Views
3 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 15 juli 2014 Binnenvaart in de knel door vertragingen bij ECT Binnenvaartoperators en inlandterminals klagen over de voortdurende vertragingen bij ECT. LINC, het samenwerkingsverband van het CBRB en de VITO, maakt zich ernstig zorgen ‘over de huidige gang van zaken op zowel de ECT-Delta- als Euromax-terminal’. De wachttijden zijn inmiddels opgelopen tot vier of vijf dagen. zijn ontstaan als gevolg van de late binnenkomsten van de containerschepen’. De scheepsagenten dringen aan op samenwerking tussen alle betrokken partijen om wachttijden op terminals tot een minimum te beperken. ‘Dat is goed voor de vlotte afhandeling in de hele logistieke keten – die van de binnenvaart incluis – en voor het belang van de Rotterdamse haven.’ Op Rotterdam-Antwerpen ervaart de binnenvaart de meeste last. Een aantal operators heeft op dit traject inmiddels een congestietoeslag ingevoerd voor het vervoer van en naar de Delta- en de Euromax-terminal. De toeslag is ruim 5 euro per TEU. De containervervoerders staan met hun rug tegen de muur. Naar verluidt wijken klanten uit naar de weg. De operators vrezen dat ze lading definitief kwijtraken als de vertragingen nog langer aanhouden. Ook zeeschepen wijken al uit. Ze verleggen hun koers van Rotterdam naar In Antwerpen. Logistiek Intermodaal Netwerk. Com (het samenwerkingsverband van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en de Vereniging Inland Terminal Operators) meldt dat binnenvaartschepen al maanden de dupe zijn van een zeer onbetrouwbare afhandeling. ‘Vertragingen van meer dan 48 uur waren tot voor kort geen uitzondering. De problemen bij ECT houden aan. (foto Tekst & Toebehoren) ECT ontkent niet dat er problemen zijn. De terminal beloofde dat de situatie begin juli min of meer genormaliseerd zou zijn. ‘In werkelijkheid blijkt de situatie echter alleen maar dramatisch verslechterd: er worden momenteel vertragingen van meer dan vijf dagen gerapporteerd.’ De binnenvaartoperators zien zich gedwongen tot de inhuur van extra schepen en voor het elders lossen van containers. Die gaan onder meer naar RCT, waarna ze vervolgens over de weg naar ECT gereden worden. Nieuwe kranen Volgens ECT wordt de huidige vertraging vooral veroorzaakt door de modernisering van de Delta-terminal. Er worden onder meer vijf nieuwe – grotere – kranen geplaatst en daardoor is minder kaderuimte en capaciteit beschikbaar. Daarnaast zouden veel deepsea-schepen extreem uit hun vaarschema’s lopen, terwijl ook het volume is toegenomen. De Rotterdamse cargadoors reageerden boos omdat de stuwadoor de zeerederijen de schuld geeft. ‘Het werkt contraproductief om naar anderen te wijzen als er ook in eigen huis problemen zijn’, aldus een verklaring van de VRC. De Vereniging ‘betreurt de huidige situatie bij ECT en de eenzijdige berichtgeving dat deze situatie zou Geen effect ‘Hoewel wij begrip hebben voor deze oorzaken, stellen wij tevens vast dat hier weinig nieuws onder de zon is’, vindt LINC. ‘Er is altijd een aanzienlijk deel van de deepsea-schepen out-of-window; het volume fluctueert regelmatig; en door onderhoud (of verstoringen) is er regelmatig minder capaciteit beschikbaar. Wat in dit geval de exceptionele vertragingen veroorzaakt, blijft dan ook onduidelijk.’ ‘Er zouden diverse maatregelen genomen zijn of worden door ECT om de situatie te verbeteren’, klaagt LINC, ‘maar het is niet bekend of alle beschikbare kranen ook bemand (kunnen) worden, in hoeverre de productiviteit verlaagd is en hoe die weer op peil gebracht zal worden. In elk geval zien wij tot op heden nog geen effecten van die maatregelen.’ De binnenvaartvertegenwoodigers vrezen dat het tot na de zomer zal duren voor de situatie weer genormaliseerd is. Wij leverden het stuurhuis GEFELICITEERD.. ...met het mts RP Brussel Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts RP Brussel Wij leverden: Wij wensen Intertrans Tankschifffahrt AG een behouden vaart met mts RP Brussel 1x Bornemann slobpomp type W3.1zk-30/1. Voorzien van een explosieveilige ABB elektromotor met een vermogen van 8,6 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering Voor extra info: info@epsbv.com

De Binnenvaartkrant 19 15 juli 2014 Vervanging in teken van modernisering >> Vervolg van pagina 19 Op het kantoor van dochteronderneming Intertrans Tankschiffahrt AG in Basel zijn de collega’s vooral druk met de bevrachting van de gezamenlijke vloot. En als we met Struyf en Van Dongen over de vloot spreken, dan horen we dat reeds in 2007 de doelstelling is vastgelegd voor het moderniseren van de vloot. De aankoop van het mts RP Antwerpen betekende in 2007 een eerste uitvoering van dat masterplan. In 2009 werden weer twee bestaande schepen vervangen door mts RP Zug en mts RP Zurich en in 2010 vond er wederom een vervanging plaats. Daarover maakten wij in onze krant melding met een reportage over de nieuwbouwtankschepen mts RP Brugge en mts RP Gent. Wij begrijpen van de heren Struyf en Van Dongen dat er steeds sprake is van vervanging van schepen uit hoofde van de modernisering van de vloot. ‘En dat geldt eveneens voor de laatste vier vervangingen die wij binnen onze vloot hebben gerealiseerd’, zegt Antoine Struyf. ‘Bovendien hebben we binnen het bedoelde masterplan steeds volgehouden aan onze strategie geen extra tonnage toe te voegen’, vervolgt hij. 100.000 ton Van Dongen benadrukt dat met de toelichting dat daarmee wordt bedoeld ‘vervanging zonder capaciteit aan de markt toe te voegen noch door het eigen vloottonnage te verhogen’. Die schommelt al decennia onverminderd rond de 100.000 ton. Als we de vlootlijst bezien die de optelsom van die tonnage weergeeft valt ons op dat de meeste schepen een lengte hebben van 110 meter. ‘Daar is bewust voor gekozen en dat functioneert goed’, horen we. Voor de duidelijkheid wordt daar onmiddellijk aan toegevoegd dat andere meningen die in de richting Wij feliciteren Intertrans Tankschifffahrt AG met het mts RP Brussel en wensen hen een behouden vaart. (foto Hans Heiligers) Bel of mail voor een geheel vrijblijvende afspraak Biesboschhaven Zuid 9 ∙ 4251 NM Werkendam ∙ Tel. 0183-500855 info@scheepsinterieurbouw.nl ∙ www.scheepsinterieurbouw.nl van 6.000 tot 8.000 ton gaan, zullen worden gerespecteerd. Eind vorig jaar kreeg de vervanging van schepen binnen de vloot gestalte met de oplevering van mts RP Birsfelden en RP Dordrecht; dit voorjaar gold hetzelfde voor het mts RP Brussel en het mts RP Rotterdam. De eerste drie casco’s werden bij VEKA Shipbuilding gekocht en afgebouwd. Van de heren begrijpen wij dat er wel een beetje moed voor nodig is om bestaande casco’s uit de markt te kopen die jarenlang in weer en wind in de wacht hebben gelegen. De bouw van het casco voor het mts RP Rotterdam werd opgedragen aan Rensen-Driessen Shipbuilding BV. die het dit voorjaar vanuit Orsova voor afbouw bij Dolderman lieten afmeren. Maar als we na het gesprek in Antwerpen aan boord gaan van één van zo’n voormalig “jong belegen” casco, moeten we meteen bekennen dat we daaraan geen nadelige gevolgen meer kunnen ontdekken. We doelen op het mts RP Brussel, een transportschip van 110,00 x 13,50 meter met twaalf tanks voor vervoer van zwarte producten. We worden rondgeleid door Jurgen Strohms. Het schip kun je kort samenvatten: het is met twaalf tanks en alles wat daarbij hoort geweldig uitgerust. De machinekamers zijn tiptop en te zien aan de woning en stuurhuis denk je niet anders dan aan een familieschip. Het woord familie heeft nog steeds een grote betekenis bij Plouvier, een bijna 120 jarige onderneming waar vele generaties een goede band met hun werkgever (hebben) ervaren. Wie leverden aan het mts RP Brussel Veka Shipbuilding B.V. uitlaatgassensystemen Econosto Nederland B.V. Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Kieboom Werkendam B.V. Levering compleet schip (Turn-key project) Promarin Propeller- und Marinetechnik Afsluiters en appendages Machinefabriek en Scheepsbenodigdheden Plouvier Transport NV GmbH Verhaar Omega B.V. Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Bevrachting 5-bladsschroef, diamtr 1900 mm, skew Boegschroef type installatie: 31120S-4k Autokraan 17 mtr, 2000 kg Meet- en alarmeringssysteem voor de Assutrans International N.V. design. horizontaal Imtech Marine Netherlands Nautische ladingtanks geleverd plus de Casco- en P&I verzekeringen Den Breejen Shipyard Vermogen: 393 kW / 1780 apparatuur doorvaarthoogtemeting op voor- en Lloyd’s Register EMEA Schroefasinstallatie WindeX Engineering B.V. Orlaco Products B.V. achterschip plus de gasdetectiesystemen Classificatie IHC Sealing Solutions Airconditioning, overdrukinstallatie en RVS PC kaart/ navigatiesysteem voor stuurhuis en woning. Pon Power B.V. Schroefasafdichting Klaproosters Rafa B.V. Ramen Sigma Marine & Protective Coatings Voortstuwing: Caterpillar type 3512C SS Damen Marine Components Minimax Brandbeveiliging B.V. De Leeuw & Van Vugt BV Holding B.V. Coating met een continu vermogen van 1118 bkW Straalbuis Brandbeveiligingsapparatuur Betimmering van woning en stuurhuis Van Zonderen Yachtpainting B.V. (1521 pk), 1600 rpm Van der Velden Marine Systems Polmai Brandbeveiliging B.V. Hoko Installatiebedrijf Schilderwerk compleet schip Rubber Design B.V. Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch Brandblusmaterialen – veiligheidsmiddelen Levering en aanleg sanitaire installatie Veka Piping & Industry B.V. Flexibele opstelling hoofdmotor aggregaat: HPP 2700-280 } 1-1-2 / 11 kW en bijboot Tegelzettersbedrijf Ippel Tegelzetter Dekleidingsystemen Global Alignment B.V. Roeraandrijving: 2 DWK 6080/65, EBR Marine Constructions Electric Comfort European Pump Services B.V. Uitlijnen motor hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD Stuurhuis met overzakbare hefkolom Vloerverwarming in het stuurhuis 2 x Bornemann ladingpomp type HC-232. ADS van STIGT 220 Werkina Werkendam B.V. Dik den Hollander interieur advies en Deze pompen hebben elk een capaciteit Masson Marine keerkoppeling type MM NRF B.V. Complete elektrische installatie, incl. 2- realisati Complete stoffering woning en van 500m3/uur bij een werkdruk van 8 bar W7200, 5,282:1. Vulkan elastische Bunkoeler hoofdmotor draads databesturing, monitoring systeem stuurhuis, incl. pvc vloeren, meubels, en een viscositeit van maximaal 500 cSt. koppeling, 24 V solenoid t.b.v. electrische Blokland Non-Ferro B.V. met touchscreen bediening, complete matrassen en bedtextiel. Ze zijn voorzien van explosieveilige ABB bediening, ADSvanSTIGT Beunkoelers generatorsets nautischpakket, tank-meet systeem, Orlaco Loggers Rubbertechniek B.V. elektromotoren met een vermogen van bedieningssysteem gebaseerd op de ZF Dolderman B.V. camerasysteem, complete airco installatie, Flexibele opstelling woning 230 kW, in Eex-de IIB T4 uitvoering. 1 x marine CruiseCommand. Op de brug is een Generatorset Caterpillar type C18 Acert Travelvision antennesysteem, Tresco Ecdis Blommaert BVBA Bornemann slobpomp type W3.1zk-30/1. brugpaneel gemonteerd voorzien van een met Stamdford generator voor aandrijving Inland Viewer en Oceansat AIS installatie. Voormast type Improval, Futura achtermast Voorzien van explosieveilige ABB MC-2000 hendel en een volledig boegschroef en ladingpompen. 2 John Victron Energy B.V. en stuurhuttrap elektromotor met een vermogen van 8,6 onafhankelijke noodbediening. Deere generatorsets met Stamford Omvormer/ acculader Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, kW, in Eex-de IIB T4 uitvoering Discom B.V. generator voor algemene dienst Amco Compressoren B.V. ankers, kettingen en anderdraad Heatmaster BV Uitlaatgassendemper generatorsets Caldic Techniek B.V. Compressor H.O.C. Beerens B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Combi Isolatie BV Isolatie Stamdford generatoren All Pumps Holland B.V. Pompen Alu davit en alu heklichtbeugel Tanktech B.V. Tankinhoudsmeting

Binnenvaartkrant