TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Albertkanaal: van transitweg naar economische groeipool Hat die Elbe noch eine Zukunft? 8 15 16 LNG snel beter beschikbaar vanaf pagina 9 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 16 - 29 juli 2014 Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Officieel dealer van: CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) 184411922 Fax. +31 (0) 184419565 Service in binnen- en buitenland Gespecialiseerd in Cummins +31 (0) 184-679 608 info@marinepowerdrechtsteden.nl WWW.AXCES.COM Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Respect en medeleven Binnenvaart onder vuur om ontbreken roetfilters Duitse milieuorganisaties namen vorige week de binnenvaart op de korrel. Die zou te veel fijnstof de lucht in blazen. Met name in steden levert dat volgens de actievoerders problemen op. ‘Volle vaart vooruit? Alleen nog met een roetfilter!’ was het motto van een actie op vrijdag 25 juli in Berlijn. Daar protesteerden de milieuorganisaties BUND, NABU, VCD en DUH gezamenlijk tegen de binnenvaart. ‘Elke automobilist moet een roetfilter in zijn auto hebben om de milieuzones in Duitse steden in te rijden, maar binnenschepen mogen zonder gewoon door de stad varen. Dat is onbegrijpelijk’, zei Jens Hilgenberg, verkeerskundige bij BUND. De organisaties hielden een “meetactie” op het Museumeiland in Berlijn. Als er een binnenschip zonder roetfilter voorbij voer, registreerden ze de concentratie fijnstof. Die zou gemiddeld vijftien keer hoger zijn dan de normale waarden. Alle schepen moeten zo snel mogelijk aan een roetfilter, vinden de milieuorganisaties. De techniek is breed beschikbaar en zou nu algemeen toegepast moeten worden in de binnenvaart. Verkeersminister Dobrindt en Milieuminister Hendricks moeten volgens Hilgenberg gemeenten de bevoegdheid geven om het roetfilter voor milieuzones ook van schepen te eisen. ‘Het idee dat schippers wel vrijwillig gaan investeren in de filters heeft niet gewerkt.’ Iedereen in Nederland is diep geraakt door de verschrikkelijke ramp met het vliegtuig van Malaysia Airways. Op woensdag 23 juli, de dag van nationale rouw, toonde heel het land respect en medeleven aan de 298 slachtoffers van vlucht MH17. Ook de scheepvaart liet zich niet onbetuigd. Binnenschepen voeren massaal met de vlag halfstok. Patrouille- en andere vaartuigen van overheidsdiensten deden hetzelfde. Zwarte Piet Het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt kwam meteen in het geweer. Het BDB vindt het onterecht dat de branche wordt weggezet als milieuvervuiler. De organisatie eist de invoering van een Europese meetprocedure waarmee de uitstoot van passerende schepen objectief is vast te stellen. Zo’n methode bestaat niet en daardoor is het onredelijk en onwetenschappelijk om de binnenvaart de Zwarte Piet toe te spelen, vindt het BDB. Het verbond wijst er verder op dat schepen vrijwel nooit in stadscentra komen; ze laden en lossen in industriële havens die in de regel aan de rand van een stad liggen. BDB-voorzitter Georg Hötte riep de milieuorganisaties op de hele waarheid te vertellen: Naast het ontbreken van een standaardmeettechniek liggen roetfilters voor de binnenvaart – anders dan voor het wegvervoer – niet op de plank bij leveranciers. Het BDB rekent erop dat de bondsregering het milieuprogramma voor de binnenvaart snel uitbreidt. Dan zal ook het aantal filtersystemen in de branche merkbaar toenemen, voorspelt de organisatie. De Duitse milieuorganisaties erkennen overigens dat het binnenschip een van de duurzaamste modaliteiten is. ‘Maar dat betekent niet dat de binnenvaart haar CO 2 -voordeel mag verliezen doordat ze te weinig vooruitgang boekt bij het voorkomen van de uitstoot van roet en stikstof.’ 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl Kraijenhoffstraat 2 4251 LE Werkendam +31 (0) 887 877 799 Huchem.nl +31 (0)78 641 68 68 www.breko.com Wij staan 24/7 voor u klaar JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community info: www.binnenvaartkrant.nl CONNECTING SPECIALISTS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl Service en reparatie als vaste koers! Op zoek naar een baan in de binnenvaart? info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 0184 419806 | E info@climalogic.nl Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl