Views
4 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 15 juli 2014 ZF Marine Krimpen Parel van het Victoriameer DOOR JOHAN DE WITTE Schoolkinderen vonden het een parel en mochten de veerboot zijn naam geven. De Pearl onderhoud een dienst tussen Bukakata (vaste land) en Kalangala (belangrijkste stad op Bugala Island) in het Victoriameer. De roll-on-roll-off is bij JGH Marine in Tanzania gebouwd en sinds 2012 in gebruik. Het was de eerste GL gecertificeerde veerpont in Oeganda en is met twee ZF AT 3111 diesel gedreven deck-mounted thrusters uitgerust. ZF Marine Krimpen nodigde engineer Maximillan Okoko uit voor het volgen van een technische opleiding om bij reparatie en onderhoud ter plaatse de gang erin te houden! Praktijkonderricht Maximillan lacht breed als we hem vragen of hij bij terugkomst de belangrijkste man aan boord zal zijn. Een bescheiden ‘nee’ gaat vooraf aan zijn antwoord: ‘KIS leidt de plaatselijke jeugd op tot engineers. Tien leerlingen zijn reeds actieve medewerkers op de veerboot Pearl.’ Winfred de Bruin en Arjen Hoo gendijk, technische mannen van ZF, geven Maximillan praktijk onderricht en kennen derhalve het Oegandees-Engelse accent inmiddels om hier en daar te verduidelijken. ‘Maximillan pakt het goed op! Aanvullend op zijn praktijkervaring leren we hem de ins and outs van ons product. We regelden ook een technische instructiedag bij MAN Rollo in Zoetermeer, de leverancier van de dieselmotor aan boord.’ Mooie ervaring?, vragen we Maximillian? Hij De Pearl op het Victoriameer. knikt overtuigend. Ofschoon onze Hollandse keuken zijn maag ietwat ontregelde, heeft de ervaring hier hem veel geleerd en is hij straks in staat ZF- en MAN Rollo-materiaal te onderhouden. KIS De Pearl is gerealiseerd en wordt beheerd door Kalangala Infrastructure Services (KIS). De Private Infrastructure Development Group (PIDG) en Infraco Afrika zijn de drijvende krachten achter het project. PIDG is een wereldwijde organisatie die met private donoren de leef-/economische omstandigheden in ontwikkelingslanden verbetert en ook bij deze veerpont een cruciale rol heeft gespeeld. Wereldwijd heeft de ZF Groep 122 productiebedrijven met circa 73.000 medewerkers. De ZF Groep heeft een grote reputatie in de autoindustrie, maar levert onder andere ook gearboxen voor windmolens, aan de luchtvaart, rail, offshore en uiteraard de scheepvaart. Ofwel: ZF beheerst techniek! De business unit Marine Propulsion Systems biedt een breed programma in maritieme voortstuwing voor de beroeps- en pleziervaart met een vermogensbereik van 10 tot 14.000 kW. In Krimpen aan de Lek worden thrusters gebouwd die kunnen worden geconfigureerd in allerlei installatievarianten zoals: Z- en L- drive, deckmounted units, retractable en transverse thrusters. Reiner Viebahn is managing director in Krimpen: ‘Klanten denken meer en meer in duurzaam materiaal. Wij willen met onze organisatie een stap voor zijn. Innoveren en verbeteren heeft daarom continu aandacht.’ ‘Neem de deckmounted thrusters bijvoorbeeld die we leveren aan Bangladesh, India, Indonesie en Afrika. Het materiaal bezit eenvoud en kwaliteit als kenmerk. In moeilijke en veelal bijzondere omstandigheden wordt dit materiaal gebruikt, waar een goede mogelijkheid voor reparatie lang niet altijd voorhanden is.’ ‘De feedback uit die regio’s bepaalt onder andere het sociale gezicht van ZF. Met name opleiding, zoals die van Maximillan Okoko, heeft onze aandacht.’ Victoriameer & business Bugala Island is een prachtig gebied. In en rondom hoofdstad Kalangala zijn hotels en resorts te vinden. Bugala is een van de minst door toeristen bezochte gebieden van Oeganda. Duiklocaties zijn van ongelooflijke schoonheid. Het Victoriameer is de habitat van nog altijd honderden vissoorten en onder andere het nijlpaard. Sinds het midden van de jaren ‘50 wordt het meer echter geteisterd door een opeenvolging van negatieve invloeden, waar de mens schuld aan heeft. Een van de slechte dingen is de introductie van de nijlbaars en de waterhyacint. Een ander kwalijke ontwikkeling voor de bevolking is landgrabbing waarmee de palmolie-business immense vormen aanneemt, ten koste van historische landeigenaars. Proficiat met uw nieuwe mts ANTARES Zeker in de vaart met: Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Antares Wij leverden: 9x frequentiegeregelde Bornemann ladingpomp, type W7.2zk-75/2. Deze pompen hebben elk een capaciteit van 200m3/uur bij een werkdruk van 8 bar en een viscositeit van maximaal 380 cSt. Ze zijn voorzien van explosieveilige ABB elektromotoren met een vermogen van 98 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering en 1 x Strippomp W3.1zk-30/1 Tevens voorzien van een explosieveilige ABB elektromotor met een vermogen van 8,6 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering. Omdat EPS alleen gebruik maakt van A-klasse materialen is een langdurige en probleemloze werking met hoge mate van bedrijfszekerheid voor deze pompsystemen gegarandeerd. Voor extra info: info@epsbv.com In samenwerking met: Wij feliciteren Marbia Shipping BvBa met het mts Antares en wensen hen een behouden vaart. Bel of mail voor een geheel vrijblijvende afspraak Biesboschhaven Zuid 9 ∙ 4251 NM Werkendam ∙ Tel. 0183-500855 info@scheepsinterieurbouw.nl ∙ www.scheepsinterieurbouw.nl

De Binnenvaartkrant 25 15 juli 2014 Mts Antares: derde VEKA-schip voor familie Braeckman-Hellebosch DOOR HANS HEILIGERS Terwijl aan de Biesboschhaven-Zuid alles in gereedheid wordt gebracht voor de doop van het passagiersschip William Shakespeare, worden aan de noordzijde van die haven de laatste zaken in orde gemaakt van het mts Antares. Het schip heeft een goede afbouwperiode en een prima verlopen proefvaart achter de rug. Het staat schitterend in de verf waarbij het blauw-rode logo van Marbia Shipping stevig tot uitdrukking komt tegen het witte stuurhuis. Als we aan boord gaan van het 135 meter lange type-C-tankschip meldt zich daar ook een lasser die nog even iets komt aantikken. In de woning worden we verwelkomd door Mario en Bianca Braeckman-Hellebosch. Ruim een jaar terug maakten wij voor het eerst kennis met het koppel. Het was bij een groots evenement dat was opgezet voor de doop van mts Antibes, hun tweede nieuwbouw. ‘Deze keer willen we niet zo uitgebreid op de voorgrond treden’, zegt Bianca terwijl ze koffie voor ons op tafel zet. ‘Gewoon alleen met onze kinderen, de familie en wat vrienden: heel kleinschalig’, licht ze toe. Wij leverden het stuurhuis GEFELICITEERD.. ...met het mts Antares Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl (foto Hans Heiligers) Identiek casco Hun eerste nieuwbouw werd in 2005 overgedragen, eveneens door VEKA. Dat betekent drie nieuwbouwschepen van dezelfde werf. ‘Dat kan niet anders betekenen dan dat jullie zeer tevreden over VEKA zijn’, merken we op. ‘Kijk, als je niet tevreden bent over een werf, ga je daar niet voor een tweede maal bouwen en zeker niet voor de derde maal’, antwoordt Mario Braeckman. ‘Het zegt ook iets over de contacten en de kwaliteit die we steeds hebben ervaren’, vult hij aan. Natuurlijk zijn wij benieuwd naar de zakelijke overweging die voor het koppel de aanzet gaf voor de bouw. Zoals gezegd was Mario uiterst tevreden over zijn vorige schip. Er lag nog een identiek casco dat met dezelfde ponton was aangekomen en op een of andere manier heeft hij het idee om ook dat casco te kopen niet meer losgelaten en is hij in gesprek gegaan met VEKA. Vliegwiel Het ondernemersbloed blijft tenslotte altijd stromen en Mario en Bianca zagen er een serieuze deal in. Vooral de wetenschap dat dezelfde tekeningen door dezelfde leveranciers moeiteloos konden worden gebruikt en de afbouw in een stroomversnelling zouden rengen, bracht de beslissing over de derde nieuwbouw steeds dichter bij de streep. Er werd overeenstemming bereikt die met handtekeningen werden bekrachtigd waarna de afbouw zijn beslag kreeg. Geheel volgens verwachting is de afbouw-periode vlot verlopen waardoor het vliegwiel van de ervaring die het werfpersoneel en de onderaannemers nog paraat hadden van de bouw van het zusterschip mts Antibes op volle toeren draaide. Het schip en de familie zijn klaar om binnen enkele dagen de haven van Werkendam achter zich te laten. Ze boften met hun nieuwe bemanning die zonder uitzondering door de bemanning van de andere schepen in contact is gebracht met Mario en Bianca. ‘En dat zegt dan weer genoeg over de sfeer aan boord’, denken wij. De bemanning krijgt een ruime woning met eigen kamers en dat geldt ook voor de familie. Unibarge De eerste tijd blijven Mario en Bianca aan boord om de bemanning vertrouwd te maken met het schip. Over enkele weken hebben hun zonen Jonas, Thomas en Mathias vakantie en dan komen zij eveneens aan boord van het nieuwe schip. Eerder genoten ze al van de proefvaart en ze zijn bovendien zo veel mogelijk in de weekeinden aan boord of gezamenlijk met hun ouders in huis. We kunnen het schip traceren in het ARAgebied en op de Benedenrijn. Aan de mast zal de vlag van Unibarge in top hangen. Wie leverden aan het mts Antares Veka Shipbuilding B.V. diameter 1700mm, 5-blads en met LR boegschroef: type VBS1200SR. Verticaal type Jura, alu sierradarmast type DMC Werkendam B.V. RVS ijzerwerk Levering compleet schip (turnkey project) certificaat. vermogen: 2 x 441 kW /1800 Compromis, alu heklichtbeugel type Dik den Hollander interieur advies en Unibarge B.V. Bevrachting Den Breejen Shipyard Verhaar Omega Air & Nitrogen Millennium, stuurhuistrap, wentelroeftrap realisatie Complete stoffering, woning en SON Scheepsverzekeringen i.s.m Lecour 2x schroefasinstallatie Atlas Copco Marine Air System GA11 met met hoogglans leuning. RVS naturel stuurhuis, incl. PVC vloeren, tapijt, & Co bvba Verzekering IHC Sealing Solutions geïntegreerde luchtdroger, opgebouwd op tankdektrappen, RVS hoogglans gepolijste zonwering, meubels, matrassen en Lecour & Co bvba i.s.m. SON Schroefasafdichtingen een gegalvaniseerde 500 liter LRoS wegneembare uitlaten en RVS316 bedtextiel en raambekleding Scheepsverzekeringen Verzekering Damen Marine Components Straalbuizen gekeurde ketel. gepolijste spiegelplaten met uitlaten VE- Woning en Scheepsstoffering Lloyd’s Register of Shipping EMEA Van der Velden Marine Systems WindeX Engineering B.V. Airconditioning, Imtech Marine Netherlands Ve-screen zonwering stuurhuis Classificatie Stuurpaneel: HP 6000, hydraulisch overdrukinstallatie, afzuiging accommodatie Nautische apparatuur Van Dongen Verf B.V. Verf Algemene Schippersbond Antwerpen aggregaat: HPP 6000-360 / 2-1-0/11 kW, en RVS klaproosters Periskal cvba PC kaart/ navigatiesysteem Veka Piping & Industry B.V. Accountancy roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75, Minimax Brandbeveiliging B.V. Orlaco Products B.V. Camerasysteem Dekleiding systemen ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. hydrodynamische profielroeren: 4 stuks HD Brandbeveiligingsapparatuur Dacom Werkendam B.V. Travelvision W&O Europe Afsluiters en appendages Voortstuwing: 2 x ABC type 6DZC op 800 200 Polmai Brandbeveiliging B.V. Duo gelijktijdig, Astra 1 & 3, EPS European Pump Services B.V. rpm met 1105 kW NRF B.V. Bunkoelers hoofdmotoren Brandblusmaterialen, veiligheidsmiddelen telefooncentrale en 4G Router 9x frequentiegeregelde Bornemann Vulkan - DMR Flexibele opstelling motor Blokland Non-Ferro B.V. en bijboot RIWA Rafa B.V. Ramen ladingpomp, type W7.2zk-75/2. Global Alignment B.V. Beunkoelers van de generatorsets Werkina Werkendam B.V. De Leeuw & Van Vugt BV Deze pompen hebben elk een capaciteit Uitlijnen voortstuwingsinstallaties De Ruyter Dieseltechniek B.V. De complete elektrische installatie, incl. 2- Betimmering woning en stuurhuis van 200m3/uur bij een werkdruk van 8 bar ADS van STIGT Masson marine 2x generatorsets 525 kVA t.b.v. draads data besturing, monitoring Hoko Installatiebedrijf en een viscositeit van maximaal 380 cSt. keerkoppeling type MM W12000, 2,545:1. boegschroef- / ladingpompbedrijf systeemmet touch-screen bediening, Levering en aanleg sanitaire installatie Ze zijn voorzien van explosieveilige ABB PTO type 0 voor aandrijving van motor: Caterpillar C18 ACERT, generator: completenautisch pakket, tank-meet Tegelgalerij den Dunnen Levering tegels elektromotoren met een vermogen van 98 stuurwerkpomp. Schroefas gedreven Marathon 573 RSL 4034. Generatorset 85 systeem, Orlaco camerasysteem, complete Tegelzettersbedrijf Ippel Tegelzetter kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering en 1 x ingebouwde sleepsmeerpomp. kVA t.b.v. boordnetbedrijf in omkasting airco installatie, Travelvision Electric Comfort Vloerverwarming t.b.v. Strippomp W3.1zk-30/1 ADSvanStigt bedieningssysteem motor: John Deere 4045 HFG82A, antennesysteem, Tresco Ecdis Inland de 2 badkamers en het stuurhuis. Tevens voorzien van een explosieveilige gebasseerd op de ZF MicroCommander generator: Marathon 363 CSL 1607. Viewer en Oceansat AIS installatie. Loggers Rubbertechniek B.V. ABB elektromotor met een vermogen van incl. Throttle ramping module. Op de brug Generatorset 85 kVA t.b.v. boordnetbedrijf Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Flexibele opstelling woning 8,6 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering. is een MC2000-4 hendel gemonteerd. motor: John Deere 4045 HFG82A All Pumps Holland B.V. Dijvler Materiaal B.V. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Axces B.V. generator: Marathon 363 CSL 1607 Victor pompen en appendages Boeg- en achterankerlier, ankers, kettingen Tankmeetapparatuur Uitlaatgassendemper generatorsets De Ruyter Service B.V. Opstarten en Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie en ankerdraad Heatmaster B.V. Pinta Unisol B.V. inregelen van de door de Ruyter EBR Marine Constructions Scheepskranenbouwn Arnhem B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Isolatie uitlaatgassensystemen Dieseltechniek geleverde generatorsets Stuurhuis met hefkolom Misti autokraan TankTech B.V. Tankinhoudsmeting AMW-Marine B.V. 2 scheepschroeven Verhaar Omega B.V. 2x Verhaar H.O.C. Beerens B.V. Alu sierradarmast Dockmarks Signs B.V. Belettering Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant