heel prettig voor de bemanning.’ Ook de stuurhut staat meer naar voren dan gebruikelijk is voor dit type schepen. ‘Ook weer een kwestie van ervaring. Als iets in de praktijk goed bevalt, moet je dat handhaven.’ Boot geeft overigens alle complimenten voor het ontwerp direct door aan Vestvaerftet. ‘Zij hebben dit samen met Rederij Groen ontwikkeld. Daarop hebben wij geen invloed gehad. Het enige dat wellicht heeft meegespeeld is de ervaring van Groen met de door ons gebouwde en gerenoveerde schepen.’ Voor een optimale wendbaarheid is Burgemeester Grootenboer-Dubbelman doopt de 7- Oceans. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) gekozen voor twee Veth-roerpropellers. ‘Deze worden aangedreven door een frequentiegeregelde elektrische motor’, vertelt Boot. ‘De dieselelektrische aandrijving is een volledig ander concept dan de twee schepen die wij vorig jaar hebben opgeleverd. Dat is gedaan omdat het bewakingsschepen zijn. De schepen worden jaarlijks circa 300 dagen ingezet met veelal een snelheid van 4 knopen. Dan is dieselelektrisch, ook wat betreft onderhoud, veel zuiniger. Het managementsysteem schakelt naar behoefte aggregaten af en bij. Dat werkt perfect.’ De 7-Oceans is een nieuw dieselelektrisch schip dat Maaskant heeft gebouwd. ‘Een uitdaging’, stelt Boot. ‘Koeling is dan een “hot item”. De elektromotoren watergekoeld, de vetinstallatie watergekoeld, de frequentieconverters watergekoeld. Dat is best spannend als je dan de eerste keer gaat varen. Het is allemaal uitgedacht. Maar dat is theorie. En die theorie moet zich bewijzen in de praktijk.’ ‘Gelukkig bleek alles uitstekend te voldoen. Het werkt zelfs boven verwachting goed.’ Het schip wordt wereldwijd ingezet. ‘In verband daarmee hebben wij alle elektronische systemen uitgevoerd voor een A4-servicegebied. Hierdoor kan het schip, in combinatie met de ijsklasse, ook in de poolgebieden varen.’ Lees verder op pagina 19 >>

De Binnenvaartkrant 19 12 augustus 2014 ‘ Economische cirkel van 7-Oceans is heel overzichtelijk’ >> Vervolg van pagina 18 ‘De eerste tocht is naar de Barentszzee. Dat zal ze zeker goed doorstaan. Ze is opgewassen tegen de meest extreme vaaromstandigheden die je je kunt voorstellen.’ Zowel Groen als Van Dongen hebben ook oog voor het grotere geheel. Wat maakt groei mogelijk? Hoe werkt de economie? Dat zijn vragen waarop ondernemers steeds weer het beste antwoord zoeken. Als rasondernemer heeft werfdirecteur Frits van Dongen veel belangstelling voor wat hij noemt ‘de economische cirkel’. ‘Soms is die cirkel heel groot. Soms heel klein. In het geval van de bouw van de 7-Oceans is die cirkel heel overzichtelijk.’ Rederij Groen is een grote en belangrijke klant voor Maaskant. Zij hebben de bouw van de 7-Oceans aan ons toevertrouwd. Dit schip is bestemd voor Dolphin Geophysical. En dit bedrijf werkt voor grote oliemaatschappijen zoals Shell, BP en Exxon. Wij allemaal, zoals wij hier zitten, rijden straks weer naar huis. En als u dan brandstof tankt, betaalt u voor dit schip. De cirkel is rond. Zo simpel is het.’ Bewondering Alles draait om samenwerking. En de samenwerking tussen Rederij Groen en Maaskant Shipyards is hecht. De werf verzorgt al vele jaren het onderhoud voor de volledige vloot van de rederij. Die vloot is in de afgelopen decennia voortdurend uitgebouwd en telt inmiddels 31 charterschepen en 25 schepen die voor de eigen rederij varen. Groen startte samen met zijn echtgenote op 1 april 1973 zijn rederij. Het echtpaar begon met drie schepen die voor de sportvisserij werden ingezet. ‘Ik heb bewondering voor de wijze waarop uw bedrijf is gegroeid’, complimenteert burgemeester Ada Grootenboer-Dubbelman het echtpaar. ‘Van niets iets opbouwen tot wat het nu is. Dat is nog eens ondernemersgeest.’ Grootenboer-Dubbelman, die de doop van de 7-Oceans verrichtte, is trots dat Maaskant Shipyards, tot “haar” gemeente behoort. ‘Ik vind het fantastisch dat er binnen de grenzen van onze gemeente een bedrijf is dat verantwoordelijk is voor de productie van zo’n omvangrijk object.’ Internationaal georiënteerd ‘Het is enorm belangrijk voor de economische groei en bloei dat er bedrijven zijn als Maaskant. De werf biedt werkgelegenheid aan circa tachtig eigen medewerkers en aan al die toeleveranciers die erbij betrokken zijn. Het is met drie droogdokken een toonaangevend bedrijf. Een bedrijf dat in de afgelopen decennia is uitgegroeid tot een internationaal georiënteerde scheepswerf. Het gaat Maaskant goed. En dat is niet ieder bedrijf gegeven in deze economische tijd. Het is een bewijs voor een goede bedrijfsvoering.’ Voor Grootenboer was het de eerste keer dat zij een schip mocht dopen. ‘Ik vind het een eer dit te mogen doen. Dit voelt heel bijzonder. Dit moment zal altijd in mijn hart blijven. En ook 7-Oceans heeft voor altijd een bijzondere plek in mijn hart.’ Ook voor Groen was het een dag die hem bij zal blijven. Maar die stond niet alleen in het teken van festiviteiten. Op de ochtend van de doop vergaderde hij over de Maria, de bewakingskotter die in oktober 2013 zonk. Bij dat ongeluk zijn drie bemanningsleden omgekomen. ‘Hoewel je je voorneemt er een prettige middag van te maken, ben je in gedachten nog steeds bij dat schip en bij die bemanning. Er gaat heel wat in je om op zo’n dag.’ Wie leverden aan Seismic Research Support Vessel 7-Oceans Maaskant Shipyards Stellendam Levering casco en afbouw tot compleet schip (turn-key project) Shipyard Christ, Gdansk, Polen Bouw casco Vestvaerftet ApS Ontwerp en tekeningen Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie JVS Scheeps- en Industrietechniek B.V. Geluids- en trilling berekeningen Pon Power B.V. Voortstuwing en algemene dienst: 3 x 1 – Caterpillar marine generator set, (each) consisting of: 1- Caterpillar marine engine, model C-18 TA SCAC and 1- Leroy Somer marine generator, model LSAM 47.2 l9 Leroy Somer Generatoren Amero Compressoren Air Compressor Rubber Design B.V. Flexibele opstelling generatorsets Delta Verwarmings- en Geluidsisolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Veth Propulsion B.V. 1 Veth Z-drive, type VZ-550 (500 kW / 1800 rpm) 1 Veth Tunnel Thruster, type VT-80 (90 kW / 1800 rpm) Promac B.V. Bilge– waterreiniger, davit, NOB boat en stuurwerk. Sterling Fluid Systems SIHI pompen Ned Marine Services BV Alu. Anodes NRF B.V. Bunkoelers Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages N.R. Koeling B.V. Machinekamerventilatie, klimaatbeheersing, koel- en vriescellen. Chubb Fire & Security B.V CO2 fire extinguishonh installation, fire detection Stout Group Compleet leidingsysteem E&K Electronics Electrische installatie en Galley equipment Victron Energy B.V. Omvormer/acculader GEA Westfalia Separator Nederland B.V. Gasolie separator H.K. van Wingerden en Zn. B.V. Wigo ramen en patrijspoorten Imtech Marine Netherlands Navigatie- en communicatie apparatuur Theunissen Technical Trading B.V. Zoeklichten Pesch Seematz Scheepstimmerbedrijf IJtama B.V. Betimmering Helder & May B.V. Vloeren en PVC VDI Isolatie B.V. Isolatie accommodatie De Ruiter Woningstoffering Stoffering van de banken, folieschermen in het stuurhuis EMCE Kaapstander Mampaey Offshore Industries B.V. Sleephaak Double D Marine Equipment B.V. Marinekraan type HLM 25- 3S Winteb B.V. Ontluchtingen Winel B.V. Waterdichte deuren Corrosion & Water-Control B.V. Corrosie bestrijding Marteq B.V. Gangway Miele Professional B.V. Was- en droogapparatuur Piet Redert Beheer B.V. Scheepsbenodigdheden Schavicast B.V. Conservering van het gehele schip Koster & Co Cleaning Apotheek Lagaay BV Medische uitrusting Jotun B.V. Verf Datema-Delfzijl B.V. Nautische inventaris Viking Life Saving Equipment B.V. Reddings- en veiligheidsmiddelen Mobiliteit in Gelderland Omroep Gelderland is bezig met een nieuw programma met als thema “Mobiliteit”. De focus ligt met name op mobiliteit in de provincie en wordt breed belicht. Van dieren die zich bewegen door de provincie tot recreanten die er varen met jachten. Als het gaat over mobiliteit kan de binnenvaart uiteraard niet ontbreken. Vandaar dat de omroep het BVB benaderd heeft voor een item over de binnenvaart. Met name op de Waal, maar ook op de Nederrijn vindt veel goederenvervoer over water plaats. In de haven van Wageningen zijn opnames gemaakt en Wilco Volker heeft op camera onder meer verteld over het belang van de binnenvaart als modaliteit en welke rol zij speelt in Gelderland. Daarnaast heeft hij vanuit de beroepsvaart aan watersporters tips gegeven waar zij op moeten letten als ze te maken hebben met beroepsvaart. Het programma zal begin september wekelijks uitgezonden worden. Zodra de precieze datum bekend is, zullen we dat hier melden. Nieuwe A-sponsor Het BVB mag Administratie- en advieskantoor Wave welkom heten als nieuwe A-sponsor. Bedankt voor uw bijdrage! Met de bijdragen uit de sector kan het BVB namens de gehele binnenvaart op professionele wijze naar buiten blijven treden. Wilt u ook een bijdrage leveren aan binnenvaartpromotie? Ga dan naar bijdrage.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. Lekko! In augustus en september zijn er in Beuningen, Nijmegen, Tolkamer, Millingen aan de Rijn en in Doornenburg diverse activiteiten te beleven en tentoonstellingen te bezichtigen rondom “Lekko! Schippers in zicht”. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam , Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis , Vasteland 12e , 3011 BL Rotterdam T. +31 (0)10 412 91 51 , F. +31 (0)10 433 09 18 , E. info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB Binnenvaartschippers vertellen over het leven op een schip en over hun vak (vroeger en nu). Er zijn filmvertoningen over onder andere het leven in een schippersinternaat en over het harde, maar boeiende werk in de binnenvaart. Er zijn diverse tentoonstellingen, activiteiten voor kinderen en er is muziek. Het BVB levert bovendien divers materiaal met informatie over de hedendaagse binnenvaart. Kortom: een breed programma over de vaart wat zeker het bezoeken waard is. Kijk voor meer informatie omtrent de activiteiten en hoe u de tentoonstellingen kunt bezoeken op www.lekkoschippersinzicht.nl. Muskathlon was een groot succes Enige tijd geleden meldden we dat BVB-sponsor Martin Mannak van het ms Janny mee zou doen aan de Muskathlon. Op 16 mei legde hij in Uganda een fietstocht van 120 kilometer af. Het was een sponsortocht om geld op te halen voor de lokale arme moeders, kinderen en studenten. De opbrengst van de actie is maar liefst € 764.057,-. Op de website van het BVB staat een verslag van Martin Mannak over zijn ervaringen daar. Meer over de actie en het goede doel is te lezen op www.muskathlon.nl.

Binnenvaartkrant