Views
4 years ago

2014-12

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Juni
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nederland
  • Onze
  • Winnaar

De Binnenvaartkrant 22 3

De Binnenvaartkrant 22 3 juni 2014 Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 Een onafhankelijk tussenpersoon E-mail: info@koedood.nl VOOR HET MTS SOMTRANS XXVIII LEVERDEN WIJ: 2x Mitsubishi S12R-Z3MPTAW-3 940 kW @ 1600 omw/min 2x Masson Marine W5200 red. 4,962:1 2x Wärtsilä 5 blads schoef. WIJ WENSEN SOMTRANS N.V. EEN BEHOUDEN VAART MET HET MTS SOMTRANS XXVIII WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op Wij wensen het mts Somtrans XXVIII een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88 Tel. : (010) 411 95 95 3083 ( BD ) Rotterdam Fax: (010) 413 97 74 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl MTS SOMTRANS XXVIII VEKA Shipbuilding wenst Somtrans N.V. en de bemanning van MTS Somtrans XXVIII een behouden vaart. Binnenvaart Zeevaart Offshore LNG Pontons Jachtbouw Baggerschepen Passagiersschepen VEKA Shipbuilding leverde het complete schip. VEKA Shipbuilding bv T: +31 (0)183 505 230 info@vekagroup.com www.vekagroup.com

De Binnenvaartkrant 23 3 juni 2014 SAA Overvliet zwemt voor medicijn tegen ALS Als assurantiemakelaar brengt SAA Overvliet de risico’s in beeld die klanten met hun bedrijf of als privépersoon lopen. Afhankelijk van de wensen proberen de medewerkers een verzekeringsadvies op maat te geven. ‘Helaas moeten wij regelmatig vaststellen dat we niet kunnen adviseren in die gevallen waarin relaties getroffen worden door een ongeneeslijke ziekte. Helemaal als blijkt dat de medisch wetenschap er nog geen geneesmiddelen tegen ontwikkeld heeft.’ De zwemmers van SAA Overvliet: Sjaak Vervoorn, Stefan Lans, Els Oosse, Armand Lans, Nico Hoogelander, Patrick den Hertog en Steven van Linge. (Ronald Berrevoets was afwezig toen de foto werd gemaakt.) Spierziekte De directie en medewerkers van SAA Overvliet zijn geraakt door de actie die hun relatie Bernard Muller van Burando voert om de ziekte ALS (Amyotrofische Laterale Sclerose, zie www.als.nl) de wereld uit te helpen. Onlangs was hij nog te gast in het televisieprogramma van Paul & Witteman. Samen met een heel team probeert hij zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen om een medicijn te laten ontwikkelen dat deze vreselijke spierziekte kan stoppen. Project MinE is het grootse onderzoek naar de genetische oorzaak van ALS wereldwijd. MinE staat voor mining. Er wordt diep gegraven in de DNA-profielen van ALS- patiënten. Door de DNA-profielen van patiënten en controlepersonen met elkaar te vergelijken wordt gezocht naar de genetische oorzaken van ALS. En met het vinden van de oorzaak van ALS kan gericht naar een effectieve behandeling worden gezocht. Twee teams van SAA Overvliet gaan meedoen aan de Amsterdam City Swim op zondag 7 september. Ze bestaan uit Els Oosse, Steven van Linge, Patrick den Hertog, Nico Hoogelander, Armand Lans, Sjaak Vervoorn, Stefan Lans en Ronald Berrevoets. Het is een barre zwemtocht van 2,1 kilometer door de Amsterdamse grachten. De sportievelingen gaan de komende maanden veel trainen in open water. Met hun deelname willen ze veel geld ophalen voor de Stichting ALS. SAA Overvliet vermoedt dat veel van zijn relaties dit goede doel willen steunen met een geldelijke bijdrage. ‘Elke gift is welkom en 100 procent ervan komt terecht bij Stichting ALS. Van strijkstokken heeft SAA Overvliet nog nooit gehoord! Namens de Stichting ALS en het SAA Overvliet team willen wij u nu reeds bedanken voor uw bijdrage.’ Sponsoren kan via www.amsterdamcityswim.nl/ nl/burando-overvliet1. Mitsubishi-motoren voor Somtrans XXVIII >> Vervolg van pagina 21 ‘Voor afvloeiing van tonnage hebben we met Veka de overeenkomst om enige enkelwandige schepen naar overzeese bestemmingen te verkopen.’ Nieuw ruitenwissersysteem: altijd synchroon DOOR EVERT BRUINEKOOL Op Maritime Industry, de vakbeurs in Gorinchem, presenteerde Belship het PG-wissersysteem van Speich. ‘Een uniek systeem’, vertelt woordvoerder Melle Klazinga. ‘De wissers lopen 100 procent synchroon, zelfs als wissers van verschillende afmeting worden gebruikt. Dat geeft voor de stuurman een veel rustiger beeld.’ Speich, een Italiaans bedrijf met Duitse roots, heeft een ruitenwissersysteem met digitaal controlesysteem ontwikkeld. ‘Traditionele systemen hebben een centrale regelkast met relais die de motoren aansturen. Het PG/systeem heeft voor iedere motor een eigen controller. De controllers zijn onderling verbonden via het canbussysteem. Ook is iedere motor voorzien van een frequentieomvormer zodat het toerental traploos kan worden ingesteld. De motoren communiceren dus met elkaar en zo zorgt het systeem dat ze 100 procent synchroon lopen.’ Wereldwijd behoort Speich tot “de grote merken”. Maar in Nederland is Speich nog niet zo bekend. ‘Wij hebben inmiddels wel een aantal grote projecten uitgevoerd waaronder een aantal baggerschepen’, vertelt Klazinga. ‘De gebruikers zijn uitermate tevreden. De schepen zijn een uitstekende reclame voor ons. De wissersystemen worden gebruikt in een heel corrosieve omgeving. Zo’n mengsel van zout en zand is normaal gesproken killing. Maar dit product is uitermate betrouwbaar en bewijs voortdurend zijn kwaliteiten.’ Niet duurder Belship levert het product volledig op maat gemaakt op. ‘In samenwerking met de installateur en/of de werf ontwerpen wij het hele systeem. Wij leveren het op maat gemaakt, voorgeprogrammeerd en werkend af. Het is installeren, stroom erop en draaien.’ De prijs van het PG-wissersysteem is vergelijkbaar met dat van traditionele systemen. ‘Het is niet duurder. Veel mensen geloven dat pas als ze het zwart op wit zien. En dan is de beslissing vaak snel gemaakt. Als je iets beters kunt krijgen voor dezelfde prijs. Dan twijfel je niet meer.’ Voor de technische man van de firma, Ben Grootenboer, is dit inmiddels het vijftiende nieuwbouwschip. Routine? Ja dat wel, niettemin ontwikkelen techniek en materiaal voortdurend; uitvoering is altijd weer anders. De grootste veranderingen zijn hier wel de Mitsubishi-motoren. Voor Ronald Somers – fan van ABC – zijn de Mitsubishi’s van Koedood een première. Eveneens afwijkend is de stuurhut van Wessels en de betimmering van Willemsen Interieurbouw. Somers, altijd met accent op bemanningscomfort en ieder schip een ander karakter te geven, switchte naar strak en zwart-wit. Huisleverancier Dik den Hollander accentueerde de stijl met modern materiaal. Wat betekent groen voor Somtrans?, vragen we Grootenboer. ‘Zo veel dat we met het oog op volgende nieuwbouw de ins and outs onderzoeken betreffende 100 procent gas, dual fuel of gasolie in combinatie met hybride voortstuwing. Natuurlijk voeren we inmiddels de installaties zodanig uit dat het een Green Award rechtvaardigt. Betreffende gas willen we eerst zekerheid van een bunkerstation.’ De politiek aan boord Zijn telefoon onderbreekt ons gesprek over het Somtrans Shipdocssysteem, waarin alles van schepen, papieren, veiligheid, onderhoud en medewerkers ligt opgeslagen. Elke maand worden de basisveiligheidsoefeningen aan boord geregistreerd, begeleid door foto’s. Vanaf het kantoor kan er worden ingelogd op Shipdocs. We lopen nog even over dek en zien onder andere een fraaie stuurhut van Wessels, pompen van Kampers en John Deere voor de Veth boegschroeven en het pompbedrijf. Van der Velden-roeren houden de Somtrans XXVIII in het vaarwater. Op campagne voor de Europese verkiezingen bezocht Cora van VIP room van de Somtrans Nieuwenhuizen scheepsbouwer Veka in Werkendam. De nummer 2 op de lijst voor de VVD was in gezelschap van partijgenoot en minister van Economische Zaken Henk Kamp. Peter Versluis presenteerde met de Somtrans XXVIII als visitekaart wat scheepsbouw en binnenvaart vandaag de dag betekenen. Zoals we uit vorig nieuws vernamen heeft Kamp onder andere zorgen over Shipyard Peters en bijvoorbeeld dat Nederlandse scheepsbouwers (zoals Barkmijer) tegen concurrerende subsidies aanlopen. Over dat buitenlandse opdrachtgevers bij order 20 procent betalen en daarna zonder interimbetalingen het restbedrag eerst bij oplevering, kwam Kamp bij Veka eveneens zijn licht opsteken. Bij grote projecten zou een overheidsgarantie voor tussentijdse betalingen de scheepsbouwsector helpen. Nadat het gezelschap van boord was, lag de Somtrans XXVIII onmiddellijk op koers naar de terminal.

Binnenvaartkrant