Views
1 year ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2

De Binnenvaartkrant 2 15 juli 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl VERSTOPTE met slijm bedekte DIESELFILTER? ACTICIDE® CMG voorkomt en bestrijdt dit probleem met maar 25 ml/500 liter diesel. Bestel via www.gbijt.nl DUWBAKKEN- ONDERLOSSERS- SPLIJTBAKKEN-SLEEPBOTEN www.geluk-verhuur.com of bel 06-15034312 ∙ Scheepsbetimmeringen ∙ Meubelmakerij ∙ Keukens ∙ Verbouwingen Wernz GmbH Wij zoeken: huurkoop schepen drogelading/ containergeschikt afm. 80 - 110 x 9 - 11,45 bouwjaar vanaf ca. ‘65 tot heden. Voor markt- conforme prijzen. +31610990812 +31649311667 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 Biesboschhaven Zuid 9 ∙ 4251 NM Werkendam ∙ Tel. 0183-500855 info@scheepsinterieurbouw.nl ∙ www.scheepsinterieurbouw.nl Unsere Leistungen: -Bau und Reparatur von Stromerzeugern aller Art (auch Sonderanfertigungen) -Verkauf und Einbau von Motoren, Generatoren und Zubehör aller Fabrikate -Verkauf und Einbau von Elektromotoren und Schalldämpfern -Mechanische und elektrische Reparaturen auch direkt vor Ort; 24 Stunden erreichbar Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Motorschiff “REIHER” ca. 17,60 x 3,80 x ,0,95 m (LxBxTiefgang) www.huizinga-snijder.nl Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 HOLLAND SHIP CLEANING: Ruimen 500 BAR+ verven, hydrojetten 2500 BAR. Tel. 06-17324458 Bel of mail voor een geheel vrijblijvende afspraak Generatoren - Motoren Stromerzeuger Sperlingweg 10 D-68626 Lampertheim Wernz@Wernz-GmbH.de www.Wernz-GmbH.de Telefon +49-(0)6206 910873 Fax +49-(0)6206 910874 Mobil +49-(0)171 3202050 (Mech.) +49-(0)163 7956156 (Elektro) Wir suchen einen Kapitän für unsere 85m Schiff. Das Schiff fährt im Hinterlandsverkehr der deutschen Seehäfen (Bremerhaven-Hamburg) in a1 Fahrt. Freizeit und Lohn nach Absprache. Tel 0031629209816 004915753170119 Shipfix Techniek levert, repareert en installeert aggregaten, pompen, lieren, hydrofoors e.d. Ook klein lasen ijzerwerk. Werkschip in gemeentehaven van ’s- Gravendeel. Scherpe prijzen en uurloon. www.shipfixtechniek.nl 06-15204640 Gevraagd: SCHIPPER/ KOPPEL Voor cementtanker ‘Corazon’ Vaargebied: Belgie, Nederland en Duistland (tot Duisberg) Info: telefoon : +32 475 442789 of email: info@gitrashipping.be GEVRAAGD VOLMATROOS m.s. “Argus” Weekenden vrij T 06-53662374 Na een slopende ziekte, waarvan hij de strijd heeft verloren. Verliezen wij onze zwager COEN ARTZ. Wij wensen Coby, kinderen en kleinkinderen veel sterkte in deze moeilijke tijd. Klaas en Imi - ms Moa Appie en Maud - ms Almajo ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 3 15 juli 2014 Binnenvaart krijgt 48-urige werkweek De Europese Commissie komt met een richtlijn die bepaalt dat werknemers in de binnenvaart maximaal 48 uur per week mogen werken. De nieuwe regelgeving is gebaseerd op een overeenkomst die werkgevers- (EBU en ESO) en werknemersvertegenwoordigers (European Transport Workers’ Federation) in 2012 op Europees niveau sloten. Het gaat om minimumeisen voor de vracht- en passagiersvaart op alle binnenwateren in de EU. De richtlijn sluit aan op de algemene arbeidstijdenrichtlijn voor werknemers. Veiligheid László Andor, Eurocommissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Zaken, heeft de nieuwe richtlijn gepresenteerd. ‘Goede werkcondities en passende rustperiodes in de binnenvaart zijn essentieel voor de gezondheidheid en veiligheid van het personeel aan boord, en daarmee ook voor de veiligheid van het vervoer.’ Als de voorgestelde richtlijn wordt aangenomen door de Europese Raad, gaat die gelden voor 31.000 werknemers in de binnenvaart. Andor gaat ervan uit dat daarmee een eerlijker concurrentie mogelijk wordt doordat de 9.645 scheepvaartbedrijven op dit vlak met gelijke condities te maken hebben. Vier weken vakantie Het aantal uren per week mag niet meer bedragen dan 48. Dat aantal geldt als gemiddelde over twaalf maanden. De nachtelijke arbeidstijd mag niet de 42 uur overschrijden. Personeel dient minimaal tien Er komen extra ligplaatsen voor de binnenvaart. Minister Schultz Van Haegen heeft besloten dat die bij de Prinses Margrietsluis in Lemmer en bij de Prins Bernhardsluis bij Tiel (in het Amsterdam-Rijnkanaal) worden gerealiseerd. uur rust per dag te krijgen – waarvan zeker zes uur aaneengesloten – en minstens 84 uur per week. Werknemers hebben op hun minst recht op vier weken vakantie. Bemanningsleden hebben ook recht op een jaarlijkse gezondheidstest, te betalen door de werkgever. Maatwerk De richtlijn is wel gebaseerd op de algemene Europese arbeidstijdenwetgeving, maar houdt rekening met de specifieke omstandigheden van de binnenvaart. Een goede oplossing, oordeelde vakbond Nautlius al eerder. ‘Als er voor de sector namelijk geen specifieke richtlijn tot stand was gekomen, zou de algemene richtlijn gaan gelden. En met die algemene richtlijn kan de binnenvaart, gelet op haar specifieke roosters in bijvoorbeeld de continuvaart van twee weken op en twee weken af, echt niet uit de voeten.’ ‘Ook is het niet zo dat werknemers in de binnenvaart minder hoeven te rusten of meer moeten werken dan werknemers in andere sectoren. Neen, maar er is wel meer flexibiliteit gekomen, of beter gezegd, werkgevers en werknemers hebben maatwerk voor de sector geleverd met voldoende bescherming voor de werknemers.’ Naast de Europese Raad kijkt ook het Europees Parlement nog naar de richtlijn. Wanneer die van kracht wordt is nog niet duidelijk. Deskundigen verwachten echter geen obstakels of vertraging meer. De eerste onderhandelingen begonnen circa negen jaar geleden. Die beslissing zorgt er voor dat het bestaande ligplaatstekort al dit en volgend jaar voor een groot deel kan worden aangepakt. Er is een totaalbudget van 6 miljoen euro beschikbaar. Met de projecten worden 66 tot 68 ligplaatsen gecreeerd. Er zijn al 51 ligplaatsen op de Maas bij Weurt, Heijen/Gennep, Sambeek en Belfeld gerealiseerd. Twee (kegel)ligplaatsen komen bij de Plofsluis op het noordelijk deel van het Amsterdam-Rijnkanaal. Minimaal vijf ligplaatsen zijn er gepland bij sluis Lemmer en in 2015 komen er acht tot tien ligplaatsen op het zuidelijk deel van het Amsterdam- Rijnkanaal. Top 10 De nieuwe ligplaatsen werden mogelijk na een motie van Elbert Dijkgraaf van de SGP en Sander de Rouwe van het CDA en een bijbehorend amendement. Dat amendement werd in de Tweede Kamer ingediend nadat BLN-Koninklijke Schuttevaer aan Kamerleden een top-10 van knelpunten voor ligplaatsen had gestuurd. BLN-Koninklijke Schuttevaer maakte in 2012 (samen met een klankbordgroep bestaand uit schippers) een inventarisatie van de knelpunten in het Nederlandse vaarwegennet. Daarna zijn de top- Genoeg ruimte voor montage Pieter Schelte Zo komt de Pieter Schelte er uit te zien. (illustratie Allseas) De Tweede Maasvlakte is van alle markten thuis. Eind dit jaar arriveert de Pieter Schelte er, het grootste schip ter wereld, om te worden afgemonteerd. Eigenaar Allseas heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met Havenbedrijf Rotterdam. De Pieter Schelte komt te liggen in de Alexiahaven. In het binnenmeer van Maasvlakte 2 is voldoende ruimte voorhanden. Speciaal voor het schip wordt daar een put gebaggerd. Het schip is momenteel in aanbouw in Zuid-Korea. In de Rotterdamse haven worden 65 meter lange balken van het hefsysteem geïnstalleerd. De hijsbalken worden in Italië gebouwd en komen per schip naar Nederland. Het schip is 382 meter lang en 10-lijsten opgesteld, die voor de lobby richting de Tweede Kamer werden gebruikt. maar liefst 124 meter breed. De Pieter Schelte wordt gebouwd voor het installeren of weghalen van bovenbouw- en onderbouwconstructies van grote offshore olie- en gasplatforms. Dat kan het gevaarte straks in één stuk. Het schip kan bovenbouwconstructies van offshore-platforms tot 48.000 ton en onderbouwconstructies tot 25.000 ton heffen. Dankzij de dubbele boeg kan de Pieter Schelte platforms omvatten. Het schip wordt eveneens uitgerust voor het leggen van grote pijpleidingen. Maritieme industrie ‘De bouw van de Pieter Schelte betekent een geweldige stimulans voor de maritieme industrie’, aldus Allard Castelein, presidentdirecteur van Havenbedrijf Rotterdam. ‘We zijn er trots op dat Groen licht voor extra ligplaatsen Hoewel op veel plaatsen nog altijd een ligplaatstekort bestaat, lossen de extra ligplaatsen een deel van de ergste knelpunten op. Minister Schultz van Haegen heeft toegezegd verder te blijven werken aan de aanpak van de overige ligplaatstekorten. Dat staat ook in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Overnachtingshaven Spijk Onlangs kwam ook de overnachtingshaven in Lobith weer Seen stap dichterbij. De gemeente Rijnwaarden, Rijkswaterstaat Oost- Nederland en de Provincie Gelderland ondertekenden op 2 juli de samenwerkingsovereenkomst daarvoor. De nieuwe haven komt in de Allseas verantwoordelijk is voor deze innovatie en blij dat de Rotterdamse haven er een bijdrage aan kan leveren. Het past in het streven van het Havenbedrijf om de haven verder te ontwikkelen als centrum van de mondiale maritieme industrie.’ Heerema Allseas is marktleider in de installatie van offshore-pijpleidingen. Het Zwitsers-Nederlandse bedrijf telt wereldwijd ruim 2.500 werknemers en heeft inmiddels 18.000 kilometers aan olie- gaspijpleidingen gelegd. Het schip is vernoemd naar de in 1981 overleden Pieter Schelte Heerema. Hij was de oprichter van Heerema. Zijn zoon Edward Heerema herhaalde dat kunstje met Allseas, waarvan hij nog steeds eigenaar is. Beijenwaard en gaat ‘Overnachtingshaven Spijk’ heten. In combinatie met de modernisering van de bestaande overnachtingshaven Tuindorp gaat het in totaal om circa zeventig ligplaatsen. Er is 119,4 miljoen euro beschikbaar. De werkzaamheden vinden naar verwachting plaats in 2018 en 2019. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant