Views
1 year ago

2014-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Waar

De Binnenvaartkrant 4 17

De Binnenvaartkrant 4 17 juni 2014 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,80 per mm in hoogte, excl. 21% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Wij zijn geschokt door het geheel onverwachte overlijden van onze opdrachtgever, directeur van DP World Germersheim B.V., Hans Gorissen GEVRAAGD ervaren kapitein voor moderne tanker tms Europa. In bezit van alle papieren en voldoende ervaring. 14 op/af, naar Luxemburgs recht. Tel.0032 11 736305 of 0031 651 452633 E. mail adres: cobus.vanbeemenskynet.be Web: ww.beluxoil.eu Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org GEVRAAGD: KAPITEIN Dient in bezit te zijn van Rijn-, Radar- en ADN patent Werkschema: 14 dagen op/ 14 dagen af Sollicitaties te richten aan: Naviglobe nv Noorderlaan 96 | BE-2030 | Antwerpen T 0032-35424381 | Desk@naviglobe.be TE KOOP Wij zullen zijn kennis, betrokkenheid en sympathie voor de scheepvaart enorm missen. De herinnering aan de jarenlange prettige samenwerking zal voor altijd in onze gedachten blijven. Wij wensen de familie veel sterkte met dit verlies. Familie Van de Wijgaart, kvb “Arizona”, kvb “Montana” Familie De Velde en familie De Vries, mcs “Bolero” Familie Drenth, mcs “Marajo” Familie Theunisse en familie Van Waardenberg, kvb “Arctic Circle” WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Bunkerwinkelschip 40 x 12 mtr. Bouwjaar 1971 Woning 480 m 2 met panoramisch uitzicht Winkel 350 m 2 tanks 545 m 3 . Ligplaats Maastricht. Info 06.51521256 ZEK E R I N DE VAART Martens B.V. is een dynamisch, klant-, milieu- en logistiekgericht bedrijf dat industriële ondernemingen, overheden en de maritieme sector een passende oplossing biedt voor al hun problemen op het gebied van Milieu, Cleaning en Logistiek. Wegens uitbreiding van werkzaamheden zijn wij op zoek naar: Schipper (dagdienst) De functie Deze functie bestaat uit het, met een inzamelvaartuig innemen, vervoeren en afleveren van afvalstoffen inclusief de daarbij behorende documenten. De werkzaamheden vinden plaats in de regio Vlissingen, Terneuzen en/of Gent. Uw profiel • in het bezit van een groot vaarbewijs • in het bezit van een geldig ADN certificaat • in het bezit van radarpatent of bereid hiervoor een opleiding te volgen • stressbestendig en flexibele instelling Ons aanbod Voor de vacature geldt dat wij een passend salaris en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden bieden. Advies aan boord? Bel 050-5255500 Maatwerk voor de binnenvaart Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnenvaart en is 24 uur per dag bereikbaar. In geval van schade zorgen wij ervoor dat alles snel en vakkundig voor u wordt geregeld. Het is immers belangrijk dat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart is... Informatie en sollicitatie U kunt uw reactie binnen twee weken naar onderstaand (mail)adres versturen. T.a.v. dhr. S. Hendrickx Spanjeweg 2 (havennummer 8614), 4455 TW Nieuwdorp Tel: 0113-672210 . E-mail: vacatures@martenscleaning.nl www.martenscleaning.nl Maak kennis met SON scheepsverzekeringen, een pure schepenverzekeraar. Praat eens met onze adviseurs over een verzekering op maat. Telefoon + 31 (0)50-525 55 00 E-mail: info@son.nl www.son.nl www.son.nl

De Binnenvaartkrant 5 17 juni 2014 ‘Rotterdam op verlies door krimpend achterland’ Rotterdam verliest terrein. Bremen, Hamburg en Antwerpen groeien ten koste van de grootste haven van Europa. Economisch en bedrijfshistorica Klara Paardenkooper verdedigde afgelopen vrijdag aan de Erasmus Universiteit haar proefschrift over dit onderwerp. De containers vanuit Rotterdam gaan volgens haar steeds minder ver Europa in. ‘In 1987 ging ruim 40 procent van de containers uit de Rotterdamse haven naar gebieden diep in Duitsland. In 2010 was dat gedaald tot 15 procent. De containers die Rotterdam nu binnenkomen, gaan nu vooral naar het Ruhrgebied, naar de regio Duisburg.’ Paardenkooper onderzocht de ontwikkeling van het afzetgebied van de Rotterdamse haven voor containers in de periode 1966-2010. Reikte dat vroeger tot Zuid-Duitsland, Noord-Italië en Midden- en Oost- Europa, sinds twintig jaar krimpt het achterland volgens haar. Zeecontainers zouden vooral nog worden vervoerd naar dichtbijgelegen gebieden als het Ruhrgebied en Antwerpen. Volgens Paardenkooper is een bedreiging voor Rotterdam dat het industriële zwaartepunt in Duitsland verschuift van het Ruhrgebied naar Zuid-Duitsland, terwijl Rotterdam juist sterk gericht is op het Ruhrgebied. Een andere verschuiving is die van het economische zwaartepunt binnen Europa door de toenemende welvaart in landen als Polen en Tsjechië. Die ontwikkeling zou kunnen resulteren in de verhuizing van distributiecentra van Duisburg en omgeving naar die opkomende markten. Daar zouden dan de Duitse havens van profiteren en niet Rotterdam. Betuwelijn Paardenkooper stelt in een interview met het Nederlands Dagblad dat een goede spoorverbinding cruciaal is voor de containerafvoer. ‘Juist op dat punt scoort Rotterdam slecht, omdat de Betuwelijn niet goed is aangesloten op het Duitse net. Er is geen directe spoorverbinding: goederentreinen rijden op hetzelfde spoor als passagierstreinen en moeten voorrang geven aan passagierstreinen. Dat komt onder meer door de lobby van de Duitse havens.’ Met de aanleg van het derde spoor op Duits grondgebied wordt in 2016 begonnen. Naar verwachting is het in 2022 gereed. In het Nederlands Dagblad zegt de onderzoekster dat de binnenvaart geen alternatief is: ‘De binnenvaart is traag en vooral bestemd voor bulkgoederen en vracht die geen haast heeft. Tenzij de bestemming langs de Rijn ligt, moet je de containers twee keer overslaan, één keer in Rotterdam en één keer in Duitsland.’ Vrachtwagens zijn voor haar ook geen optie, ‘want hun bereik is steeds kleiner. Trucks rijden alleen nog bij hoge uitzondering naar Zuid-Duitsland. De oplossing ligt dus bij het spoor.’ Geen woord over het feit dat de binnenvaart al jaren drie keer meer zeecontainers naar het achterland vervoert dan het spoor. Dat steeds meer en ook verder gelegen inlandterminals – zelfs uit Italië en Hongarije – zich aansluiten bij Inland- Links, het netwerk van Port of Rotterdam, kan ook veelzeggend worden genoemd. Paardenkooper gaat ook voorbij aan nieuwe multimodale concepten: Duisburg is bijvoorbeeld een hub geworden, waar containers via de Rijn en ook per trein heen gaan, waarna ze daarvandaan per spoor, truck en (in mindere mate) over water verder Duitsland en heel Europa ingaan. Die dubbele overslag is in dergelijke concepten kennelijk geen belemmering. Vlaanderen verruimt afgifte olie- en vethoudend afval Het Havenbedrijf Gent, NV De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal zijn vorige week gestart met het gezamenlijk inzamelen van olie- en vethoudend scheepsafval in de Gentse haven en op vijf locaties langs belangrijke vaarassen. De Nederlandse afvalinzamelaar en -verwerker Martens Cleaning is aangewezen als contractant. De binnenvaart gaf al langer aan dat in Vlaanderen onvoldoende mogelijkheden waren om bilge af te geven, terwijl men daar wel voor betaalt. Via een klankbordgroep ging de overheid op zoek naar oplossingen. Martens Cleaning, al jaren contractant voor onder meer SAB in Nederland, won de openbare aanbesteding die hierop volgde. Het bedrijf haalt ook in Antwerpen al jaren olie- en vethoudend scheepsafval op met een bilgeboot. Deze beproefde methode, waar veel gebruik van gemaakt wordt, wordt nu ook toegepast in de haven van Gent. Martens Cleaning zet er dagelijks een bilgeboot in waarmee klanten die bilge willen afgeven proactief worden opgezocht. Alleen op afroep Daarnaast gaat Martens Cleaning op vijf plaatsen langs cruciale vaarwegen met een vrachtwagen olieen vethoudend afval inzamelen. De locaties zijn de Bierstalkaai (Lovendegem), de openbare kades in Asper, Olen en Waregem en de Wipkaai (Bornem). Op elke locatie kan één week per kwartaal op werkdagen bilge worden afgegeven. Wanneer blijkt dat dit niet voldoende is, wordt de intensiteit van de dienst verhoogd. De data waarop de inzamelwagens op de locaties aanwezig zijn, staan vermeld op www.binnenvaartservices.be. (foto Martens Cleaning) Zowel in de Gentse haven als langs de vaarwegen geldt dat de afgifte alleen mogelijk is op afroep. Men dient op www.binnenvaartservices. be een aanvraagformulier in te vullen en kan desnoods telefonisch contact opnemen met Martens Cleaning. De inzamelaar neemt vervolgens contact op met het schip ter bevestiging van de gevraagde inzameling. Schippers dienen hun bilge-afgifteboekje bij zich te hebben. Ze kunnen afgewerkte olie afgeven, maar ook schroefasvetten, bilgewater, gebruikte oliefilters, poetslappen en lege olievaten. ‘Wij hopen dat iedereen zo goed mogelijk op voorhand het afgifteformulier invult zodat we weten wie er komt, wanneer en wat hij bij zich heeft’, aldus Serge Hendrickx, directeur van Martens Cleaning. ‘Daardoor kunnen we de administratie op de locatie zo beknopt mogelijk houden en ontstaan geen wachttijden.’ Het contract biedt geen mogelijkheid om naast bilges ook huisvuil in te zamelen, maar gezien de beperkte mogelijkheid voor het afgeven van huisvuil in de binnenvaart, accepteert Martens Cleaning bij wijze van promotie bij elke afgifte van olie- en vethoudend afval ook twee zakken huisvuil. Mammoet doet binnenvaartactiviteiten over aan Hebo Maritiemservice Mammoet Europe doet zijn binnenvaartactiviteiten in Mammoet Maritime over aan Hebo Maritiemservice. De vakbonden en de personeelsvertegenwoordiging zijn daarover vorige week geïnformeerd. Analyse van de bedrijvenportfolio binnen de groep leidde tot de conclusie dat deze activiteiten niet langer passen binnen de strategie in Europa. Dit komt met name doordat offshore-activiteiten binnen Mammoet een steeds prominentere rol spelen. De vloot van Mammoet Maritime is hoofdzakelijk op de binnenvaart georiënteerd en kan die ontwikkeling onvoldoende ondersteunen. In Hebo heeft het bedrijf een overnamekandidaat gevonden bij wie die vloot en werkzaamheden juist goed aansluiten. Mammoet, dat zijn hoofdkantoor heeft in Schiedam, is specialist en wereldmarktleider in zwaar transport en hijswerk. Het bedrijf is onder meer actief in de petrochemische industrie, voor civiele projecten, elektriciteitscentrales en projecten voor de kust en op zee. Mammoet Maritime is een zelfstandige dochter van Mammoet en veelzijdig op het gebied van de maritieme dienstverlening, met name met zwaar transport en hijswerk te water. Het werkgebied omvat de kust- en binnenwateren van West- Europa en alle grote Europese kanalen en rivieren. Het bedrijf was in 2011 verantwoordelijk voor de berging van de Waldhof, die de scheepvaart op de Rijn wekenlang belemmerde. ‘Het management van Mammoet heeft zich beraden op een solide toekomst voor het bedrijf en het personeel’, zo licht Hebo Maritiemservice in een persbericht toe. ‘Dit heeft geleid tot het voorgenomen besluit om een groot gedeelte van de binnenvaartschepen, drijvende bokken en pontons te verkopen aan Hebo Maritiemservice BV. Dit voorgenomen besluit is het beste scenario om zoveel mogelijk werkgelegenheid in stand te houden en het aantal gedwongen ontslagen tot een minimum te beperken.’ Oliebestrijding Hebo Maritiemservice uit Zwartsluis is succesvol met maritieme dienstverlening, calamiteitenbestrijding en berging. De vloot en activiteiten van Mammoet Maritime sluiten daarbij goed aan. Hebo, dat vorige maand zijn 25- jarig bestaan vierde, is in heel Nederland actief en sterk aanwezig in het Rotterdamse havengebied. Daar is het bedrijf in opdracht van het Havenbedrijf onder meer verantwoordelijk voor de oliebestrijding. Hebo gaat gebruik maken van de huidige Mammoet Maritime-locaties in Schiedam, Lelystad en Mülheim. Het onroerend goed op de locatie aan de Schiedamse Wiltonhaven blijft in eigendom van Mammoet Europe. De binnenvaartvloot van Mammoet Maritime draagt niet bij aan de focus op de offshore-activiteiten.

De Binnenvaartkrant