D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN Scheepsbouw: internationale naam 'Netherlands Maritime Achterstallig onderhoud is voor vaarwegen een sluipend gif Technology' dekt lading beter 3 17 21 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 11 - 20 mei 2014 Schuiven met bruggen MS Terra 2 ergänzt Mosolf-Rheinschiffflotte vanaf pagina 9 TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Service in binnen- en buitenland Gespecialiseerd in Cummins +31 (0) 184-679 608 info@marinepowerdrechtsteden.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Voor de renovatie van de stalen Jutphasebrug, die Nieuwegein en Utrecht verbindt, is het Amsterdam-Rijnkanaal van zaterdag 17 op zondag 18 mei enkele uren gestremd geweest. Om gedurende de renovatie zelf de scheepvaart ongehinderde doorvaart te bieden, kwam Rijkswaterstaat met aannemerscombinatie KWS Mercom Onduidelijkheid over tweede vluchtweg Op 1 januari 2015 wordt de regelgeving over de tweede vluchtweg in het ADN aangepast. In de containerbinnenvaart dreigt dat tot onduidelijkheid te leiden doordat de verantwoordelijkheden verschoven worden en er concrete eisen voor de vluchtwegen gaan gelden. Op initiatief van het CBRB zal de komende maanden aan een oplossing worden gewerkt. een bijzondere werkwijze overeen. ‘Via schuifbanen is de brug van zijn plek geschoven en even verderop op tijdelijke pijlers geplaatst’, vertelt Jeffrie Berg van KWS Mercon. ‘Tegelijkertijd is een tijdelijke hulpbrug geplaatst. De Jutphasebrug is vervolgens op speciale hoge pijlers geplaatst zodat werkploegen onder de brug aan de Die organisatie hield dinsdag 13 mei op de eerste beursdag van Maritime Industry een themabijeenkomst over het onderwerp om de ernst van het probleem te signaleren en de sector en instanties wakker te schudden. In Gorinchem waren zowel varende ondernemers als vertegenwoordigers van barge operators, zeehaventerminals, inlandterminals en overheden (Inspectie ILT, Rijkswaterstaat en havenbedrijven) aanwezig. Nadat Marcel Kind van Transafe de voornaamste aanstaande wijzigingen in het ADN had geschetst volgde een paneldiscussie over de gevolgen en gevaren.Zowel op tank- als containerterminals geldt dat er minimaal twee vluchtwegen moeten zijn waarlangs de bemanning van een schip snel van boord kan bij een calamiteit. slag kunnen, zonder dat binnenschepen daar last van hebben. Deze hogere pijlers zijn een eind buiten de vaargeulen geplaatst.’ Zodra de renovatie voltooid is, wordt de brug teruggeplaatst en dan meteen op Rijnvaarthoogte. (tekst en foto Evert Bruinekool) Niet goed nagedacht ‘Op dit moment ligt de verantwoordelijkheid voor het beschikbaar zijn van die twee vluchtwegen nog bij de terminal’, vertelt CBRB-secretaris Maira van Helvoirt. ‘De eisen waaraan die vluchtwegen moeten voldoen, zijn voor de containerbinnenvaart niet echt omschreven. Vanaf 2015 wordt het aanbieden van geschikte vluchtwegen een gedeelde verantwoordelijkheid tussen het schip en de terminal. Ook wordt een aantal mogelijkheden genoemd als vluchtwegen die in bepaalde combinaties toegestaan zijn.’ Er is de afgelopen jaren veel te doen geweest over de tweede vluchtweg, maar die discussie beperkte zich voornamelijk tot de tankvaart. De containervaart bleef buiten beeld en de gevolgen daar zijn grotendeels onbekend. Onder meer hoe de benodigde afstemming tussen schip en terminal in de praktijk moet gebeuren. ‘Er is over een aantal zaken niet of niet goed nagedacht’, zegt Van Helvoirt. Dat vermoeden werd tijdens de bijeenkomst bevestigd. ‘Bijvoorbeeld wat de eisen zijn als een schip met containers met gevaarlijke stoffen aan boord bij een empty depot komt om lege containers te laden of lossen. Daar is zo’n terminal voor lege containers niet op voorbereid en in de regelgeving is men dit vergeten.’ Dat erkende ook de aanwezige vertegenwoordiger van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Van walzijde moet op terminals straks ten minste één vluchtweg zijn. Als de terminal geen tweede vluchtweg aanbiedt, is de vervoerder verantwoordelijk voor de tweede. Lees verder op pagina 5 >> JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community info: www.binnenvaartkrant.nl De Ruyter Service staat 363 dagen per jaar, 24 uur per dag voor u klaar! T +31(0)184 - 424 295 www.ruyterservice.nl Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) 184411922 Fax. +31 (0) 184419565 Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Druk Temperatuur Niveau Flow Uitlezingen Explosieveilig SENSORS & CONTROLS FOR ROUGH CONDITIONS Tel.: +31(0)162 31 42 85 www.sensors.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl