Views
2 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 4

De Binnenvaartkrant 4 15 juli 2014 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,80 per mm in hoogte, excl. 21% BTW. Je bent niet meer daar waar je was, maar overal waar wij zijn… Hartverwarmend was het dat zo velen ons bij het afscheid van mijn allerliefste man, onze geweldige vader, schoonvader en innig geliefde, trotse opa Arie Kooiman terzijde stonden. Totaal onverwacht is veel te jong van ons heengegaan onze lieve vader en trotse opa Bertus Holman Barry * Muntendam † Lemmer 25 november 1957 7 juli 2014 sinds 15 november 2011 weduwnaar van Theadora Langius. Tamara en Marc Remondo, Diégo, Calvin Liesbeth en Bouke Danjel, Roimer Ramona en Wilfred Barry en Jamilla, Ricardo, Gabrièlle Schouw 42, 8531 BL Lemmer De crematieplechtigheid heeft plaatsgevonden op zaterdag 12 juli jl. in crematorium Schoterhof te Heerenveen. W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl GEVRAAGD: MS 900 / 1200 jaren 50/60, Certificaat moet nog ca, 1 jaar geldig zijn MS 50 x 6.60 m. MS max. l. 55 m. PONTON 40 x 20 m. PONTON 30 x 10 m. MOTORSPITS CEMENTTANKER BUNKERBOOT ca. 100 t. Rondvaartboot A’dam model www.debotshipbrokers.nl GEZOCHT: KAPITEIN Voor koppelverband in ARA gebied. 2 weken op / 1 week af. Loon overeen te komen. Voor meer info en een sollicitatie: 0032 (0)476.55.19.01 erikgasten@skynet.be TE KOOP OF HUURKOOP sleepduwboot 730 pk, kijkhoogte 9 meter, salon met keuken en twee slaapkamers. TE KOOP Tel. 06-53153374 De belangstelling neemt het verdriet niet weg, maar geeft ons het gevoel dit niet alleen te dragen. Wij zijn als familie ontroerd door de overweldigende belangstelling. Het is voor ons onmogelijk u allen persoonlijk te bedanken. Zwijndrecht, juli 2014 Tally Kooiman - de Boer Jeannette en Walter Thomas Jade Leonie en Gijs Guusje Pien 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL www.huizinga-snijder.nl Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Schubboot “AISCH” ca. 12,05 x 7,30 x ,2,00 m (LxBxTiefgang) Drijvend chalet(registergoed) in gebruik geweest als restaurant. 3 Verdiepingen. -sousterrain: ca. 250 m2 -parterre:ca. 160 m2 -1e verdiep. 80 m2 De buitenmaat van het ”schip” is 14,0 x 25 meter en de hoogte is ca. 8,5 meter. De romp is van staal en recentelijk nieuw gecoat. Te gebruiken als woning, kantoor, werkschip, horeca, verenigingsgebouw enz. Huidige ligging in Gouda. Vraagprijs: € 195.000,- excl. omzetbelasting Inl.: Jachthaven ’t Wilgerak 06-20850200 Bevrachter / Dispatcher Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als Bevrachter ben jij dagelijks bezig met het indelen van schepen en heb je contact met onze kapiteins. Je houdt onze klanten op de hoogte van bezigheden van onze schepen. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Bachelordiploma Expeditie Stressbestendig en enige affiniteit met de scheepvaart SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 15 juli 2014 VIBIA schenkt cheque aan Lilian van Hiele DOOR JOHAN DE WITTE Verrast maar blij ontving Lilian van Hiele van Steunpunt Binnenvaart voor haar maritiem sociaalmaatschappelijke inzet een cheque van 1.000 euro. In gezelschap van een 8-tal VIBIA-leden en de pers overhandigde secretaris Marina de Waardt de cheque, opgebracht uit kalenderverkoop. In een korte speech sprak Marina haar bewondering uit over de steun en hartverwarmende daadkracht waarmee Lilian mensen helpt. Lilian van Hiele spreekt maritieme taal. Zij begon in 1975 als lerares op het Internaat voor Schipperskinderen in Dordrecht. In 1988 bevond zij zich als journaliste midden in de maritieme branche en gaf ze haar betrokkenheid met de beroepsgroep in Weekblad Schuttevaer, helder weer. Vervolgens onderscheidde Lilian zich jarenlang onder de vlag van het AMVV Steunpunt. Toen hiervan in 2005 het doek viel, wisselde zij de vlag voor Steunpunt Binnenvaart. Anders zou sociaal maritieme hulp verdwenen zijn! Steunpunt Binnenvaart Tot dusver ontving Steunpunt Binnenvaart 1275 hulpaanvragen, waarvan 250 in 2013. Lilian is de brug naar talrijke instanties. ‘Maar ik ben niet alleen; wonderen bereik je doordat iedereen je helpt’, haast zij zich te zeggen. ‘Ik kan beschikken over een geweldig netwerk waarin onder andere banken, havenmeesters, de psycholoog, jurist of arts een belangrijke rol spelen.’ Zij noemt zichzelf een ‘onbekende bekende’ en heeft de durf bij elk loket aan te kloppen. Lilian is een Lilian van Hiele (r) krijgt de cheque van Marina de Waardt. (foto Johan de Witte) diplomaat en stevige bemiddelaar voor degene die “geen water meer onder de kiel heeft”. Daarbij is Lilian dankbaar dat ze voor velen iets kan betekenen. ‘Praten is het begin van een oplossing’, volgens de inspirerende persoonlijkheid. VIBIA Deze vereniging voor schippersvrouwen is opgericht is doordat vrouwen anders tegen problemen aankijken dan mannen. Initiatiefneemsters Diana Hulzebos (voorzitter) en Marina de Waardt (penningmeester) worden sinds de oprichting 20 maart dit jaar, gesupport door reeds 92 actief meevarende leden! De dames zijn trots op hun succes. VIBIA is een stem tegen politiek, wetgeving en overheidsbeleid dat niet deugd. Als groep dringt VIBIA door tot Den Haag en Brussel met economische en sociaal-maatschappelijke evenals praktische problemen. Actie met saamhorigheid als kernwoord! VIBIA onderhoudt een levendige website: www.vibinactie.nl. Overcapaciteit blijft een probleem >> Vervolg van de voorpagina Maar diverse oliemaatschappijen zouden dat op korte termijn al willen invoeren. ABN AMRO schat dat de komende jaren circa 220 enkelwandige tankers weg moeten, ‘maar de vermindering van deze capaciteit zal de vraag nog niet in lijn brengen met het aanbod’. Alarm De Europese Schipper Organisatie sloeg vorige maand alarm over de slechte tarieven in de tankvaart, die al een poos onder de kostprijs liggen. ‘Noodgedwongen besparingen op personeel, onderhoud, veiligheid en verzekeringen brengen veiligheid en kwaliteit in gevaar. Om niet te spreken van vertraging en uitstel van verdere investeringen die daarvan het gevolg zijn.’ Hoewel er voor de binnenvaart als geheel sprake is van een stijgende omzet, blijft het vooruitzicht voor een aantal deelmarkten (grote droge lading en tankvaart) toch zorgwekkend, schrijft ABN AMRO in zijn update voor de transportsector. ‘Deze deelmarkten kampen met een overcapaciteit waardoor de bezettingsgraden laag zijn. De lage tarieven als gevolg van deze overcapaciteit vormen al langer een probleem. Externe factoren, zoals stremmingen of laag water zorgden incidenteel voor hogere tarieven, maar onderliggend blijven de problemen met capaciteit een drukkend effect houden.’ De analyse van ABN AMRO is in grote lijnen een bekend verhaal: ‘Het grootste probleem is de aanwas van nieuwe schepen de afgelopen jaren, terwijl de goederenstroom deze toename van capaciteit niet kon absorberen. Daarnaast zijn de nieuwe moderne schepen die in de vaart gebracht worden efficiënter dan de oudere schepen. Dit zorgt er voor dat deze schepen meer goederen kunnen vervoeren en daardoor nog meer capaciteit in de vaart zetten.’ Verkeerde keelgat ‘Een derde oorzaak van de overcapaciteit blijkt de lage verkoopbaarheid van binnenvaartschepen buiten Nederland of zelfs Europa. Schepen, die vanwege een (dreigend) faillissement verkocht worden komen vaak – goedkoper – weer in de vaart. Dit zorgt er niet alleen voor dat de overcapaciteit blijft bestaan, maar ook dat er een additioneel drukkend effect op de kostprijs ontstaat.’ Tot slot merken de economen van de bank nog op: ‘Het oplossingsgerichte vermogen vanuit de sector zelf blijkt beperkt met name door dat de sector te versnipperd is.’ BLN onderschrijft de conclusies en stelt dat die niet bepaald nieuw zijn. Die laatste zin schiet de brancheorganisatie echter in het verkeerde keelgat: ‘Door steeds maar te blijven roepen dat de binnenvaart versnipperd is, lossen we niks op. Het doet ook geen recht aan de inspanningen die de branche levert om tot eenheid te komen middels het oplijnen van de branchevertegenwoordiging en het groeien van de coöperaties.’ BLN kaatst de bal ook meteen terug: ‘Daarnaast zou het behoorlijk bijdragen aan oplossingen als instituten zoals ABN AMRO erkennen dat ze zelf een deel van het probleem zijn en daarmee dus ook van de oplossing.’ STC-Group begint onderzoekstak Op 1 juli is STC-NESTRA van start gegaan. Dit nieuwe onderdeel van de STC-Group gaat zich bezighouden met toegepast onderzoek en advies op het gebied van duurzaam transport en logistiek. De organisatie werkt in opdracht van publieke en private organisaties in binnen- en buitenland zoals ministeries, de Europese Commissie, de Wereldbank, bedrijven en brancheorganisaties. NESTRA staat voor Netherlands Expert Group for Sustainable Transport and Logistics. STC-NESTRA maakt gebruik van de binnen de STC- Group beschikbare expertise, capaciteit en het netwerk. Het 4-koppige team beschikt over expertise op het gebied van binnenvaart, multimodaal transport en transport- en handelsbevordering. Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Noordeinde 3, Postbus 14, 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, TELEFOON: 06-51838726 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174

Binnenvaartkrant