Views
4 years ago

2014-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Juli
  • Schepen
  • Schip
  • Eerste
  • Danser

De Binnenvaartkrant 20 1

De Binnenvaartkrant 20 1 juli 2014 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 • Voor al uw warmtewisselaars aan boord. • Uit – en inbouwen. • Chemisch reinigen ( ultra- sonor en chemisch) • Reparaties en afpersen. • Verpijpen van pijpenbundels en verpakken van platenkoelers • Gespecialiseerd in beunkoelers, olie/waterkoelers en luchtkoelers. Vaart U ook met een historische motor? Hang er eens een bijbehorende vlag of wimpel bij!! Voorradig zijn: Sleep & Duwvaart Stichting B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Tel: 06 22 516 238 E-mail: basmbehoud@xs4all.nl www.sleepduwvaart.nl BASM werd opgericht 04-08-1980 Kiotoweg 709 . 3047 BG Rotterdam . The Netherlands T +31(0)10-4377419 . F +31(0)10-2623653 M +31(0) 651161071 . vahebo@online.nl www.binnenvaartkrant.nl/twitter Afmetingen en prijzen van deze doeken: http://www.basm.nl/basmsite/merchandise.html Andere activiteiten van de stichting zijn o.a.: Onderzoek in openbare registers naar de historie van de Sleep- en Duwvaart in Nederland met vastlegging daarvan in bestanden en publicaties in SLEEP & DUWVAART. Uitgave van hèt blad op het gebied van de Sleep-, Stoom en Duwvaart. Vraag nu een proefnummer !!!! JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community www.binnenvaartkrant.nl ∙ Scheepsbetimmeringen ∙ Meubelmakerij ∙ Keukens ∙ Verbouwingen Bel of mail voor een geheel vrijblijvende afspraak Biesboschhaven Zuid 9 ∙ 4251 NM Werkendam ∙ Tel. 0183-500855 info@scheepsinterieurbouw.nl ∙ www.scheepsinterieurbouw.nl www.huizinga-snijder.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Totaaloplossingen voor de binnenvaart U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 Wij hebben alles in eigen huis om uw project vakkundig, volledig naar uw wens en binnen de afgesproken termijn uit te voeren. Zonder vervelende verrassingen achteraf. Die zekerheid bieden wij u als betrouwbare partner. Bij ons kunt u terecht voor: • Reparaties - verbouwingen • Nieuwbouw - alle type schepen • Boegschroef - stuurrooster en kanalen • Spudpaal - vierkant • Dokken - 3 stevendokken - 1 droogdok 110 x 13 m De Gerlien van Tiem, voor schippers die de vaart erin willen houden. Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 F +31 487 51 59 42 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 21 1 juli 2014 Nieuwe Cat C7.1 marine dieselgeneratorset Pon Power introduceert de nieuwe Cat C7.1 scheepsdieselgeneratorset: onderhoudsarm, gebruiksvriendelijk en gericht op het verlagen van de operationele kosten. De Cat C7.1 is een doorontwikkeling van de eerdere C6.6. De cilinderinhoud van de motor is met een halve liter vergroot waardoor een vermogensverhoging van 15 procent is gerealiseerd. De motor is ontworpen om het onderhoud verder terug te dringen met als resultaat zo laag mogelijke operationele kosten. Nieuw op de C7.1 is de hydraulische klepstoter, die het gebruiksgemak van de motor vergroot. Gebruikelijk bij motoren is dat de cilinderkleppen een bepaalde speling hebben die met regelmaat handmatig moet worden in- of bijgesteld. Die speling staat thermische expansie van de motoronderdelen toe, maar resulteert tegelijkertijd ook in een harder operationeel geluid. De hydraulische klepstoter zorgt voor spelingsvrije bediening van de cilinderkleppen terwijl expansie van de onderdelen mogelijk blijft. ‘Dat levert de eigenaar een besparing van tijdrovend onderhoud op en resulteert in lagere operationele geluidsniveaus’, zegt Boudewijn Baan, verantwoordelijk voor de maritieme serviceafdeling. In combinatie met onder andere het speciaal geïsoleerde motorblok realiseert de automatische klepstelling een geluidsreductie van 1,8 decibel. Zelfspannende multiriem Ook nieuw op de Cat C7.1 is de zelfspannende multiriem die de V- snaar vervangt. De multiriem is sterker en hoeft vanwege zijn zelfspannende karakter niet elke 500 uur geïnspecteerd en aangepast of vervangen te worden, maar elke 1000 uur. Dat resulteert direct in lagere onderhoudskosten. De motor is voorzien van een hogedruk commonrail brandstofinspuitsysteem waarmee de zichtbare rookuitstoot tot een absoluut minimum is gebracht. Het zichtbare rookniveau is met bijna 85 procent gedaald van 1,2 naar 0,2 BSU (Bosch Smoke Unit). De motor voldoet aan alle geldende maritieme milieuregelgevingen wereldwijd. Flexibele inbouw ‘Met deze nieuwe Cat C7.1 biedt Pon Power een uiterst gebruiksvriendelijke generatorset aan die de eigenaar minimale onderhoudskosten bezorgt’, zegt Baan. ‘Bovendien kan het elektronicapaneel aan zowel de kopse als beide zijkanten worden geplaatst, waardoor flexibele inbouw mogelijk is. Dat maakt de Cat C7.1 de ideale plug and playgeneratorset.’ Pon Power kan de nieuwe generatorset per direct leveren. De Cat C7.1 is verkrijgbaar in zeven vermogens variërend van 100 tot 200 ekW, of 125 tot 250 kVA, op 50 en 60 Hertz bij een maximaal toerental van 1800. SPECIFICATIES Cat® C7.1: Configuratie: Zescilinder lijnmotor Toerental: 1800 rpm Laag toerental: 1100 rpm Brandstofsysteem: Common Rail Draairichting: Linksom Totale lengte: 2142 – 2185 mm Breedte x Hoogte: 965 mm x 1263 mm Netto gewicht: 1652 – 1840 kg Certificatie: CCR2, IMO Tier 2, EPA Marine Tier 3 Internationale belangstelling voor CCM Tijdens Electric & Hybrid World Expo 2014 presenteerde het Nederlandse bedrijf Centre for Concepts in Mechatronics twee wereldprimeurs. CCM heeft de ultracompacte EMA-200sm, een vliegwielsysteem voor de maritieme industrie, in productie genomen. Het tweede nieuws is dat CCM deel uitmaakt van de Joint Operation for Ultra Low Emission Shipping. Het project telt 38 partners uit tien landen, waaronder ook prestigieuze namen als Rolls- Royce, Wärtsila, Damen en TU Delft. CCM is op dit moment nog vooral bekend als ontwikkelaar van het vliegwielsysteem waarmee Maja Stuwadoors in Amsterdam alweer vier jaar probleemloos draait. ‘Een van de diesel-elektrische havenkranen is uitgerust met een vliegwiel’, vertelt systeemontwikkelaar Wilbert Lommen. ‘De bewezen brandstofbesparing is 40 procent. Het bedrijf heeft de investering in de eerste drie jaar ruim terugverdiend. Zo’n kraan gaat dertig jaar mee. Dat betekent dat ze de komende tientallen jaren pure winst draaien.’ Nu kan deze brandstofbesparing niet één op één worden doorgezet naar de scheepvaart. ‘Maar je kunt met een vliegwiel wel degelijk besparingen realiseren. Hoe vaker schepen snelle manoeuvres uitvoeren als starten, afremmen en van richting veranderen des te meer kunnen zij besparen.’ Veerboten Ernst-Jan de Groot, schipper en scheepsbouwer, heeft ruime ervaring met elektrisch en hybride varende schepen. Samen met CCM benaderde hij onder meer het Landelijke Veren Platform en de Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland. ‘Wij hopen binnenkort de gemeente Amsterdam te overtuigen van het nut van een proefproject met haar veren’, vertelt De Groot. ‘Volgens onze berekeningen kunnen zij op hun jaarlijkse brandstofverbruik van 2 miljoen liter maar liefst 30 procent besparen. En als ze ieder veer voorzien van groene walstroom kunnen ze ook nog eens volledig emissievrij varen.’ Het project zou wat De Groot en CCM betreft direct kunnen worden gestart. ‘Amsterdam heeft al een diesel-elektrisch varend veer, het reserveveer. Daar kunnen ze direct mee starten. Ze kunnen probleemloos een van hun andere veren vervangen door het reserveveer. Ik ben overtuigd dat wij kunnen aantonen dat ze kunnen besparen en milieuefficiënter kunnen varen.’ In het reserveveer kan dan bijvoorbeeld de zojuist geïntroduceerde EMA-200sm worden geplaatst. ‘Met een continu vermogen van 200 kW over het hele toerengebied is die motor uitermate geschikt’, stelt Lommen. ‘Het hele systeem komt op rond de 65.000 euro voor een motor uit de serieproductie. Dat verdien je terug op je brandstof, op je onderhoud.’ ‘Wij hebben berekeningen waaruit blijkt dat een pont die 50.000 liter op jaarbasis verbruikt 20.000 euro per jaar kan besparen. Bij een pont met een jaarverbruik van 200.000 liter ligt de besparing rond de 60.000 euro. De exploitatie van een veer kan dus beter, goedkoper en milieubewuster.’ Twee nominaties voor Goblin Tijdens de Electric & Hybrid Marine World Expo 2014 ontving de Goblin geen awards. Wel werden zowel het schip als de engineer Severijn de Ridder genomineerd. ‘En daar zijn wij al heel erg blij mee’, vertelt Jeremy van Putten van Hybrid Ship Propulsion. ‘Voor onze naamsbekendheid zijn de nominaties van grote waarde.’ De Goblin is eigendom van Scheepvaartbedrijf Vranken BV en is gebouwd door Scheepswerf Boost in Trier. Koedood Dieselservice was samen met Oechies Elektrotechniek en Hybrid Ship Propulsion verantwoordelijk voor de hybride voortstuwing. ‘Ons aandeel bestond uit de integratie van het elektrische systeem in het totale motormanagement’, legt Van Putten uit. ‘In overleg met Koedood Dieselservice ben ik gaan ontwerpen’, vertelt Severijn de Ridder. ‘Het systeem moest in ieder geval voldoen aan drie eisen. Natuurlijk moest het voldoen aan de CCR4-regels voor 2016. Daarnaast was het belangrijk een zo groot mogelijke besparing op het brandstofverbruik te realiseren. En natuurlijk was een doel de emissie te verlagen. Er zijn inmiddels heel wat havens die daarvoor een korting op havengelden bieden.’ Kleine dieselmotoren Het hybride systeem van de Goblin bestaat uit drie Mitsubishi S12A2 MPTA motoren en een Baumüllerelektromotor. ‘Het zijn relatief kleine dieselmotoren. Dat levert immers meer winst. Hoe zwaarder je de motoren belast, des te efficiënter de verbranding en des te groter de brandstofbesparing.’ De integratie die Van Putten ontwierp, maakt dat het systeem zelf bepaalt wat de meest efficiënte combinatie is. ‘Het systeem schakelt zelf in, op of bij. Je kunt het zien als een vermogenspuzzel waaruit het systeem de op dat moment beste stukjes pakt.’ Hybrid Ship Propulsion raakt steeds bekender in de markt. ‘Vorig jaar waren wij betrokken bij de bouw van de Goblin. Dit jaar hebben wij gewerkt aan het mts Martinique, de Eddy Tug en de RoRo Terra 2. Ook allemaal bijzonder innovatieve projecten.’ Bij ieder project staat de wens van de opdrachtgever voorop. ‘De klant bepaalt welke motor wordt geïnstalleerd. Wij kijken vervolgens naar de ideale koppeling met de elektromotor. Er zijn wat dat betreft geen beperkingen.’ Bijzonder is dat alle besturingssysteem zo zijn ontworpen dat deze op afstand bedienbaar zijn. ‘Je kunt, waar je ook bent, via een tablet toegang krijgen tot het systeem. Dat maakt het ons bijvoorbeeld mogelijk om een optimale ondersteuning te bieden.’ Winnaars De Electric & Hybrid Award is uitgereikt in vijff categorieën. Imtech Marine is uitgeroepen tot Leverancier van het jaar. De Award voor Innovatie van het jaar is toegekend aan Cavotec voor het geïntegreerde automatische afmeer- en walstroom systeem. Chief engineer van het jaar is Carsten Johansen van Scandlines. ABB Marine ontving de Award in de categorie Voortstuwingssysteem van het jaar. De dieselelektrische ferry Hallaig van Caledonian Maritime Assets won in de categorie Elektrisch & Hybride Voortstuwingssysteem van het jaar.

Binnenvaartkrant