Views
3 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 15 juli 2014 Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl VOOR HET MTS MART LEVERDEN WIJ: Mitsubishi S16R-C2MPTK 1700 pk @ 1600 rpm WIJ WENSEN MART SCHEEPVAART B.V. EEN BEHOUDEN VAART MET DE MTS MART WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op Wij wensen Mart Scheepvaart B.V. een behouden vaart met mts Mart Lindtsedijk 30 NL - 3336 LE Zwijndrecht Tel: +31 786 299 490 Mail: operations@bftrans.nl BFT Tanker Logistics B.V. wenst Mart Scheepvaart B.V. en bemanning een behouden vaart! en fiscale begeleiding voor Mart Scheepvaart B.V. en wensen hen veel succes. Boschstraat 18 5301 AD Zaltbommel www.2count.nl T +31 (0)418 512250 F +31 (0)418 517401 E info@kantoorbaars.nl VOORTVAREND VERZEKERD U JIJ WIJ EOC! De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen BFT is nog op zoek naar dubbelwandige schepen om de vloot te versterken. Indien interesse graag contact opnemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of johann@bftrans.nl HOERA, OOK MTS MART VAART ONDER EOC VLAG! Net als 3.000 andere ondernemers kiest Mart scheepvaart bv ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen MTS Mart veel geluk! T. 088 6699500 | eoc.nl

De Binnenvaartkrant 21 15 juli 2014 Mts Mart: baanbrekend model DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer Mart Scheepvaart BV besluit een nieuwe tanker te laten bouwen, gaat het in de oliebusiness nog voor de wind! De prijs is gunstig, BFT in Zwijndrecht kan een schip gebruiken, de financiering is rond en het casco wordt bij Gebr. de Jonge in Kladovo gebouwd en door Shipyard Trico geïnstalleerd. Bovendien bijt mts Mart ook nog eens de spits af als eerst verzekerde bij het nieuwe EOC! Wanneer het 110 x 11,45 meter casco bij Shipyard Trico arriveert is de wind gedraaid in de oliebranche. Evenwel is innovatie de winst van tegenwind! En heeft het door Aqua Logic BV ontworpen casco een revolutionaire vorm, die naar verwachting een beter voorstuwingsrendement realiseert ten opzichte van standaardschepen! Critici zeggen: “Dat bestaat niet na eeuwen scheepsbouwontwikkeling.” Niettemin! De Onderneming 4 is reeds meer dan een jaar in de running en heeft de ruim 20 procents rendementsverbeteringtheorie van Frans van Meerendonk (Aqua Logic), in vergelijk met gelijkwaardige schepen, al bewezen. Scheepsbouwkundige elementen om een beter voortstuwingsrendement bij een enkelschroever te realiseren zijn onder andere: de schroef moet precies draaien in het slot van het achterschipmodel op het punt waar de druk het hoogst en bijgevolg Een wegneembare trap in de fraaie, slimme keuken. Mart terug van het Vuile Gat. (foto Johan de Witte) propulsion het grootst is. Essentieel is de 5 graden naar achter oplopende trimplaat die achter en boven het schroefvlak is geconstrueerd. Deze stuwt tijdens full speed het achterschip met zo’n 4 bar schroefwaterdruk omhoog. Hierdoor zal het schip op zijn eigen hekgolf gaan surfen, waarmee brandstofverbruik spectaculair wordt gereduceerd en snelheid wordt behouden. ‘Het effect kan worden versterkt met ultradunne roeren – profiel aan de buitenkant maar recht binnen – met een schep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerbladcenterline’, aldus Van Meerendonk. Dolfijn-kenmerk Activiteit van voor tot achter. Een wirwar aan slangen en kabels duiden dat de Mart nog aan de navelstreng van Trico ligt. Niettemin is het morgen proefvaren, horen we van voorman Robert Joosten. ‘Kom na de proefvaart voor het interview, dan weten we meer.’ Op 26 juni springen we aan boord. Een rimpelloze Volkerak, blauwe lucht, goede stemming, betekent proefvaart geslaagd! Henri Kruisinga, projectleider van Shipyard Trico: ‘Van deze afmeting hebben we er al vijftien afgeleverd waarvan ik de proefvaart gegevens registreer. Tot nu toe is deze de snelste.’ Nu mag je met 1.700 pk Mitsubishi van Koedood wel verwachten dat er behoorlijk gang in zit, niettemin draagt het onderwatercasco met zijn Dolfijn-kenmerk hieraan ongetwijfeld bij! We spreken Frans van Meerendonk die in vergelijk met de Onderneming 4 meer winst verwacht had, echter hij heeft het nog over verschillende zaken die moeten worden bijgesteld. ‘Na een paar reizen zijn we in vergelijk met overeenkomstige afmetingen pas zeker van de procenten winst. Het volgende casco uit Kladovo is onderweg. Hiervan zijn alle mogelijke weerstanden weggepoetst en het wordt tevens uitgerust met Aqua Logic roeren.’ We zullen het volgen! Mart Scheepvaart BV is eigenaar met Tonny van Strien aan het roer. Tonny filosofeert graag over het ideale schip. Op een paar puntjes na klaar. (foto’s Johan de Witte) Zelf noemt hij zich ‘bootjesgek’. ‘Je onderneemt en stelt vast dat door brandstofkosten de prioriteit verschuift van snelheid naar zuinig en duurzaam evenals efficiënte exploitatie. Graag wilden we een 8- tanksschip. Het voorschip is vrij scherp en het achterschip vrij vol en draagt dus goed. Deze tijd dwingt tot economisch werken en is ook de reden waarom een schip in combinatie snelheid, draagvermogen en duurzaamheid altijd een compromis blijft.’ Voor de uitvoering van de Mart geldt dit overigens niet: Trico Piping installeerde alle leidingen met dubbele afsluiters in de ladingzone. Aan de pompen hangt het label Marflex, de Caterpillar-energie komt van Dolderman. De kopschroef is overduidelijk een Veth-Jet. We komen na de proefvaart David Brinkhuis van Willemsen interieur nog tegen, die met collega’s de laatste hand legt aan een “rederij-pluswoning”, zoals hij dat noemt. ‘Mooi materiaal gebruikt; vooral stuurhut, keuken en sanitair verdienen aandacht’ meldt hij. Enthousiast is hij over de doorgang vanuit de woning naar de stuurhut die op tekening ontbrak en naar aanvraag op de valreep is gerealiseerd. ‘We hebben daar een uniek wegneembare, comfortabele trap gemaakt.’ De open dag van dit “baanbrekend model” vond natuurlijk plaats in Kerkdriel. Twee dagen later meldde mts Mart zich aan de terminal voor een reis naar Roeselare! Wie leverden aan het mts Mart Trico Shipyard B.V. Levering casco en rendement) straalbuis en 5-blad: CuNiAl® algemene dienst. stoffering banken woning / stuurhuis SLURINK bunkerstations Bunkerstation afbouw van compleet schip (Turn-key project) straalbuisschroef diameter: 1700 mm. Veth Propulsion B.V. Veth-Jet, type 4-K- Rafa B.V. Ramen Muehlhan B.V. Shipyard Kladovo Bouw casco Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. 1200 (390 kW / 1800 rpm) Willemsen interieurbouw & Stralen en coaten van de ladingtanks Gebr. de Jonge Shipbuilding Services Schroefcompressorset Marine Air System ClimaLogic B.V. Airconditioning, scheepsbetimmering B.V. Trico Piping B.V. B.V. Levering casco GA11FF, met ingebouwde koeldroger en overdrukinstallatie, gekoelde kast, Isoleren en betimmeren van achterwoning Complete machinekamerleidingen en het Aqualogic Ontwerp casco opgebouwd op 500 liter gekeurde, machinekamer ventilatoren, RVS afsluitbare en stuurhuis ballast systeem Groenendijk & Soetermeer gegalvaniseerde luchtketel. roosters en ontgassingventilatoren Meuzelaar Maritiem B.V. Levering sanitair BP Nederland BV Castrol smeermiddelen Lek- en stabiliteitsberekening Den Breejen Shipyard Schroefas Minimax Brandbeveiliging B.V. G. van Dreumel Tegelwerken Tegelzetter W & O Europe Afsluiters en appendages Rabobank Merwestroom Financiering De Waal Machinefabriek B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Combi Isolatie BV Isolatie woning Marflex B.V. 8 x MarFlex elektrisch BFT Tanker Logistics B.V. Bevrachting Schroefasrem Dolo Repair Alu. machinekamerplaten, Blommaert BVBA gedreven ladingpomp type MDPD-80, elk EOC Schepenverzekering Verzekering IHC Sealing Solutions Schroefasafdichting alu. beschermkappen en alu doorgang Voormast type Improval, met capaciteit van 100 m3/ Lloyd’s Register EMEA Classificatie Van der Velden Marine Systems stuurhut woning dakradarachtermast type Nikki, EPS European Pump Services B.V. Administratiekantoor Baars Accountancy Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch aggregaat: Electric Marine Support Binnenvaart heklichtbeugel type Arizona, set 1 x Bornemann Slobpomp type W3.1zk- Koedood Dieselservice B.V. HPP 2700-280} 1-1-1/7,5 kW, roeraandrijving: B.V. Electrische installatie boordlichtbakken en stuurhuttrap 30/1, voorzien van een explosieveilige ABB Voortstuwing: Mitsubishi type S16R- 2 DWK 6080 /60, hydrodynamische Kampers Shipyard B.V. EBR Marine Constructions Ankerlieren elektromotor met een vermogen van 6,3 C2MPTK 1700 pk @ 1600 rpm profielroeren: 2 stuks HD 200 Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek. Winteb B.V. Ontluchtingen kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering One Site Alignment Uitlijnen, funderen en Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers All Pumps Holland B.V. Dockmarks Signs B.V. Belettering Hoveko B.V. Complete tankmeting en - vastzetten van de voortstuwingsmotor Caldic Techniek B.V. Victor pompen en appendages O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V alarmering met behulp van Saabradars, Rubber Design B.V. Stamford generatoren voor Caterpillar type Imtech Marine Netherlands Diverse RVS werkzaamheden, inbouwen alsmede de temperatuur- en drukmeting. Flexibele opstelling hoofdmotor C 18 en John Deere generatorsets. Nautisch apparatuur van Marflex dektrunks t.b.v. de TankTech B.V. Tankinhoudsmeting ADS van STIGT Masson keerkoppeling Dolderman B.V. Voor aandrijving van Periskal cvba Periskal Viewer systeem ladingpompen. Levering ballastpomp incl. Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen Axces B.V. Uitlaatgassendempers boegschroef en ladingpompen en 2 4 Com Telecommunicatie aandrijving Polmai Brandbeveiliging B.V. generatorsets Caterpillar type C18 met Stamford VE- Woning en Scheepsstoffering Miron B.V. Brandblusmaterialen, veiligheidsmiddelen, Wartsila Netherlands B.V. 1x HR® (hoog generator. 2 John Deere generatorsets voor Ve-screen zonwering stuurhuis en RVS uitlaten en machinekamerbeplating bijboot en stuurstoel

Binnenvaartkrant