Views
2 years ago

2014-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Waar

De Binnenvaartkrant 8 17

De Binnenvaartkrant 8 17 juni 2014 www.reinplus.com REINPLUS VANWOERDEN/ARGOS: Meer dan 85 jaar ervaring in grenzeloze service en kwaliteit! AFLOSSER RIJN & BINNENVAART biedt zich aan 0031-(0)622515555 Gevraagd matroos i.b.v. groot vaarbewijs. Tel. 0032-497805622 Gezocht Matroos i.b.v. rijbewijs op ms Ingona roro, vrije tijd 2-2 of 3-3. Tel 0621-228556 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 www.huizinga-snijder.nl Bundeseigene Treuhandgesellschaft Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl Verkauft im Ausschreibungsverfahren: DECKPRAHM “DP 1471” ca. 2 9,53 x 7,07 x ,1,2 0 m (LxBxTiefgang) Wegens uitbreiding van de vloot zoekt Van de Graaf & Meeusen ZZP Kapiteins ZZP Afloskapiteins Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: K. Telgen Telefoon: 0180-487130 E-mail: info@vdgm.nl 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen in Kürze unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 www.deymann-schiffsmakler.de Sie wollen Ihr Binnenschiff verkaufen ?! • Dann sind wir Ihr richtiger Partner ! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 B.V. Tegen een zeer scherpe prijs Jan van Galenstraat 22, 3115 JG Schiedam . Telefoon: 010-246 78 80 - e-mail: info@hebuflex.nl www.hebuflex.nl • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Noordeinde 3, Postbus 14, 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 15.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 16.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 20.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 21.300,- Basis SCANIA KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 20.700,- Basis MERCEDES Mercedes V12 702 PK / 525 kW prijs op aanvraag Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 9 17 juni 2014 Slim roer stuurt uitgavenkoers DOOR JOHAN DE WITTE De Waal Machinefabriek & Scheepstechniek BV heeft het koppelverband Wilhelmina de nieuwe Easyflow-roeren aangemeten met als resultaat 15 procent brandstofbesparing. De Dolfijn en Eiltank 49 ondergingen dezelfde ingreep en zien respectievelijk 14 en 15 procnet minder op de brandstofmeter. Mts Anaconda, nog maar vier jaar oud, haalt 13 procent. Inmiddels varen tien schepen met dit roersysteem. Het minst gemeten voordeel is 7 procent en maximum 17 procent. Bij interesse draait De Waal schepen gratis in het dok om te bekijken of Easyflow-roeren nut hebben. Er zijn ook schepen waar geen of nauwelijks voordeel te behalen is. Hier speelt reeds het optimale scheepsmodel en bestaande roersysteem een bepalende rol. Critici zeggen: ‘Zo’n brandstof voordeel, kan niet.’ De Waal zegt: ‘Vraag het de ondernemers.’ Want de 7 tot 17 procent besparing zijn data van tien schepen die op basis van de bunkeringen, traject, diepgang en brandstofverbruiksmeter in vergelijking met het vorig roersysteem langere tijd gemeten zijn. Het zijn theoretisch ongeloofwaardige getallen die in de praktijk worden waargemaakt. Geen prognoses en metingen van De Waal ofwel ‘keuring van eigen vlees’! Het ms Anaconda op de werf na de ombouw van ‘een ander merk roeren’ tot Easyflow van De Waal. Installatie Het traject is ongeloof, voorzichtig overtuigd, beslissing, installeren, laden en zo gauw je op de rivier bent op het achterdek en in de verblijven tot hoop/verwondering vaststellen dat het stiller is, schroefwater verder weg loopt, ongeveer 1 kilometer meer snelheid en aan het eind van de reis een aanzienlijke oliebesparing meet! Toch gebeurt er geen wonder! De roerbladen worden vernieuwd en van een uniek stromingsprofiel voorzien. Bestaande hennekokers worden verplaatst, roerkoningen blijven bestaan evenals de lievers en hydrauliekcilinders. Ofwel betaalbaar! Exploitatie en fiscaal voordeel Rolf Maliepaard, directeur van De Waal, zegt: ‘Lang denk je dat het roersysteem dat we al zo veel hebben geplaatst nauwelijks beter kan. Maar andere tijden van duurzaamheid, milieu en portemonnee van onze klanten zetten niettemin aan tot innoveren. Voordat we met dit roer op de markt kwamen, is het uitgebreid getest bij het Marin. Zoiets kost veel geld, echter het resultaat is alleszins de moeite waard. Wij zijn blij tegen de klant te kunnen zeggen dat de kosten in doorsnee over anderhalf jaar zijn terugverdiend.’ Is dit volgens De Waal betreffende manoeuvreren, sturen en snelheid het beste roer tot nu toe? ‘Ja, het systeem is optimaal te integreren in bestaande en nieuwe schepen. Hiernaast zijn we eveneens een samenwerking aangegaan met Aqua Logic. Bij deze firma staat Frans van Meerendonk letterlijk aan het roer. het bedrijf presenteert een roerinstallatie waarvan wij vinden dat het net zo efficiënt is als ons Easyflowroer, of beter. Voorwaarde hierbij is Via de Energie Investeringsaftrek (EIA) kunnen bedrijven fiscaal voordelig investeren in energiezuinige en duurzame technieken. 41,5 procent van de investeringskosten mag van de fiscale winst in mindering worden gebracht, bovenop de gebruikelijke afschrijving. Ook de Rabobank heeft een kijkje in de keuken van De Waal genomen en is geïnformeerd over de te behalen winst van de Easyflow-roeren. een casco overeenkomstig ontwerp van Aqua Logic. Aqua Logic Binnenkort zal het Aqua Logic-roer via De Waal op de markt komen. De reden waarom De Waal naast zijn huidige concept deze roeren gaat voeren, is simpelweg het geloof in het ontwerp van Van Meerendonk. ‘Na studie op onze R&Dafdeling hebben we in zijn totaalconcept veel vertrouwen’, aldus Maliepaard. Bij Gebr. de Jonge in Kladovo wordt op dit moment een casco gebouwd overeenkomstig het lijnenplan van Aqua Logic. Een dergelijk bestaand casco vaart reeds als Onderneming IV. In vergelijking met schepen van gelijke grootte en diepgang heeft de Onderneming IV minder weerstand, die in praktijk 20 procent brandstofbesparing oplevert. Aanmerking hierbij is, dat de Onderneming IV niet is uitgerust met Aqua Logic-roeren. Na een jaar studie, praten en testen heeft Frans van Meerendonk nu gekozen voor de jarenlange ervaring van De Waal voor het produceren van zijn roeren. Het contract is getekend, het cascolijnenplan heeft zich reeds bewezen. Met de toevoeging van de trimplaat in samenspel met de Aqua Logic-roeren zal dit nieuwe concept een revolutie teweeg brengen in binnenvaartland. De scheepsbouwkundige ingredienten om zo’n 30 procent voortstuwingsrendement te realiseren zijn volgens Frans van Meerendonk onder andere een bulbsteven in unieke relatie tot het scheepsmodel, dubbelschroeven kort bij elkaar onder een hoek van 5 graden ten opzichte van de centerlijn, schroeven in het slot van het achterschipmodel op het punt waar de druk het hoogst en bijgevolg de voorstuwing het grootst is. Essentieel is ook een 5 graden oplopende trimplaat die aan de achterzijde over een lengte van 60 centimeter een 3 graden neerwaartse knik heeft (zogeheten sternflap) waardoor de druk onder de trimplaat verhoogd wordt. Deze plaat is boven het schroefvlak geconstrueerd. Er zijn ultradunne roeren zonder profiel of lasnaden met een voorblad (schep) van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerbladcenterlijn. Volgens Van Meerendonk zal zo’n geconstrueerd schip op zijn eigen hekgolf gaan surfen, waarmee het brandstofverbruik in vergelijking met conventionele scheepsmodellen spectaculair wordt gereduceerd en de snelheid vergroot. Natuurlijke afstroming ‘Bij de huidige scheepmodellen ontspoort de binnenvaart met de natuurlijke afstroming van water’, aldus Van Meerendonk, die we hierbij aan het woord laten. ‘Bij een dubbelschroever moeten de schroeven en roeren dicht bij elkaar gebouwd worden en schroefaslijnen onder een hoek van 5 graden ten opzichte van de centerlijn. Om trillingen te voorkomen is een uniek royale tunnel voorwaarde!’ ‘De opening tussen de roeren is gelijk aan de schroefdiameter. De roeren zelf 4 graden ten opzichte van de schroefwaterlijn naar binnen richten om druk vast te houden. Onder de trimplaat en achter de roerkoning komen V-vormige vulstukken, eveneens om de opgebouwde druk te handhaven.’ ‘Het effect van deze opstelling is dat de roerschep neutraal in de aanstroomlijn van de door het zogeheten Coanda-effect veroorzaakte waterbeweging rondom het scheepslichaam staat. Hiermee wordt de drukgolf, die normaal aan de buitenzijde van de roeren loopt, naar de binnenzijde gebracht.’ ‘De reststroming, die buiten de roeren blijft, zal door de stand van de roeren een lift werking in vooruitrichting veroorzaken. Hierbij stroomt van nature ongeveer 40 procent meer water tussen de roeren door. Op de grote druk die zich hierdoor creëert moet de schroef zich afzetten, met als voordeel dat de paaltreksituatie ook bij verhoging van snelheid behouden blijft.’ ‘Het grote volume water tussen de roeren zal door de hoge stuwkracht van de schroeven, en door de watersnelheid ontstane zuigkracht, in volume toenemen, tot meer dan 50 procent van het schroefwatervolume, waardoor de snelle stroming en de stand van de roeren voor een straalmotoreffect zorgen.’ Surfen ‘De schroef produceert een bladdruk van ongeveer 4 bar, verrekend over de diameter’, aldus Van Meerdonk. ‘De druk die ontstaat onder dit speciaal ontworpen achterschip, is 0,5 bar bij een snelheid van 20 kilometer, waarop de schroef zich met 4 bar afzet. Door de werking en opstelling van roeren in combinatie met de trimplaat, kan er een geproduceerde druk van 4 bar ontstaan, die naar achteren ontsnapt ofwel het schip vooruit stuwt.’ ‘Op de trimsurfplaat is er tussen de roeren een oppervlak (11,40 meter) van ongeveer 75.000 cm 2 . Van de 4 bar opwaartse druk zal een groot deel verloren gaan door afstroming, maar ook al blijft er een halve bar over, dan blijft er nog een opwaartse druk van 40 ton. Het achterschip wordt hierdoor omhoog getild en zal surfen op de 5 graden liggende trimplaat.’ Meer informatie: www.dewaalbv.nl

Binnenvaartkrant