Views
4 years ago

2014-15

  • Text
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Mart
  • Jaar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 15 juli 2014 Geen hectiek in de keuken >> Vervolg van pagina 9 Met de receptuur hiertoe in combinatie met combi-steamers en snelkoelers heeft Stefan Cammann reeds twaalf jaar ervaring. Cammann heeft een koks- en slagersopleiding, werkte niettemin hierna in ontwikkeling van keukenapparatuur, werd vervolgens verliefd op een gerefit havengebouw met een fraai moderne touch aan de Duisburger Innenhafen, zette zijn koksmuts weer op en startte restaurant Faktorei! Techniek en studie volgden, waarmee hij zich met het innovatieve Mise en place-concept bekwaamde en onderscheidde in de gastronomie. Aan boord of in de Faktorei,geven koks de borden hun ‘make-up’ met spijzen rechtstreeks uit de koeling. De steaks, entrecotes of schnitzels garen en bakken inmiddels acht minuten in de combi-steamer, et voilà: de gerechten zijn compleet en kunnen op vraag bij honderden tegelijk worden geserveerd. Geen hectiek in de keuken of warmte van ovens en kooktoestellen. Het belangrijkste is natuurlijk de volle, brede smaak van Mise en place doorspekt met un peu sensatie op uw bord. Dit concept geeft de kok zelfs Stefan Cammann: vers, fris en absolute topkwaliteit. af en toe eens pauze, om gasten aan tafel over de samenstelling van het gerecht te informeren. Appetijt gewekt? Restaurant Faktorei! Klanten vragen in de regel: ‘Heeft u een mooie plaats aan het raam?” Zelden is men geïnteresseerd hoe het er in de keuken aan toe gaat. Vele diverse kwaliteitsmenu’s snel en warm op tafel brengen is namelijk een kunst. In een standaard keuken is het hard werken en niet zelden hectisch. Inkoop is moeilijk en gaat soms fout. Voedsel dat dan zijn versheid heeft verloren wordt duur betaald afval. Niettemin is het met bijvoorbeeld dertig gasten en twintig koks in de keuken redelijk eenvoudig om sterren te verdienen. Echter, de praktijk bewijst dat koks zeldzaam worden. In 2013 waren er in Duitsland van elke honderd opleidingsplaatsen slechts tachtig bezet, 33 braken binnen drie maanden hun opleiding af; 24 afgestudeerden hingen hun schort binnen twee jaar aan de kapstok; 23 koks bleven over. Dramatisch voor de branche en gasten! FoodPROfeel®Ready4River werkt met de helft minder medewerkers dan gebruikelijk. De meester-kok is hier vervangen door een manager die zijn medewerkers instrueert in techniek en passie heeft om gasten te verwennen. Bijna zouden we vergeten dat brandgevaar in zo’n keuken op een heel laag pitje staat en de apparatuur zichzelf volautomatisch steriliseert. Voor training met combi-steamer, snelkoker en Cook & Chill: Stefan Cammann en Frank Wittig staan klaar voor geïnteresseerden om met hun keukenvakteam een succesvolle wisseling in uw bedrijf à la Mise en place te begeleiden. www.miseenplace24.de De Barracuda heeft hart en ziel DOOR JOHAN DE WITTE Ontstaan op de Scheepswerf Gebr. Bol in Monster kwam de 22 meter lange Barracuda op wielen in beweging op koers door het Westland met bestemming Hoek van Holland. Palen verwijderen, rijplaten in bochten, blauwe zwaailichten, op het voordek met een wrijfhout tussen bomen en lantaarnpalen om na dik twee uur reistijd uiteindelijk op bestemming voor de doop in haar element te worden getakeld, was na drie jaar bouwtijd voor de familie Bol een miraculeuze ervaring. Allroundkotter 72. Inzoomen op scheepsdetails waarvan je onmiddellijk beseft dat het met hart en ziel gebouwd is, is een plezier. De 22 x 4,70 x 1,15 en 3,45 meter grote Barracuda is er zo één. Nog onder de indruk van het model tussen een viskotter en rivierschip met afwerking van een jacht, doorbreekt Peter Bol de hypnose met: ‘In de kombuis hebben we een handige tafel om te schrijven.’ ‘Wil je dit wel verkopen’, vragen we. ‘Tijdens het bouwen werd weleens gevraagd: “Wat doe je als er zich kopers melden?” Ons antwoord was dan er graag één te willen bouwen, maar deze is niet te koop. Van begin af aan was de Barracuda ons eigen schip. Mijn echtgenote Anita, dochters Miranda en Saskia varen graag en waren vanaf de kiel bij de bouw betrokken.” Oorzaak en gevolg Ooit voer Cees Bol groenten en fruit vanuit het Westland en aardappelen en uien van Flakkee naar de Amsterdamse en andere veilingen. Later begon hij in het wegtransport, wat zijn jongens Peter en Kees hebben overgenomen, zonder de affiniteit met water te verliezen. In 2002 kregen ze de kans om Scheepswerf Van Waveren (vanaf 1892 drie generaties) over te nemen. Van Waveren verkocht emotie en hielp de gebroeders nog een tijdje vanaf de spantenvloer te bouwen! Al snel brak de techniek door en werden het snijpakketten van s- en rondspanten voor onder andere Koopmans jachten. In 2009 begon Peter zelf te tekenen aan een droom. Het werd de Barracuda. Na twee jaar was het zover dat de kiel gelegd werd. Naast eigen familie en wanneer gewoon werk het even toeliet bouwden zijn broer Kees, medewerkers Henk Holstein en Jaap Smits drie jaar lang aan het schip. ‘Echte ijzervreters zijn het, bikkels. Het was weleens spartaans in de winter, maar ze hadden het nooit koud’, volgens Peter. Eindelijk ben je dan zo ver dat je hobby te water kan. Deze mix van jacht en professioneel met degelijk en duurzaam als Peter, Anita en de bikkels. Vlnr Henk Holstein, Peter en Anita Bol, Kees Bol en Jaap Smits. (foto’s Johan de Witte) uitgangspunt is een droom om op te wonen evenals kanalen of kustwateren te bevaren. Het is een fraai geveegde overnaadse rondspant met waaiersteven. Vlaktilling en tunnel beperken de diepgang. Een berghout onder de waterlijn voorkomt beschadiging in Franse sluizen. Levenswerk Professioneel betekent hier een Volvo Penta D7 205 pk met ZF-koppeling voorzien van een trolling wave (toerenreductie voor minimaal manoeuvreervermogen) als voortstuwing. Een machinekamer met in praktijk ervaren slimmigheid. De 360 graden waterjet-kopschroef kan zowel onder het vlak functioneren alsook in een dwarspijp bij ondiepten en heeft natuurlijk ook een mangat voor calamiteit. Allround LED verlichting. De 65 pk Cubota voorin genereert boordspanning, energie voor de boegschroef, hydroset en spudpalen (7,50 meter onder vlak) die zorgen voor een rimpelloze nachtrust. De comfortabele cockpit is nautisch compleet! Met het vis-staartroer manoeuvreert deze Barracuda als zijn natuurlijke equivalent. Aan de autokraan wordt nog gewerkt. Meertouw verdwijnt door RVS pijp onder dek. Afwerking en schilderwerk zijn bijna kunst en toch heeft het geheel geen luxe label, ofschoon de zes slaapplaatsen (met nog vier in reserve en gescheiden eigenaars-gasthut - beide met toilet en douche) geen soberheid uitstralen. Een Barracuda die imponeert! Mocht u de naam op de boeiing lezen en denken wat een mooi schip, beslist aan boord stappen! Peter Bol laat zijn levenswerk graag met trots zien. Overigens, over zo’n drie jaar moet u hem op de Donau, Zwarte Zee of in Kroatië zoeken. Voor die tijd echter willen Peter, Kees en de “bikkels” graag nog zoiets in opdracht bouwen. Ze zijn goed tot 22 meter in staal, aluminium. www.scheepswerfbol.nl

De Binnenvaartkrant 11 15 juli 2014 Minder vervoerd over Albertkanaal DOOR JO BINDELS De economische crisis en de teloorgang van de staalindustrie in Luik spelen NV De Scheepvaart nog steeds parten. In 2013 noteerde de vaarwegbeheerder een daling van het vervoer van bijna 4 procent. De daling kwam bijna geheel voor rekening van de doorvoercijfers naar Wallonië. Door het stilleggen van de hoogovens verliest NV De Scheepvaart een jaarlijks volume van 3 miljoen ton kolen en ertsen. Maar ook het vervoer van bouwmaterialen liep vorig jaar terug. Het toegenomen vervoer van producten uit de landbouw, voedingswaren en nijverheidsproducten kon deze teruggang niet geheel compenseren. De lossingen en ladingen langs het Albertkanaal bleven nagenoeg op (foto NV De Scheepvaart) het peil van 2012. Ook het aantal behandelde containers liep licht terug met 3 procent. In totaal werden in 2013 400.000 TEU behandeld. In de eerste zes maanden van dit jaar noteerde NV De Scheepvaart een teruggang van 645.000 ton (3,5 procent). Het containervervoer nam echter met 15.800 (8 procent) toe. NV De scheepvaart beschouwt de lichte afname van het vervoer in 2013 als een uitdaging voor de toekomst en blijft op diverse vlakken werken aan de bevordering van het vervoer over water. Een speerpunt is het overhalen van nieuwe en bestaande bedrijven om over te gaan op vervoer over water of meer via het water aan- en af te voeren. De belangrijkste realisatie is ongetwijfeld de geplande uitbreiding van het distributiecentrum van Nike op het industrieterrein Ham- Zwartenhoek. Hierdoor neemt het vervoer over water jaarlijks met 15.000 containers toe. Ook worden er vijfhonderd nieuwe werkplekken gecreëerd. Ook de infrastructurele opwaardering van de Vlaamse kanalen is een belangrijk onderdeel van het streven van NV De Scheepvaart om het vervoer over water aan te passen aan de moderne tijd. De verruiming van het Albertkanaal tussen Antwerpen en Wijnegem, talrijke brugverhogingen en de verbreding van het Albertkanaal onder de nieuwe bruggen kregen in 2013 verder vorm. Dit moet 4-baksduwvaart mogelijk maken. Eind 2013 hadden negentien bruggen over het Albertkanaal al een doorvaarhoogte van 9,10 meter en waren tien projecten in uitvoering. Inmiddels is het aantal verhoogde bruggen opgelopen tot 22. De doelstelling van NV De Scheepvaart zijn vastgelegd in het Masterplan voor de Binnenvaart in Vlaanderen en het Mobiliteitsplan Vlaanderen. Tegen 2030 moet het aandeel van binnenvaart en spoor in het totale vervoer in Vlaanderen minimaal 30 procent bedragen. ‘Toewerken naar een mainport-strategie’ Welke factoren wegen verladers en investeerders mee in hun keuze voor een haven? Neemt de overheid voldoende verantwoordelijkheid bij het ontwikkelen van transportinfrastructuur? Deze en andere vragen kwamen onlangs aan bod tijdens de Vlaamse Havenlunch. SEA-invest behoort tot de grootste exploitanten van terminals in havens wereldwijd. Bij het kiezen van een vestigingslocatie voor een terminal volgt de groep over het algemeen de klant. ‘Wij hebben slechte ervaringen met het opdringen van een haven aan klanten’, aldus algemeen directeur Bart Laureys. Hij onderstreepte het belang van een gunstig economisch klimaat in de regio rond de haven. ‘Daar waar de afzetmarkt en de industrie zich goed ontwikkelen, doen ook havens het goed. Havens moeten zich dan ook bewust zijn van hun hinterland.’ Onder het motto ‘volg de gebruiker’ adviseert Laureys havens zich niet vast te bijten in hun eigen langetermijnvisies, maar vooral te kijken waar de markt zit. Sterke administratie Ook kosten spelen in de keuze van verladers mee voor een haven. Marc Adriansens van International Car Operators waarschuwt in dat verband voor de relatief hoge loonkosten in de haven van Antwerpen. ‘We kunnen dit deels opvangen door flexibiliteit en technologie, maar daar zit een grens aan.’ Christian Leysen, voorzitter van logistiek dienstverlener Ahlers, vindt dat de overheid in België sterker de mobiliteitsagenda zou moet bepalen. ‘Als de overheid het niet doet, neemt de sterkste lobbygroep het over.’ Door de complexe Belgische beleidsstructuur worden volgens Leysen minder snel keuzes voor de lange termijn gemaakt dan bijvoorbeeld in Nederland. En in België werkt niet de administratie, maar wel de kabinetten het mobiliteitsbeleid uit. ‘Infrastructuur wordt hierdoor sneller het onderwerp van de politieke verkiezingsagenda’, stelt Leysen vast. ‘Men zou grote dossiers moeten laten uitvoeren door een sterke administratie.’ Samenwerking George van Gastel van de Nationale Bank van België vindt dat zeehavens momenteel suboptimaal samenwerken op het vlak van investeringen. ‘Havens worden door de concentratie van containerrederijen tegen elkaar uitgespeeld, waardoor ze onder de kostprijs werken. Daar draait de belastingbetaler uiteindelijk voor op.’ Als tegengewicht zouden (Vlaamse) havens volgens Van Gastel beter moeten samenwerken. ‘We moeten toe naar een mainport-strategie, waarbij we voor iedere haven de sterke punten in kaart brengen en daarin investeren.’ Ook Francis Rome, voorzitter van de Vlaamse havencommissie, acht meer samenwerking noodzakelijk. Die mag echter niet door de overheid opgelegd worden, maar moet bottom-up tot stand komen. ‘In het buitenland moeten we elkaar niet beconcurreren, maar uitdragen wat we als Vlaamse regio te bieden hebben. Behoud van de eigenheid van onze havens is belangrijk – het moet geen eenheidsworst worden.’ Noord-Brabant experimenteert met Watertruck De Nederlandse provincie Noord- Brabant heeft een proef uitgevoerd met het Watertruck-concept, waarbij compacte duwboten en -bakken worden ingezet voor de vaart op kleinere kanalen. In juni verschoven drie Brabantse bedrijven een deel van hun zand- en grindtransporten naar de waterweg. Watertruck is ontwikkeld in het kader van het Europees Interregprogramma. Het concept ontkoppelt het lossen en laden van het varen en er hoeft geen schipper meer aan boord te wonen. Als lead partner organiseerde het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) de afgelopen tijd proefvaarten met slib, schroot, bouwafval, huishoudelijk afval en zout. Een knelpunt is volgens Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM, het tekort aan kleine duwbakken: ‘Wij hopen dat de industrie en de overheid hier snel op inspelen, zodat Watertruck op grote schaal toegepast kan worden in verschillende Europese landen.’ Noord-Brabant ziet in Watertruck een mogelijkheid om files op de weg tegen te gaan. De Zuid-Willemsvaart, het Wilhelmina- en het Beatrixkanaal worden momenteel aangepast voor grotere vaartuigen. ‘Via Watertruck stijgt het potentieel met in totaal 400.000 ton,’ aldus Cees van Elk van MCA Brabant. ‘Dat is 16 procent van alle volumes van bedrijven uit de regio. Doordat het varen losgekoppeld wordt van het laden en lossen, beschikken de bedrijven over meer flexibiliteit.’ De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl Roald Verstraeten, eigenaar Montana CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl Nieuwe biocentrale in Gent Met BEE Power Gen” krijgt de Gentse haven er een biomassa-elektriciteitscentrale bij. Ze wordt gebouwd op het terrein van de Ghent Coal Terminal aan het Kanaal Gent- Terneuzen en zal eind 2017 in bedrijf gaan. Energieconcern Belgian Eco Energy (BEE) heeft hiervoor een langetermijnovereenkomst afgesloten met stouwer SEA-invest en het Havenbedrijf Gent. SEA-invest investeert in de kranen, transportbanden en opslagsilo’s. De nieuwe centrale draait op houtschilfers en agro-afval in pelletvorm. Ze gaat naar verwachting 800.000 tot 1.000.000 ton biomassa per jaar verstoken. De pellets worden aangevoerd met zeeschepen, maar voor een deel ook vanuit Antwerpen en Gent met binnenschepen. Aangezien er op de Ghent Coal Terminal slechts 60.000 ton kan worden opgeslagen, wordt ook op andere locaties een reserve aangelegd. De nieuwe centrale gaat 450.000 gezinnen van groene stroom voorzien met restwarmte van bedrijven in de Gentse haven.

Binnenvaartkrant