Views
4 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8

De Binnenvaartkrant 8 15 juli 2014 Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl J.J.Geluk H & S Middelburg Fazantenhof 63 . 4332 XT Middelburg Tel: 0118-613786 . GSM: 06 53 488 479 E-Mail : jj-geluk@solcon.nl TE KOOP: Duwboot Afm.: Lengte: 10,04 m Breedte: 4,87 m Diepgang: 1,73 m. ---Kruiphoogte: 4,00 m. Bouwjaar: 1964 ----Hoofdmotor: 550 pk. Deutz met Schottel aandrijving MTS.: 1120 ton. –Bjr: 1980 Type: N-gesloten -- Enkelwandig. Hoofdmotor : 680 pk Deutz Betreffend schip is zeer geschikt voor ombouw naar beun ofwel drogelading schip. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Vollrentner ab 15. August zur Aushilfe, Rhein-Patent bis Karlsruhe, ADN Radar- Funk, Festnr.0049-6092-821801, Mobil 0049-1777177286 Kapitein/aflosser ZZP-er, 25j ervaring Rijnpatent tot Basel, ADN basis, Elbepatent. Tel +49 152 2253 2418 Ik zou heel graag eens meevaren op bvschip omg. Eem of middenNL frehuls@dds.nl Te Koop Alu speelbox 215 x 335 x 140cm 35cm ingeklapt Tel. 06-52042687 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl VOOR : Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl B.V. Tegen een zeer scherpe prijs • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Jan van Galenstraat 22, 3115 JG Schiedam . Telefoon: 010-246 78 80 - e-mail: info@hebuflex.nl www.hebuflex.nl DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl www.huizinga-snijder.nl MILLINGEN Een: Wij verwachten: REINPLUS VANWOERDEN /ARGOS leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart zoekt ter versterking van haar team in SCHIPPER/VERKOPER • Positieve, klantgerichte en commerciële instelling • Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) • Bij voorkeur woonachtig omgeving Millingen Sollicitaties naar: REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV / Argos . Waalhaven z.z. 11 – 3089 JH Rotterdam Telefonische inlichtingen bij Aad van Vliet tel 088-1007800. INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU Via Aquae zoekt: STUURLIEDEN die door willen groeien naar; SCHIPPER / KAPITEIN (o.b.v. procenten) vaargebied: Nederland, Duitsland, België, Frankrijk Mail je CV en korte motivatie naar; via.aquae@gmail.com voor informatie ; +31622025112 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Julianastraat 1 3331 XG ZWIJNDRECHT Tel. 078-6192003 www.dcsint.nl

De Binnenvaartkrant 9 15 juli 2014 Oliehandel J. Terlouw 1885/2014 DOOR JOHAN DE WITTE In 1998 was het nieuwe bunkerschip van J. Terlouw te Capelle aan den IJssel in grootte en moderniteit de tijd vooruit. Vandaag zijn schaalvergroting, meegroeien, zwavelarme brandstoffen, de katalysator, ureumtank en bunker-veilig-comfort aan de orde. Scheepswerf Kooiman verlengde het bunkerschip hiervoor met 24 meter. Jaap Terlouw, reeds dertig jaar in business, richtte het opnieuw in en moderniseerde het voor de toekomst. Opslagcapaciteit van 800 naar 1.300 cbm betekende 12 meter verlenging aan voor- en achterschip. Meerdere tanks, zoals een 30 cbm RVS ureumtank, grotere wittedieseltank, noodgenerator, zonneboiler en grotere woon- werk- en winkel ruimte waren onder andere opties. Jaap Terlouw daagde oud-professional Gerrit Blonk uit om de totale refitting op tekening te zetten. Inmiddels waren er diverse tenderaanbiedingen voor de uitvoering. Terlouw: ‘Met het voorstel en de aanpak van Scheepwerf Kooiman lagen we meteen op koers. Ombouw in slechts drie weken plus overdekte faciliteit was doorslaggevend. De gemeentevergunning en die van RWS vielen eind 2013 op de mat en waren voor ons het startsein. We huurden een maand mts Benny in voor opslag, regelden een ponton met containers en verhuisden winkelvoorraad, vaten enzovoort. Een klus waar we behoorlijk tegenop zagen. Onze jongens Jasco en Peter waren hierbij overigens de “smeerolie”, waardoor het karwei in twee dagen rond was en we op ontgassen en schoonmaken na naar Kooiman konden.” “Scheepswerf Kooiman draaide meteen op volle toeren. Direct de loods in waar het bestaande casco inclusief schotten, leidingen en bovenbouw tweemaal werd doorgeslepen. De hitte van een brander werd voor vervorming gemeden. Langsdragers aangebracht, leidingwerk vernieuwd en de nieuwe prefab gemaakte secties ertussen geschoven (overbodig wellicht, maar pasten precies!) Dan heb je weer een bunkerschip.” “Kooiman klaarde het in de afgesproken tijd. Op een donderdag waren we terug op onze ligplaats; het restant uit de Benny overgenomen en vanaf het ponton weer alles ingericht. Inmiddels hebben we de zaak rond en kijken we met voldoening terug op heel veel werk, waar we met gemengde gevoelens tegenaan keken.’ Als de klant koning is, wordt er bij Terlouw vorstelijk gebunkerd! Vanzelfsprekend hebben de bunkerboten Hendrik, Corina en Jacob Maritieme supermarkt. (foto’s Johan de Witte) Jasco en Jaap Terlouw. op station in Puttershoek het moederschip een paar weken uit de wind gehouden en ervoor gezorgd dat de oliehandel doordraaide. Nu het basisstation 500 cbm meer capaciteit heeft, kunnen de boten er vrijwel altijd uit laden. Niettemin heeft Terlouw nog aanspraak op een depot, waar ingeval van vraag altijd een reserve beschikbaar is. We nemen poolshoogte, Jasco gidst in zijn domein. Verbeterd?, vragen we. ‘Het is een supermarkt geworden: overzichtelijk, alles heeft z’n plek en er is ruimte om te presenteren. We hebben nu een prachtige balie, functioneel met kenbaar label van Kooimans timmerafdeling. Overal ledverlichting. Toch is er een vergrootglas nodig om de verlenging van het schip te zien. En wat ik melden wil aan klanten: Wij bunkeren ureum!’ We wensen Jaap Terlouw succes, die als vierde generatie samen met zijn medewerkers en echtgenote Corina de oliehandel actueel houdt. ‘Klanten moeten het je gunnen’, voegt Jaap er aan toe. Vergeelde foto’s in zijn kantoor met opslagloods, kaai, losgiek en vaten langs de IJssel laten zien dat bunkeren 129 jaar terug dezelfde intentie had, niettemin anders in zijn werk ging. In september houdt de firma open dag. De uitnodiging komt naar u toe! Nog even terug: In 1885 begon overgrootvader Hendrik Terlouw een petroleumhandel. Het bedrijf werd later voortgezet door zijn zoon Jacob. Langzamerhand werd met de opkomst van motorschepen de aandacht verlegd naar het water. In 1930 had Terlouw al een bunkerbootje, de 20 cbm grote Gasolie I, waarmee ze zelf gingen laden in de Rotterdamse Kousehaven. Het bunkeren langszij schepen ging met een slagpompje vanuit een bandvat. Waneer het vat niet in de tank ging, werd de naam erop geschreven en in depot voor de volgende reis. In de jaren ‘50 continueerden drie zoons, Arie, Jacob en Klaas, de firma. Begin jaren ‘60 werd het eerste bunkerschip in gebruik genomen te Ouderkerk aan den IJssel. Er waren ook nog twee tankwagens in bedrijf. Jacob Terlouw zette begin jaren ‘80 in z’n eentje het bedrijf voort. Hij overhandigde het roer aan zijn zoon Jaap in 1995, die een geheel nieuw bunkerstation in gebruik nam aan de monding van de Hollandse IJssel. Mise en place food solutions DOOR JOHAN DE WITTE FoodPROfeel is een uniek 360 graden keukensysteem voor restaurants en schepen dat 30 procent minder ruimte vraagt, 70 procent minder afval produceert, 50 procent minder bedrijfskosten, 50 procent minder luchtverversing en 50 procent minder personeel nodig heeft. Roland Degner, Frank Wittig en Stefan Cammann (vlnr). De tv-shows Pro7 en Galileo noemen het de meest futuristiche keuken in Duitsland. In het tv-programma Mein Lokal-Dein Lokal staat Mise en place als een revolutionair bedrijfsmodel voor de hogere gastronomie op de kaart! Aan tafel in restaurant Faktorei geïnformeerd en verwend worden door Stefan Cammann van Mise en place met een exquise diner op uitnodiging van Frank Wittig uit Duisburg, is een zowel benijdenswaardig als culinair avontuur! Een belevenis die eveneens verbazing wekt, als we in de keuken van Mise en place geen enkele pan, frituur of warmhoudkast ontdekken. Een ‘Star Track’ clean decor waarin naast koks apparatuur de hoofdrol speelt, niettemin verrukkelijke gerechten produceert. Partners Stefan Cammann zwaait de scepter in restaurant Faktorei en managet Mise en place GmbH & Co. Kg Food Solutions. In samenwerking met Wittig GmbH Duisburg, leverancier met een maritiem assortiment van meer dan 15.000 artikelen aan binnenvaart, Rijn- en zeecruisers en industrie, presenteren de partners het uniek en zelfontwikkelde 360 graden keukensysteem. ‘In de Faktorei hebben we een jarenlange praktijkervaring met ‘s werelds eerste premium food-lijn, speciaal ontworpen voor de combi-steamer. Wij vertalen FoodPROfeel onder andere in ontwikkeling van voedingsconcepten, keukensystematisering en automatisering van gaarprocessen evenals training aan medewerkers. In termen van kwaliteit hebben we inmiddels aanmerkelijk veel referenties in de gastronomische wereld. We gebruiken de beste grondstoffen; deze zijn traceerbaar en zonder kunstmatige kleurstoffen of conserveringsmiddelen. In elke combinatie worden vis, vlees en groenten verwerkt. ADVERTENTIE Eén of honderd menu’s, het blijft vers, fris en heeft absoluut topkwaliteit!’ Met name passagiersvaart vaart wel bij minder ruimte-afval-kosten-ventilatie en keukenbrigade. Alle ingrediënten komen geblancheerd, gemarineerd, geprepareerd en gekoeld aan boord! Lees verder op pagina 11 >> ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant