Views
3 years ago

2014-17

  • Text
  • Schip
  • Onze
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Twee
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 12 augustus 2014 Skûtsjesilen 2014: topsport Skûtsjesilen: een geweldig schouwspel. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Het “oranjegevoel” tijdens het laatste WK of bij de Olympische Spelen bezorgde veel saamhorigheid met buren, vrienden en andere gelijkgestemden waarmee de spanning, teleurstelling en vooral het succes worden gedeeld. Gelukkig worden die verbindende factoren in Friesland niet slechts ééns per vier jaar van de plank gehaald. Ieder jaar vindt er in de zomer het Skûtsjesilen plaats. Toeristen vinden het samenhangend geheel van het evenement een mooie folklore en zouden het liefst zien dat er helemaal niets aan Kampioen Skûtsjesilen 2014: het Grouster Skûtsje. (foto Hans Heiligers) de skûtsjes was veranderd. Als ze bij de Tour de France daar ook zo over zouden denken, reden ze daar nog steeds op die antieke koersfietsen zonder versnelling en dat is natuurlijk ondenkbaar. Aan het uiterlijk en de afmetingen van de skûtsjes lijkt nauwelijks iets veranderd. In de loop van de jaren is het bruin op het voorschip verdwenen en kleurt de fok wit. Het zeilplan is overigens voor een ieder gelijk door een afrondende individuele berekening. Ook de samenstelling en de vorm van de zeilen is onderworpen aan gelijkluidende regels van het originaliteitsreglement van de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen (SKS) Zo moeten de zeilen enkellaags en op oorspronkelijke wijze zijn geweven. Het materiaal is voor een ieder gelijk en mag uitsluitend uit geweven polyester bestaan. Bij een maatvoering van zo’n 19,50 x 3,75 tot een diepgang van 1,15 meter en een zeiloppervlak gaat dat richting 170 vierkante meter doek. Je moet dan ook veel kennis en ervaring hebben om jezelf schipper van een skûtsje te mogen noemen. Naast alle grootheden en materialen vormt vooral de schipper met zijn bemanning de factor voor succes of verlies. Van vader op zoon Alle schippers hebben het vak van hun vader geleerd en die kunnen hetzelfde over hun vader zeggen. Bovendien moeten we alle vakmensen en het personeel van de vele tientallen werven niet vergeten die de scheepjes hebben gebouwd aan de hand van succesvolle ontwerpen met een mooi gevormde boeg die geweldig bijdraagt aan de karakteristieke vaareigenschappen van deze platbodems. De Friezen die met water en wind zijn opgegroeid nemen niet snel genoegen met het folkloristisch etiket dat de toeristen op het evenement plakken. Een dergelijke degradatie van het begrip topsport doet afbreuk aan de snoeiharde sportieve strijd die op de Friese wateren wordt gestreden. Uiteindelijk moet er worden gewonnen. Voor de buitenwereld duren de wedstrijden twee weken. De agenda van de honderden vrijwilligers die onder de paraplu van de stichting waaronder hun dorp of stad bij hun skûtsje zijn betrokken, is niettemin bijna het hele jaar gevuld. Voorbereiden, vergaderen, trainen en onderhoud van hun skûtsje. Vanuit hun contributiebijdragen zorgen ze voor de eerste funding voor het in de vaart houden van de skûtsjes. Eveneens op de achtergrond vinden we enkele honderden sponsors waarvan we de namen en logo’s bescheiden op de websites en in drukwerk terugvinden. Van buurtsuper tot bankier en

De Binnenvaartkrant 11 12 augustus 2014 van de bovenste plank absoluut niet met de definities zoals die gelden voor het certificaat. Het budget voor herstel bedraagt zelfs in de meest uitgeklede vorm een kleine 130.000 euro. De gemeente Leeuwarden heeft een toezegging gedaan voor een donatie van 30.000 euro. Nu nog even die ontbrekende ton binnenhalen... brouwer. En dat geld hard nodig is geldt dit jaar vooral voor het jubilerende skûtsje van Leeuwarden. Het werd precies honderd jaar terug in Drachten gebouwd op werf De Pijp. Tijdens de wedstrijd in Lemmer moesten de al losliggende spanten met span(t)banden bij elkaar worden gehouden. ‘Het schip is zo slap als een dweil’, bekende de schipper. Ook de toestand van het vlak en dek strookt Schouwspel Tonnen liggen er genoeg op het IJsselmeer voor Lemmer. Daar worden altijd twee van de elf wedstrijden gevaren. De tonnen markeren onder meer de startlijn waarlangs beide dagen het start- en finishschot worden gegeven. Op de eerste Lemster wedstrijddag werd daar het skûtsje van Grou beloond met de minste wedstrijdpunten waarmee ze hun vierde dagoverwinning binnenhaalden. Geen wonder dat bij de tweede wedstrijd op het IJsselmeer vanaf de oevers opnieuw alle ogen en verrekijkers van de duizenden toeschouwers op het Grouster skûtsje werden gericht. De wind was geweldig, een dikke 4 en af en toe zelfs een 5. Al tijdens het inzeilen werd er overal flink in de wind gehangen, een fantastisch schouwspel. De schepen koersten in de richting van het startschip Zevenwolden. Al meteen na het eerste startschot klonken twee opvolgende knallen. De startprocedure werd daarmee afgebroken omdat meerdere schepen voortijdig buiten de startlijn kwamen. De tweede start werd ongeldig verklaard en pas de derde start was volledig reglementair. Het bracht het skûtsje van Grou echter geen geluk. Ze passeerden de startlijn net iets te vroeg waardoor zij zonder de andere schepen te hinderen opnieuw naar de startlijn moesten koersen om zich achterin bij de vloot te voegen. En dat geeft veel Grou gaat kort voor de finishlijn Eernewald nog even voorbij. (foto Hans Heiligers) tijdverlies dat nagenoeg onmogelijk is om te kunnen inhalen. Voor de anders skûtsjes was de wedstrijd in volle gang waarbij een hoofdrol werd gespeeld door Sneek, Lemmer en Drachten. Het was geweldig om te zien hoe de skûtsjes op minimale afstand van elkaar de tonnen rondden. Vooral veel drukte bij de voordekkers die na het ronden een voordewindse koers kregen. Goed en snel uitgevoerd is daar tijdwinst te behalen bij het zetten van de fokkeloet; er is genoeg op getraind. Twee aan de vaarbomen, één aan de fokkeschoot en één op het loefijzer aan de voorstag om alles te kunnen overzien. Dit is echte topsport. Het skûtsje van Douwe Visser van Sneek werd als eerste afgeschoten bij de finish. Neef Douwe Visser van het UITSLAG LEMMER II 1- Sneek 2- Lemmer 3- d’Halve Maen Grouster skûtsje wist zich met veel teamspirit nog als zesde van de veertien skûtsjes te rangschikken. Zelfs kort voor de finishlijn liep hij Eernewald nog voorbij maar hij werd tegen alle verwachting in geen klassementskampioen in de Lemmer. De strijd om de kampioenstitel voor het Skûtsjesilen 2014 zou daarmee voor het eerst sinds jaren weer eens op het Sneekermeer worden beslecht, waarbij Sneek zelfs voor eigen publiek kampioen zou kunnen worden. Uiteindelijk sleepte Grou de volgende dag in de finalewedstrijd zowel zijn vijfde dagoverwinning als de titel kampioen Skûtsjesilen 2014 binnen. We blijven het zeggen: volgend jaar zien dat je er zelf bij bent. UITSLAG KLASSEMENT 2014 1- Grou 2- Sneek 3- Earnewâld het Woudagemaal: een Fries Wereldwonder Als je de vraag moet beantwoorden wat de Grote Chinese Muur, de Akropolis in Athene of de Borobudur Tempel op Java met ons Friese Lemmer te maken hebben, dan denken velen dat Lemmer niet in dat rijtje thuishoort. Niets is minder waar: Lemmer staat met zijn stoere Friese stoomkathedraal net zo stevig op UNESCO’s lijst van Werelderfgoed als alle andere genoemde toeristische bestemmingen. Een onvergetelijk bezoek aan dit absoluut unieke Woudagemaal vraagt geen onderliggende dure vliegvakantie. En in vergelijking met andere vakantiedagtochten is het Woudagemaal met een toegangsprijs van 25 euro per gezin buitengewoon vriendelijk voor het budget. Dat gaat niet ten koste van het moois dat je kunt zien en de uitleg die je daarover krijgt. En de geweldige herinneringswaarde aan het Woudagemaal: die krijg je helemaal gratis. Tegenover bezoekers van de wal heeft onze branche ongetwijfeld een beetje kennisvoordeel door alle verhalen over kolen en stoom die wij van onze (groot)ouders hebben meegekregen. Het Woudagemaal werd geopend in 1920 en betekende daarmee een afdoende oplossing voor alle delen van Friesland die daarvóór in de winter terugkerend onder water liepen. Het gemaal werd bedacht door ir. Dirk Frederik Wouda. Vier respect afdwingende stoommachines en immens grote vliegwielen leveren energie aan acht centrifugaalpompen die (zonder typefout) een capaciteit hebben van 6.000.000 m 3 per dag. ‘Als je met je tankschip aan een terminal ligt kun je daar alleen maar van dromen’, denken we. Wanneer het boezempeil door extreme situaties te hoog stijgt kan er naast bestaande capaciteit van het Wetterskip Fryslân gelukkig nog steeds een beroep worden gedaan op de inzet van hun Woudagemaal. Het opstarten van de oliegestookte ketels vraagt voor de machinisten een tijdsbestek van acht uur. Alles is paraat Wij herinneren ons nog de hoge waterstanden van eind 2012 toen de vaart in grote delen van Duitsland onmogelijk was. Ook toen heeft het Woudagemaal voor Nederlandse veiligheid gezorgd. Het heeft op volle capaciteit gedraaid en veel narigheid voorkomen. In die dagen was het heel gewoon dat je als bezoeker twee uur in de rij moest staan om naar binnen te kunnen. Die dagen waren er meer (foto Hans Heiligers) dan 2.400 bezoekers per dag. Zolang hoeft u deze zomer niet te wachten. Het Woudagemaal is van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Alles aan dit grootste stoomgemaal ter wereld is echt, het is geen museum, alles is paraat. Tijdens de rondleiding krijgen zowel de ouders als kinderen alle uitleg in hun eigen taal. In het bezoekerscentrum kunnen kinderen zelf alles ontdekken, ondermeer aan de watertafels. www.woudagemaal.nl

Binnenvaartkrant