Views
2 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6

De Binnenvaartkrant 6 15 juli 2014 Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen Personeel gezocht ! Voor de Mercurius Shipping Group zoeken wij leergierige kandidaten met ervaring in containerplanning of ervaring in de chemie tankvaart. Kapitein in de containervaart Hee u ervaring als 1 ste of 2 e man in de containervaart en bent tevens in het bezit van: - Grootvaarbewijs - Radar - In bezit van het ADN Basis diploma is een pre. Wij bieden een vast dienstverband, uitdagende werkomgeving, goede aflosregeling en arbeidsvoorwaarden. Kapitein in de tankvaart Hee u ervaring als 1 ste of 2 e man in de chemie tankvaart en bent u tevens in het bezit van: - Rijnpatent - Radar - in bezit van ADN Chemie diploma is een pre. Wij bieden een vast dienstverband, uitdagende werkomgeving, goede aflosregeling en arbeidsvoorwaarden. Interesse? Hebben wij uw interesse gewekt? Wilt u graag reageren op één van deze vacatures, een open sollicitae sturen of een persoon bij ons aanraden? Neem dan contact met ons op! Ringdijk 466C 3331 LK Zwijndrecht 078-6194342 uitzendbureau@mercurius-group.nl www.mercurius-group.nl Het Kennis Centrum Binnenvaart is de koepelorganisatie van alle Vlaamse binnenvaart organisaties. Als dynamische jonge vereniging is het o.a. de taak van KBV de binnenvaart ondernemers te ondersteunen bij financiële problemen, krediet aanvragen, administratie. Voor de uitdagende administratieve zelfstandige job bij het Kennis Centrum Binnenvaart Vlaanderen zijn wij op zoek naar een Zelfstandig werkende administratieve duizendpoot (M/V) Regio: Antwerpen Uw taken: opstellen van dossiers, voorbereiden van vergaderingen, communicatie met de leden, begeleiding van binnenvaartondernemers naar consulenten .... . U rapporteert aan de Secretaris-generaal en aan de Raad van Bestuur van K B V . Profiel: Bachelor diploma in economische, logistieke en/of communicatie richting Kennis van de hedendaagse binnenscheepvaart door afkomst, opleiding of ervaring. Goede kennis van Word, Excel, Power point. Wij bieden u: • Uitdagende job in een aangename werksfeer • Aantrekkelijke bezoldiging in overeenstemming met diploma en ervaring Indiensttreding: 1 oktober 2014. Sollicitaties te richten aan e-mail kbvbin@gmail.com tav Dhr J Van duynslaeger Sollicitatiegesprekken zullen gehouden worden vanaf week 30 Schoolverlaters eveneens welkom! ZEKER IN DE VAAR T YOUR PARTNER FOR THE FUTURE Advies aan boord? REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be www.son.nl Bel 050-5255500 Maatwerk voor de binnenvaart Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnenvaart en is 24 uur per dag bereikbaar. In geval van schade zorgen wij ervoor dat alles snel en vakkundig voor u wordt geregeld. Het is immers belangrijk dat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart is... Maak kennis met SON scheepsverzekeringen, een pure schepenverzekeraar. Praat eens met onze adviseurs over een verzekering op maat. Telefoon + 31 (0)50-525 55 00 E-mail: info@son.nl www.son.nl CADA - BATTERIJEN + CADA Batterijen PROMOTIE !!! Semi-tractie 230 Ah € 210.00 Geplaatst* *(mits terugname gelijkwaardige oude accu’s) STARTBATTERIJEN: 75Ah € 62.50 100Ah € 82.50 140AH € 120.00 230Ah € 187.50 TRACTIE: 24V 600Ah € 1400.00 24V 800Ah € 1775.00 Prijzen: exclusief BTW Levering in België, Nederland, Frankrijk Groot assortiment op stock, ook AGM, Gel,… Vosseschijnstraat - Haven 140 . 2030 Antwerpen - Belgium . Tel. +32 (0)3 326 70 90 . Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be . www.cada-batterijen.be

De Binnenvaartkrant 7 15 juli 2014 Binnenvaartondernemers beconcurreren elkaar via ‘Cyprus-route’ DOOR HANS HEILIGERS Via tussenkomst van een buitenlands uitzendbureau is de ene binnenvaartondernemer voor een zelfde aantal bemanningsleden per maand vele duizenden euro’s minder kwijt dan een willekeurige collega die onder gelijke omstandigheden op correcte wijze alle verplichte inhoudingen afdraagt voor de Nederlandse werknemers-verzekeringen. ‘Niet eerlijk om je collega’s op die wijze te beconcurreren’ lijkt een gerechtvaardigde opmerking die we onderweg meer dan eens horen. Anderen vinden dat je in moeilijke tijden wel eens een stapje links of rechts buiten het voorgeschreven pad mag zetten. Afdracht De afdracht van de verplichte premie zorgt er voor dat het personeel aan boord volledig recht heeft op uitkeringen, bijvoorbeeld voor de WW, Ziektewet, de Algemene Nabestaandenwet en uiteindelijk ook nog eens de AOW. Als je in Nederland woont en werkt mag je ervan uit gaan dat je baas daarvoor premie betaalt en mag je er eveneens op rekenen dat je daardoor volledig aanspraak maakt op de sociale zekerheid zoals die in ons land voor alle werknemers geldt. Maar als je werkgever er geen moeite mee heeft om bij ziekte, ongeval of overlijden zijn personeel of nabestaanden een beroep op de Nederlandse uitkeringen onmogelijk te maken, dan kan zo’n ondernemer iedere maand dik geld overhouden aan premies die hij eigenlijk in Nederland had moeten afdragen. In sterk gereduceerde vorm betaalt hij daarvoor een geringe premie in het buitenland. Daarmee benadeelt deze op het oog “slimme” ondernemer niet slechts zijn eigen personeel maar beconcurreert hij ook nog eens zijn collega’s die zelfs in deze moeilijke tijden hun moraliteit onverminderd hoog wensen te houden. Duits feest bij tewaterlating Cyprus Het kunstje lijkt vrij simpel te gaan. Je bestaande personeel blijft gewoon aan boord, houdt dezelfde shifts op dezelfde trajecten en blijft het zelfde werk doen. Maar... we dragen ze via een nieuw dienstverband over aan een uitzendbureau, hun nieuwe werkgever. Op dit moment zijn vooral bureaus populair die in Cyprus zijn gevestigd. In de markt en bij de inspectiediensten wordt dit dubieuze, duistere pad aangeduid met de ‘Cyprus-route’. En als je in dienst bent bij een werkgever in Cyprus, houdt die de voor Cyprus geldende inhoudingen in. U voelt het al: die zijn fors lager dan in Nederland. Dat geldt natuurlijk eveneens voor de uitkeringen maar dat is niet de zorg van de Nederlandse binnenvaartondernemer: die pakt zijn winst. En de lange neus en het nadeel van een gedeeltelijke of zelfs helemaal geen uitkering als die nodig is: die gaat naar zijn gewaardeerde bemanningslid. Om te kunnen voldoen aan de randvoorwaarden voor die buitenlandse personeelsconstructies mag je (simpel gezegd) niet meer dan 25 procent van je tijd in eigen land werken. Om te voldoen aan die bepaling wordt er zelfs niet geschroomd om te knoeien met het vaartijdenboek. In de huidige antieke vorm leent het er zich er goed voor. Contracten Er is al veel over bemanningskantoren en uitzendbureaus geschreven. Er zijn al veel rechtszaken geweest; er zijn al voor vele honderdduizenden euro’s aan naheffingen opgelegd en toch zetten collega’s binnen onze branche nog steeds met het grootste gemak handtekeningen onder contracten waarmee ze hun personeel onderbrengen bij een bemanningskantoor of uitzendbureau in het buitenland. De contracten komen vaak tot stand via een intermediair. Wij hebben contracten gezien waarbinnen het uitzendbureau standaard de vrijheid heeft om in titel en als wettelijk vertegenwoordiger van de binnenvaartondernemer te mogen optreden. Daar zal uw P&I-club niet blij mee zijn en dat geldt eveneens voor uw aansprakelijkheidsverzekeraar. Het uitzendbureau mag zelfs subcontracters inschakelen waarvoor het bureau volgens haar voorwaarden nimmer aansprakelijk is te stellen. Geschil Als inlener van personeel sta je met zulke voorwaarden meteen op achterstand. Immers: net als bij andere zaken kan er tussen het bureau en de inlener van het personeel weleens een geschil zijn. Bedenk dat er dan onhoudbare situaties kunnen ontstaan doordat intermediair, uitzendbureau en subcontractors (naar Nederlandse begrippen) via de meest onbekende rechtsvormen eindeloos in een kringetje naar elkaar en hun voorwaarden zullen blijven verwijzen. Eerst als je er in slaagt uit die doolhof te komen kun je in een vreemd land naar vreemd recht beginnen met procederen. Bedenk dat de tijd die daarmee verloren gaat en de kosten die gemaakt moeten worden zijn oneindig hoger dan bijvoorbeeld het noodgedwongen afzien van een geschil rond overuren, een navordering of het niet kunnen beëindigen van het contract met het uitzendbureau. Slim en voordelig willen zijn draait in hoofdstuk II altijd uit op een stevige confrontatie met de keerzijde van de medaille. Onze minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid moet niets hebben van schijnconstructies waarmee ook ondernemers in de binnenvaart de Nederlandse sociale premies ontduiken. Het ministerie neemt inmiddels met veertien Europese lidstaten deel aan een uitwisseling van arbeidsinspecteurs. Eerste succes Verder zullen de gegevens gekoppeld worden van administraties van gemeenten, belastingdienst, SVB, UWV en de arbeidsinspectie. Binnen dat verband boekte de Sociale Verzekerings Bank begin dit jaar al haar eerste succes tegenover een bemanningslid van een Nederlands binnenschip die tevergeefs een beroep deed op de Cyprus-route’ De navordering volgt. Via promotie en met goede opleidingen probeert de branche de komende vergrijzing op te vangen. Ook die jongelui die voor een toekomst in de binnenvaart kiezen, moeten niet onwetend op voordelig wijze in dienst genomen kunnen worden via slimmigheidjes met uitzendbureaus. Dat kan alleen maar tot een strop leiden wanneer ze door ziekte of ongeval een beroep moeten doen op een uitkering. Als we met zo’n reputatie worden besmet gaat het snel bergafwaarts met opvolgende belangstelling voor onze branche. BLN-Koninklijke Schuttevaer werkt aan kredietunie Toen een van de stutten niet gemakkelijk omver wilde bij de tewaterlating van de nieuwe tanker Edersee bij Pattje Waterhuizen, ging de hartslag bij vele aanwezigen toch wel iets omhoog. Het was vrijdagmiddag 4 juli, even over half zes en over minder dan een half uur zou het Duitse nationale elftal op het WK aftrappen voor de kwartfinale tegen Frankrijk. Tot opluchting van de vele Duitse aanwezigen – onder wie familie en vrienden van de Duitse eigenaar Thorsten Sanders en zakenrelaties van de Duitse werfeigenaren Daniel Gausch en Christian Hochbein – bleef de vertraging beperkt tot een paar minuten. Daarna gleed het casco probleemloos het water in en toog het gezelschap na een proost snel naar de tegenover gelegen Groningen Shipyard, waar het jaarlijkse Sommerfest begon met het gezamenlijk aanmoedigen van Die Mannschaft, die te volgen was op een groot beeldscherm. Het werd een feestelijk samenzijn, temeer omdat Duitsland die avond de Fransen naar huis stuurde en zich plaatste voor de halve finale. Met volop spijs en drank en de sfeer verhogende muziek van Sepp und die Steigerwalder Knutschbär’n bleef het nog lang onrustig aan het Winschoterdiep. (tekst en foto Jan Johan ten Have). Na aanhoudende klachten van binnenvaartondernemers die geen kredieten kunnen afsluiten, overweegt BLN-Koninklijke Schuttevaer de oprichting van een kredietunie. Dat is de uitkomst van onderzoek en gesprekken van een stuurgroep met ondernemers uit de achterban. Op zoek naar alternatieve financieringsbronnen passeerden diverse opties de revue. Volgens de stuurgroep vormt een kredietunie de meest geschikte alternatieve financieringsstroom. ‘Kredietunies werken voor-ondernemers-door-ondernemers en het zou de sector kunnen helpen om de doorstroming van schepen op ADVERTENTIE gang te houden en om de continuiteit van solide bedrijven te borgen’, zo licht de organisatie op haar website toe. De stuurgroep heeft besloten om de Verenigde Kredietunies Nederland in te schakelen om de voorbereidingen en oprichting te begeleiden. Maar, zo meldt BLN-Koninklijke Schuttevaer ook: ‘Inmiddels krijgen we positievere signalen vanuit zowel de banken als de ondernemers. Er wordt mondjesmaat weer krediet verleend aan startende ondernemers die met een klein schip willen beginnen en vernieuwingen/investeringen worden weer makkelijker door banken gefinancierd.’ SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant