Views
2 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 15 juli 2014 Wij feliciteren John Coupé van harte met duwboot Ad Fundum e e n b e h o u d e n v a a r t ! Zeker in de vaart met: In samenwerking met: Wij wensen John Coupé een behouden vaart met duwboot Ad Fundum

De Binnenvaartkrant 13 15 juli 2014 Asto Raamsdonksveer bewijst veelzijdigheid met nieuw-, af- en verbouw DOOR JAN HOEK Asto bv is de specialist bij uitstek in nieuwbouw, afbouw, onderhoud en reparatie van alle type binnenvaartschepen én van aan de maritieme wereld gerelateerde producten. “Werken op water” in de breedste zin van het woord. De afgelopen periode heeft het team van directeur Sjef Peters bewezen ook onder grote druk hoogwaardige kwaliteit te leveren. Bijzonder hierbij is de diversiteit aan werkzaamheden. De Silani, een vrachtschip van 80 x 9,50 meter, een geringe kruiphoogte van 4,20 meter en maar liefst 1.713 ton laadvermogen werd opgeleverd; een duwbak werd omgebouwd tot een cementtanker van 2.000 ton en voor FORU-Solutions bv werd een Floating Oil Recovery Unit gebouwd. Het zorgde voor een propvolle afbouwkade in Raamsdonksveer. Niettemin lukte het Asto in die periode ook nog de totaal uitgebrande duwboot Ad Fundum geheel te herbouwen. Daarnaast gingen reparatiewerkzaamheden – en die staan nog steeds hoog in het vaandel – gewoon door. Brand Het jaar begon voor de familie Coupé uit Brecht bijzonder slecht. Op 1 januari kreeg de brandweer van Antwerpen en Beveren om circa 21.30 uur melding van een scheepsbrand in de machinekamer van de duwboot Ad Fundum. Het schip lag afgemeerd aan kaai 1111, vlak bij de Kallosluis in de Waaslandhaven. De brandhaard was zo fel dat de vlammen oversloegen naar het woongedeelte, dat daarop ook geheel uitbrandde. Geluk bij een ongeluk is dat er niemand gewond raakte. Voordat de bij Asto herbouwde Ad Fundum een proefvaart kon houden, stroomde er heel wat water door de Bergsche Maas. Sjef Peters vertelt daarover: ‘In mijn ogen kun je beter twee nieuwbouwschepen afbouwen dan één schip opknappen na een brand. Het is ongelooflijk hoe vies en vuil een afgebrand schip is. De totaal vernielde woning hebben we er compleet afgehaald en gesloopt en vervolgens de machinekamer volledig gestript. Er gaat heel veel energie zitten in de schoonmaak, een klus die verricht is door Clean uit Werkendam, een specialist op het gebied van reinigen en conserveren van schepen. Het kale casco is onder onze regie afgebouwd. De Uw partner in de scheepsbouw! Toonaangevend, vooruitstrevend en innovatief. Hellingcapaciteit passagiers-, kust- en binnenvaartschepen tot 135 meter. A Rivierkade 1 - 4931 AA Geertruidenberg P Postbus 48 - 4930 AA Geertruidenberg E info@nederlofscheepsbouw.nl I www.nederlofscheepsbouw.nl T +31 (0)162 51 22 90 F +31 (0)162 51 77 64 bouw van de nieuwe accommodatie hebben we binnen de gemeentegrenzen gehouden en is gedaan door Nederlof uit Geertruidenberg.” Asto heeft onder meer de noodzakelijke aanpassingen aan het ijzerwerk gedaan en de inbouw van de motoren verzorgd. ‘Door de grote drukte aan onze afbouwkade hebben we veel klussen uit moeten besteden. Nadat de verzekeringsmaatschappij groen licht had gegeven, is er samen met goede onderaannemers circa vier maanden hard gewerkt aan de “nieuwe” Ad Fundum. Op 19 juni vond bij Gent de geslaagde proefvaart plaats met vier geladen bakken met in totaal 10.000 ton voor de kop.’ ‘We hebben met deze opdracht bewezen ook onder grote druk er alles aan te doen om deze klus zo snel en perfect mogelijk te volbrengen. Vertrouwen is de belangrijkste basis en een goede relatie en dat vertrouwen kregen we van eigenaar John Coupé’, aldus een contente Sjef Peters. Bijzonder content is de Asto-directeur ook met de afbouw van de Silani voor de Belgische familie Lauter van Lautertrans. ‘Een multifunctioneel schip met toekomst’, zegt Peters erover. “Het is al heel bijzonder dat er in deze tijd een nieuwbouwvrachtschip wordt opgeleverd, maar ook het type schip is bijzonder. Het is met 80 x 9,50 x 3,30 meter en een kruiplijn van 4,20 meter niet alleen een ideaal schip voor op de Duitse kanalen en het Brussels kanaal, maar door de goede verhouding van de tonnage (1.713 ton), het vermogen en de snelheid doet dit drogeladingschip het ook uitstekend op de rivieren. Met recht een schip voor de toekomst, omdat de vraag naar kleine schepen toeneemt en een echtpaar de bemanning kan vormen.’ De oplevering van de Silani en de (her)oplevering van de Ad Fundum waren niet de enige activiteiten bij Asto. De duwbak Chelles van Rederij CFT uit Le Havre werd omgebouwd tot een cementtanker van 2.000 ton, compleet met tien tanks, een dubbelleidingsysteem, filterinstallatie, generatoren, compressoren en dergelijke. Voor het Nederlandse bedrijf FORU-Solutions bouwde Asto een Floating Oil Recovery Unit. Het bijzondere van dit ontwerp is dat deze FORU uitermate geschikt is voor het verwijderen van olie op ruw (zee)water. Dit in tegenstelling tot het veegarmsysteem dat alleen geschikt is voor rustig (rivier)water. Voor het zelflossende zeeschip Winterset heeft Asto zes containers geleverd, compleet met zes opzakmachines voor het vullen van 2.600 zakken cement per uur van 50 kilo elk. De werkzaamheden verrichtte Asto in het Franse Marseille. ‘Werken op water staat duidelijk centraal bij Asto. Verander dat na bovenstaande tekst gerust in “Veelzijdig(e) werken op water”.’ Wie leverden aan duwboot Ad Fundum Machinefabriek en Handelsmij. Asto B.V. Complete in -en afbouw (na brand) SON Scheepsverzekeringen i.s.m Lecour & Co bvba Verzekering Lecour & Co bvba i.s.m. SON Scheepsverzekeringen Verzekering Bureau Veritas Classificatie Antwerp Diesel Repair B.V.B.A. Voortstuwing: 2 x Caterpillar type C32. 1 Caterpillar generatorset van 60kVa en Hatz van 25 kVa Esco Aandrijvingen BV 2 Twin Disc keerkoppelingen WindeX Engineering B.V. Levering airconditioning en RVS klaproosters Alphatron Marine B.V. Alphatriopilot MF RHIGO BV Ramen Hoko Installatiebedrijf Levering en aanleg sanitair Combi Isolatie BV Isoleren accommodatie en uitlaatgassensystemen EBR Marine Constructions Aanbrengen nieuw stuurhuisdak Loggers Rubbertechniek B.V Flexibele rubbers accommodatie Moordtgat Scheepsherstellingen bvba Levering en inbouw twee schroefassen Nieuwenhuijsen Geertruidenberg BV/ Nederlof Scheepsbouw Bouw van stalen accomodatie Oechies Elektrotechniek Elektrische installatie RuGotech Pijpleidingen B.V. Lens-ballast systeem Gebr. Stam Las-en Constructiewerkzaamheden Machinekamervloeren Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Betimmering accommodatie en stuurhuis Classificeerbedrijf Clean B.V. Schoonmaken machinekamer en conserveren Van der Velden Marine Systems 2 Nieuwe pompen aan de keerkoppelingen gemonteerd, diverse alarmeringen vervangen. Diverse appendages vervangen stuurwerk en dekwerktuigen hydrauliekunit. Stuurwerk hydrauliek overhaald. HP6000 paneel overhaald. Diverse slangen en leidingwerk vervangen. Volledige inspectie van de stuurinstallatie. Van Stappen Bunkering Bunkerstation Van Voorden Maritime 2 st. nialbronzen 4-blad scheepsschroeven geleverd met een diameter van 1650 mm.

De Binnenvaartkrant