Views
6 years ago

2014-17

  • Text
  • Schip
  • Onze
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Twee
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Binnenvaartkrant

TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Duitse professor zwemt Rijn af voor onderzoek waterkwaliteit Vlaamse regering wil naar één agentschap voor vaarwegen 5 9 15 Ist Vorschleusung noch zeitgemäß? vanaf pagina 9 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 17 - 12 augustus 2014 Vertragingen bij ECT doen binnenvaart en haven pijn Havenbedrijf grijpt in De Ruyter Service staat 363 dagen per jaar, 24 uur per dag voor u klaar! Service in binnen- en buitenland Gespecialiseerd in Cummins +31 (0) 184-679 608 info@marinepowerdrechtsteden.nl T +31(0)184 - 424 295 www.ruyterservice.nl Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) 184411922 Fax. +31 (0) 184419565 Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl Binnenschepen moeten vaak vier tot zes dagen wachten tot ze geladen en gelost worden. CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM De maat is vol: de vertragingen bij ECT gaan ten koste van de Rotterdamse haven en de binnenvaart. Het Havenbedrijf Rotterdam grijpt daarom in en treft in overleg met de terminaloperator en andere partijen een aantal maatregelen. Volgens schattingen verliest Rotterdam deze maand 20.000 containers doordat zeeschepen uitwijken naar Antwerpen. Ook de binnenvaart loopt steeds meer lading mis; verladers kiezen bijvoorbeeld uit voorzorg voor de vrachtwagen om exportlading op tijd aan boord van de zeeboot te krijgen. Zoals bekend ondervinden binnenvaart- en feederschepen al langere tijd ernstige hinder door vertragingen op de Delta Terminal en de Euromax-terminal. Onder regie van het Havenbedrijf Rotterdam besloten diverse partijen tot een pakket maatregelen. ‘Doorgevoerde verbeteringen op de terminal hebben tot nu toe onvoldoende effect gehad. Klanten en gebruikers van de haven ondervinden zoveel hinder, dat het Havenbedrijf Rotterdam het initiatief heeft genomen tot oplossingen te komen.’ Lees verder op pagina 3 >> Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Antwerps plan pijpleiding naar Ruhr kost tankvaart lading De Antwerpse haven en de Vlaamse overheid hebben plannen voor een nieuwe pijpleiding naar de Ruhr. Eind juli schreven ze een tender uit voor een ruimtelijk en technisch vooronderzoek ‘waarbij realistische mogelijkheden voor een tracé voor deze leidingstraat naar voor worden geschoven’. Hij ligt er nog lang niet, maar zo’n pijpleidingstraat is slecht nieuws voor de binnentankvaart. Die dreigt miljoenen tonnen lading te verliezen. De nieuwe pijpleiding is bedoeld voor de hele as Antwerpen-Ruhrgebied; dus ook de chemiebedrijven langs het Albertkanaal. ‘Om deze chemiecluster te bevoorraden, zijn pijpleidingen van vitaal belang’, aldus het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en het departement Ruimte Vlaanderen. De Vlaamse overheid benoemde de verbinding tussen de haven van Antwerpen en Duitsland ‘als een belangrijk knooppunt in het goederenvervoer'. Ze beschouwt het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) als het belangrijkste economisch concentratiegebied in Vlaanderen. ‘De groei van de chemiesector concentreert zich bovendien voornamelijk in de meer downstreamproductie waardoor de aanvoer van grote volumes grondstoffen vanuit de Europese havens naar de binnenlands gelegen chemieclusters van cruciaal belang is. Pijpleidingen zijn hierbij – ook vanuit ruimtelijke overwegingen – het ideale transportmiddel.’ Vorig jaar werd bekend dat het havenbedrijf van Antwerpen ook al samen met Havenbedrijf Rotterdam kijkt naar mogelijkheden om een extra pijpleiding tussen hun havens te realiseren. JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community info: www.binnenvaartkrant.nl Druk Temperatuur Niveau Flow Uitlezingen Explosieveilig SENSORS & CONTROLS FOR ROUGH CONDITIONS Tel.: +31(0)162 31 42 85 www.sensors.nl Rabobank Shipping Holland Diesel Maassluis info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 0184 419806 | E info@climalogic.nl Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00

Binnenvaartkrant