Views
2 years ago

2014-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Waar

De Binnenvaartkrant 2 17

De Binnenvaartkrant 2 17 juni 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 HOLLAND SHIP CLEANING: Ruimen 500 BAR+ verven, hydrojetten 2500 BAR. BEMANNING NODIG? Tel. 06-17324458 Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: Pomp of aggregaat nodig? (licht)matroos / goede Shipfix Techniek met condities werkschip in ‘s- Gravendeel, Email: office.nl@gerwil.com, leveren, service en inbouw. T. 0527-690032 Tel. 06-15204640 GEZOCHT: Te koop beunduwbak Kapiteinskoppel of kapitein Afm. 60 x 9, 1500 ton op Voor nieuw MTS 3,75m. S.I. tot 20/20 Patent tot Mannheim en ADN-C Prijs € 115.000,-. Tel : 0031 611 774 418 Tel. 06-41420607 TK TELESCOPISCHE SPUDPALEN voor alle schepen Tel. 06 54 28 7373 www.boterman.eu DUWBAKKEN- ONDERLOSSERS- SPLIJTBAKKEN-SLEEPBOTEN www.geluk-verhuur.com of bel 06-15034312 Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 Sleepboot 10 mtr. DAF 615 kruiphgte. 1.50 mtr. Inruil mogelijk. Info: 06-55848263 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: DOPPELENDFÄHRE “BINGERBRÜCK” ca. 44,95 x 11,53 x ,1,30 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen in Kürze unter www.vebeg.de ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 Fax: +49 (0) 69 75897 - 479

De Binnenvaartkrant 3 17 juni 2014 Koninklijke Schuttevaer kiest voor Erik Schultz en voor BLN Koninklijke Schuttevaer gaat door met de integratie met Binnenvaart Logistiek Nederland. De nautische-technische vereniging benoemde Erik Schultz donderdag 5 juni tot voorzitter. Hij was na het aftreden van voorzitter Annemarie Jorritsma en vice-voorzitter Ype Dijkstra al waarnemend voorzitter. Schultz staat een geleidelijk samengaan van BLN en Koninklijke Schuttevaer voor. Hij kreeg daarvoor groen licht tijdens het jaarcongres in Doorwerth. Het besloten ochtendgedeelte van de eerste congresdag liep flink uit. Schultz, die de enige kandidaat was en de vereniging de afgelopen maanden naar rustiger vaarwater wist te leiden, nam de tijd om de bewogen periode die BLN-Koninklijke Schuttevaer achter zich heeft, goed af te sluiten. ‘Het is belangrijk dat iedereen kon zeggen waar hij voor staat. De integratie in BLN is nu verankerd en we gaan het stap voor stap doen. Je moet dit soort dingen goed regelen.’ Een van de zaken is de contributie. Die wordt voortaan centraal geïnd. Tot en met dit jaar gebeurde dat door de afdelingen, die vervolgens Ontgassingsverbod op Hollandsch Diep Noord-Brabant past de Provinciale Milieu Verordening (PMV) aan om het ontgassen van binnenvaarttankers op het Hollandsch Diep bij Moerdijk te stoppen. Dat verbod geldt voor benzeen en benzeenhoudende stoffen. De aanpassing van de PMV maakt deel uit van een samenhangend pakket van verboden en maatregelen op regionaal, nationaal en internationaal niveau. Dat is naar verwachting in 2020 volledig gerealiseerd. Om te zorgen dat schepen toch – en veilig en schoon – kunnen ontgassen, staat aan het Hollandsch Diep bij Moerdijk een ontgasinstallatie. De Brabantse Gedeputeerde voor Ecologie, Johan van den Hout, is blij met dat de regelgeving strenger wordt: ‘We zijn rond Moerdijk al een hele tijd bezig met het tegengaan van de uitstoot van benzeen in de buitenlucht. Die wordt deels veroorzaakt doordat schepen op het Hollandsch Diep met de luiken (sic) open varen om te ontgassen. Deze overeenkomst is dan ook een flinke stap in de goede richting.’ De leden en afdelingen spraken hun vertrouwen in Erik Schultz uit en dat hij Koninklijke Schuttevaer naar een goede integratie met BLN leidt. een afdracht deden aan het hoofdbestuur. Nu loopt de geldstroom andersom. Dat effent de weg om later één contributie voor BLN en BLN-Koninklijke Schuttevaer in te voeren. Meer duidelijkheid is er ook gekomen over het “koninklijk” in de naam. De vereniging krijgt alle steun van BLN om dat predicaat, waar veel van de leden zeer aan hechten, te behouden. De inschatting is dat dat ook haalbaar is. Maar mocht de transitie als consequentie hebben dat de koninklijke status vervalt, dan mag dat geen beletsel zijn voor het samengaan. Schultz en het hoofdbestuur kregen steun voor de verdere integratie met BLN. Het is een keuze voor krachtenbundeling en eensgezindheid, aldus Schultz ’s middags in zijn eerste jaarrede. De komende tijd staat in het teken van ‘samenwerking met als einddoel één grote sterke binnenvaartorganisatie en een krachtige binnenvaartsector. Eén loket binnenvaart.’ Schultz, die ook vicevoorzitter is van BLN, voegde eraan toe: ‘Ik wil daarbij niet de verwachting wekken dat het allemaal heel makkelijk en snel zal gaan, maar ik zal mij er persoonlijk voor inzetten echt “meters” te gaan maken.’ Een van de zaken die nu geregeld worden is de samenvoeging van de secretariaten en verdeling van de taken. Toenadering BLN-Koninklijke Schuttevaer en BLN zoeken ook toenadering tot andere organisaties. Voor 23 juni staat bijvoorbeeld een gesprek met de ASV gepland. Wat Schultz in zijn jaarrede zei over de verschillen van ROSR-eisen: uitstel en aanpassingen Zoals verwacht heeft de CCR donderdag 12 juni besloten een deel van de ROSR-overgangseisen met vijf jaar uit te stellen. Dat maakt het mogelijk om de knellendste nieuwe voorschriften aan te passen. Van een aantal bepalingen zou de overgangstermijn in 2015 aflopen, waaronder de eisen voor geluid en elektrische installaties. Nu is er vijf jaar extra tijd om daar werkbare (en minder kostbare) oplossingen voor te zoeken. Verder werken aan internationale regeling >> Vervolg van de voorpagina BLN en CBRB zijn met deze nieuwe opzet akkoord gegaan, al is het schoorvoetend. Ze noemen dit onderhandelingsresultaat ‘het hoogst haalbare’. De ASV en de Vrouwen in de Binnenvaart in Actie zijn tegen. Zij vinden dat afgifte gratis moet blijven – mede omdat veel scheepseigenaren in hun woonplaats ook al reinigingsheffing betalen. Nederland zou volgens deze organisaties ook niet eenzijdig een financieringssysteem mogen optuigen, omdat het Scheepsafvalstoffenverdrag CDNI een internationale regeling is. Albert de Vries (PvdA), Betty de Boer (VVD) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) probeerden de minister ertoe te bewegen nog naar een alternatief inzamelsysteem te kijken. Gemeenten (VNG) en binnenhavens (NVB) zouden bereid zijn mee te werken. Schultz zei open te staan voor andere systemen als de binnenvaart daar afspraken over maakt, maar ze is volstrekt niet van plan om zelf aan een nieuw plan te werken. ‘Als aan het principe wordt voldaan dat de vervuiler betaalt, ben ik bereid naar andere systemen te kijken.’ Ondertussen gaat ze door op de ingeslagen weg en zet ze zich in om de Nederlandse aanpak ook in de andere Rijnoeverstaten ingevoerd te krijgen binnen het CDNI-verdrag. Zodat de door de binnenvaart en de Tweede Kamer gewenste internationale systematiek er komt. Met het Nederlandse abonnement moeten schippers dan ook over de grens hun afval kunnen afgeven. Uiteindelijk sleepte Dik-Faber nog De norm voor lichtdoorlatendheid van stuurhuisramen gaat wel op 1 januari in. Maar de eis is versoepeld van 75 naar 60 procent. Dat levert volgens de schatting van minister Schultz Van Haegen een derde van de Nederlandse vloot een besparing op van 5.000 tot 10.000 euro. ‘Zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.’ Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is verheugd dat de Centrale Commissie voor de Rijnvaart ‘binnenvaartschippers vijf jaar extra de tijd [geeft om] hun schepen aan inzicht en aanpak bij het huisvuilabonnement, viel daar echter niet in goede aarde. ‘Anderen verwijten ons dat wij te veel toegeven’, zei Schultz. ‘Ik verwijt hen dat zij proberen ons in een kwaad daglicht te stellen. Natuurlijk zijn wij ook voorstander van gratis afgifte. Natuurlijk vechten wij voor behoud van elke huisvuilbak, maar het moet wel haalbaar zijn en binnen proporties blijven. Het zou verstandig zijn elkaar in deze sector aan te vullen in plaats van elkaar tegen te werken. Op dit dossier werken CBRB, BLN en BLN-Koninklijke Schuttevaer goed samen. Het is niet goed wanneer één partij afhaakt en een eigen koers vaart.’ In een brief reageert ASV-vicevoorzitter Ron Breedveld dat de samenwerking op het huisvuildossier ten einde is gekomen doordat de ASV achtte dat de nieuwe koers van de andere organisaties niet in het belang was van de binnenvaart. ‘De ASV vond die koerswijziging strijdig met de verzoeken gedaan aan de minister zoals verwoord in de gehouden petitie in 2013. Door de koerswijziging was er niet langer sprake van het ter discussie stellen van het beleid maar ging men over tot overleg waarin het alleen mogelijk was de infrastructuur en de vorm van de abonnementen te bespreken.’ Breedveld vervolgt: ‘Juist nu er een gesprek staat gepland tussen de ASV en BLN met als doel een betere verstandhouding en om te bespreken waar de beide organisatie elkaar kunnen aanvullen en/of ondersteunen, zetten uw uitspraken de goede intentie van betrokken personen onder onnodige spanning.’ de internationale eisen op de Rijn te laten voldoen. De meest problematische overgangsbepalingen uit het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) worden uitgesteld tot 2020. De periode tot 2020 zal worden benut om voor deze knelpunten definitieve oplossingen uit te werken.’ Ook wordt de komende jaren een compromis voor de relingplicht uitgewerkt, zo is afgesproken. Dat voorschrift gaat wel gelden, maar alleen voor nieuw te bouwen schepen groter dan 50 meter. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie de toezegging binnen dat het ministerie van I&M over twee jaar een evaluatie uitvoert: of en hoe het inzamelingssysteem van Schultz Van Haegen werkt en hoeveel scheepseigenaren dan zo’n abonnement hebben afgesloten. Bij 600 is het kostendekkend. Dik-Faber wilde eigenlijk al na één jaar zo’n evaluatie, maar Schultz ADVERTENTIE Van Haegen wil schippers de tijd geven om aan het systeem te wennen. Als de Tweede Kamer dat wenst, kan die tussentijds zelf om de stand van zaken vragen. Waarop Dik-Faber alvast aankondigde dat ze over een jaar bij het ministerie aanklopt om inzicht in de cijfers te krijgen. meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant